Crisis spaart ook luxe-industrie niet f arenlang gingen bedrijven in I luxegoederen ervan uit dat zij I altijd wel klanten zouden we- /cn te vinden. De kredietcrisis treft ook 's werelds duurste merken. Een luxeprobleem is het niet. Tijdens de grote depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw had Coco Chanel het juiste ant woord paraat: haar karakteristieke pakje gecombineerd met neppa- rels. Terwijl miljoenen mensen hun inkomen en vermogen in rook zagen opgaan, opende Cha nel haar modehuis aan Rue Cam- don 31 in Parijs. Nu reageert Cha nel anders op de kredietcrisis. On langs werden tweehonderd werk 1 2 I Zaterdag 7 februari 2009 PZC LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Damherten (3) Graag wil ik reageren op het com mentaar van 4 februari over de damherten. De schrijver ervan be gint met te vermelden dat de die renactivisten in de Kop van Schou wen hun boekje te buiten gaan en eindigt met het commentaar 'dat Schouwen misschien de oprukken de herten wat meer als een luxe moeten zien dan als een pro bleem'. En of dat nog geen genoeg onzin is, gaat hij verder 'en auto mobilisten zullen voorzichtiger moeten zijn'. Meer niet. Want voor een toeristische uitstraling van het eiland is het pure winst als de geliefde(?) dieren zich wat va ker buiten de bossen vertonen. Je zou bijna denken dat deze tekst geciteerd is door de heer Ossewaar- de uit Wolphaartsdijk. Aan de tekenplaag - welke sinds dien enorm is toegenomen - wordt gemakshalve maar gees aan dacht geschonken. Dat er steeds meer schade toege bracht wordt aan gewassen, even min en als dan de automobilisten wat voorzichtiger gaan rijden, is er geen vuiltje aan de lucht! Wat een onzinnig gewauwel! Huib Stevense Acacialaan 22, Burgh-Haamstede Inbraken In de krant van 4 februari vertelt korpschef Hans Vissers dat hij voor woninginbraken een oplos singspercentage van 16 procent niet slecht vindt. Ik vind dit getal echter beschamend laag. Als je het, zoals Vissers, tevreden verge lijkt met het (even belabberde) lan delijk percentage valt er van de po litie geen grote inspanning ter ver betering te verwachten. Zou het niet beter zijn dat de poli tie zélf zich zeer ontevreden toont met die 16 procent en er vervol gens uit alle macht aan werkt dit getal op te krikken, en bij de poli tiek op de deur bonst voor meer mensen en meer intellect bij de re cherche? COR De Duitse politie lost minstens 50 procent van de misdrijven (niet al leen inbraken) op. Daar kan het, dus moet het hier ook kunnen. Of ligt het niet alleen aan het aantal politiemensen, maar zijn die in Duitsland misschien scherper en intelligenter? J.B. Kerpestein Sint Maarteniaan 6,.VIissingen Irak Rome sloot de ogen voor de joden vervolging in Tweede Wereldoor log, neemt onvoldoende afstand van een Holocaust ontkennende bisschop. Het christendom is nota- bene gestoeld op het joodse geloof en verdraaiing van de woorden van de joodse profeet Jezus van Nazareth. De schuld van de dood van deze door de Romeinen ver volgde profeet Jezus kregen de jo den ook. Na de Tweede Wereldoor log kregen zij Israël, ten koste van de Palestijnen. Nu offert een 'chris telijke' premier met medewerking van socialisten democratische be ginselen op om waarheidsvinding omtrent de Amerikaans-christelij ke oorlog jegens de islam in Irak te blokkeren. Normen en waarden? Heiligschennis. - Richard Snoep M. v. Coehoorngr. 