Salon vol klassiekers 'Je merkt bijna niets van het schakelen' PZC Vrijdag 6 februari 2009 7 AUTOSHOW Meer dan vierhonderd oldtimers en twee kilometer aan stands in Expo Antwerpen De 32e editie van de Classic Salon in Antwerpen is in het weekeinde van 6 tot en met 8 maart. Het evenement in de Sinjeurenstad omvat naast een uitgebreide exposi tie van oldtimers een aantal leuke publieksevenementen. door Robbert Keegel De beurs van ditmaal voor al Engelse klassiekers biedt als gewoonlijk niet alleen onbetaalbare prachtstukken om je aan te verga pen, maar ook een ruim aanbod van oldtimers die binnen een rede- VRAAC VAN DE WEEK Bert van Hiempden uit Etten-Leur vraagt zich af wat de voordelen zijn van een versnellingsbak met dubbele koppeling ten opzichte van een con ventionele automaat met enkele kop peling en een handgeschakelde ver snellingsbak. Michel Rasbergen van Zwarte- poorte Roosendaal geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Michel Rasbergen: „Voordat ik op die vraag antwoord geef, leg ik eerst uit hoe een versnellingsbak met een dub bele koppeling werkt. De versnel lingen van de bak zijn verdeeld in twee groepen: de even en de one ven nummers. Als je in z'n één rijdt en de bak wil opschakelen, ligt de tweede versnelling al klaar. Op het moment dat de auto over- lijk bescheiden budget passen. In elk geval is er voor autoliefhebbers in dit deel van de Salon veel aan trekkelijks te bekijken. Daarnaast is er het gebruikelijke en zeer gevarieerde aanbod van au- to-parafernalia, terwijl ook de on- derdelenbeurs de doe-het-zelver op klassiekergebied uitkomst kan bieden. De stands hiervan nemen in het Antwerpen Expo zo'n twee strekkende kilometer in beslag. Daartussen demonstreren diverse gerenommeerde internationale res- tauratiebedrijven hun specialisme en informeren bezoekers, hande laars en collectionnairs, hoe profes sionals old- en youngtimers weer in topconditie brengen. Het aan bod van internationale oldtimer- en classic-carhandelaars en gespe cialiseerde restauratiebedrijven (uit België, Duitsland, Engeland, schakelt, laat de eerste koppeling los terwijl de andere overpakt. Dat gebeurt in slechts milliseconden. Je merkt dus amper iets van het overschakelen en dat is wel zo comfortabel. Met een normale au tomaat of handbak kun je er niet tegenop schakelen. Komt ook bij dat er permanente aandrijving op de wielen is. Bij een normale auto maat of handbak wordt bij schakel momenten heel even geen vermo gen naar de wielen gestuurd. Een versnellingsbak met dubbele kop peling is altijd bij de les, waar een normale wat trager aan kan voe len." Ander voordeel: een versnel lingsbak met dubbele koppeling schakelt snel op naar een hogere versnelling. „Je rijdt dan bijvoor beeld vijftig in z'n vier. De motor maakt weinig toeren en verbruikt minder brandstof, waardoor je dus ook minder schadelijke stoffen uit stoot. Kortom, een auto met dub- Frankrijk, Nederland en Zwitser land) op de 32e Antwerp Classic Salon is dit jaar bijzonder rijk. Op twaalfduizend vierkante meter worden meer dan vierhonderd au tomobielen te koop aangeboden, waarvan vele ongetwijfeld van ei genaar zullen veranderen. Restau ratieobjecten, in originele staat ver kerende klassiekers en reeds geres taureerde classics. Met andere woorden: voor ieder wat wils. Op 6, 7 en 8 maart presenteren zich vele vertegenwoordigers van automerken in clubverband - méér dan vijftig clubs geven acte de présence. Op zaterdag 7 maart beoordelen een internationale jury en clubver tegenwoordigers alle stand. Hierbij schenken ze vooral veel aandacht aan de mooiste en origineelste clubpresentatie en de meest crea- bele koppeling rijdt comfortabeler en is schoner." tieve vormgeving van de club