"Als we allemaal fatsoenlijk Zorgen en geld voor museum Proef met containers oud papier in Schore Taxichauffeurs hebben een voorbeeldfunctie' Raadsman: inwoner Reimerswaal handelde deze keer uit noodweer 18 Dinsdag 10 februari 2009 PZC B Spanning over oordeel van dakbedekking Watersnoodmuseum. door Esme Soesman ouwerkerk - Het zijn roerige tij den voor het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Gisteren overheer ste vreugde. De BankGiro Loterij maakte be kend eenmalig drie ton te stoppen in de uitbreiding van het museum. Maar er is ook zorg. De caissons 'lekken'. De voorgenomen (her)opening van het museum komt ondertussen in rap. tempo dichterbij. Hoogstwaarschijnlijk neemt de monumentencommissie vandaag een beslissing over de dak bedekking die mag worden toege past op de drie caissons die bij het Watersnoodmuseum worden ge trokken. De caissons laten water door. Het beton vertoont her en der scheurtjes en is poreus. Niet onlogisch, gezien de functie waarvoor ze ooit zijn ontworpen. De grote gevaartes zouden - voor een duur van negen maanden - worden ingezet bij de landing van geallieerden in Normandië, maar werden uiteindelijk gebruikt om de dijk bij Ouwerkerk te dichten na de Watersnoodramp. Het eer ste caisson, dat al langere tijd als museum in gebruik is, heeft een bi tumen (asfalt) dakbedekking gekre gen. Die oplossing is tegenwoordig uit den boze, dus moest voor de uit breiding van het museum met de overige drie caissons worden ge zocht naar een alternatief De be doeling is tot een oplossing te ko men waarbij de authenticiteit van de bouwsels zo min mogelijk wordt aangetast. Een aantal methoden is aan de mo numentencommissie voorgelegd. De bedoeling is 10 april, vlak voor Pasen, het vernieuwde museum te openen. „Het wordt met het uur spannender", bevestigt directeur Jaap Schoof Hij ziet de drie ton van de BankGiro Loterij als een sti mulans. Volgens het rapport van de Loterij is het Watersnoodmu seum 'een ambitieus museum met een actueel onderwerp, bewezen educatieve kunde en een gedegen verbouwingsplan'. Veel verkeersongevallen in Goes te wijten aan onverantwoord gedrag. door Frank Balkenende goes - Ondanks allerlei, soms du re maatregelen slaagt Goes er niet in het aantal verkeersslachtoffers drastisch te verminderen. In 2007 liep het aantal zelfs weer op: 37 te genover 32 in 2006. Onverant woord rijgedrag van automobilis ten én fietsers is vaak de boosdoe ner. „Als we allemaal nou eens fat soenlijk rijden en ons netjes in het verkeer bewegen, lost dat al veel op." Wethouder Rinus Dieleman (CDA, verkeer) legt de vinger op de zere plek. In vijf jaar tijd vielen in Goes 277 verkeersslachtoffers, van wie 87 met ernstig letsel. Op vallend is het hoge aantal slachtof fers van zestien en zeventien jaar, vaak fietsende scholieren: 36. Uit de analyse van het aantal onge vallen in de periode 2003 tot en met 2007 blijkt dat er verkeers slachtoffers vallen door te hoge snelheid van automobilisten, door -rood rijden van zowel auto's als fietsers, geen voorrang verlenen, niet stoppen voor een zebra en hinderlijk rijgedrag. Wethouder Dieleman doet daar om een dringend beroep op het ge zonde verstand van weggebrui kers: „De meeste ongelukken zijn te wijten aan menselijk falen." De gemeente had zich een lovens waardig doel gesteld. In 2014 moet het aantal verkeersslachtoffers zijn gehalveerd. Onhaalbaar met de huidige trend. Er moet wat gebeu ren. Daarom staan in het nieuwe verkeersveiligheidsplan 'Op weg naar nul' een reeks mogelijke ac ties. Die