Gambarecital interessant maar niet boeiend niet het worden? Was dit verhaal dan toch verhaal dat verteld moest Z PZC Maandag 9 februari 2009 23 KAARSLICHTCONCERT AGENDA OP PAD Handwerkmuseumcafé Het is geen cursus, iedereen is welkom onder voorwaarde dat je handwerkt. El- kaars werk bekijken, en ideeën opdoen. Goes, Historisch Museum De Bevelanden, 13.30-16.30. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, The curious case of Benja min Button: 20.00uur; Spion van Oranje: 20.00 uur; Valkyrie: 20.00 uur; Hunger: 20.30 uur; GOES Merral, Oorlogswinter: 18.45 uur; Spion van Oranje: 19.00 en 21.00 uur; The cu rious case of Benjamin Button: 21.15 uur; Valkyrie: 19.30 en 22.00 uur; Yes man: 19.15 en 21.45 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Le silence de Lorna: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Australia: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Spion van Oranje: 20.30 uur; The curious case of Benjamin Button: 20.15 uur; Valkyrie: 20.45 uur; Oorlogswinter: 19.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Australia: 15.30 en 21.15 uur; Despereaux, De dappere muis: 13.45 en 16.15 uur; Spion van Oranje: 14.00, 16.15,19.15 en 22.00 uur; The curious case of Benjamin Button: 16.00 en 20.30 uur; Doubt: 16.15. en 19.30 uur; High school musical 3: 14.00 uur; Madagascar 2 (nl): 13.45 uur; Oorlogswinter: 14.00 en 19.00 uur; Piet Piraat: 13.45 uur; Revo lutionary Road: 21.45 uur; Seven pounds: 22.00 uur; Valkyrie: 16.15,19.00 en 21.45 uur; Wit licht: 19.15 uur; Yes man: 14.15, 16.30 en 19.15 uur; Sneak: 22.00 uur; De gamba behoort niet tot de familie van de viool. De viola da gamba (letter lijk: been viola) lijkt oppervlakkig op de viool, maar er zijn belangrij ke verschillen: de hals en de fret ten zijn anders, de klank zachter en delicater. De snaren zijn dun ner en van darm en de gamba telt zes of zeven snaren tegenover vier van de viool. Mr. De Sainte-Co- lombe vond de zevende, een extra snaar voor de lage tonen, uit. Dirk Moelants is een musicoloog met een passie voor de gamba. Hij is thuis in het barokrepertoire, maar ook in wereld- en hedendaagse muziek. Hij is dus geen gambaspe ler pur sang en dat was enkele ke ren te horen tijdens het recital. Het programma was afwisselend, met een keuze uit Franse en Duit se barokwerken. Kenmerkend voor de Franse barok is dat zij vooral gebaseerd is op de dans Dit in tegenstelling tot de Italiaanse ba rok, die zich baseert op de vocale muziek. De Duitse barokcomponis- ten mengden beide stijlen. Persoonlijk vond ik het Franse luik boeiender dan de muziek na de pauze. Moelants begon met een Prelude van Demachy. Door de verandering in temperatuur en de luchtvochtigheid klonken sommi ge tonen ontstemd. Moelants speelde deze sierlijke muziek met een stevige onderhandse strijktech- niek maar er klonken toch af en toe enkele bijgeluiden. De strijk- techniek doet zwoegend aan, het Dirk Moelants is een musicoloog met een passie voor de gamba, foto Wim Kooyman Franse en Duitse barokmuziek voor gamba solo. Door Dirk Moelants. Gehoord zaterdag 07 februari in de dorpskerk van Sint Kruis. door Jeanette Vergouwen is daarom bewonderenswaardig hoe stijlvol en doorzichtig deze muziek werd vertolkt. Naast de mooi gebrachte werken La Reveu- se en Le Badinage van Marin Ma rais, de typische vertegenwoordi ger van de Franse stijl-, was voor mij de Suite in D van De Sain- te-Colombe het hoogtepunt van het recital. De afwisseling tussen de verschillende dansvormen was groot en het einde ronduit verras send, met een knappe imitatie van de draailier. Na de pauze werden de componis ten van de Lage Landen en Duits land in de schijnwerper gezet. De Ouverture in G van Johann Schenk diende als opwarmer voor het grotere werk. Moelants had (te recht) gekozen voor de Allemande en Corrente uit de Partita in d voor viool solo en niet voor de technisch moeilijke gambasonates. Deze twee dansen, waarin de Itali aanse stijl duidelijk herkenbaar is, werden knap vertolkt, ondanks en kele scherpe en onzuivere tonen. De Fantasia van Hacquart was een goede overgang naar de Sonate van Georg Philippe Telemann. De ze compositie is technisch vrij moeilijk en is een demonstratie van alle technieken, met virtuoze passages in de Vivace delen en zan gerig in het Arioso. Een anderhalf uur durend recital voor gamba solo is toch een opga ve voor het publiek. Een concert met dit instrument in combinatie met klavecimbel of in een gamba- consort zou boeiender