51, Vlissingen Dow Ik vraag me af waarom de bonden zo happig zijn om zich met de on derhandelingen bij Dow te be moeien? Persoonlijk heb ik al meerdere negatieve ervaringen met de bonden. Eind jaren negen tig ben ik ontslagen bij toenmalig Hoechst/Mare Chemicals. Daar ging het 'maar' om een groep van 75 man, niet interessant genoeg om daar een sterke man op te zet ten. Van heel nabij weet ik dat de bonden bij een bedrijf van maar 25 man zelfs openlijk toegeven daar wening voor te kunnen doen. Het is blijkbaar zo, dat alleen de grote vissen interessant zijn voor de bonden, dat zijn namelijk de enige waarmee ze in het nieuws komen. Dat terwijl de kleintjes de hulp zo goed kunnen gebruiken. Jos Dobbelaar Schellachseweg 1, Gapinge Daffodil Wat een schitterend stuk van Wil lem van Dam in de krant van 5 fe bruari. Als prinsessen op zo'n ma nier de belasting kunnen ontdui ken, dan mag iedereen dat. Goed voorbeeld doet goed volgen. Thijs Schipper, Breeweg 8, Middelburg De 'gewone', vaak wat jongere klanten, laten het afweten. door Aly Knol nemers ontslagen, onder wie zes tien aan de Rue Camdon. Couturier en Chanel-baas Karl La- gerfeld constateerde: „Bling is voor bij." Veel grote merken in de luxe-industrie hebben het zwaar. Het Zwitserse bedrijf Richemont met topmerken als Carrier (horlo ges en juwelen) en Montblanc (schrijfartikelen) meldde begin de ze week dat in het laatste kwartaal van 2008 de omzet met 12 procent was gedaald. Voor 180 van de twee honderd personeelsleden van een Cartier-vestiging is voor drie maan den werktijdverkorting aange vraagd. De vraag naar luxegoede ren is dramatisch gedaald, aldus het bedrijf „Richemont wordt ge confronteerd met de moeilijkste marktomstandigheden sinds zijn oprichting twintig jaar geleden." Bij het Britse kledingbedrijf Bur berry is de klap ook hard aangeko men. Het heeft 540 werknemers de laan uitgestuurd en wil één van zijn twee vestigingen in het moe derland sluiten. Het Italiaanse Bulgari zag alleen al in de laatste drie maanden van 2008 een daling van meer dan 17 procent bij de afzet van juwelen en een neergang van 28 procent bij de verkoop van zijn horloges. De Amerikaanse tegenhanger van Bulgari, Tiffany, is er niet beter 'Deze hele crisis is als een grote voorjaarsschoonmaak. Afschuwelijk maar gezond' aan toe met een verkoopverlies van 24 procent in de laatste drie maanden van vorig jaar. De grootste producent van luxe goederen LVMH (Luis Vuitton, Moët, Hennessy) besloot eind vo rig jaar een nieuwe megavestiging in een tien verdiepingen tellend ge bouw in Tokio af te blazen. Maar over vorig jaar werd nog steeds een flinke winst gemaakt, zo werd donderdag bekend. Het bedrijf met de champagnemer- ken Dom Pérignon en Veuve Clic quot, kleding en lederwaren van onder anderen Valentino, Given- chy, Kenzo en Mare Jacobs, en par fums van Guerlain en Christian Dior kon 2 miljard euro bijschrij ven; vrijwel even veel als over het jaar daarvoor. Voor dit jaar durft LVMH-topman Bernard Arnault echter geen voorspelling te doen 'gezien de mistige economische vooruitzichten'. Iedereen is het eens over de oorza ken van de neergang in de luxe-in dustrie. De hele rijken willen nog wel merkartikelen kopen. Zo wist Tiffany in november in drie dagen tijds acht van zijn met diamanten bezette mobieltjes van 104.000 eu ro per stuk in Japan af te zetten. De 'gewone', vaak wat jongere klant, die ook wel eens iets met een groot merk wil hebben, laat het nu afweten, meent het Italiaan se modehuis Prada. Prada heeft zijn gang naar de beurs uitgesteld. Door de nog steeds enorme omzet ten bij de bedrijven in dure luxe-artikelen, lijken het nog luxe problemen. Werknemers die hun baan verliezen, zullen dat anders zien. Chanels Karl Lagerfeld heeft er zo zijn eigen kijk op. „Deze hele crisis is als een grote voorjaars schoonmaak. Ik zie het als een ge zond iets, een afschuwelijk maar gezond iets. Het is een medische behandeling van de wereld", zei hij tegen de BBC. „Ik denk dat we niet goed bezig zijn geweest. Het is heel moeilijk voor heel veel men sen en een heleboel dingen. Maar het is nodig, want we waren echt te ver gegaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 12