"Als we allemaal fatsoenlijk
Zorgen en
geld voor
museum
Proef met containers
oud papier in Schore
Taxichauffeurs hebben een voorbeeldfunctie'
Raadsman: inwoner Reimerswaal
handelde deze keer uit noodweer
18 Dinsdag 10 februari 2009 PZC
B
Spanning over oordeel
van dakbedekking
Watersnoodmuseum.
door Esme Soesman
ouwerkerk - Het zijn roerige tij
den voor het Watersnoodmuseum
in Ouwerkerk. Gisteren overheer
ste vreugde.
De BankGiro Loterij maakte be
kend eenmalig drie ton te stoppen
in de uitbreiding van het museum.
Maar er is ook zorg. De caissons
'lekken'. De voorgenomen
(her)opening van het museum
komt ondertussen in rap. tempo
dichterbij. Hoogstwaarschijnlijk
neemt de monumentencommissie
vandaag een beslissing over de dak
bedekking die mag worden toege
past op de drie caissons die bij het
Watersnoodmuseum worden ge
trokken. De caissons laten water
door. Het beton vertoont her en
der scheurtjes en is poreus.
Niet onlogisch, gezien de functie
waarvoor ze ooit zijn ontworpen.
De grote gevaartes zouden - voor
een duur van negen maanden -
worden ingezet bij de landing van
geallieerden in Normandië, maar
werden uiteindelijk gebruikt om
de dijk bij Ouwerkerk te dichten
na de Watersnoodramp. Het eer
ste caisson, dat al langere tijd als
museum in gebruik is, heeft een bi
tumen (asfalt) dakbedekking gekre
gen.
Die oplossing is tegenwoordig uit
den boze, dus moest voor de uit
breiding van het museum met de
overige drie caissons worden ge
zocht naar een alternatief De be
doeling is tot een oplossing te ko
men waarbij de authenticiteit van
de bouwsels zo min mogelijk
wordt aangetast.
Een aantal methoden is aan de mo
numentencommissie voorgelegd.
De bedoeling is 10 april, vlak voor
Pasen, het vernieuwde museum te
openen. „Het wordt met het uur
spannender", bevestigt directeur
Jaap Schoof Hij ziet de drie ton
van de BankGiro Loterij als een sti
mulans. Volgens het rapport van
de Loterij is het Watersnoodmu
seum 'een ambitieus museum met
een actueel onderwerp, bewezen
educatieve kunde en een gedegen
verbouwingsplan'.
Veel verkeersongevallen
in Goes te wijten aan
onverantwoord gedrag.
door Frank Balkenende
goes - Ondanks allerlei, soms du
re maatregelen slaagt Goes er niet
in het aantal verkeersslachtoffers
drastisch te verminderen. In 2007
liep het aantal zelfs weer op: 37 te
genover 32 in 2006. Onverant
woord rijgedrag van automobilis
ten én fietsers is vaak de boosdoe
ner. „Als we allemaal nou eens fat
soenlijk rijden en ons netjes in het
verkeer bewegen, lost dat al veel
op." Wethouder Rinus Dieleman
(CDA, verkeer) legt de vinger op
de zere plek. In vijf jaar tijd vielen
in Goes 277 verkeersslachtoffers,
van wie 87 met ernstig letsel. Op
vallend is het hoge aantal slachtof
fers van zestien en zeventien jaar,
vaak fietsende scholieren: 36.
Uit de analyse van het aantal onge
vallen in de periode 2003 tot en
met 2007 blijkt dat er verkeers
slachtoffers vallen door te hoge
snelheid van automobilisten, door
-rood rijden van zowel auto's als
fietsers, geen voorrang verlenen,
niet stoppen voor een zebra en
hinderlijk rijgedrag.
Wethouder Dieleman doet daar
om een dringend beroep op het ge
zonde verstand van weggebrui
kers: „De meeste ongelukken zijn
te wijten aan menselijk falen."
