i3 spectrum Ml Het is bijna gedaan met de Postbank. Vanaf dinsdag draait het alleen nog om ING. De 7,5 miljoen klanten hebben de afgelopen maanden aan het idee kunnen wennen. Nederland neemt afscheid van giroblauw. 'Het is een stukje van je leven en dat pakken ze af m MM J Jlilfc- PZC Zaterdag 7 februari 2009 door Sal Stam Het verdwijnen van een be kend merk kan veel losma ken bij de trouwe klant. Dat geldt zeker voor de Postbank. „Ik vind het ver schrikkelijk. De Postbank is super-Neder lands. Het is een stukje van je leven en dat pakken ze af', zegt Ine Crinse, al jaren klant. Wat Crinse betreft had alles bij het oude mogen blijven: de Postbank, het ver trouwde giroblauw en de laagdrempelig heid. Maar moederconcern ING besloot anders. .De Postbank wordt opgeslokt door ING. Dinsdag krijgt de samenvoe ging haar beslag. Vanaf die dag behoort de Postbank, waarvan de wortels meer dan honderd jaar teruggaan, tot het verle den. De afgelopen maanden hebben de 7,5 mil joen klanten van de Postbank aan het idee kunnen wennen. ING voerde een in tensieve campagne om het 'nieuwe' merk ING over het voetlicht te brengen. De ver trouwde blauwe leeuw van de Postbank (inclusief Jan Mulder) werd ingeruild voor een oranje exemplaar van ING, de geldautomaten kregen een oranje omhul sel en ook de bankpasjes krijgen de ING- kleur. Het verdwijnen van de Postbank bete kent meer dan een naams- en kleurwijzi- ging, ook al schuilen de Postbank en ING Bank al jaren onder die ene paraplu van moederconcern ING. Voor veel klanten staat de Postbank synoniem voor ver trouwdheid en eenvoud, de bank voor de gewone man, terwijl ING meer bekend staat om hoogwaardige producten zoals effecten en zakenbankieren. De verre voorouder van de Postbank is de Rijkspostspaarbank, opgericht eind negen tiende eeuw, die aan de wieg stond van het girale geldverkeer in Nederland. Tot in de jaren zestig kregen de meeste werk nemers hun loon wekelijks handje con- tantje. De 'giro' maakte daaraan een ein de, het loonzakje verdween. Na de fusie van de Rijkspostspaarbank met de Postcheque- en Girodienst in 1986 ont- Afscheid giroblauw Medewerksters van de Postcheque- en Girodienst in 1935 bezig met de verwerking van girokaarten. Archieffoto Wiel van der Randen/GPD stond de geprivatiseerde Postbank. Die bank fuseerde in 1989 met de Nederland se Middenstandsbank (NMB) en het jaar erop met verzekeraar Nationale Neder landen tot de Internationale Nederlan den Groep (ING). De Postbank en ING Bank bleven jaren lang naast elkaar bestaan, maar twee jaar geleden ging het roer toch om. De Post bank mag in Nederland een begrip zijn, in het buitenland kent niemand de bank. De samenvoeging bespaart ING honderden miljoenen per jaar. Het con cern hoopt door de bundeling ook meer te verdienen aan zijn klanten. De gemid delde ING-klant neemt twee keer zoveel producten af als die van de Postbank. In de aanloop naar de gedaantewisseling kregen klanten van de Postbank een dik- ke enveloppe thuis met informatie over hun 'nieuwe' bank. Meest opvallend: het begrip giro wordt geschrapt. De giroreke ning van de Postbank maakt plaats voor de betaalrekening van ING, de giropas wordt betaalpas. En 'Mijn Postbank' op internet heet voortaan 'Mijn ING'. Dat doet sommige trouwe klanten pijn. Zoals Wim Luijk, die een speciale site opzette onder het motto: de Postbank moet blijven. Enkele duizenden klanten sloten zich bij