Kritiek op Schorebrug
Terug naar zijn oude liefde
Keuze Vlaamse school
hangt niet af van geld
Trammuseum RTM
bouwt zelf locomotief
TQ sanidröme
de betere badkamer
PvdA bezorgd over oude Sloelijn
Wpzc Dinsdag 17 februari 2009 2 7
SKffeÉ
^"Orörrte;
Win eon
JPJ arpas
www.sanidrome.nl/arpas
Mortiereboulevard 7, Middelburg, (0118) 55 10 80
Provinciale commissie
ziet betonfirma's liever
in Vlissingen-Oost.
door Harmen van der Werf
kruiningen - De aanleg van een
nat bedrijventerrein in de polder
Schorebrug bij Kruiningen kan op
weinig enthousiasme rekenen van
de provinciale commissie omge
vingsbeleid (pco).
Volgens de pco is het beter de Goe-
se betonbedrijven die naar Schore
brug zouden moeten verkassen, in
Vlissingen-Oost of aan de Vlissing-
se buitenhaven onder te brengen.
Havenschap Zeeland Seaports on
derzoekt dit momenteel. Alleen
als die studie geen oplossing biedt,
'lijkt Schorebrug een geschikte lo
catie voor de Goese bedrijven', al
dus de adviescommissie voor Ge
deputeerde Staten.
De pco - waarin onder meer werk
geversorganisatie BZW, de Kamer
van Koophandel, de Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMF) en het ministe
rie van Vrom zitten - plaatst daar
bij wel behoorlijk kritische opmer
kingen. De provincie heeft vorig
jaar nog een nota gemaakt, Ven
sters op Zeeland, waarin zij pleit
voor behoud van open landschap
pen langs hoofdwegen.
'Met de uitbreiding van bedrijven
terrein Nishoek aan de noordzijde
van de A58 bij Kruiningen en
Schorebrug aan de zuidzijde is
hier nauwelijks nog sprake van
een onbelemmerd uitzicht', stelt
de pco op basis van Vensters op Zee
land.
Twijfels heeft de commissie ook
bij de waarde van Schorebrug voor
de binnenvaart. De overheid wil
het vervoer over water bevorde
ren, omdat dit milieuvriendelijk is.
Provinciale commissie omge-
vingsbeleid (pco) noemt Schore
brug 'een geschikte locatie' voor
Goese betonbedrijven, maar al*
leen als er geen alternatief is.
Den Haag heeft daarom zes mil
joen euro subsidie voor Schore
brug in het vooruitzicht gesteld.
Schorebrug is echter 'slechts een
oplossing voor lokale knelpunten
met betrekking tot watergebonden
bedrijvigheid', geeft de pco aan.
Om de binnenvaart te promoten,
moet er op de langere termijn in
Zeeland meer gebeuren, met een
locatie in of bij de zeehavengebie
den Vlissingen-Oost, de Vlissingse
buitenhaven en Zeeuws-Vlaamse
kanaalzone.
Als Schorebrug toch nodig blijkt te
zijn, dan zou, vindt de pco, alleen
het natte deel er moeten komen
en niet het droge deel. Zo'n bedrij
venterrein hoort daar niet. 'Die
moeten met voorrang worden ont
wikkeld bij bestaande bedrijventer
reinen'. Zonder droog deel wordt
het tekort op Schorebrug twee mil
joen euro hoger.
Vanavond beslist de raad Reimers-
waal over eventuele medewerking
aan Schorebrug.
terneuzen - Het financiële argu
ment van Zeeuws-Vlaamse ouders
om hun kinderen naar voorschool
se opvang in België te sturen, gaat
steeds minder op.
Burgemeester en wethouders van
Terneuzen antwoorden dat op vra
gen van TOP Gemeentebelangen.
De fractie wijst op tellingen waar
uit blijkt dat het aantal Nederland
se leerlingen op Belgische scholen
in twee jaar met 22 procent steeg.