stands. Voor de mooiste club stands zijn geldprijzen ter beschik king gesteld. Een internationale ju ry wordt belast met de taak om uit de meer dan driehonderd automo bielen de mooiste en in de meest originele staat verkerende te kie zen, onderverdeeld in vier catego rieën. De prijsuitreiking is zondag 8 maart rond 12.00 uur. Voor wie dat weekend naar de Antwerp Classic Salon wil: Ant werpen Expo v/h Bouwcentrum, Antwerpen-Wilrijk, afrit 5 van de Antwerpse Ring. Open: vrijdag 14.00 tot 20.00, zaterdag en zon dag 09.00 uur tot 18.00 uur. Entree is 14 euro voor volwassenen, bege leide kinderen onder de tien jaar mogen gratis naar binnen. Voor meer informatie: www.ant- werpenexpo.be. Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl Ook Seat werkt aan Twin Drive Wanneer Volkswagen aankon digt binnen afzienbare tijd met een 'plug-in' hybride aandrij ving te komen, kan Spaanse doch ter Seat niet achterblijven. Dus pre senteerde Seat een prototype van een elektrisch aangedreven auto aan de Spaanse minister van Indus trie, Toerisme en Economie. Het project bestaat uit een elektrisch aangedreven Seat Leon Twin Drive Ecomotive-model die net als de technisch verwante Golf TwinDri- ve is uitgerust met een elektromo tor gekoppeld aan lithium-ion bat terijen voor het rijden in de stad. Als onderdeel van het project wor den de mogelijkheden onderzocht om de actieradius van deze accu's te maximaliseren, die voor dit spe cifieke voertuig 50 kilometer be draagt. Dit is al een zeer bruikbare afstand in Nederland, aangezien de gemiddelde reisafstand per per soon, per dag in Nederland nog geen 33 kilometer bedraagt. BMW diesels tanken veilig dankzij slot BMW voorziet al zijn dieselmo dellen van een beveiliging die het tanken van verkeerde brand stof voorkomt. Dit systeem kan kostbare fouten voorkomen. De Wegenwacht moest vorig jaar 23.000 keer in actie komen voor mensen die verkeerde brandstof hadden getankt. De tankbeveili ging, die vanaf nu standaard en zonder meerprijs in alle BMW's met dieselmotor wordt inge bouwd, maakt het onmogelijk om het vulpistool van de benzine pomp in de tankopening te steken. Het 'slot' in de tankopening gaat al leen open voor een standaard die sel vulpistool, dat een grotere dia meter heeft dan bij benzine. Het tanken van verkeerde brandstof kan naast tijdverlies, ook repara ties opleveren. Zelfs als de bestuur der de motor nog niet heeft ge start, is het noodzakelijk dat het brandstofsysteem wordt geleegd en gereinigd. Opel werkt aan Ampera na CM Volt Ook Opel heeft een 'plug-in' hybride in de pijplijn. Na de puur elektrische aangedreven GM Volt, is Opel nu aan de slag met de Ampera, die naast de elektrische tractie ook een verbrandingsmo tor krijgt om de accu's, die de Am pera een actieradius geven van 60 kilometer, weer bij te vullen. De Ampera, een vierpersoons vijf- deurs hatchback, zal debuteren op de autosalon van Genève, begin maart. Inmiddels is de hybride aan- drijftechniek van GM omgedoopt tot 'Voltec'. Het is nog onbekend of nog andere namen van elektri sche eenheden als ohm of farad door GM worden geannexeerd. Citroën stort zich ook op retrodesign Sterke economische tegenwind dwingt autofabrikanten tot een creatieve aanpak om zich met hun producten te onderscheiden in het overaanbod aan gemotori seerd blik. Ook Citroën waagt zich aan retrodesign. De autofabrikant is van plan een auto op de markt te brengen die herinnert aan de le gendarische 'Snoek'. Wat zijn de voordelen van een dubbele koppeling? Classic Salon biedt een keur aan oldtimers. Chef werkplaats Michel Rasbergen: comfortabeler en is schoner." ,Een auto met dubbele koppeling rijdt foto Robert van den Berge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 103