hun borst nat voor 2009 Langer werken Advocaten Justion SPECTACULAIRE AVONDVERKOOP! 'Er zullen toch bedrijven moeten gaan sluiten, als er geen hulp komt' 'Van eind juni tot eind november zullen we het wel weer druk genoeg hebben' Ambulances in Zeeuwse Staten Vier miljoen voor elf visprojecten Fysiotherapeuten werken samen STEilNHAUS 'Tussen de middag en 's avonds zat het voorheen bomvol, nu mag je blij zijn met vijf klanten voor de lunch' Astrid Brozius van truckstop Effe-Los in Vlissingen-Oost pzc Vrijdag 6 februari 2009 I 3 Astrid Brozius van truckstop Effe-Los ziet haar zaak steeds leger worden door de misère in de transportbranche. foto's Ruben Oreel Astrid Brozius van trucks top Effe-Los in Vlissin- gen-Oost kijkt vanuit haar lege restaurant uit over een half leeg parkeerterrein. Sinds juni vo rig jaar al gaan de zaken beroerd, laat ze weten. „De afgelopen vier uur heb ik vier koffie verkocht." Ze hoort veel, zo tussen de bedrij ven door, en het is niet goed. De mannen klagen steen en been. Bij Heyboer gaan er honderd van de 135 trucks uit, de mannen van Van Keulen in Middelburg zitten regel matig thuis, Verbrugge staat vol met lading van schepen die niet af genomen wordt, een ander bedrijf heeft het personeel gevraagd drie procent van het loon in te leveren om aan de gang te kunnen blijven. Ze tuurt naar buiten, waar een man komt aanlopen. „Een Hollan der, wedden? Dat zie ik, vraag niet waaraan. Hollanders zie je tegen woordig steeds minder, het zijn bijna allemaal Tsjechen, Polen, Roemenen, Bulgaren. Die rijden voor duizend euro per maand. Een Hollander kost drie keer zo veel. En die buitenlanders hebben er geen problemen mee om een paar weken op de parkeerplaats te bivakkeren tot ze een vrachtje vin den om mee terug te rijden. Denk maar niet dat die hier iets komen eten, die smeren zelf een broodje. Ze poepen alleen je wc onder, om het hard te zeggen." Om twaalf uur zit er twee man en een paardenkop binnen. „Vroeger kwamen hier de hele dag door chauffeurs binnenlopen. Daarbij hadden we nog klandizie van be drijven hier. De hele dag door kwam er volk binnenlopen. Tus sen de middag en 's avonds zat het bomvol, nu mag je blij zijn met vijf klanten voor de lunch." Brozius telt de dagen af „We gaan nu de negende maand van de kre dietcrisis in. Ja, dat hou ik bij. Dit is echt niet leuk meer. Mijn omzet is een kwart gedaald. In Rotter dam en Antwerpen is het niet an ders, dat is dan nog een zekere troost, dat wij er niet alleen mee zitten. In België en Frankrijk lig gen bedrijven ook voor de helft stil, Engeland ligt helemaal op z'n kont. Er zullen toch bedrijven moeten gaan sluiten, als et geen hulp komt." Marco'Janse rijdt voor Bosman uit Nis- se. Hij kan goed merken dat het min der druk is op de weg, zegt Janse van achter een kopje koffie in truckstop Effe-Los. „Ik was van de week in Frankrijk. De parkings waren een stuk leger dan vroeger. Vervoer van fruitsappen gaat normaal gesproken 24 uur per dag door, maar ik ken jongens die in het tank- vervoer zitten en nu nog hooguit drie dagen per week de weg op kunnen gaan. Er worden kortere ritten gereden, de mannen zitten meer thuis." Dat komt allemaal door de economische crisis. Janse verklaart: „Neem nou chauffeurs die stuk goed rijden, auto-onderdelen bijvoorbeeld. Als er geen auto's meer verkocht worden, zijn die onderdelen niet meer nodig. Dus die chauffeur komt zonder lading te zitten, die mag naar huis." Zo iemand krijgt, afhankelijk van de regeling bij het bedrijf waarbij hij werkt, in het beste ge val het hele basisloon doorbetaald, óf maar ze ventig procent van het basisloon. „Zelfs als je het hele basisloon krijgt, scheelt dat thuiszitten je nog altijd gigantisch in inkomen", legt Janse uit, „want je mist al je overuren en je vergoe ding voor nachttransporten. Als je een goede maand hebt, mag je gemiddeld op zo'n dui zend euro aan extraatjes rekenen. Dat is nogal wat." Janse denkt hij bij