Plezier voorop bijbetrokken www.pzc.ni/uit theatermaker selectie PZC Donderdag 12 februari 2009 7 door Ali Pankow Plezier staat voorop bij theatermaker Rogier Schippers. Hij maakt to neel vanuit maatschappe lijke betrokkenheid. Vooral om dat hij het leuk vindt, niet om een hoger doel te dienen. „Het leven is zinloos, maar dat wil niet zeggen dat het niet waard is geleefd te worden", luidt zijn credo dat daar goed in past. Met het Volksoperahuis staat hij vrijdagavond in Podium 't Beest in Goes met Dé Martelaar, de eerste voorstelling in het drieluik Kruis tochten. Een try-out, de première is donderdag 19 februari in De Brakke Grond in Amsterdam. Na de zoektocht naar de Nederlandse identiteit in de trilogie Zeeuwse Nachten, gaat de groep nu op zoek naar de zin van religie. In het eer ste deel staat de islam centraal, daarna volgen het christendom en het jodendom. Hoofdpersoon in De Martelaar is de kleine Samir. In een droom verschijnt aan hem een engel. Samir zal als ridder zijn uitverkoren volk moeten voor gaan. Dat is niet gemakkelijk in Amsterdam-Noord. „In dit eerste deel komt het p.ubliek ook al de hoofdpersonen van de volgende twee delen tegen. Zij hebben allen Jeruzalem tot doel", vertelt de schrijvpr én acteur. Schippers heeft als 'Zeeuws Meis je' de afgelopen seizoenen een hechte publiekskern in deze pro vincie aan zich weten te binden. „Een voorstelling voor het Zeeland Nazomer Festival zou daar een mooie aanvulling op kunnen zijn. Ik vind het echt jammer dat wij daar nog nooit voor zijn uitgeno digd. We zijn er ambitieus genoeg voor", wil hij graag even kwijt. Hij heeft tenslotte Zeeuwse wortels en hij koestert de herinnering aan de vakanties bij zijn grootouders in Veere. Hij is op 28 juni 1962 gebo ren in Vrouwenpolder, maar het gezin vertrok een halfjaar later al naar Goedereede. Rogier Schippers in de Noordhavenpoort in Zierikzee: „Toneel maak je voor je plezier, niet om een hoger doel te dienen." foto Dirk-Jan Gjeltema „Wij waren daar echte 'Overkan- ters'. We gingen niet naar de kerk en spraken geen dialect. Ik heb er tot mijn achttiende gewoond. Ei genlijk wilde ik journalist worden, maar ik werd steeds uitgeloot." Zijn moeder wees hem destijds richting toneelschool. Na een jaar Maastricht vond hij zijn draai in Eindhoven. Zoveel mogelijk onaf hankelijk zijn is de rode draad in zijn loopbaan. Schippers kijkt terug op zeer suc cesvolle seizoenen bij het Volks operahuis. De productie van Zeeuwse Nachten betekende een ommekeer in zijn werkwijze. „Als theatermaker zie ik het als taak op nieuw de sages en mythen te ver tellen, zodat het publiek ze kan doorgronden en er troost uit kan halen. Ik baseerde me daarvoor al tijd op de verhalen uit de Oud heid. Tot het moment dat Theo van Gogh werd vermoord. Dat bracht iets teweeg. Ik vond hem niet zo leuk, maar het was wel een collega, die bij mij om de hoek woonde. Vanaf dat moment heb ik besloten me in mijn vak voortaan op de sages en mythen in de huidige tijd te baseren." Zo prikte hij in Zeeuwse Nachten met groot genoegen het helden dom door. Legde hij bijvoorbeeld bloot dat Van Speijk - die van Dan maar liever de lucht in - te vergelij ken is met een Palestijnse zelf moordterrorist. „Ik toon de mecha nismen in de maatschappij. Zo zie je dat mensen helemaal niet zo op recht zijn als zij zelf denken." „In het drieluik Kruistochten draait het vooral om de worsteling tus sen de goddelijke en de menselijke maat. De goddelijke is gebaseerd op idealisme, maar de mens heeft met de dagelijkse strijd te maken. Het is vrijwel ondoenlijk daarin aan die goddelijke maat te vol doen." Het Volksoperahuis speelt De Marte laar vr. 13 feb., Podium 't Beest Goes, 20.30 uur. Za. 7 maart, Arse naaltheater, Vlissingen, 20.15 uur. Jazzdans demodag Ruim 75 dansgroepen doen mee aan een grote dansshow, die in het teken staat van Valentijnsdag. Alle groepen laten hun nieuwste dan sen zien, gemaakt door eigen cho reografen en zij hullen zich in bij passende kleding. Aan deze dag doen zowel recreatieve groepen mee als dansers die met regelmaat meedoen aan wedstrijden. Zaterdag 14 februari, De Stenge, Heinkenszand, 12.00 uur. Cuniculus Cuniculus speelt in een duistere toekomst, waarin de wereld een onherbergzaam oord geworden is. Alleen een groep bijna mensgrote konijnen heeft weten te overleven en één menspersoon, die als een van hen in hun hol leeft. Neville Tranter schetst een bizarre wereld met zijn Stuffed Puppet Theatre. Zondag 15 en maandag 16 februari, De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joos- land, 20.30 uur. Vernon Reid Soms is er behoefte aan een echt poppodium. Voor het optreden van gitarist Vernon Reid (links) en de Yohimbe Brothers wijkt Mu- ziekPodium Zeeland daarom uit naar De Spot. Reid, voorman van de voormalige 'black-rockgroep' Li ving Colour, wordt door sommi gen in een adem genoemd met de legendarische Jimi Hendrix. Dinsdag 17 februari, De Spot, Mid delburg, 20.00 uur. The Ashton Brothers De Ashton Brothers zijn er weer. Onder deze, uit de circusgeschiede nis opgediepte naam, spelen vier rijk getalenteerde alleskunners de zaal plat. Charlatans, A Medicine Show is hun derde avondvullende show. De Ashtons staan voor een unieke vorm van spectaculair, ab surd en poëtisch totaaltheater: een update van revue en variété. Vrijdag 13 februari, Scheldetheater, Ter neuzen, 20.00 uur. De Dromendief Meesterverteller Hakim Traïda komt met het verhaal over de Dro mendief. Dat is een oude man, die van heel ver af dromen kan opspo ren met zijn dromoscoop. Met zijn dromenzuiger haalt hij de dromen bij kinderen weg, omdat hij die zelf niet meer heeft. Als hij de dro men steelt van het kind van een uitvinder krijgt hij problemen. Zaterdag 14 februari, Dorpshuis Renesse, 14.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85