De Ford Ka is een leukerd je PZC Vrijdag 6 februari 2009 3 TEN AUTOVRAGEN AAN: Jo Baart is raadslid voor TOP/Gemeentebelangen in Terneuzen. Vroeger was hij autoverkoper bij de plaatselijke Opel-garage. door Frank van Cooten 1. Wat voor auto rijdt u nu? Een Nissan Qashqai. 2.Welke auto zou u het liefst wil len rijden? Een Maserati. Maakt niet uit welk type. De mooiste auto die er is. 3. De lelijkste auto? De 2CV. Het woord zegt het al. Le lijke eend. Daarmee is niets te veel 4. Waar moet een auto in uw ogen aan voldoen? Het moet vooral een hoogzitter zijn. Vandaar mijn keuze voor de Nissan. Vooral op wat oudere leef tijd vind ik het heerlijk in een ho gere auto te rijden. Verder zit er al les op en aan. Lichtmetaal, elektri sche ramen, cruise-control. 5. Hoe zoud u zich als autorijder willen omschrijven? Familie en kennissen noemen mij een slak. Maar als ik eenmaal op toeren ben rijd ik vaak te hard. Maakt niet uit waar. De Schelde- boulevard of de Tractaatweg. Als ik een bon heb gekregen, doe ik het wel een tijdje rustiger aan. 6. Waaraan ergert u zich in het verkeer? Eigenlijk nergens aan. We maken overal fouten maar die fouten zijn altijd te herleiden tot ergenissen aan iemand anders in het verkeer. Intolerantie is typisch West-Euro pees. Automobilisten in de VS en Azië zijn veel beleefder. 7. Hebt u zelf onhebbelijkhe den? Dacht het niet. Ik ben best galant. 8. Was uw laatste boete ook voor te hard rijden? Ja, ik reed vijf kilometer te hard. 9. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden en waar was dat? Op de Langeweg. Ik reed met een Ford Capri 1700 XLR 210 kilome ter per uur. 10. Welke verkeersregel zou u willen veranderen? De gescheiden verkeerslichten voor rechtsafslaand verkeer. Eerst fietsers en bromfietsers en daarna de auto's. AUTOTEST Nieuw model .moet tijdloos maar oud succesnummer doen vergeten Hoewel Ford de oorspronkelijke Ka nog lekker ver kocht, was hij toch te oud geworden. De nieuwe is een tweelingbroer van de populaire Fiat 500. Voor de nieuwe Ford Ka zijn er standaard al veel aardige kleuren. En in het interieur kan de klant zich creatief uitle ven met opleukpakketten, die heel vriendelijke prijskaartjes hebben. foto CPD „De nieuwe Ka heeft alle eigenschappen behouden die de oorspronkelijke Ka tot een succes maakten: compacte afmeting, een expressief design met een jeugdige uitstraling, dynamische rijeigenschappen en een hoog veiligheidsniveau." verhaal. Ford is er in geslaagd het onderstel naar zijn ideeën tóch weer wat meer uit te balanceren dat zijn vakbroeders van Fiat dat konden. Ford is daar inmiddels er kend meester in. Met onze ervarin gen met de 500 Abarth hopen we van harte dat Ford ook met een Ka ST of zelfs RS op de proppen komt. Want daar is een markt voor, immers de Abarthjes vinden ook gretig aftrek. Maar ook met het standaardmotor tje is de Ka een vlot geval. Bekijks genoeg ook, want het stadsvolk kent de 500 inmiddels wel en de ze, zeker met het zoetige kleurtje waar wij mee rondreden, valt nog op. Toen ik hem stond te fotografe ren kwam zelfs een stel heren hele maal naar de overkant om me te vertellen dat ze déze erg mooi von den, maar de vorige Ka eigenlijk nooit. Dus alvast een nieuwe klan tenkring aangeboord. Over de prestaties hebben we niet te klagen. Met zijn 69 pk gaat hij in 13,1 tellen naar de honderd en de top bedraagt 159 km/h. Hij weegt 940 kilo en met zijn 119 g/km koolzuurgasuitstoot krijgt hij gezien zijn geringe afmetingen een B-label. Er is ook een diesel van 75 pk, maar die is door Den