Op dit moment bezoeken 180 leer
lingen uit Terneuzen een school in
België. Dat is 2,3 procent van het
totaal aantal leerlingen in de ge:
meente. B en W zeggen dat de ge
meente de afgelopen jaren aanzien
lijk geïnvesteerd heeft in de kwali
teit van de onderwijshuisvesting.
In België zijn voorschoolse voorzie
ningen bijna gratis. In Nederland
is de eigen bijdrage voor de kinder
opvang aanzienlijk lager gewor
den, aldus B en W. „Waardoor wij
het vermoeden hebben dat dit ar
gument van ouders om te kiezen
voor voorschoolse voorzieningen
in België steeds minder aanwezig
zal zijn." Ook de openingstijden
van de buitenschoolse opvang zijn
nagenoeg gelijk.
Jos Rentmeester (52)
heeft bij zijn huis
nieuwe opnamestudio.
door Frank Balkenende
heinkenszand - Bijna tien jaar
lang zat Jos Rentmeester - drum
mer van origine - achter de knop
pen in zijn opnamestudio in Ove-
zande. Hij kreeg er talloze Zeeuw
se bandjes over de vloer, die naar
huis gingen met een demo of een
complete cd.
Hij tovert het gastenboek van wel
eer tevoorschijn. „Kijk, hier heb je
Wolfdan Sister. Daar zong Paskal
Jakobsen in. Ik herkende toen al
meteen zijn talent. Een geweldige
zanger. Ik denk dat hij nog meer
in zijn mars heeft dan hij bij Blof
laat horen."
Dialectrockband Surrender was
kind aan huis bij Studio Jos Rent
meester, de naam die hij blijft han
teren. De kleirockers uit Heinkens-
zand speelden er hun eerste twee
cd's in. Met Surrender beleefde Jos
wilde nachten.
„Ik geloof dat bij de opname van
de eerste cd de kosten van het aan
tal kratten bier die van de opna
men zelf ver overtroffen.
Tien jaar geleden verhuisde los
Rentmeester naar een 'spulletje' in
Heinkenszand, waarmee een ein
de kwam aan zijn hobby. Pal ach
ter zijn nieuwe huis liep namelijk
het goederenspoor naar het Sloege-
bied. „Je kunt natuurlijk geen mu-
'Het geeft een kick als je het
beste uit een band weet te
halen'
ziek opnemen als er zo'n trein
langs dendert." Nu er verder west
waarts een nieuw goederenspoor
ligt en het oude zijn functie heeft
verloren, kan Rentmeester zijn
oude liefde weer oppakken. Hij
heeft een grote, kale schuur omge
bouwd en van alle gemakken voor
zien. Al met al een flinke investe
ring. „Maar ik vind dat een hobby
ook iets mag kosten."
Geld verdienen met de studio is
voor Rentmeester absoluut niet de
eerste prioriteit. „Kijk, Zeeland is
wat dat betreft een moeilijke
markt. Als je op den duur quitte
draait, is het voor mij oké. Mijn
drijfveer is de passie voor muziek.
Het geeft een kick als je het beste
uit een band weet te halen. Als ik
kippenvel krijg, omdat een gitarist
een fantastische solo speelt, kan
mijn dag niet meer stuk. Daar doe
je het voor."
Rentmeester denkt dat zijn ruime
studio in een behoefte voorziet.
„Je moet je wel onderscheiden.
Daarom vind ik comfort en sfeer
in en om de studio belangrijk. Ver
der moet je alle goede apparatuur
in huis hebben en ook samenwer
ken met de juiste mensen. Daar
om zal afgestudeerd opnametech
nicus Mark Nijsssen uit Oudelan-
de vaak achter de knoppen zitten.
Ik denk dat we kwaliteit kunnen
leveren voor relatief weinig geld."
Uiteraard begint succes bij de mu
zikanten zelf „Want je kunt van
koper geen goud maken."
