Rotterdam wil kwart van havens
Innovatie
watersport
blijft achter
'Maximumprijs voor rijbewijs nodig'
Wagnerlaan in Goes bespaart meeste energie in Zeeland
PZC Zaterdag 14 februari 2009 29
Zeeland Seaports wil
wel praten over de
omvang van het belang.
door Ben Jansen
ROTTERDAM - Het Havenbedrijf
Rotterdam (HbR) wil een stevige
vinger in de pap bij de toekomsti
ge NV Zeeland Seaports (ZSp).
Minstens 25 procent van de aande
len en het vetorecht op een aantal
beslissingen.
President-directeur Hans Smits
van HbR maakte gisteren tijdens
een bezoek van de Statencommis-
Prijzen rijbewijs
34,70
30,40
26,35
30,30
34,70
39,75
35,00
34,30
32,50
37,25
31,90
34,75
sie economie en mobiliteit aan
Rotterdam duidelijk dat hij graag
betrokken blijft bij de Zeeuwse ha
vens.
Betrokkenheid met flinke eisen.
Smits nam het woord veto niet in
de mond, maar hij had het liever
over unanimiteit over beslissingen
als de benoeming van de directie
en de raad van commissarissen, in
vesteringen die boven een bepaald
bedrag gaan en over het onderne
mingsplan en het havenplan.
Daarvoor krijgt Zeeland Seaports-
dan ondersteuning van de Rotter
damse havenorganisatie in bijvoor-
Eurlings vindt dat veel
gemeenten te hoge
tarieven rekenen.
door René Schrier
MIDDELBURG - Minister Eurlings
van Verkeer wil een maximum
prijs voor de afgifte van rijbewij
zen. Hij vindt de huidige tarieven
van veel gemeenten te hoog.
Uit cijfers van het Centrum voor
Onderzoek van de Economie van
de Lagere Overheden (Coelo)
blijkt dat de tarieven in Nederland
variëren van 29,75 euro tot 63,90
euro. De gemiddelde prijs is 45,07
euro. De voorganger van Eurlings,
Karla Peijs, vond al dat de rijbewij
zen te duur zijn. Zij vond 34 euro
voldoende.
Eurlings heeft nu bij zijn collega
van Binnenlandse Zaken een ver
zoek ingediend voor het wettelijk
vaststellen van een plafond. Voor
paspoorten geldt zo'n maximum
al. In 2007 gaf de CDA-bewinds-
man gemeenten die ,te veel geld
beeld commerciële en milieuza
ken. Voorzitter Toine Poppelaars
van ZSp maakte duidelijk dat wat
hem betreft wel te praten valt over
de omvang van het belang dat Rot
terdam in de Zeeuwse havens wil.
Er zal alleen moeten worden on
derhandeld over het bedrag dat
HbR daarvoor op tafel moet leg
gen. De 50 miljoen euro die Rotter-
PW Het Havenbedrijf Rotterdam wil
minstens 25 procent van de
aandelen in de toekomstige NV
Zeeland Seaports en het veto
recht op een aantal beslissingen.
vroegen voor rijbewijzen, een jaar
de tijd om hun tarieven te laten
zakken. Weinig gemeenten gaven
gehoor aan zijn oproep, blijkt uit
de cijfers van onderzoeksbureau
Coelo.
In Zeeland is Reimerswaal met
26,35 euro de goedkoopste en de
gemeente Borsele met 39,75 euro
de duurste.
Een woordvoerster van de gemeen
te Borsele legt uit dat bij die ge
meente een kostendekkende prijs
wordt gerekend. Daar wordt vol
gens haar op een bedrijfsmatige
manier mee omgegaan. Hoe het
dan komt dat andere gemeenten
dat goedkoper kunnen, weet ze
niet. Maar de Borselse woordvoer
ster wijst er op dat er ook gemeen
ten zijn die ver boven de prijs zit
ten, die de gemeente Borsele bere
kent.
Alleen de informatie over de kos
ten van een rijbewijs van de ge
meente Noord-Beveland waren
niet op de website beschikbaar en
het gemeentehuis was gesloten.
dam destijds heeft gestoken in
ESM, het bestaande samenwer
kingsverband met ZSp, in naar
zijn mening ontoereikend voor de
kwart van de zeggenschap.
Ook zal wat hem betreft nog moe
ten worden gesproken over de be
sluiten die naar de mening van
Rotterdam met de instemming
van alle aandeelhouders moeten
worden genomen.
Ondanks de onverbloemde eisen
van Rotterdam blijkt de lucht tus
sen de Zeeuwse havens en de
grootste van Europa aardig opge
klaard. Dat was de afgelopen jaren
wel anders. „Vijf jaar geleden zijn
we hier ook eens op bezoek ge
weest", zei voorzitter Kees Bierens
van de Statencommissie. „Toen
kwam ik met een kater terug. En
dat kwam niet door de drank."
Het is de bedoeling dat de huidige
gemeenschappelijke regeling voor
het havenschap Zeeland Seaports
met de provincie en de gemeenten
Vlissingen, Terneuzen en Borsele
als partners per 1 januari volgend
jaar wordt omgebouwd in een
naamloze vennootschap met de
zelfde vier als aandeelhouders. En
met Rotterdam.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - De innovatie in de
Zeeuwse watersportsector is de af
gelopen twintig jaar tekortgescho
ten. Daarbij gaat het niet om uit
breidingen, maar serieuze nieuwe
ontwikkelingen. Dat is één van de
conclusies op een bijeenkomst van
bijna honderd ondernemers, be
stuurders en andere belanghebben
den op Neeltje Jans.
Wanneer de vergelijking met Fries
land wordt gemaakt, valt op dat er
op dit gebied in Zeeland nagenoeg
geen samenwerking is. Ook ont
breekt het aan een 'duidelijke trek
ker', die in staat is de belangen te
bundelen en te komen tot een
geïntegreerde visie en promotie.
De bijeenkomst was georganiseerd
door de Provinciale Statenfractie
van het CDA. Een rondgang langs
jachthavens, watersportbedrijven
en verenigingen leerde de partij
dat er nog te veel kansen liggen
voor Zeeland, die nu nog onbenut
blijven. De conclusies worden ge
bruikt bij het aankomende Provin
ciaal Sociaal-Economisch Beleids
plan. Ook zullen wateronderne
mers en bestuurders kijken hoe
het in Friesland is geregeld.
GOES - De meest energiebesparende Zeeuwse
straat is de Wagnerlaan in Goes. De Zeeuwse Mi
lieu Federatie en wethouder Joost Adriaanse kwa
men daarom gisteren op Warme Truiendag langs
om de bewoners in het zonnetje te zetten met ca
deautjes zoals warme fleecedekens.
De straat staat ook op de tiende plaats in het lan
delijk klassement van het Klimaatstraatfeest.
Het Nationale Klimaatstraatfeest wil bewoners
van straten en gemeenten aansporen om zo veel
mogelijk energie te besparen en milieuvriendelijk
te zijn.
foto Willem Mieras
Dacht 't wel
Schouwen-Duiveland
Tholen
Reimerswaal
Kapelle
Goes
Borsele
Noord-Beveland
Vlissingen
Middelburg
Veere
Sluis
Terneuzen
Hulst