Veelzijdige en excentrieke muziek van Satie Was dit verhaal dan toch niet het verhaal dat verteld moest worden? WPZC Maandag 9 februari 2009 23 MULTIPLE PIANO FESTIVAL Pianomuziek vierhandig van Erik Satie. Door Sandra Jeroen van Veen. Gehoord zondag 08 februari in de Concertzaal in Middelburg. door Jeanette Vergouwen siast gewerkt met sambaballen, klapperpistool, schaap- en koege luiden en ander klein percussiema teriaal. De muziek lijkt soms me chanisch, je hoort de galm van klokgelui en de repeterende mu ziek lijkt eenvoudig, maar vereist wel degelijk een behoorlijke tech niek. Parade met soms een jazzy ritme eindigde met een kakofonie van klanken die vooral geprodu ceerd werd door de aanwezigen. Na de pauze klonken na Gym- nopédie en 3 en Gnossienne, de Musique d'Ameublement en Vexa tions. Super eenvoudige lijnen die vaak herhaald werden. Een boeiend besluit vormde de muziek die Satie schreef voor de film Entr'act van René Clair. Milhaud arrangeerde deze muziek voor pia no vierhandig. Fascinerend waren de oude filmbeelden vol humor. Een bonte parade van schoorste nen, lucifers, pilaren en het ver haal van een op hol geslagen lijk wagen. Flarden van de Marche Funèbre van Chopin en het Dies Irae waren te horen. Satie was in deze muziek zijn tijd vooruit en onderstreepte op boeiende wijze de activiteiten op het filmdoek. Organisator Douwe Eisenga was te vreden met de aandacht voor de vier concerten. „Toch fantastisch dat zoveel mensen komen luiste ren naar moeilijke hedendaagse muziek. De avondconcerten trok ken volle zalen, vreemd dat juist dit slotconcert met werken van Sa- tie minder bezoekers trok. Een der gelijk project is zeker voor herha ling vatbaar." NADER BESCHOUWD AGENDA OP PAD Handwerkmuseumcafé Het is geen cursus, iedereen is welkom onder voorwaarde dat je handwerkt. El- kaars werk bekijken, en ideeën opdoen. Goes, Historisch Museum De Bevelanden, 13.30-16.30. meer agendanieuws op www.pzc.nl FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, The curious case of Benja min Button: 2Ó.00uur; Spion van Oranje: 20.00 uur; Valkyrie: 20.00 uur; Hunger: 20.30 uur; GOES Merral, Oorlogswinter: 18.45 uur; Spion van Oranje: 19.00 en 21.00 uur; The cu rious case of Benjamin Button: 21.15 uur; Valkyrie: 19.30 en 22.00 uur; Yes man: 19.15 en 21.45 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Le silence de Lorna: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Australia: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Spion van Oranje: 20.30 uur; The curious case of Benjamin Button: 20.15 uur; Valkyrie: 20.45 uur; Oorlogswinter: 19.00 uur; VLISSINGEN CïmeCity, Australia: 15.30 en 21.15 uur; Despereaux, De dappere muis: 13.45 en 16.15 uur; Spion van Oranje: 14.00, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; The curious case of Benjamin Button: 16.00 en 20.30 uur; Doubt: 16.15 en 19.30 uur; High school musical 3: 14.00 uur; Madagascar 2 (nl): 13.45 uur; Oorlogswinter: 14.00 en 19.00 uur; Piet Piraat: 13.45 uur; Revo lutionary Road: 21.45 uur; Seven pounds: 22.00 uur; Valkyrie: 16.15, 19.00 en 21.45 uur; Wit licht: 19.15 uur; Yes man: 14.15, 16.30 en 19.15 uur; Sneak: 22.00 uur; Satie is de componist die moeilijk in een vakje gestopt wordt. Zijn muziek is spe ciaal en zeker niet gemakkelijk om te vertolken. Velen kennen zijn be kende werken Gymnopédie en Gnossienne. Deze ontbraken dan ook niet op het slotprogramma van het Multiple Piano Festival. Wel waren ze bewerkt door Jeroen van Veen en voorzien van impressionistische versieringen. Wat lekker aanslaat is het sfeertje van de pianomuziek van Satie, dit komt ook door de hypnotiserende (melodie)lijnen, herhalingen en langzame tempi. Satie was van alle markten thuis, schreef muziek vol humor en trok zich niets aan van de heersende vormen en normen. Hij schreef bijna uitsluitend voor piano en gaf zijn composities vreemde titels mee. De Trois Morceaux en forme de poire waren een reactie op de opmerking van Debussy dat Satie muziek schreef zonder vorm. Het duo Sandra en leroen van Veen speelde dit zevendelige werk waar nodig met lekker sterk geaccentu eerde hoge tonen en met respect voor het soms dromerige sfeertje. Deze sappige muziek heeft af en toe een wrang smaakje, maar hapt wel lekker weg. Humorvol is Parade, geschreven voor een ballet van Cocteau. De decors van Picasso ontbraken en werden vervangen door een oran je paraplu. Het publiek mocht ac tief meedoen en er werd enthou- door Willem Nijssen Als er voor je ogen