Op die foto van je overleden oma zit woneri34 SS Makelaar kiest voor stijl Tien tips voor succes WJ wonen@wegener.nl PZC IhÏ 024-3650509 Zaterdag 7 februari 2009 Terwijl de woningmarkt onderuit ging, steeg de vraag naar adviezen van verkoopstylisten de afgelopen maanden met zo'n dertig procent. De tijd dat verkopers achterover konden zitten, is voorbij. De koper moet verleid worden. door Ondine van der Vleuten foto's Mechteld Jansen of een rommelige boekenkast, een over daad aan persoonlijke spullen. Ik zeg altijd: je verkoopt je huis, niet je thuis. Op de fo to van je overleden oma zit niemand te wachten." Desgewenst kunnen klanten hem ook het praktische deel laten begeleiden, want Maak een checklist van 'eenvoudig' achterstal lig onderhoud. Repareer de loshangende keu- kenkastdeurtjes, deurklinken, loszittende plin ten, schimmelende kitranden etc. en' loop het schilderwerk binnen en buiten eens na. Potentiële kopers rijden vaak eerst eens langs het huis om een eerste indruk te krijgen. Zorg daarom voor een goed onderhouden tuin en een frisse indruk van de woning. Snoei eventueel grote heggen en struiken voor bete re zichtlijnen op het huis. Zorg voor foto's op internet waar de ruimtes schoon, opgeruimd en netjes zijn. Verwijder persoonlijke spullen, speelgoed, wasgoed, groene afvalbakken en de auto die voor de deur geparkeerd staat p- Breng huisdieren tijdens bezichtigingen er gens anders onder. Muffe luchtjes zijn taboe, overal in huis. Zorg voor voldoende (natuurlijke) lichtinval. Doe de gordijnen open en verlicht donkere plekken in de woning met kunstlicht. p- Maak van de rommelzolder een extra slaap kamer. Zorg voor een schone, schimmelvrije en op geruimde;; badkamer. Doe de klep van de De gemiddelde verkooptijd van een huis is fors opgelopen en ko pers zijn een stuk veeleisender geworden. Twee factoren die Marijke Bos uit Vlissingen deden besluiten een verkoopstylist in de arm te nemen voor de verkoop van haar huis aan de bou levard. Dat kan haar maanden dubbele las ten schelen en is een stuk voordeliger dan zakken met de verkoopprijs. „Ik vind zelf dat ik een leuk huis heb. Antiek en mo dern door elkaar, veel kunst en dan dat fan tastische uitzicht op de zee. Maar ik ben ook een beetje rommelig aangelegd. Tot nu toe heeft nog geen enkele bezichtiging tot een serieus aanbod geleid. Ik wil weten wat er beter lean", verklaart ze. Vandaag komt verkoopstylist Stevo de Kam van Visie op Wonen een rondje door het huis maken om te kijken wat er ge daan kan worden om potentiële kopers over de streep te trekken. Zijn opdracht: de sterke punten accentueren, de zwakke punten neutraliseren. De Kam is geschoold in etaleren, decore ren en standbouwen én hij is beëdigd ma kelaar en taxateur. Een ideale combinatie voor een verkoopstylist, want hij heeft in de praktijk gezien waar kopers op afknap pen. Een eenmalig verkoopstylingadvies is 120 euro exclusief BTW. Voor dat geld geeft De Kam twee uur lang advies op maat en achteraf een rapport met de aan bevelingen. Typisch zo'n fout die je vaak ziet: meubels op verkeerde plekken, een bank voor de tuindeuren, bijvoorbeeld. „En dan hebben we het nog niet gehad over kapotte lam pen die hinderlijk zijn bij een bezichtiging, Vóór: dominante kleur op de muur, een overdaad aan persoonlijke spullen. Na de styling: rust en ruimte. Klanten van M2 Makelaars, dat actief is in heel Zeeland, worden sinds de ze maand gewezen op de mogelijk heid een verkoopstylist in te schakelen om de woning sneller verkocht te krijgen. M2 loopt daarmee in Zeeland voorop. „Wij bieden onze klanten al een uitge breid pakket, waarbij we de mogelijkhe den van internet tot het uiterste benut ten", zegt Martin Maranus van M2, „Als makelaar wilden we ook al langer iets met verkoopstyling doen. Van tijd tot tijd bo den stylisten ons hun diensten aan, maar we hadden steeds onze twijfels over de professionaliteit. Verkoopstyling is niet hetzelfde als hier of daar een leuke vaas neerzetten. De verkoopstylist voor wie we nu gekozen hebben, heeft ons volle ver trouwen. Het enige wat wij doen is bemid delen; helpen bij de keuze voor een goede stylist. Daar hoeven onze klanten niet meer zelf achteraan." Het vinden van een goede stylist was niet het enige probleem waar de makelaar te genop liep. „De opdrachtgevers, de verkopende partij dus, dachten lange tijd nog dat ze hun huis zo ook wel verkocht kregen. In deze tijd moetje echter als verkoper alle zeilen bij zetten. We hebben de afgelopen twee jaar de verkooptijd van een woning zien op lopen van gemiddeld drie, vier maanden tot meer dan een halfjaar nu. Het is nog steeds niet zo dat verkopende partijen ons gericht vragen om een verkoopstylist, maar de vraag 'wat moet ik doen om mijn woning kwijt te raken', die krijgen we nu wél heel vaak." www.m2makelaars.nl Vóór: een bonte verzameling van kleuren en spulletjes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 144