kan Goes onmogelijk alle maal uitvoeren, want daarvoor ontbreekt het geld. „We kunnen niet overal rotondes en drempels aanleggen." Goes kiest ervoor eerst een proef te doen met black- boxen in taxi's en voertuigen van koeriers. De box registreert snel heid en locaties. Er moet nog met betrokken bedrijven worden ge sproken, want eerst moet de raad (donderdag) duidelijk maken of ze zo'n idee ziet zitten. Dieleman ziet het in elk geval wel zitten: „Het mooiste zou zijn als het een proef project wordt waaraan ook politie, justitie en ROVZ meedoen." Ook wil hij een fietsscan, waarbij sa men met scholieren wordt geke ken naar verbeteringen in het fiets padennetwerk. Nathalie Nijsse (13), 's-Heerenhoek: „Ik ga elke dag op de fiets naar het Ostrea Lyceum. De rotonde bij de McDonald's is echt levensgevaarlijk voor fietsers, omdat veel auto's daar geen voorrang geven. Volgens mij zou het daar een stuk veiliger worden met een fietstunnel." Declan Wattel (18), Kapelle: „Bij de spoorwegovergang bij het Shell-tankstation Kloetinge draai ik mijn hoofd wel eens weg als iemand de verkeerslichten negeert. Scher pere controles helpen wellicht. He laas moet er vaak eerst iets ergs ge beuren om tot actie over te gaan." Marco Pippenbacher (17), Yerseke: „Ik voel mij in de gemeente Goes over het algemeen wel veilig in het verkeer, al moet je als fietser heel goed blijven opletten. Vooral bij de rotonde bij McDonald's en de spoor wegovergang bij het Shell-tanksta tion Kloetinge moet iets gebeuren." Adri van Oosten (bestuurslid Fietsers bond De Bevelanden): „De gemeente Go„es wil een aantal knelpunten op lossen door een andere hoofdinfra structuur. Ik stel juist voor om deze punten in het licht van onveiligheid te bekijken. Dan kom je wellicht tot een heel andere prioriteitstelling." door Raymond de Frel goes - Een van de maatregelen om de verkeers veiligheid in Goes te bevorderen is het tegen gaan van agressief rijgedrag door een proef met met een blackbox in taxi's en/of bij koeriers. Zo kan het rijgedrag van chauffeurs tot in de tail worden gevolgd. Een nobel streven, maar onuitvoerbaar zonder de medewerking van taxichauffeurs. En die lo pen nog niet en masse warm voor een 'spion', die voortdurend over hun schouders meekijkt. Cintha Zwemer van Taxibedrijf Cineri in 's-Gravenpolder vindt het maar een onzalig plan. „Als ze mij vragen om zo'n ding in te bou wen, zeg ik meteen 'nee'. Ik snap best dat zo'n Die veronderstelling gaat ook John Walraven van Taxi Zuid-Beveland uit 's-Gravenpolder te ver, maar hij ziet wel degelijk het voordeel in van een controlesysteem. „Wij bouwen dit soort systemen op dit moment in al onze au to's in. Waarom? Omdat het rijgedrag van som mige chauffeurs de spuigaten uitliep. Dat merk te ik aan het aantal bekeuringen. Ik heb al eens een chauffeur ontslagen vanwege zijn rijgedrag. Wij hebben een keurmerk verworven en dat willen we heel graag behouden. Daarom inves teer ik graag 25.000 euro in een controlesys teem, waarmee ik a la minute een chauffeur kan wijzen op zijn gedrag. Taxichauffeurs ho ren een voorbeeldfunctie te hebben." maatregel overdag effect kan hebben, want dan is er veel verkeer. Maar ik werk vooral 's nachts, als er geen kip op straat is. En ja, dan overtreed ik de snelheid wel eens als er geen klanten in mijn auto zitten. Puur om een extra centje te kunnen verdienen." Ook Kees Kole van het gelijknamige taxibedrijf in 's-Heer Arendskerke voelt niets voor een black box. „Wij zijn een kleinschalig bedrijf, ik hoor snel genoeg of een