hun borst nat voor 2009
Langer werken
Advocaten
Justion
SPECTACULAIRE AVONDVERKOOP!
'Er zullen toch bedrijven moeten
gaan sluiten, als er geen hulp komt'
'Van eind juni tot eind november zullen we
het wel weer druk genoeg hebben'
Ambulances in
Zeeuwse Staten
Vier miljoen voor elf visprojecten
Fysiotherapeuten
werken samen
STEilNHAUS
'Tussen de middag en 's avonds zat het voorheen bomvol, nu mag je blij zijn met vijf
klanten voor de lunch' Astrid Brozius van truckstop Effe-Los in Vlissingen-Oost
pzc Vrijdag 6 februari 2009 I 3
Astrid Brozius van truckstop Effe-Los ziet haar zaak steeds leger worden
door de misère in de transportbranche. foto's Ruben Oreel
Astrid Brozius van trucks
top Effe-Los in Vlissin-
gen-Oost kijkt vanuit haar
lege restaurant uit over een half
leeg parkeerterrein. Sinds juni vo
rig jaar al gaan de zaken beroerd,
laat ze weten. „De afgelopen vier
uur heb ik vier koffie verkocht."
Ze hoort veel, zo tussen de bedrij
ven door, en het is niet goed. De
mannen klagen steen en been. Bij
Heyboer gaan er honderd van de
135 trucks uit, de mannen van Van
Keulen in Middelburg zitten regel
matig thuis, Verbrugge staat vol
met lading van schepen die niet af
genomen wordt, een ander bedrijf
heeft het personeel gevraagd drie
procent van het loon in te leveren
om aan de gang te kunnen blijven.
Ze tuurt naar buiten, waar een
man komt aanlopen. „Een Hollan
der, wedden? Dat zie ik, vraag niet
waaraan. Hollanders zie je tegen
woordig steeds minder, het zijn
bijna allemaal Tsjechen, Polen,
Roemenen, Bulgaren. Die rijden
voor duizend euro per maand.
Een Hollander kost drie keer zo
veel. En die buitenlanders hebben
er geen problemen mee om een
paar weken op de parkeerplaats te
bivakkeren tot ze een vrachtje vin
den om mee terug te rijden. Denk
maar niet dat die hier iets komen
eten, die smeren zelf een broodje.
Ze poepen alleen je wc onder, om
het hard te zeggen."
Om twaalf uur zit er twee man en
een paardenkop binnen. „Vroeger
kwamen hier de hele dag door
chauffeurs binnenlopen. Daarbij
hadden we nog klandizie van be
drijven hier. De hele dag door
kwam er volk binnenlopen. Tus
sen de middag en 's avonds zat het
bomvol, nu mag je blij zijn met
vijf klanten voor de lunch."
Brozius telt de dagen af „We gaan
nu de negende maand van de kre
dietcrisis in. Ja, dat hou ik bij. Dit
is echt niet leuk meer. Mijn omzet
is een kwart gedaald. In Rotter
dam en Antwerpen is het niet an
ders, dat is dan nog een zekere
troost, dat wij er niet alleen mee
zitten. In België en Frankrijk lig
gen bedrijven ook voor de helft
stil, Engeland ligt helemaal op z'n
kont. Er zullen toch bedrijven
moeten gaan sluiten, als et geen
hulp komt."
Marco'Janse rijdt voor Bosman uit Nis-
se. Hij kan goed merken dat het min
der druk is op de weg, zegt Janse van
achter een kopje koffie in truckstop Effe-Los.
„Ik was van de week in Frankrijk. De parkings
waren een stuk leger dan vroeger. Vervoer van
fruitsappen gaat normaal gesproken 24 uur per
dag door, maar ik ken jongens die in het tank-
vervoer zitten en nu nog hooguit drie dagen
per week de weg op kunnen gaan. Er worden
kortere ritten gereden, de mannen zitten meer
thuis."
Dat komt allemaal door de economische crisis.
Janse verklaart: „Neem nou chauffeurs die stuk
goed rijden, auto-onderdelen bijvoorbeeld. Als
er geen auto's meer verkocht worden, zijn die
onderdelen niet meer nodig. Dus die chauffeur
komt zonder lading te zitten, die mag naar
huis."
Zo iemand krijgt, afhankelijk van de regeling
bij het bedrijf waarbij hij werkt, in het beste ge
val het hele basisloon doorbetaald, óf maar ze
ventig procent van het basisloon. „Zelfs als je
het hele basisloon krijgt, scheelt dat thuiszitten
je nog altijd gigantisch in inkomen", legt Janse
uit, „want je mist al je overuren en je vergoe
ding voor nachttransporten. Als je een goede
maand hebt, mag je gemiddeld op zo'n dui
zend euro aan extraatjes rekenen. Dat is nogal
wat."
