Salon vol klassiekers
'Je merkt
bijna niets van het schakelen'
PZC Vrijdag 6 februari 2009 7
AUTOSHOW Meer dan vierhonderd oldtimers en twee kilometer aan stands in Expo Antwerpen
De 32e editie van de Classic
Salon in Antwerpen is in het
weekeinde van 6 tot en met
8 maart. Het evenement in
de Sinjeurenstad omvat
naast een uitgebreide exposi
tie van oldtimers een aantal
leuke publieksevenementen.
door Robbert Keegel
De beurs van ditmaal voor
al Engelse klassiekers
biedt als gewoonlijk niet
alleen onbetaalbare
prachtstukken om je aan te verga
pen, maar ook een ruim aanbod
van oldtimers die binnen een rede-
VRAAC VAN DE WEEK
Bert van Hiempden uit Etten-Leur
vraagt zich af wat de voordelen zijn
van een versnellingsbak met dubbele
koppeling ten opzichte van een con
ventionele automaat met enkele kop
peling en een handgeschakelde ver
snellingsbak.
Michel Rasbergen van Zwarte-
poorte Roosendaal geeft tekst
en uitleg.
door Lucas Boot
Michel Rasbergen: „Voordat
ik op die vraag antwoord
geef, leg ik eerst uit hoe
een versnellingsbak met een dub
bele koppeling werkt. De versnel
lingen van de bak zijn verdeeld in
twee groepen: de even en de one
ven nummers. Als je in z'n één
rijdt en de bak wil opschakelen,
ligt de tweede versnelling al klaar.
Op het moment dat de auto over-
lijk bescheiden budget passen. In
elk geval is er voor autoliefhebbers
in dit deel van de Salon veel aan
trekkelijks te bekijken.
Daarnaast is er het gebruikelijke
en zeer gevarieerde aanbod van au-
to-parafernalia, terwijl ook de on-
derdelenbeurs de doe-het-zelver
op klassiekergebied uitkomst kan
bieden. De stands hiervan nemen
in het Antwerpen Expo zo'n twee
strekkende kilometer in beslag.
Daartussen demonstreren diverse
gerenommeerde internationale res-
tauratiebedrijven hun specialisme
en informeren bezoekers, hande
laars en collectionnairs, hoe profes
sionals old- en youngtimers weer
in topconditie brengen. Het aan
bod van internationale oldtimer-
en classic-carhandelaars en gespe
cialiseerde restauratiebedrijven
(uit België, Duitsland, Engeland,
schakelt, laat de eerste koppeling
los terwijl de andere overpakt. Dat
gebeurt in slechts milliseconden.
Je merkt dus amper iets van het
overschakelen en dat is wel zo
comfortabel. Met een normale au
tomaat of handbak kun je er niet
tegenop schakelen. Komt ook bij
dat er permanente aandrijving op
de wielen is. Bij een normale auto
maat of handbak wordt bij schakel
momenten heel even geen vermo
gen naar de wielen gestuurd. Een
versnellingsbak met dubbele kop
peling is altijd bij de les, waar een
normale wat trager aan kan voe
len." Ander voordeel: een versnel
lingsbak met dubbele koppeling
schakelt snel op naar een hogere
versnelling. „Je rijdt dan bijvoor
beeld vijftig in z'n vier. De motor
maakt weinig toeren en verbruikt
minder brandstof, waardoor je dus
ook minder schadelijke stoffen uit
stoot. Kortom, een auto met dub-
Frankrijk, Nederland en Zwitser
land) op de 32e Antwerp Classic
Salon is dit jaar bijzonder rijk. Op
twaalfduizend vierkante meter
worden meer dan vierhonderd au
tomobielen te koop aangeboden,
waarvan vele ongetwijfeld van ei
genaar zullen veranderen. Restau
ratieobjecten, in originele staat ver
kerende klassiekers en reeds geres
taureerde classics. Met andere
woorden: voor ieder wat wils.
Op 6, 7 en 8 maart presenteren
zich vele vertegenwoordigers van
automerken in clubverband -
méér dan vijftig clubs geven acte
de présence.
