echt niemand te wachten Stylist en verkoopstylist LGS wonen@wegener.nl wonen van de verkoopstylist 024-3650509 PZC IsBai Zaterdag 7 februari 2009 Na: Ruimte om het bed, rustige kleurstelling. Slordig doe-het-zelf-werk wordt door potentiële kopers niet meer geaccep teerd. Ook blijkt uit onderzoek dat woningzoekenden niet goed door een rom melige inrichting heen kunnen te kijken. Maar zelfs een smaakvol ingerichte ruimte, waarin niets te veel staat, kan nog een be lemmering zijn voor de verkoop. Poten tiële kopers vinden het moeilijk zichzelf voor te stellen in een woning die zeer per soonlijk ingericht is. In het algemeen gesproken moet de wo ning daarom goed onderhouden zijn, licht, neutraal ingericht en opgeruimd. Een ver koopstylist kan helpen om de juiste toon te zetten. Maar waar vind je een goede ver koopstylist? De brancheorganisaties voor stylisten bieden hun leden meerdaagse cur sussen. Daarin leren stylisten echter vooral hoe zij zichzelf aan potentiële klanten moe ten verkopen. Verdiep u in de achtergron den van de stylist die u op het oog heeft. Stylisten zijn goed in 'mooi maken', of het nu van een interieur is, van een tuin of van een persoon. Van een stylist mag je dus verwachten dat hij of zij smaak heeft en weet hoe een bepaald effect te bereiken is. Van een verkoopstylist mag je echter nog iets meer verwachten. Namelijk inzicht in de manier waarop potentiële kopers een woning bekijken en welke zaken een be lemmering kunnen vormen voor de ver koop. Dat is cruciaal, want negentig procent van de woningzoekenden blijkt binnen een mi nuut na het betreden van de woning al een gevoelsmatige beslissing te hebben ge nomen: wel of niet kopen. In die eerste mi nuut valt dus een wereld te winnen. meubels verplaatsen is niet altijd genoeg. „Als je je huis door de ogen van een vreem de bekijkt, zie je opeens dat de deurklin ken er afgeragd uitzien, dat de keukenkast jes scheefhangen, dat er vlekken op het pla fond zitten. Ik kan mensen inschakelen om te schilderen, klusjes te doen en schoonheidsfoutjes te verhelpen." Afgezien van zijn uurtarief mag het niet veel kosten, is deze keer afgesproken. Toch doemt er al snel een kostenpost op: de die prode muur, over de hele lengte van de woonkamer. „Die moet overgeschilderd worden", zegt De Kam. „Uitgesproken kleuren zijn absoluut onvoordelig voor de verkoop." Verder is het in de woonkamer voorname- wc-bril naar beneden. Berg alle schoonmaak middelen, persoonlijke spullen en badproduc- ten op. Berg in de slaapkamer de was op. Maak het bed op. Vermijd dekbédhoezen met drukke en" felle prints. Leg dan liever een neutraal ge tinte sprei er overheen. Ruim open kasten en planken op. Berg losse spullen op in opbergdo zen. Zorg voor voldoende loopruimte (rond om het bed). Tijdens een bezichtiging lopen er ai snel drie mensen in deze ruimte! Verf wanden die een dominerende kleur heb ben over in een neutrale tint Hierdoor lijkt de kamer rustiger en ruimer en is hierdoor toegankelijker voor een breder publiek. Vraag aan familie en vrienden of ze eerlijk hun mening over het huis en de inrichting wil len geven. Vraag ze als kopers hiernaar te kij ken. Wellicht levert het bruikbare tips op! Deze tips zijnontleendaan www.visieopwo- nen.com Meer lezen? Haal meer winst uit je huis, Zamarra Oomes-Kok Gentia Luyckx, uitge verij Karakter (ISBN 078 90 6112 986 8) en Mijn Huis!, Marijke Schipper, uitgeverij Kosmos (ISBN 978 90 215 2656 0) lijk een kwestie van opruimen, veel oprui men. „Kunt u al spullen kwijt in uw nieu we huis? Dan zou ik vast beginnen het een en ander daar neer te zetten, want het moet hier echt een stuk leger." Een zijkamer blijkt in gebruik te zijn als rommelkamer. „Ruim alles op in dozen die je vast naar je nieuwe huis brengt", sug gereert De Kam. „Dan ziet die rommelka mer er gelijk een stuk beter uit en zien ko pers dat je er iets mee kan, bijvoorbeeld als computerkamer." Naast de keuken blijkt zich een vide te be vinden die nu als bijkeuken dient, maar een fantastische ontbijtkamer kan zijn. „Je hebt hier een prachtig uitzicht over Vlissin- gen", zegt de verkoopstylist. „Zonde om het hier vol te zetten met apparaten. Die kun je ergens anders ook kwijt, bijvoor beeld in die diepe kast die nu bijna leég is." Zo wordt elke kamer onder de loep geno men. Marijke Bos krijgt een rapport met aanbevelingen en De Kam maakt een af spraak voor de definitieve styling van het huis. Daarna zullen er nieuwe foto's ge maakt worden voor de site van de make laar. „Het is jammer als daarop niet de vol le potentie van het huis te zien is", zegt De Kam. „De keuken bijvoorbeeld is heel ge schikt voor echte kookliefhebbers, maar door het lage camerastandpunt kwam dat niet uit de verf" Ook maakte de vorige makelaar van Bos geen melding van het feit dat Marijke Bos een goedlopende bed 8c breakfast heeft. Bij M2 Makelaars wordt daarvan wél mel ding gemaakt. De Kam: „U heeft tenslotte een vaste klantenkring en heeft elke zo mer een goede bezetting." Een week later is de rode muur neutraal crème gesaust. De rommelige overloop op de tweede verdieping is opgeruimd. Het hele huis oogt trouwens opgeruimder, want er zijn heel wat dözen naar de nieu we woning gegaan. „Dat is dan gelijk een stukje afscheid ne men", zucht Marijke Bos. „En dat is maar goed ook, want ik heb er echt moeite mee. Wat zal ik dat uitzicht op zee missen!" Vóór: de rommelkamer. Na: Alle spulletjes zijn alvast naar het nieuwe huis gebracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 145