Plezier voorop
bijbetrokken
www.pzc.ni/uit theatermaker
selectie
PZC Donderdag 12 februari 2009 7
door Ali Pankow
Plezier staat voorop bij
theatermaker Rogier
Schippers. Hij maakt to
neel vanuit maatschappe
lijke betrokkenheid. Vooral om
dat hij het leuk vindt, niet om
een hoger doel te dienen. „Het
leven is zinloos, maar dat wil
niet zeggen dat het niet waard is
geleefd te worden", luidt zijn
credo dat daar goed in past.
Met het Volksoperahuis staat hij
vrijdagavond in Podium 't Beest in
Goes met Dé Martelaar, de eerste
voorstelling in het drieluik Kruis
tochten. Een try-out, de première
is donderdag 19 februari in De
Brakke Grond in Amsterdam. Na
de zoektocht naar de Nederlandse
identiteit in de trilogie Zeeuwse
Nachten, gaat de groep nu op zoek
naar de zin van religie. In het eer
ste deel staat de islam centraal,
daarna volgen het christendom en
het jodendom. Hoofdpersoon in
De Martelaar is de kleine Samir. In
een droom verschijnt aan hem
een engel. Samir zal als ridder zijn
uitverkoren volk moeten voor
gaan. Dat is niet gemakkelijk in
Amsterdam-Noord. „In dit eerste
deel komt het p.ubliek ook al de
hoofdpersonen van de volgende
twee delen tegen. Zij hebben allen
Jeruzalem tot doel", vertelt de
schrijvpr én acteur.
Schippers heeft als 'Zeeuws Meis
je' de afgelopen seizoenen een
hechte publiekskern in deze pro
vincie aan zich weten te binden.
„Een voorstelling voor het Zeeland
Nazomer Festival zou daar een
mooie aanvulling op kunnen zijn.
Ik vind het echt jammer dat wij
daar nog nooit voor zijn uitgeno
digd. We zijn er ambitieus genoeg
voor", wil hij graag even kwijt. Hij
heeft tenslotte Zeeuwse wortels en
hij koestert de herinnering aan de
vakanties bij zijn grootouders in
Veere. Hij is op 28 juni 1962 gebo
ren in Vrouwenpolder, maar het
gezin vertrok een halfjaar later al
naar Goedereede.
Rogier Schippers in de Noordhavenpoort in Zierikzee: „Toneel maak je voor je plezier, niet om een hoger doel te dienen." foto Dirk-Jan Gjeltema
„Wij waren daar echte 'Overkan-
ters'. We gingen niet naar de kerk
en spraken geen dialect. Ik heb er
tot mijn achttiende gewoond. Ei
genlijk wilde ik journalist worden,
maar ik werd steeds uitgeloot."
Zijn moeder wees hem destijds
richting toneelschool. Na een jaar
Maastricht vond hij zijn draai in
Eindhoven. Zoveel mogelijk onaf
hankelijk zijn is de rode draad in
zijn loopbaan.
Schippers kijkt terug op zeer suc
cesvolle seizoenen bij het Volks
operahuis. De productie van
Zeeuwse Nachten betekende een
ommekeer in zijn werkwijze. „Als
theatermaker zie ik het als taak op
nieuw de sages en mythen te ver
tellen, zodat het publiek ze kan
doorgronden en er troost uit kan
halen. Ik baseerde me daarvoor al
tijd op de verhalen uit de Oud
heid. Tot het moment dat Theo
van Gogh werd vermoord. Dat
bracht iets teweeg. Ik vond hem
niet zo leuk, maar het was wel een
collega, die bij mij om de hoek
woonde. Vanaf dat moment heb
ik besloten me in mijn vak
voortaan op de sages en mythen
in de huidige tijd te baseren."
Zo prikte hij in Zeeuwse Nachten
met groot genoegen het helden
dom door. Legde hij bijvoorbeeld
bloot dat Van Speijk - die van Dan
maar liever de lucht in - te vergelij
ken is met een Palestijnse zelf
moordterrorist. „Ik toon de mecha
nismen in de maatschappij. Zo zie
je dat mensen helemaal niet zo op
recht zijn als zij zelf denken."
„In het drieluik Kruistochten draait
het vooral om de worsteling tus
sen de goddelijke en de menselijke
maat. De goddelijke is gebaseerd
op idealisme, maar de mens heeft
met de dagelijkse strijd te maken.
Het is vrijwel ondoenlijk daarin
aan die goddelijke maat te vol
doen."
Het Volksoperahuis speelt De Marte
laar vr. 13 feb., Podium 't Beest
Goes, 20.30 uur. Za. 7 maart, Arse
naaltheater, Vlissingen, 20.15 uur.
Jazzdans demodag
Ruim 75 dansgroepen doen mee
aan een grote dansshow, die in het
teken staat van Valentijnsdag. Alle
groepen laten hun nieuwste dan
sen zien, gemaakt door eigen cho
reografen en zij hullen zich in bij
passende kleding. Aan deze dag
doen zowel recreatieve groepen
mee als dansers die met regelmaat
meedoen aan wedstrijden.
Zaterdag 14 februari, De Stenge,
Heinkenszand, 12.00 uur.
Cuniculus
Cuniculus speelt in een duistere
toekomst, waarin de wereld een
onherbergzaam oord geworden is.
Alleen een groep bijna mensgrote
konijnen heeft weten te overleven
en één menspersoon, die als een
van hen in hun hol leeft. Neville
Tranter schetst een bizarre wereld
met zijn Stuffed Puppet Theatre.
Zondag 15 en maandag 16 februari,
De Wegwijzer, Nieuw- en Sint Joos-
land, 20.30 uur.
Vernon Reid
Soms is er behoefte aan een echt
poppodium. Voor het optreden
van gitarist Vernon Reid (links) en
de Yohimbe Brothers wijkt Mu-
ziekPodium Zeeland daarom uit
naar De Spot. Reid, voorman van
de voormalige 'black-rockgroep' Li
ving Colour, wordt door sommi
gen in een adem genoemd met de
legendarische Jimi Hendrix.
Dinsdag 17 februari, De Spot, Mid
delburg, 20.00 uur.
The Ashton Brothers
De Ashton Brothers zijn er weer.
Onder deze, uit de circusgeschiede
nis opgediepte naam, spelen vier
rijk getalenteerde alleskunners de
zaal plat. Charlatans, A Medicine
Show is hun derde avondvullende
show. De Ashtons staan voor een
unieke vorm van spectaculair, ab
surd en poëtisch totaaltheater: een
update van revue en variété.
Vrijdag 13 februari, Scheldetheater,
Ter neuzen, 20.00 uur.
De Dromendief
Meesterverteller Hakim Traïda
komt met het verhaal over de Dro
mendief. Dat is een oude man, die
van heel ver af dromen kan opspo
ren met zijn dromoscoop. Met zijn
dromenzuiger haalt hij de dromen
bij kinderen weg, omdat hij die
zelf niet meer heeft. Als hij de dro
men steelt van het kind van een
uitvinder krijgt hij problemen.
Zaterdag 14 februari, Dorpshuis
Renesse, 14.00 uur.