chauffeur risico's neemt. Wij zijn geen wildemannen, wij staan bekend om onze service en veiligheid. Ik sta dus niet zo positief tegenover zo'n black box. Het suggereert ook enigszins dat alle taxichauf feurs gevaarlijksrijden. En dat is dus niet zo." door Luc OggeB KAPELLE - Als een proef in Schore slaagt, maakt invoering van blau we papiercontainèrs in alle Kapel- se kernen nog een kans. Dat valt op te maken uit een voorstel van het Kapelse college van burgemees ter en wethouders aan de raad. De discussie over de manier waar op oud papier in Kapelle wordt in gezameld, verkeert momenteel in een impasse. Er is een meningsver schil tussen de gemeente en de ver enigingen die het papier ophalen. Wethouder Giel-Jan Burger wil het liefst papiercontainers invoe ren in alle kernen, omdat er dan meer papier wordt ingezameld en het veiliger is voor de ophalers. Een raadsmeerderheid heeft vori ge maand laten weten het meeste te voelen voor handhaving van de huidige inzamelmethode in de dor pen en invoering van containers in het buitengebied. Dat stelt het college nu dus ook voor, maar daarnaast wil het de rest van dit jaar een proef doen met blauwe containers in Schore. Afhankelijk van de resultaten zijn er volgens B en W daarna twee mogelijkheden: alleen inzameling met containers in het buitenge bied en Schore of invoering van blauwe containers in de hele ge meente Kapelle. De raad neemt dinsdag 17 februari een besluit over het voorstel. GerechtsDeurwaardersKaritoor j Zeeiand Uit een exploot van gerechtsdeurwaarder B.J. Meijering d.d. 21-11-2008 blijkt, dat t.v.v. Ester Stam, wonende te Vlissingen, aan ADRIANUS THOMAS MARION LEM- MENS zonder bekende woon- of verblijf plaats, is betekend het door de rechtbank te Middelburg gegeven beschikking van 29-10-2008. Bij dit exploot, waarvan A.T.M. Lemmens een afschrift kan krijgen op één van onderstaande adressen, is ondermeer bepaald dat het gezag over het minderjarige kind wordt uitgeoefend door de vrouw en is tevens bevel gedaan tot betaling van een som geld binnen twee dagen daarna. Gerechtsdeurwaarderskantoor Zeeland Dam 2 4331 GJ Middelburg Westsingel 132 4461 DR Goes door Emile Calon middelburg - Noodweer. Iets an ders was het niet, zo betoogde gis teren raadsman D. Olie. Zijn cliënt, een 40-jarige inwoner uit de gemeente Reimerswaal, had zich op 13 april in Goes alleen maar verdedigd toen hij werd aan gevallen door enkele vrienden van zijn ex-vrouw. Volgens de raadsman was sprake van een wraakoefening en zou de politie nauwelijks serieus onder zoek hebben gedaan, omdat zijn cliënt bekend staat als erg geweld dadig. Maar deze keer lag de schuld, aldus Olie, niet bij hem, maar bij de vrienden van zijn ex die eerst zijn vriendin zouden heb ben gepest om hem uit zijn tent te lokken. Officier van justitie R. Rammeloo maakte gisteren duidelijk dat het tijd wordt dat de man langdurig wordt opgesloten omdat hij tel kens, als hij gedronken heeft, ge weld gebruikt. De officier ziet niets meer in vrijwillige therapie ën. Hij vroeg de rechtbank de man voor twee jaar op te sluiten in een inrichting voor stelselmatige da ders zodat hij daar ook geholpen kan worden aan zijn alcohol-agres sieprobleem. Olie wilde daar ech ter niets van weten. Volgens hem blijkt dat die maatregel vaak niet werkt. Rammeloo verwierp die be wering. Uit zijn gegevens blijkt dat er wel degelijk successen worden geboekt bij de maatregel die vooral bedoeld is voor veelplegers. Uitspraak 26 februari.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 76