zijn initiatief aan, natuur lijk niet genoeg om de plannen van ING te dwarsbomen. In een willekeurig postkantoor blijken de meeste klanten inmiddels wel ge wend aan het idee dat de Postbank ver dwijnt. Zonder morren nemen ze een oranje map in ontvangst waarin ze voortaan hun bankpapieren kunnen op bergen. „Dat de blauwe leeuw oranje wordt, maakt mij niet zoveel uit. Wel roept de Postbank bij mij een gevoel van veiligheid op en dat verdwijnt nu", zegt Postbankklant Piet Vink. ING zeifis bij de naamsverandering niet over één nacht ijs gegaan, verzekert een woordvoerster. „Klanten zijn niet zozeer gehecht aan het merk Postbank, maar aan de waarde waar de Postbank voor staat: gemak, toegankelijkheid, waar voor je geld. Dat, samen met de deskundigheid van de ING Bank, is ook de basis van de nieuwe ING." Merkendeskundige Rik Rieze- bos van kennisinstituut EU- RIB benadrukt juist dat de Postbank bij veel klanten een 'grote gevoelswaarde' heeft. Uit on derzoek blijkt dat veel meer rekening houders gevoelsmatig vastzitten aan de Postbank dan aan ING. „Op het gebied van onmisbaarheid scoort de Postbank hoog, samen met merken als HEMA en Blokker. Wat dat betreft heeft ING nog een aardige inhaalslag te maken." Toch begrijpt Riezebos wel dat ING heeft be sloten om de naam Postbank te schrap pen. „Als je met één merk (ING) minder kosten hoeft te maken en kwalitatief hoogwaardiger producten kunt verko pen waar je meer mee verdient, dan is die keuze goed te volgen." Ook volgens bankenanalist Maarten Alte- na van SNS Securities heeft ING een logi sche afweging gemaakt. „Het loslaten van de Postbank kost ING weliswaar veel geld, bijna 900 miljoen euro. Maar dat weegt niet op tegen de besparingen die de samenvoeging oplevert" (vanaf dit jaar naar verwachting 1 miljard euro, red). Bovendien kan ING Groep door deN fusie profiteren van schaalvergroting en daarmee buitenlandse concurrenten op afstand houden. ING kan nu meer pro ducten onder dezelfde naam aanbie den." Tot oktober vorig jaar kon ING on gestoord werken aan de samenvoeging. Maar inmiddels heeft het concern tien miljard euro steun gekregen van de staat, die nu ook deelt in de risico's van beleggingen in de Amerikaanse hypo theeksector. „Het risico bestaat dat ING/Postbank daardoor klanten kwijt raakt aan de concurrent", zegt Altena. „De vraag is alleen: waar moeten die klanten heen. Op de Rabobank na heb ben bijna alle banken hetzelfde pro bleem." Merkendeskundige Riezebos noemt het verdwijnen van de Postbank en de reac ties daarop typisch voor deze tijd van toenemende internationalisering. „Alles verandert, in Europa leveren landen hun soevereiniteit in en de samenleving wordt steeds multicultureler. Met de Postbank sterft ook een stukje Neder landse cultuur." reageren? spectrum@wegener.nl 1881: Overheid richt de Rijkspostspaar bank (RPS) op. 1918: Oprichting Postcheque- en Giro dienst (PCGD). 1960: Begin van enorme groei van het girale betalingsverkeer. 1969: Introductie van het eerste gega randeerde betaalmiddel in Neder land: de girobetaalkaart. 1975: Postgiro introduceert 'Giroblauw past bij jou'. 1986: Postgiro en RPS vormen samen de geprivatiseerde Postbank. 1989: Fusie met de NMB Bank tot NMB Postbank Groep. 1990: Fusie NMB Postbank Groep en Nationale-Nederlanden tot ING Groep. 2009: Postbank en ING Bank gaan sa men onder de naam ING.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 119