'Backertje' ontbreekt
nog in collectie
museumstichting.
door Piet Kieemans
scharendijke - De museumstich-
ting RTM gaat op basis van origine
le bouwtekeningen zelf een histori
sche stoomlocomotief nabouwen.
Het gaat om een zogeheten
'Backertje', ook wel genoemd Koe-
kedóze. Deze ontbreekt nog in de
toch redelijk omvangrijke collectie
van het trammuseum.
Het - bijna vierkante - model loco
motief werd destijds gebouwd
door Backer 8c Rueb, toen een van
de belangrijkste leveranciers van
stoomlocomotieven aan de Neder
landse stoomtrambedrijven. De
'koekedöze' bleef tot rond 1957 in
productie. Hoewel er door Backer
en Rueb (later Machinefabriek Bre
da) aardig wat Koekedözen - exac
te aantallen zijn niet bekend - ge
bouwd zijn, is er geen enkel exem
plaar meer overgebleven volgens
voorzitter Roel Sparreboom van
de museumsrichting. „De RTM
had er destijds zeker een stuk of
dertig, veertig, maar er is er niet
één meer."
Het 'Backertje' was één van de
eerste stoomlocomotieven die in
gezet werden voor de stoom
tram op de Zuid-Hollandse en
Zeeuwse eilanden.
goes - De PvdA-fractie in de Goe
se gemeenteraad wil van het colle
ge van B en W weten wat er met
de oude Sloegoederenlijn tussen
Eindewege en het Sloegebied gaat
gebeuren.
De oude Sloelijn is eind septem
ber vorig jaar buiten bedrijf ge
steld na ingebruikname van het
nieuwe Sloespoor. Dat is aange
legd vanaf het Zeeuwse hoofd
spoor tussen Lewedorp en Arne-
muiden door de Quarlespolder
naar Vlissingen-Oost.
Sparreboom en zijn medebestuur
ders vinden dat een 'Backertje'
toch niet mag ontbreken in de col
lectie van het trammuseum aan de
Brouwersdam. „Het was één van
de eerste stoomlocomotieven die
ingezet werden voor de stoom
tram. Hoeveel er rondgereden heb
ben op de Zuid-Hollandse en
Zeeuwse eilanden weet ik niet pre
cies, maar dat ze er dienst hebben
gedaan weet ik zeker."
Om het gat in de collectie te vul
len heeft het bestuur van de mu
seumstichting besloten zelf de han
den uit de mouwen te steken. Het
gaat samen met de Tramweg Stich
ting - voortgekomen uit de mu
seumcommissie van de Nederland
se Verèniging van Belangstellen
den in het Spoor- en Tramwezen -
eigenhandig een Backertje nabou
wen. Sparreboom: „De Tramweg
Stichting kreeg een legaat van
37.000 euro en stelt die voor dit
doel beschikbaar. Wij leggen er
nog 37.000 euro bij. Dat is niet ge
noeg, maar wel een aardig begin
netje."
Sparreboom schat de totale kosten
van de bouw van de locomotief op
zo'n twee a tweeënhalve ton. Veel
werk kan volgens Sparreboom in
eigen beheer. „En wat we zelf niet
kunnen maken gaan we bij elkaar
zoeken."
Wanneer daadwerkelijk begonnen
wordt met het ambitieuze karwei
is nog niet bekend.
Spoorwegbeheerder Prorail wil in
het voorjaar de opbouw van het
voormalige goederenspoor tussen
Eindewege en Vlissingen-Oost
weghalen. Wat er met de oude
Sloelijn tussen Eindewege en het
Sloegebied gaat gebeuren, is nog
niet vastomlijnd. De dorpsraad
Heinkenszand heeft zich er met
andere belanghebbenden over ge
bogen en heeft er inmiddels een
notitie over geschreven. Dit stuk
wordt binnenkort aangeboden aan
de gemeente Borsele.
Jos Rentmeester heeft een grote, kale schuur omgebouwd en van alle gemakken voorzien. Het is nu een comforta
bele opnamestudio waarin een prettige sfeer hangt. foto Willem Mieras