De Ford Ka is een leukerd je
PZC Vrijdag 6 februari 2009 3
TEN AUTOVRAGEN AAN:
Jo Baart is raadslid voor TOP/Gemeentebelangen
in Terneuzen. Vroeger was hij autoverkoper bij
de plaatselijke Opel-garage.
door Frank van Cooten
1. Wat voor auto rijdt u nu?
Een Nissan Qashqai.
2.Welke auto zou u het liefst wil
len rijden?
Een Maserati. Maakt niet uit welk
type. De mooiste auto die er is.
3. De lelijkste auto?
De 2CV. Het woord zegt het al. Le
lijke eend. Daarmee is niets te veel
4. Waar moet een auto in uw
ogen aan voldoen?
Het moet vooral een hoogzitter
zijn. Vandaar mijn keuze voor de
Nissan. Vooral op wat oudere leef
tijd vind ik het heerlijk in een ho
gere auto te rijden. Verder zit er al
les op en aan. Lichtmetaal, elektri
sche ramen, cruise-control.
5. Hoe zoud u zich als autorijder
willen omschrijven?
Familie en kennissen noemen mij
een slak. Maar als ik eenmaal op
toeren ben rijd ik vaak te hard.
Maakt niet uit waar. De Schelde-
boulevard of de Tractaatweg. Als
ik een bon heb gekregen, doe ik
het wel een tijdje rustiger aan.
6. Waaraan ergert u zich in het
verkeer?
Eigenlijk nergens aan. We maken
overal fouten maar die fouten zijn
altijd te herleiden tot ergenissen
aan iemand anders in het verkeer.
Intolerantie is typisch West-Euro
pees. Automobilisten in de VS en
Azië zijn veel beleefder.
7. Hebt u zelf onhebbelijkhe
den?
Dacht het niet. Ik ben best galant.
8. Was uw laatste boete ook
voor te hard rijden?
Ja, ik reed vijf kilometer te hard.
9. Wat is de hoogste snelheid
die u ooit heeft gereden en waar
was dat?
Op de Langeweg. Ik reed met een
Ford Capri 1700 XLR 210 kilome
ter per uur.
10. Welke verkeersregel zou u
willen veranderen?
De gescheiden verkeerslichten
voor rechtsafslaand verkeer. Eerst
fietsers en bromfietsers en daarna
de auto's.
AUTOTEST Nieuw model .moet tijdloos maar oud succesnummer doen vergeten
Hoewel Ford de oorspronkelijke Ka nog lekker ver
kocht, was hij toch te oud geworden. De nieuwe is een
tweelingbroer van de populaire Fiat 500.
Voor de nieuwe Ford Ka zijn er standaard al veel aardige kleuren. En in het interieur kan de klant zich creatief uitle
ven met opleukpakketten, die heel vriendelijke prijskaartjes hebben. foto CPD
„De nieuwe Ka heeft alle eigenschappen
behouden die de oorspronkelijke Ka tot
een succes maakten: compacte afmeting,
een expressief design met een jeugdige
uitstraling, dynamische rijeigenschappen
en een hoog veiligheidsniveau."
verhaal. Ford is er in geslaagd het
onderstel naar zijn ideeën tóch
weer wat meer uit te balanceren
dat zijn vakbroeders van Fiat dat
konden. Ford is daar inmiddels er
kend meester in. Met onze ervarin
gen met de 500 Abarth hopen we
van harte dat Ford ook met een Ka
ST of zelfs RS op de proppen
komt. Want daar is een markt
voor, immers de Abarthjes vinden
ook gretig aftrek.
Maar ook met het standaardmotor
tje is de Ka een vlot geval. Bekijks
genoeg ook, want het stadsvolk
kent de 500 inmiddels wel en de
ze, zeker met het zoetige kleurtje
waar wij mee rondreden, valt nog
op. Toen ik hem stond te fotografe
ren kwam zelfs een stel heren hele
maal naar de overkant om me te
vertellen dat ze déze erg mooi von
den, maar de vorige Ka eigenlijk
nooit. Dus alvast een nieuwe klan
tenkring aangeboord.