Bosman voorlopig nog wel goed zit. „Wij zitten in de goede branche. Ik vervoer basisvoedsel. Aardappels, uien, diervoe ders, bevoorrading voor supermarkten. Ja, luxe voedsel zal wel minder verkocht worden, als je het minder hebt, laat je sneller een garnaal lig gen dan een aardappel, maar mensen moeten toch eten." Neemt niet weg dat het een stille tijd is. „December, januari, februari, dan heb ben we het altijd rustig. Maar als het groeisei zoen weer begint - eind februari, maart - komt het vervoer voor ons weer op gang. Ik ver wacht dat we het van eind juni tot eind novem ber weer druk genoeg zullen hebben." Marco Janse van Bosman in Nisse: „Ik heb nog ge luk dat ik niet in het stukgoed zit." COMMENTAAR Onder druk van de kredietcrisis is de discussie over de AOW-leeftijd weer even terug. WD-leider Mark Rutte kwam deze week met een variant. Wie nog geen veertig jaar heeft gewerkt, moet na zijn 65e door. Als het aan Rutte ligt tenminste. De coalitie van CDA, Christenunie en PvdA denkt hier vooralsnog heel anders over. En dat is maar goed ook. Het opschuiven van de AOW-leeftijd zal veel sociale onrust veroorzaken. Mensen zullen gaan sparen of andere aanvullende voorzieningen treffen om toch op hun tijd te kunnen stoppen. Dat betekent een dip in de bestedingen en dat is wat de economie nu juist niet moet hebben. Het is al moeilijk genoeg om meer mensen tussen 55 en 65 aan het werk te krijgen. Daarbij is het nog maar de vraag of de huidige laagconjunctuur gebaat is bij meer arbeidskrachten. Ook op de wat langere termijn, dus in gemiddelde economische omstandigheden, ligt het niet voor de hand om de concurrentiekracht te zoeken in aantallen werkenden. Dan legt Nederland het altijd af tegen lagelonenlanden. De kansen zitten eerder in nieuwe, hoge productiviteit per man. middelburg - De Staten van Zee land krijgen vandaag twee voorstel len voorgelegd om 100.000 euro in het ambulancevervoer te steken. Er wordt een ton gevraagd om de snelle plaatsing van een extra am bulance op de kop van Walcheren mogelijk te maken. Die acht minis ter Klink van Volksgezondheid no dig in verband met de concentra tie van de gynaecologie en verlos kunde naar Goes. Een tweede ton is nodig om een partner te zoeken voor de ambu lancestichting RAVZ. Daarvoor heeft deze week vervoersonderne ming Connexxion zich aange diend. Arbeidsrecht en reorganisatiebegeleiding Bel met mr. Chris van de Merbel Telefoonnr.: 0118 - 623 719 Website: www.justionadvocaten.ni Zes van de elf gehonoreerde projec ten zijn Zeeuws, waarvan vijf voor het invangen van mosselzaad met speciale installaties in het water. Vier initiatieven richten zich op het kweken van vis, één op de teelt van witte garnalen en één op de kweek van zagers. den haag - Voor elf vernieuwende projecten op het gebied van vis- en schelpdierkweek heeft minister Gerda Verburg (CDA, landbouw) vier miljoen euro subsidie ver leend, is gisteren bekendgemaakt. De provincie Zeeland levert ook een financiële bijdrage. middelburg - Twintig Zeeuwse fy siotherapeuten werken voortaan samen onder de naam Top Fysio therapie Zeeland. De praktijken blijven zelfstandig, maar werken samen op het gebied van bijvoor beeld promotie. De organisatie wil de kwaliteit van de aangesloten praktijken verhogen. Samen heb ben de twintig fysiotherapeuten al le mogelijke specialisaties in huis. Dat biedt voordelen bij de onder handelingen met zorgverzekeraars. „Normaal gesproken heb je een praktijk van tien man nodig om al die specialisaties te kunnen uitoefe nen", zegt Rein-Jan Elenbaas. Klanten kunnen makkelijker wor den doorverwezen. www.topfysiotherapiezeeland.nl h#WELtMEisrEp. KÜCHtk/ GOES, Marconistraat 28 (Meubelboulevard Goes) tel 0113-227077 MIDDELBURG, Mortiereboulevard 28 (Mortiereboulevard) tel 0118-606690 (Vrijdag open tot 22.00 uur) Kijk voor overige adressen en openingstijden op www.keukenkampioen.nL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 3