u
'Sorry, het
vliegtuig gaat niet'
0
23 reizen
Een nieuwe geschillencommissie
Luchtvaart moet nog het komende seizoen
vliegtuigpassagiers meer bescherming
bieden tegen vertraging en ander leed.
Alice Plekkenpol legt uit.
reSzeo@wegeraer.imS
024-3650360
PZC
Zaterdag 7 februari 2009
Daar sta je dan bij de
Schipholbalie met je-
KLM-papieren in de
hand. Heb je al in okto
ber een vlucht naar
New York gereserveerd én betaald,
mag je niet mee. 'Sorry, over
boekt'. Of je Arkefly-vlucht naar
het Caribisch gebied is geannu
leerd omdat touroperator TUI het
toestel voor veel geld heeft ver
huurd aan een Brits bedrijf.
Een slechter begin van de vakantie
is nauwelijks denkbaar. En helaas
komen de genoemde voorbeelden
in het almaar drukker wordende
luchtvaartverkeer steeds vaker
voor.
In 2005 werden mede daarom bin
nen de Europese Unie regels opge
steld die luchtvaartpassagiers meer
bescherming bieden-tegen dit
soort praktijken. Toch kennen veel
reizigers deze regels niet. Daar
naast worden boze klanten regel
matig niet naar behoren gecompen
seerd en moeten ze genoegen ne
men met een consumptiebon. De
nieuwe geschillencommissie Lucht
vaart - niet te verwarren met de al
langer bestaande geschillencommis
sie Reizen - wil gedupeerde reizi
gers beter én gemakkelijker helpen.
„De geschillencommissie is een
laagdrempelige vorm van geschil
lenbeslechting als alternatief voor
de gang naar de rechter. Vooral
consumentenorganisaties hebben
daar op aangedrongen", zegt Karin
van Rooijen van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat. „Wij vin
den de Europese regelgeving niet
ontoereikend of te onbekend,
maar consumenten krijgen niet al
tijd die compensatie of bijstand
toegekend waar ze recht op heb
ben."
Er bestaat al lange tijd een geschil
lencommissie Reizen, maar die
houdt zich vooral bezig met georga
niseerde vakanties en pakketreizen
(vervoer plus accommodatie) en
daarin is geen plaats voor het vlieg
verkeer. Van Rooijen: „De lucht
vaart is een aparte branche, daarin
spelen ook zaken als Europese ver
ordeningen en de zwarte lijst
(waarop maatschappijen staan die
vanwege hun onveiligheid een Eu
ropees vliegverbod hebben, red.).
Tevens vergt elke geschillencom
missie een eigen specifieke juridi
sche expertise."
De geschillencommissie Lucht
vaart wordt nog deze zomer actief.
Het principeakkoord is vorig jaar al
ondertekend door de Consumen
tenbond en BARIN (de brancheor
ganisatie van luchtvaartmaatschap
pijen in Nederland). Eigenlijk was
het de bedoeling dat er een Euro
pees akkoord zou komen, maar dat
lukte nog niet. Nu vervult Neder
land een voortrekkersrol. De Ne
derlandse geschillencommissie
Luchtvaart dient als voorbeeld
voor andere EU-lidstaten, die naar
verwachting over enkele jaren aan
haken.
De geschillencommissie past in de
lijn van meer rechten en betere be
scherming voor vliegende reizi
gers. Zo worden luchtvaartmaat
schappijen die overtredingen be
gaan extra snel beboet. Die boetes
worden uitgedeeld door de Inspec
tie Verkeer en Waterstaat en kun
nen oplopen tot maximaal 74.000
euro per keer. Bovendien worden
de namen van maatschappijen die
hun passagiers onvoldoende com
penseren openbaar gemaakt.
De geschillencommissie Lucht
vaart richt zich alleen op de 77 bij
BARIN aangesloten luchtvaart
maatschappijen en houdt zich
hoofdzakelijk bezig met klachten
over vertragingen, annuleringen en
ontoegankelijkheid voor minderva-
liden. In de toekomst hoopt de ge
schillencommissie ook niet bij
BARIN aangesloten luchtvaart
maatschappijen erbij te betrekken
en andere zakén, zoals zoekgeraak
te bagage, aan te pakken.
www.verkeerenwaterstaat.nl
www.europa.eu
www.barin.nl
Reageren?
redactie, reizen@wegener.nl
Reizigers op Schiphol, die wachten op een vertraagde vlucht, proberen de tijd te doden door een dutje te doen. Hoe langer ze moeten wachten, des te groter is de kans op een vergoeding.
Hoe werkt de geschillencommissie Luchtvaart?
In 2005 zijn de rechten van
vliegtuigpassagiers vastgelegd in
de EU-verordening 261. Daarin
staat precies omschreven waar
gedupeerde reizigers van uit
EU-lidstaten vertrekkende
vliegtuigen recht op hebben. De
financiële vergoeding of
compensatie is afhankelijk van de
te vliegen afstand en de duur van
de vertraging.
Mag u niet aan boord, dan
krijgt u voor een vlucht tot 1.500
kilometer 250 euro, van 1.500
tot 3.000 kilometer 400 euro en
van meer dan 3.000 kilometer
600 euro. Ook hebt u recht op
een vervangende reis,
hotelovernachting en maaltijden.
De voorgaande compensatie
geldt ook voor annuleringen,
tenzij het om heel bijzondere
omstandigheden gaat, waaraan
de luchtvaartmaatschappij niet
schuldig is.
Bij vertraging heeft u recht op
een maaltijd en eventueel
•hotelovernachting. Indien de
vertraging meer dan 5 uur
bedraagt, kunt u van de vlucht
afzien en uw geld terugvragen.
Bij de balies van de
luchtvaartmaatschappijen zijn
hiervoor formulieren verkrijgbaar.
Komt u er samen niet uit, dan
kunt u zich wenden tot de
Inspectie Verkeer Waterstaat,
Postbus 575, 2130 AN
Hoofddorp, e-mail loketer@ivw.nl
Het inschakelen van de
geschillencommissie Luchtvaart
kost 25 tot 125 euro. Via de
website
www.degeschillencommissie.nl
kunt u een formulier invullen.
Schrijven kan ook:
Geschillencommissie Luchtvaart,
Postbus 90600, 2509 LP Den
Haag, tel. 070-3105310.
Vaak moeten documenten
worden meegestuurd. Elke klager
krijgt een eigen, genummerd
dossier en wordt op de hoogte
gehouden van het verloop van de
klachtafhandeling. Een commissie
bestaande uit een
vertegenwoordiger van de
luchtvaartbranche, een
medewerker van de
Consumentenbond en een
onafhankelijke voorzitter
beoordeelt de klacht.