Over de prestaties hebben we niet
te klagen. Met zijn 69 pk gaat hij
in 13,1 tellen naar de honderd en
de top bedraagt 159 km/h. Hij
weegt 940 kilo en met zijn 119
g/km koolzuurgasuitstoot krijgt
hij gezien zijn geringe afmetingen
een B-label. Er is ook een diesel
van 75 pk, maar die is door Den
Haag uit de markt geprijsd. Een
van de aardige dingen van de Ka is
dat je hem zo leuk kunt aankle
den. Allerlei feestpakketten staan
ter beschikking en dat is duidelijk
een trend. Voor weinig geld een
bruikbaar eenheidsworstje verko
pen en de klanten voor eveneens
weinig geld de kans bieden die ge
heel naar wens te personificeren.
Standaard zijn er al veel aardige
kleuren en in het interieur kan
men zich zeer creatief uitleven. De
opleukpakketten hebben heel
vriendelijke prijskaartjes.
Daarbinnen is het toch al onwaar
schijnlijk comfortabel, voor zon
kleine auto, met op een wielbasis
van 2,30 meter en een kofferruim
te die van 224 vergroot kan wor
den tot 747 liter. De basisprijs van
de Ka is een keurige tien mille
rond, maar die koopt echt nie
mand, zo leert de ervaring. Wij re
den met een Titanium (met de on
misbare airco en nog een heleboel
aardigheidjes) en die komt op dui
zend euro méér. Een leukerdje.
door Robbert Keegel
Vooral productietechnisch
was de oer-Ka verouderd,
want het grappige en ken
nelijk toch tijdloze ont
werp viel nog steeds bij veel ko
pers in de smaak. Maar het werd
te duur hem te bouwen, in het
licht van de geringe winst die fa
briek en dealer op zulke kleine au
to's maken.
In een absoluut dalende markt,
waarbij de min van 19,2 procent in
december 200*8 een sombere kijk
op de ontwikkelingen dit jaar
rechtvaardigt, zijn het vooral de
modellen in het B-segment die de
wind in de zeilen hebben. Met fis
cale aanmoedigingen als ruggen
steun kannibaliseren ze bij vrijwel
alle grote merken hun broeders uit
het tot voor kort populairste C-seg-
ment. In concreto: Polo en Fox vre
ten bij Volkswagen aan succesnum
mer Golf (al hebben ze hem ook
samen nog niet ingehaald), de
Opel Corsa is de Astra al lang ge
passeerd, net als de Peugeot 207 de
308. Maar er zijn ook merken die
nóg kleinere modellen voeren.
Daar zien we dan bijvoorbeeld de
absolute bestseller van vorig jaar,
het trio Toyota Aygo/Citroën
Cl/Peugeot 104. Samen verkoch
ten die drie 25.658 exemplaren, ter
wijl single-beststeller Golf op
16.155 stuks bleef steken.
En de Toyota Aygo overtrof B-klas-
ser Yaris aanzienlijk, net als de Ci-
troën Cl zowel de C2 als de C3,
maar de Peugeot 107 de 208 dan
weer niét. Bij Renault overtreft de
Twingo zowel de Clio als de Méga-
ne. Terwijl bij Ford het duo
Fiesta/Fusion de Focus niet achter
zich laat, wordt het wel gepasseerd
door de Ka. Vorig jaar al door de
oude en als ik me niet vergis zal de
nieuwe Ka daar nog een schepje
bovenop doen.
Hij is namelijk leuk. Misschien
niet zo geinig als tweelingbroer
Fiat 500, waar hij overigens alleen
technisch en productiematig aan
verwant is. Op elkaar lijken doen
de twee echt niet, maar beide la
ten qua fysieke aantrekkelijkheid
het bestsellende trio Aygo/Ci/107
ver achter zich.
In de wetenschap dat zowel Ka als
500 in de Poolse fabriek van Fiat
worden gebouwd, ontkom je er
niet aan de twee met elkaar te ver
gelijken. Hoewel je in de Ka geen
seconde het idee hebt in een Fiat
onderweg te zijn, constateer je
toch dat heel toevallig wel de knop
jes voor de elektrische raambedie
ning hier ook op de middenconso
le zitten. Het zijn heel andere
knopjes, maar de plek is vrij zeld
zaam en dan valt het dus op.
Wat er verder ook aan overeen
stemmingen mogen zijn (motor
en versnellingsbak, om een paar
kleinigheden te noemen), als snel
ontdek je dat de Ka een wat betere
wegligging heeft. Beter althans
dan de standaard-500, want de zo
leuke Abarth is weer een ander