De gemeente had zich een lovens
waardig doel gesteld. In 2014 moet
het aantal verkeersslachtoffers zijn
gehalveerd. Onhaalbaar met de
huidige trend. Er moet wat gebeu
ren. Daarom staan in het nieuwe
verkeersveiligheidsplan 'Op weg
naar nul' een reeks mogelijke ac
ties. Die kan Goes onmogelijk alle
maal uitvoeren, want daarvoor
ontbreekt het geld. „We kunnen
niet overal rotondes en drempels
aanleggen." Goes kiest ervoor
eerst een proef te doen met black-
boxen in taxi's en voertuigen van
koeriers. De box registreert snel
heid en locaties. Er moet nog met
betrokken bedrijven worden ge
sproken, want eerst moet de raad
(donderdag) duidelijk maken of ze
zo'n idee ziet zitten. Dieleman ziet
het in elk geval wel zitten: „Het
mooiste zou zijn als het een proef
project wordt waaraan ook politie,
justitie en ROVZ meedoen." Ook
wil hij een fietsscan, waarbij sa
men met scholieren wordt geke
ken naar verbeteringen in het fiets
padennetwerk.
Nathalie Nijsse (13), 's-Heerenhoek:
„Ik ga elke dag op de fiets naar het
Ostrea Lyceum. De rotonde bij de
McDonald's is echt levensgevaarlijk
voor fietsers, omdat veel auto's
daar geen voorrang geven. Volgens
mij zou het daar een stuk veiliger
worden met een fietstunnel."
Declan Wattel (18), Kapelle:
„Bij de spoorwegovergang bij het
Shell-tankstation Kloetinge draai ik
mijn hoofd wel eens weg als iemand
de verkeerslichten negeert. Scher
pere controles helpen wellicht. He
laas moet er vaak eerst iets ergs ge
beuren om tot actie over te gaan."
Marco Pippenbacher (17), Yerseke:
„Ik voel mij in de gemeente Goes
over het algemeen wel veilig in het
verkeer, al moet je als fietser heel
goed blijven opletten. Vooral bij de
rotonde bij McDonald's en de spoor
wegovergang bij het Shell-tanksta
tion Kloetinge moet iets gebeuren."
Adri van Oosten (bestuurslid Fietsers
bond De Bevelanden): „De gemeente
Go„es wil een aantal knelpunten op
lossen door een andere hoofdinfra
structuur. Ik stel juist voor om deze
punten in het licht van onveiligheid
te bekijken. Dan kom je wellicht tot
een heel andere prioriteitstelling."
door Raymond de Frel
goes - Een van de maatregelen om de verkeers
veiligheid in Goes te bevorderen is het tegen
gaan van agressief rijgedrag door een proef met
met een blackbox in taxi's en/of bij koeriers.
Zo kan het rijgedrag van chauffeurs tot in de
tail worden gevolgd.
Een nobel streven, maar onuitvoerbaar zonder
de medewerking van taxichauffeurs. En die lo
pen nog niet en masse warm voor een 'spion',
die voortdurend over hun schouders meekijkt.
Cintha Zwemer van Taxibedrijf Cineri in
's-Gravenpolder vindt het maar een onzalig
plan. „Als ze mij vragen om zo'n ding in te bou
wen, zeg ik meteen 'nee'. Ik snap best dat zo'n
Die veronderstelling gaat ook John Walraven
van Taxi Zuid-Beveland uit 's-Gravenpolder te
ver, maar hij ziet wel degelijk het voordeel in
van een controlesysteem. „Wij bouwen dit
soort systemen op dit moment in al onze au
to's in. Waarom? Omdat het rijgedrag van som
mige chauffeurs de spuigaten uitliep. Dat merk
te ik aan het aantal bekeuringen. Ik heb al eens
een chauffeur ontslagen vanwege zijn rijgedrag.
Wij hebben een keurmerk verworven en dat
willen we heel graag behouden. Daarom inves
teer ik graag 25.000 euro in een controlesys
teem, waarmee ik a la minute een chauffeur
kan wijzen op zijn gedrag. Taxichauffeurs ho
ren een voorbeeldfunctie te hebben."
maatregel overdag effect kan hebben, want dan
is er veel verkeer. Maar ik werk vooral 's
nachts, als er geen kip op straat is. En ja, dan
overtreed ik de snelheid wel eens als er geen
klanten in mijn auto zitten. Puur om een extra
centje te kunnen verdienen."