Janse denkt hij bij Bosman voorlopig nog wel
goed zit. „Wij zitten in de goede branche. Ik
vervoer basisvoedsel. Aardappels, uien, diervoe
ders, bevoorrading voor supermarkten. Ja, luxe
voedsel zal wel minder verkocht worden, als je
het minder hebt, laat je sneller een garnaal lig
gen dan een aardappel, maar mensen moeten
toch eten." Neemt niet weg dat het een stille
tijd is. „December, januari, februari, dan heb
ben we het altijd rustig. Maar als het groeisei
zoen weer begint - eind februari, maart - komt
het vervoer voor ons weer op gang. Ik ver
wacht dat we het van eind juni tot eind novem
ber weer druk genoeg zullen hebben."
Marco Janse van Bosman in Nisse: „Ik heb nog ge
luk dat ik niet in het stukgoed zit."
COMMENTAAR
Onder druk van de
kredietcrisis is de
discussie over de
AOW-leeftijd weer
even terug. WD-leider Mark
Rutte kwam deze week met
een variant. Wie nog geen
veertig jaar heeft gewerkt, moet
na zijn 65e door. Als het aan
Rutte ligt tenminste. De coalitie
van CDA, Christenunie en
PvdA denkt hier vooralsnog
heel anders over. En dat is maar
goed ook.
Het opschuiven van de
AOW-leeftijd zal veel sociale
onrust veroorzaken. Mensen
zullen gaan sparen of andere
aanvullende voorzieningen
treffen om toch op hun tijd te
kunnen stoppen. Dat betekent
een dip in de bestedingen en
dat is wat de economie nu juist
niet moet hebben.
Het is al moeilijk genoeg om
meer mensen tussen 55 en 65
aan het werk te krijgen. Daarbij
is het nog maar de vraag of de
huidige laagconjunctuur gebaat
is bij meer arbeidskrachten.
Ook op de wat langere termijn,
dus in gemiddelde
economische omstandigheden,
ligt het niet voor de hand om
de concurrentiekracht te
zoeken in aantallen werkenden.
Dan legt Nederland het altijd af
tegen lagelonenlanden. De
kansen zitten eerder in nieuwe,
hoge productiviteit per man.
middelburg - De Staten van Zee
land krijgen vandaag twee voorstel
len voorgelegd om 100.000 euro in
het ambulancevervoer te steken.
Er wordt een ton gevraagd om de
snelle plaatsing van een extra am
bulance op de kop van Walcheren
mogelijk te maken. Die acht minis
ter Klink van Volksgezondheid no
dig in verband met de concentra
tie van de gynaecologie en verlos
kunde naar Goes.
Een tweede ton is nodig om een
partner te zoeken voor de ambu
lancestichting RAVZ. Daarvoor
heeft deze week vervoersonderne
ming Connexxion zich aange
diend.
Arbeidsrecht en reorganisatiebegeleiding
Bel met mr. Chris van de Merbel
Telefoonnr.: 0118 - 623 719
Website: www.justionadvocaten.ni
Zes van de elf gehonoreerde projec
ten zijn Zeeuws, waarvan vijf voor
het invangen van mosselzaad met
speciale installaties in het water.
Vier initiatieven richten zich op
het kweken van vis, één op de
teelt van witte garnalen en één op
de kweek van zagers.
den haag - Voor elf vernieuwende
projecten op het gebied van vis-
en schelpdierkweek heeft minister
Gerda Verburg (CDA, landbouw)
vier miljoen euro subsidie ver
leend, is gisteren bekendgemaakt.
De provincie Zeeland levert ook
een financiële bijdrage.
middelburg - Twintig Zeeuwse fy
siotherapeuten werken voortaan
samen onder de naam Top Fysio
therapie Zeeland. De praktijken
blijven zelfstandig, maar werken
samen op het gebied van bijvoor
beeld promotie. De organisatie wil
de kwaliteit van de aangesloten
praktijken verhogen. Samen heb
ben de twintig fysiotherapeuten al
le mogelijke specialisaties in huis.
Dat biedt voordelen bij de onder
handelingen met zorgverzekeraars.
„Normaal gesproken heb je een
praktijk van tien man nodig om al
die specialisaties te kunnen uitoefe
nen", zegt Rein-Jan Elenbaas.
Klanten kunnen makkelijker wor
den doorverwezen.
www.topfysiotherapiezeeland.nl
h#WELtMEisrEp. KÜCHtk/
GOES, Marconistraat 28 (Meubelboulevard Goes) tel 0113-227077
MIDDELBURG, Mortiereboulevard 28 (Mortiereboulevard) tel 0118-606690
(Vrijdag open tot 22.00 uur)
Kijk voor overige adressen en openingstijden op www.keukenkampioen.nL