iets ergs ge beurt, dan noem je dat 'tragisch', of'een drama'. Als er op toneel iets ergs gebeurt, dan is dat al veel minder 'voor je ogen'. Maar toch noem je dat nog altijd een tragedie. Mits het allemaal maar geloofwaardig is. Als er op de planken iets ergs gebeurt, dat niet geloofwaardig is, dan noem je dat nog altijd geen onzin. Dan noem je dat een komedie. Dus als een rector in een belachelijk, Grieks gedra peerd laken voor zijn leerlingen ver schijnt en komt te spreken over het drank probleem van een van zijn docenten, dan is dat uiterst ongeloofwaardig en daarom het begin van een blijspel. Na zo'n opening (en er was al een dom sirtaki-dansje aan voorafgegaan) kan je natuurlijk hilarie op bombarie blijven sta pelen -je legt bijvoorbeeld uit dat de repe tities voor het toneelstuk met veel proble men 'te paard zijn gegaan' - maar ééns moet dat stoppen. En dan moet je gas te rugnemen. Om even later weer wat nieu we vaart te maken. En weer op tijd afrem men. Dat is al met al nog een redelijk in gewikkeld gebeuren. Maar als er één to neelgroep is, die daar uiterst bedreven in is, dan is dat wel Het Volk. De groep be staat al 30 jaar (op zich al bijna een uni cum) en het hier toegepaste procédé is in middels 20 jaar oud. Zet een stelletje mis lukkelingen aan een opdracht die voor hen een paar maten te groot is, en er ont staat 'vanzelf een komedie. Vanzelf is uiteraard een misplaatst woord. Er schuilt veel vakmanschap achter het uitbeelden van die losers. (Misschien is het daarom, dat we voorlopig blijven zit ten.) Het doseren van de nonsens is ook een zorgvuldig karwei. En de opdracht moet gepast moeilijk zijn. De vertolking van het drama van Oidipous lijkt me zo'n schier onmogelijke taak. Toch zeker voor een alcoholverslaafde, een ex-psychiatri sche patiënt, een dweperige Nana Mous- kouri-fan en diens labiele dochter. Van eventuele helden blijft in de handen van deze goedbedoelende under dogs niet veel over. Oidipous weet zich nog aardig als protagonist te handhaven, maar van zijn vader Laios blijft geen fat soenlijk draadje vlees over. De man deug de niet, en zijn dubieuze levenswandel - die tot alle ellende heeft geleid - wordt met verontrustende graagte uit de doe ken gedaan. Mensen die weten dat er wel het een en ander op ze aan te merken is, kennen graag andere mensen waar nog méér kwaad over te spreken valt. Dat is het achterliggende principe van de kome die. Wij vinden die personages op de planken toch ook veel grotere sukkelaars dan wijzelf Maar... op een of andere manier slaagt Het Volk er telkens weer in, om lachwek kende types neer te zetten, die toch nog Oidipous aan de Griekse kust. op een vleugje sympathie mogen reke nen. Het is zelden allemaal zo zwart-wit en zo eendimensionaal als een simpele komedie vereist. Er zit uiteindelijk ook een verrassende wending in het verhaal, die pas helemaal aan het slot aan het licht komt. Het optreden is in duigen, ver moeid zitten de alcoholverslaafde classi cus en de ontnuchterde rectorsdochter nog samen. En dan doet de classicus een ontboezeming, over de moeder van het meisje. „God, wat heb ik van die vrouw gehouden!" De dochter verstijft, wordt één priem die haar eigen bestaan door prikt. Het duurt nog geen vijf seconden. Maar in die luttele seconden wordt een heel nieuw scenario geschreven, even vol van overspel (en tragiek) als het leven van die verkruimelde Griekse helden. Alles moet opnieuw bedacht worden. Is de vader dan toch de vader niet? En is die bijna-incestueuze verering van de doch ter dan toch iets anders? En wat dan? foto Het Volk Was dit verhaal dan toch niet het verhaal dat verteld moest worden? Zelden zo met lege handen, maar vol van schaterlach, naar huis gegaan. Deze week zal ik met grote nieuwsgierigheid uitkij ken naar 'Cuniculus', de nieuwste van poppenspeler Neville Tranter. Over een duistere toekomst, waarin alleen een groep bijna-mensgrote konijnen en één mens hebben overleefd. Nog niet eens of ficieel in Nederlandstalige première, maar nu al in De Wegwijzer, op zo 15 en ma 16 februari. Te laat om er volgende week ook al over te schrijven. Maar er zijn nóg voorstellingen die veelbelovend zijn, zo als die van Toneelgroep Alaska, donder dag in het Arsenaaltheater in Vlissingen. 'Safety First' is een stuk, dat wil inhaken op de actualiteit van de angstcultuur. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl Sandra en Jeroen van Veen spelen werken van Satie. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 43