Op zaterdag 7 maart beoordelen
een internationale jury en clubver
tegenwoordigers alle stand. Hierbij
schenken ze vooral veel aandacht
aan de mooiste en origineelste
clubpresentatie en de meest crea-
bele koppeling rijdt comfortabeler
en is schoner."
tieve vormgeving van de club
stands. Voor de mooiste club
stands zijn geldprijzen ter beschik
king gesteld. Een internationale ju
ry wordt belast met de taak om uit
de meer dan driehonderd automo
bielen de mooiste en in de meest
originele staat verkerende te kie
zen, onderverdeeld in vier catego
rieën. De prijsuitreiking is zondag
8 maart rond 12.00 uur.
Voor wie dat weekend naar de
Antwerp Classic Salon wil: Ant
werpen Expo v/h Bouwcentrum,
Antwerpen-Wilrijk, afrit 5 van de
Antwerpse Ring. Open: vrijdag
14.00 tot 20.00, zaterdag en zon
dag 09.00 uur tot 18.00 uur. Entree
is 14 euro voor volwassenen, bege
leide kinderen onder de tien jaar
mogen gratis naar binnen.
Voor meer informatie: www.ant-
werpenexpo.be.
Hebt u ook een vraag?
Mail dan naar redactie@pzc.nl
Ook Seat werkt
aan Twin Drive
Wanneer Volkswagen aankon
digt binnen afzienbare tijd
met een 'plug-in' hybride aandrij
ving te komen, kan Spaanse doch
ter Seat niet achterblijven. Dus pre
senteerde Seat een prototype van
een elektrisch aangedreven auto
aan de Spaanse minister van Indus
trie, Toerisme en Economie. Het
project bestaat uit een elektrisch
aangedreven Seat Leon Twin Drive
Ecomotive-model die net als de
technisch verwante Golf TwinDri-
ve is uitgerust met een elektromo
tor gekoppeld aan lithium-ion bat
terijen voor het rijden in de stad.
Als onderdeel van het project wor
den de mogelijkheden onderzocht
om de actieradius van deze accu's
te maximaliseren, die voor dit spe
cifieke voertuig 50 kilometer be
draagt. Dit is al een zeer bruikbare
afstand in Nederland, aangezien
de gemiddelde reisafstand per per
soon, per dag in Nederland nog
geen 33 kilometer bedraagt.
BMW diesels tanken
veilig dankzij slot
BMW voorziet al zijn dieselmo
dellen van een beveiliging die
het tanken van verkeerde brand
stof voorkomt. Dit systeem kan
kostbare fouten voorkomen. De
Wegenwacht moest vorig jaar
23.000 keer in actie komen voor
mensen die verkeerde brandstof
hadden getankt. De tankbeveili
ging, die vanaf nu standaard en
zonder meerprijs in alle BMW's
met dieselmotor wordt inge
bouwd, maakt het onmogelijk om
het vulpistool van de benzine
pomp in de tankopening te steken.
Het 'slot' in de tankopening gaat al
leen open voor een standaard die
sel vulpistool, dat een grotere dia
meter heeft dan bij benzine. Het
tanken van verkeerde brandstof
kan naast tijdverlies, ook repara
ties opleveren. Zelfs als de bestuur
der de motor nog niet heeft ge
start, is het noodzakelijk dat het
brandstofsysteem wordt geleegd
en gereinigd.
Opel werkt aan
Ampera na CM Volt
Ook Opel heeft een 'plug-in'
hybride in de pijplijn. Na de
puur elektrische aangedreven GM
Volt, is Opel nu aan de slag met de
Ampera, die naast de elektrische
tractie ook een verbrandingsmo
tor krijgt om de accu's, die de Am
pera een actieradius geven van 60
kilometer, weer bij te vullen. De
Ampera, een vierpersoons vijf-
deurs hatchback, zal debuteren op
de autosalon van Genève, begin
maart. Inmiddels is de hybride aan-
drijftechniek van GM omgedoopt
tot 'Voltec'. Het is nog onbekend
of nog andere namen van elektri
sche eenheden als ohm of farad
door GM worden geannexeerd.
Citroën stort zich
ook op retrodesign
Sterke economische tegenwind
dwingt autofabrikanten tot
een creatieve aanpak om zich met
hun producten te onderscheiden
in het overaanbod aan gemotori
seerd blik. Ook Citroën waagt zich
aan retrodesign. De autofabrikant
is van plan een auto op de markt
te brengen die herinnert aan de le
gendarische 'Snoek'.
Wat zijn de voordelen van een dubbele koppeling?
Classic Salon biedt een keur aan oldtimers.
Chef werkplaats Michel Rasbergen:
comfortabeler en is schoner."
,Een auto met dubbele koppeling rijdt
foto Robert van den Berge