u 'Sorry, het vliegtuig gaat niet' 0 23 reizen Een nieuwe geschillencommissie Luchtvaart moet nog het komende seizoen vliegtuigpassagiers meer bescherming bieden tegen vertraging en ander leed. Alice Plekkenpol legt uit. reSzeo@wegeraer.imS 024-3650360 PZC Zaterdag 7 februari 2009 Daar sta je dan bij de Schipholbalie met je- KLM-papieren in de hand. Heb je al in okto ber een vlucht naar New York gereserveerd én betaald, mag je niet mee. 'Sorry, over boekt'. Of je Arkefly-vlucht naar het Caribisch gebied is geannu leerd omdat touroperator TUI het toestel voor veel geld heeft ver huurd aan een Brits bedrijf. Een slechter begin van de vakantie is nauwelijks denkbaar. En helaas komen de genoemde voorbeelden in het almaar drukker wordende luchtvaartverkeer steeds vaker voor. In 2005 werden mede daarom bin nen de Europese Unie regels opge steld die luchtvaartpassagiers meer bescherming bieden-tegen dit soort praktijken. Toch kennen veel reizigers deze regels niet. Daar naast worden boze klanten regel matig niet naar behoren gecompen seerd en moeten ze genoegen ne men met een consumptiebon. De nieuwe geschillencommissie Lucht vaart - niet te verwarren met de al langer bestaande geschillencommis sie Reizen - wil gedupeerde reizi gers beter én gemakkelijker helpen. „De geschillencommissie is een laagdrempelige vorm van geschil lenbeslechting als alternatief voor de gang naar de rechter. Vooral consumentenorganisaties hebben daar op aangedrongen", zegt Karin van Rooijen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. „Wij vin den de Europese regelgeving niet ontoereikend of te onbekend, maar consumenten krijgen niet al tijd die compensatie of bijstand toegekend waar ze recht op heb ben." Er bestaat al lange tijd een geschil lencommissie Reizen, maar die houdt zich vooral bezig met georga niseerde vakanties en pakketreizen (vervoer plus accommodatie) en daarin is geen plaats voor het vlieg verkeer. Van Rooijen: „De lucht vaart is een aparte branche, daarin spelen ook zaken als Europese ver ordeningen en de zwarte lijst (waarop maatschappijen staan die vanwege hun onveiligheid een Eu ropees vliegverbod hebben, red.). Tevens vergt elke geschillencom missie een eigen specifieke juridi sche expertise." De geschillencommissie Lucht vaart wordt nog deze zomer actief. Het principeakkoord is vorig jaar al ondertekend door de Consumen tenbond en BARIN (de brancheor ganisatie van luchtvaartmaatschap pijen in Nederland). Eigenlijk was het de bedoeling dat er een Euro pees akkoord zou komen, maar dat lukte nog niet. Nu vervult Neder land een voortrekkersrol. De Ne derlandse geschillencommissie Luchtvaart dient als voorbeeld voor andere EU-lidstaten, die naar verwachting over enkele jaren aan haken. De geschillencommissie past in de lijn van meer rechten en betere be scherming voor vliegende reizi gers. Zo worden luchtvaartmaat schappijen die overtredingen be gaan extra snel beboet. Die boetes worden uitgedeeld door de Inspec tie Verkeer en Waterstaat en kun nen oplopen tot maximaal 74.000 euro per keer. Bovendien worden de namen van maatschappijen die hun passagiers onvoldoende com penseren openbaar gemaakt. De geschillencommissie Lucht vaart richt zich alleen op de 77 bij BARIN aangesloten luchtvaart maatschappijen en houdt zich hoofdzakelijk bezig met klachten over vertragingen, annuleringen en ontoegankelijkheid voor minderva- liden. In de toekomst hoopt de ge schillencommissie ook niet bij BARIN aangesloten luchtvaart maatschappijen erbij te betrekken en andere zakén, zoals zoekgeraak te bagage, aan te pakken. www.verkeerenwaterstaat.nl www.europa.eu www.barin.nl Reageren? redactie, reizen@wegener.nl Reizigers op Schiphol, die wachten op een vertraagde vlucht, proberen de tijd te doden door een dutje te doen. Hoe langer ze moeten wachten, des te groter is de kans op een vergoeding. Hoe werkt de geschillencommissie Luchtvaart? In 2005 zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd in de EU-verordening 261. Daarin staat precies omschreven waar gedupeerde reizigers van uit EU-lidstaten vertrekkende vliegtuigen recht op hebben. De financiële vergoeding of compensatie is afhankelijk van de te vliegen afstand en de duur van de vertraging. Mag u niet aan boord, dan krijgt u voor een vlucht tot 1.500 kilometer 250 euro, van 1.500 tot 3.000 kilometer 400 euro en van meer dan 3.000 kilometer 600 euro. Ook hebt u recht op een vervangende reis, hotelovernachting en maaltijden. De voorgaande compensatie geldt ook voor annuleringen, tenzij het om heel bijzondere omstandigheden gaat, waaraan de luchtvaartmaatschappij niet schuldig is. Bij vertraging heeft u recht op een maaltijd en eventueel •hotelovernachting. Indien de vertraging meer dan 5 uur bedraagt, kunt u van de vlucht afzien en uw geld terugvragen. Bij de balies van de luchtvaartmaatschappijen zijn hiervoor formulieren verkrijgbaar. Komt u er samen niet uit, dan kunt u zich wenden tot de Inspectie Verkeer Waterstaat, Postbus 575, 2130 AN Hoofddorp, e-mail loketer@ivw.nl Het inschakelen van de geschillencommissie Luchtvaart kost 25 tot 125 euro. Via de website www.degeschillencommissie.nl kunt u een formulier invullen. Schrijven kan ook: Geschillencommissie Luchtvaart, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag, tel. 070-3105310. Vaak moeten documenten worden meegestuurd. Elke klager krijgt een eigen, genummerd dossier en wordt op de hoogte gehouden van het verloop van de klachtafhandeling. Een commissie bestaande uit een vertegenwoordiger van de luchtvaartbranche, een medewerker van de Consumentenbond en een onafhankelijke voorzitter beoordeelt de klacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 131