geweest zijn. NADER BESCHOUWD Als er voor je ogen iets ergs gebeurt, dan noem je dat 'tragisch', of'een drama'. Als er op toneel iets ergs gebeurt, dan is dat al veel minder 'voor je ogen'. Maar toch noem je dat nog altijd een tragedie. Mits het allemaal maar geloofwaardig is. Als er op de planken iets ergs gebeurt, dat niet geloofwaardig is, dan noem je dat nog al tijd geen onzin. Dan noem je dat een ko medie. Dus als een rector in een belache lijk, Grieks gedrapeerd laken voor zijn leerlingen verschijnt en komt te spreken over het drankprobleem van een van zijn docenten, dan is dat uiterst ongeloofwaar dig en daarom het begin van een blijspel. Na zo'n opening (en er was al een dom sirtaki-dansje aan voorafgegaan) kan je natuurlijk hilarie op bombarie blijven sta pelen -je legt bijvoorbeeld uit dat de repe tities voor het toneelstuk met veel proble men 'te paard zijn gegaan' - maar ééns moet dat stoppen. En dan moet je gas te rugnemen. Om even later weer wat nieu we vaart te maken. En weer op tijd afrem men. Dat is al met al nog een redelijk in gewikkeld gebeuren. Maar als er één to neelgroep is, die daar uiterst bedreven in is, dan is dat Wel Het Volk. De groep be staat al 30 jaar (op zich al bijna een uni cum) en het hier toegepaste procédé is in middels 20 jaar oud. Zet een stelletje mis lukkelingen aan een opdracht die voor hen een paar maten te groot is, en er ont staat 'vanzelf een komedie. Vanzelf is uiteraard een misplaatst woord. Er schuilt veel vakmanschap achter het uitbeelden van die losers. (Misschien is het daarom, dat we voorlopig blijven zit ten.) Hét doseren van de nonsens is ook een zorgvuldig karwei. En de opdracht moet gepast moeilijk zijn. De vertolking van het drama van Oidipous lijkt me zo'n schier onmogelijke taak. Toch zeker voor een alcoholverslaafde, een ex-psychiatri sche patiënt, een dweperige Nana Mous- kouri-fan en diens labiele dochter. Van eventuele helden blijft in de handen van deze goedbedoelende under dogs niet veel over. Oidipous weet zich nog aardig als protagonist te handhaven, maar van zijn vader Laios blijft geen fat soenlijk draadje vlees over. De man deug de niet, en zijn dubieuze levenswandel - die tot alle ellende heeft geleid - wordt met verontrustende graagte uit de doe ken gedaan. Mensen die weten dat er wel het een en ander op ze aan te merken is, kennen graag andere mensen waar nog méér kwaad over te spreken valt. Dat is het achterliggende principe van de kome die. Wij vinden die personages op de planken toch ook veel grotere sukkelaars dan wijzelf Maar... op een of andere manier slaagt' Het Volk er telkens weer in, om lachwek kende types neer te zetten, die toch nog op een vleugje sympathie mogen reke- Oidipous aan de Griekse kust. nen. Het is zelden allemaal zo zwart-wit en zo eendimensionaal als een simpele komedie vereist. Er zit uiteindelijk ook een verrassende wending in het verhaal, die pas helemaal aan het slot aan het licht komt. Het-optreden is in duigen, ver moeid zitten de alcoholverslaafde classi cus en de ontnuchterde rectorsdochter nog samen. En dan doet de classicus een ontboeze ming, over de moeder van het meisje. „God, wat heb ik van die vrouw gehou den!" De dochter verstijft, wordt één priem die haar eigen bestaan doorprikt. Het duurt nog geen vijf seconden. Maar in die luttele seconden wordt een heel nieuw scenario geschreven, even vol van overspel (en tragiek) als het leven van die verkruimelde Griekse helden. Alles moet opnieuw bedacht worden. Is de vader dan toch de vader niet? En is die bijna-inGestueuze verering van de doch ter dan toch iets anders? En wat dan? foto Het Volk Was dit verhaal dan toch niet het verhaal dat verteld moest worden? Zelden zo met lege handen, maar vol van schaterlach, naar huis gegaan. Deze week zal ik met grote nieuwsgierigheid uitkij ken naar 'Cuniculus', de nieuwste van poppenspeler Neville Tranter. Over een duistere toekomst, waarin alleen een groep bijna-mensgrote konijnen en één mens hebben overleefd. Nog niet eens of ficieel in Nederlandstalige première, maar nu al in De Wegwijzer, op zo 15 en ma 16 februari. Te laat om er volgende week ook al over te schrijven. Maar er zijn nóg voorstellingen die veelbelovend zijn, zo als die van Toneelgroep Alaska, donder dag in het Arsenaaltheater in Vlissingen. 'Safety First' is een stuk, dat wil inhaken op de actualiteit van de angstcultuur. Reageren kan uia: willem.nijssen@jubii.nl door Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 73