Haag uit de markt geprijsd. Een van de aardige dingen van de Ka is dat je hem zo leuk kunt aankle den. Allerlei feestpakketten staan ter beschikking en dat is duidelijk een trend. Voor weinig geld een bruikbaar eenheidsworstje verko pen en de klanten voor eveneens weinig geld de kans bieden die ge heel naar wens te personificeren. Standaard zijn er al veel aardige kleuren en in het interieur kan men zich zeer creatief uitleven. De opleukpakketten hebben heel vriendelijke prijskaartjes. Daarbinnen is het toch al onwaar schijnlijk comfortabel, voor zon kleine auto, met op een wielbasis van 2,30 meter en een kofferruim te die van 224 vergroot kan wor den tot 747 liter. De basisprijs van de Ka is een keurige tien mille rond, maar die koopt echt nie mand, zo leert de ervaring. Wij re den met een Titanium (met de on misbare airco en nog een heleboel aardigheidjes) en die komt op dui zend euro méér. Een leukerdje. door Robbert Keegel Vooral productietechnisch was de oer-Ka verouderd, want het grappige en ken nelijk toch tijdloze ont werp viel nog steeds bij veel ko pers in de smaak. Maar het werd te duur hem te bouwen, in het licht van de geringe winst die fa briek en dealer op zulke kleine au to's maken. In een absoluut dalende markt, waarbij de min van 19,2 procent in december 200*8 een sombere kijk op de ontwikkelingen dit jaar rechtvaardigt, zijn het vooral de modellen in het B-segment die de wind in de zeilen hebben. Met fis cale aanmoedigingen als ruggen steun kannibaliseren ze bij vrijwel alle grote merken hun broeders uit het tot voor kort populairste C-seg- ment. In concreto: Polo en Fox vre ten bij Volkswagen aan succesnum mer Golf (al hebben ze hem ook samen nog niet ingehaald), de Opel Corsa is de Astra al lang ge passeerd, net als de Peugeot 207 de 308. Maar er zijn ook merken die nóg kleinere modellen voeren. Daar zien we dan bijvoorbeeld de absolute bestseller van vorig jaar, het trio Toyota Aygo/Citroën Cl/Peugeot 104. Samen verkoch ten die drie 25.658 exemplaren, ter wijl single-beststeller Golf op 16.155 stuks bleef steken. En de Toyota Aygo overtrof B-klas- ser Yaris aanzienlijk, net als de Ci- troën Cl zowel de C2 als de C3, maar de Peugeot 107 de 208 dan weer niét. Bij Renault overtreft de Twingo zowel de Clio als de Méga- ne. Terwijl bij Ford het duo Fiesta/Fusion de Focus niet achter zich laat, wordt het wel gepasseerd door de Ka. Vorig jaar al door de oude en als ik me niet vergis zal de nieuwe Ka daar nog een schepje bovenop doen. Hij is namelijk leuk. Misschien niet zo geinig als tweelingbroer Fiat 500, waar hij overigens alleen technisch en productiematig aan verwant is. Op elkaar lijken doen de twee echt niet, maar beide la ten qua fysieke aantrekkelijkheid het bestsellende trio Aygo/Ci/107 ver achter zich. In de wetenschap dat zowel Ka als 500 in de Poolse fabriek van Fiat worden gebouwd, ontkom je er niet aan de twee met elkaar te ver gelijken. Hoewel je in de Ka geen seconde het idee hebt in een Fiat onderweg te zijn, constateer je toch dat heel toevallig wel de knop jes voor de elektrische raambedie ning hier ook op de middenconso le zitten. Het zijn heel andere knopjes, maar de plek is vrij zeld zaam en dan valt het dus op. Wat er verder ook aan overeen stemmingen mogen zijn (motor en versnellingsbak, om een paar kleinigheden te noemen), als snel ontdek je dat de Ka een wat betere wegligging heeft. Beter althans dan de standaard-500, want de zo leuke Abarth is weer een ander

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 99