Ook Kees Kole van het gelijknamige taxibedrijf
in 's-Heer Arendskerke voelt niets voor een
black box. „Wij zijn een kleinschalig bedrijf, ik
hoor snel genoeg of een chauffeur risico's
neemt. Wij zijn geen wildemannen, wij staan
bekend om onze service en veiligheid. Ik sta
dus niet zo positief tegenover zo'n black box.
Het suggereert ook enigszins dat alle taxichauf
feurs gevaarlijksrijden. En dat is dus niet zo."
door Luc OggeB
KAPELLE - Als een proef in Schore
slaagt, maakt invoering van blau
we papiercontainèrs in alle Kapel-
se kernen nog een kans. Dat valt
op te maken uit een voorstel van
het Kapelse college van burgemees
ter en wethouders aan de raad.
De discussie over de manier waar
op oud papier in Kapelle wordt in
gezameld, verkeert momenteel in
een impasse. Er is een meningsver
schil tussen de gemeente en de ver
enigingen die het papier ophalen.
Wethouder Giel-Jan Burger wil
het liefst papiercontainers invoe
ren in alle kernen, omdat er dan
meer papier wordt ingezameld en
het veiliger is voor de ophalers.
Een raadsmeerderheid heeft vori
ge maand laten weten het meeste
te voelen voor handhaving van de
huidige inzamelmethode in de dor
pen en invoering van containers
in het buitengebied.
Dat stelt het college nu dus ook
voor, maar daarnaast wil het de
rest van dit jaar een proef doen
met blauwe containers in Schore.
Afhankelijk van de resultaten zijn
er volgens B en W daarna twee
mogelijkheden: alleen inzameling
met containers in het buitenge
bied en Schore of invoering van
blauwe containers in de hele ge
meente Kapelle. De raad neemt
dinsdag 17 februari een besluit
over het voorstel.
GerechtsDeurwaardersKaritoor j Zeeiand
Uit een exploot van gerechtsdeurwaarder
B.J. Meijering d.d. 21-11-2008 blijkt, dat
t.v.v. Ester Stam, wonende te Vlissingen,
aan ADRIANUS THOMAS MARION LEM-
MENS zonder bekende woon- of verblijf
plaats, is betekend het door de rechtbank
te Middelburg gegeven beschikking van
29-10-2008. Bij dit exploot, waarvan
A.T.M. Lemmens een afschrift kan krijgen
op één van onderstaande adressen, is
ondermeer bepaald dat het gezag over het
minderjarige kind wordt uitgeoefend door
de vrouw en is tevens bevel gedaan tot
betaling van een som geld binnen twee
dagen daarna.
Gerechtsdeurwaarderskantoor Zeeland
Dam 2
4331 GJ Middelburg
Westsingel 132
4461 DR Goes
door Emile Calon
middelburg - Noodweer. Iets an
ders was het niet, zo betoogde gis
teren raadsman D. Olie. Zijn
cliënt, een 40-jarige inwoner uit
de gemeente Reimerswaal, had
zich op 13 april in Goes alleen
maar verdedigd toen hij werd aan
gevallen door enkele vrienden van
zijn ex-vrouw.
Volgens de raadsman was sprake
van een wraakoefening en zou de
politie nauwelijks serieus onder
zoek hebben gedaan, omdat zijn
cliënt bekend staat als erg geweld
dadig. Maar deze keer lag de
schuld, aldus Olie, niet bij hem,
maar bij de vrienden van zijn ex
die eerst zijn vriendin zouden heb
ben gepest om hem uit zijn tent te
lokken.
Officier van justitie R. Rammeloo
maakte gisteren duidelijk dat het
tijd wordt dat de man langdurig
wordt opgesloten omdat hij tel
kens, als hij gedronken heeft, ge
weld gebruikt. De officier ziet
niets meer in vrijwillige therapie
ën. Hij vroeg de rechtbank de man
voor twee jaar op te sluiten in een
inrichting voor stelselmatige da
ders zodat hij daar ook geholpen
kan worden aan zijn alcohol-agres
sieprobleem. Olie wilde daar ech
ter niets van weten. Volgens hem
blijkt dat die maatregel vaak niet
werkt. Rammeloo verwierp die be
wering. Uit zijn gegevens blijkt dat
er wel degelijk successen worden
geboekt bij de maatregel die vooral
bedoeld is voor veelplegers.
Uitspraak 26 februari.