'Dit is het joie de vivre-gevoel'
Volvo maakt
groene
inhaalslag
MEER GELD OVER BIJ CITROËN.
DRIE JAAR LANG EEN FINANCIERING TEGEN 0% RENTE.
PZC Vrijdag 6 februari 2009
KLASSIEKER Rienk Meijers over zijn Citroën Traction Avant
door Lucas Boot
Geen hij maar een zij. Een
edele dame is het, de ko
ningin van de weg. Al
thans, zo noemt Rienk
Meijers uit Kapelle zijn Citroën
Traction Avant uit 1955.
De mademoiselle is van het type
11 Berline Légère (BL), onder ken
ners beter bekend als 'het sportje
met koffer'. Traction Avant bete
kent in het Frans 'voorwielaandrij
ving'. Citroën was de eerste fabri
kant die auto's met dergelijke aan
drijving in massaproductie nam.
De Traction Avant maakte in de ja
ren dertig bovendien al gebruik
van een zelfdragende carrosserie,
een techniek afkomstig uit de vlieg
tuigindustrie die later ook door an
dere autofabrikanten op grote
schaal werd toegepast. Citroën
was zijn tijd dus ver vooruit. „Dat
innovatieve trekt mij. Maar ook de
emotie die het merk en de auto bij
me oproepen. Elke keer als ik in
stap, bekruipt me meteen het joie
de vivre-gevoel."
De liefde van de Citrofiel begon in
Meijers kinderjaren. „Mijn vader
reed een Citroën 15/6 met een zes-
cilindermotor. Hij wist alles van
die auto, een echte liefhebber. Zijn
passie nam ik als kind over. Ik her
beleef de gelukzalige momenten
van toen als Ik in mijn auto rijd."
Rijden doet de Traction Avant van
de Zeeuw ongeveer tweeduizend
kilometer per jaar. „We gaan er in
elk geval eens per jaar mee naar
Frankrijk. Soms twee keer, zoals in
2003. Toen deed de Citroën dienst
als trouwauto voor mijn dochter
en haar echtgenoot, een Frans
man."
In la douce France is de Traction
Avant net als in ons land, volgens
Meijers, een graag geziene gast.
„Mensen zwaaien naar je, glimla
chen breed of komen een praatje
met je maken. Ik weet nog goed
toen er in Frankrijk een man van
zeker tachtig jaar op me af stapte
en vroeg of hij even onder de mo
torkap mocht kijken. Dat mocht
natuurlijk. 'In Frankrijk zijn geen
betere auto's gemaakt, meneer',
zei hij na een korte inspectie. Wat
bleek: de man werkte vroeger voor
Citroën en nog steeds brandde bij
hem dat vurige enthousiasme.
Prachtig!"
Hebt u ook een bijzondere auto?
Laat het ons weten via
redactie@pzc.nl
Rienk Meijers in zijn Citroën Traction Avant.
foto Willem Mieras
GROENE AUTO
door Robbert Keegel
Volvo zelf zegt een beetje te
hebben zitten suffen bij het
aanbieden van (zaken)auto's
met een groen label en wijt daar
voor een deel de matige resultaten
van vorig jaar aan. Daarom heb
ben ze, onder het motto DRIVe,
een inhaaloffensief ingezet.
Vorig jaar scoorde Volvo bij de ver
kopen in Nederland een min van
15,2 procent, terwijl de totaalmarkt
slechts 1,1 procent daalde. Dat
heeft voor een groot deel te ma
ken met de nadrukkelijke tendens
om kleinere auto's te gaan kopen,
terwijl de Zweedse dochter van
Ford niets kleiners te bieden heeft
dan een C30. En die zit ook nog
eens in het 'premium'-gedeelte
van het C-segment. Maar de nieu
we algemeen directeur van Volvo
Car Nederland, Ad van Batenburg,
die daarvoor verkoopdirecteur
was, zegt zelf dat het anders zo so
ciaal denkende merk wat te traag
heeft gereageerd op de 'groene'
trend. „Veel zakenrijders moéten
van hun baas in een auto met
groen label rijden, en daar hadden
we er te weinig van."
Maar al op de Parijse Salon in okto
ber vorig jaar werd een krachtig of
fensiefingezet. Van elk Volvomo-
del komt er ten minste één versie
met het etiket DRIVe, dat zal uit
blinken door een minimaal brand
stofverbruik - en dus een zo ge
ring mogelijke koolstofdioxide-uit
stoot. En dat moet deze automo
bielen een groen energielabel ople
veren.
Nu al leverbaar zijn een C30, S40
en V50 als DRIVe, met een uit
stoot van 115 tot 119 g/km. In juni
worden deze modellen met een
stop-startsysteem uitgerust, waar
door de uitstoot verder daalt tot
104 tot 107 g/km, waardoor ze
gaan vallen in de 20-procent bijtel-
lingscategorie en BPM-vrij wor
den. Overigens wél een aanmoedi
ging om met de aanschaf van deze
modellen tot juni te wachten.
DRIVe voor de andere personen
auto's volgt nog dit jaar.
www.citroen.nl
U wilt geld besparen? Dat kan door uw nieuwe auto 3 jaar lang tegen 0% rente gedeeltelijk te
financieren*. Alle rente op uw spaargeld bij de bank is dan pure winst!
CITROËN prefereert TOTAL
CITROËN C4
Vanafprijs 18.790
Imagevoordeel 1.000
Airconditioning
Radio/CD-speler
Licht- en regensensor -
CITROËN C4 Picasso
Vanafprijs 24.190
Lumièrevoordeel 950
Panoramisch glazen dak
Lichtmetalen wielen
Parkeersensoren
CITROËN GRAND C4 Picasso
Vanafprijs 25.690
Lumièrevoordeel 950
Panoramisch glazen dak
Lichtmetalen wielen
Parkeersensoren
Kredietsom
Looptijd
Effectieve rente op jaarbasis
Maandbedrag
Totale prijs van het krediet
3.550,00
36
0,00%
99
3.550,00
5.000,00
36
0,00%
139
5.000.00
12.500,00
36
0,00%
347
12.500,00
Financiering verstrekt door Citroen Financiering, handelsnaam van PSA Finance Nederland B.V., Goudsesingel 136, 3011 KD Rotterdam (KvK 24125767, registratienumrr
12007744). Toetsing en registratie bij het BKR teTiel. Prospectus verkrijgbaar bij uw Citroén-dealer ofviawww.citroen.nl. Geldig bij aanschaf tot en met 28/2/2009. "Hetactiem
op de Citroën C4 is 10.000, en op de Citroen (Grand) C4 Picasso is 12.500.
er AFM
Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100/EG) Citroën -C4 van 4.5
(1 op 11.9- 18,9) CC>2 emissie 140-197 g/km.
- 7,7 I (1 op 13,0 -22,2) CO2 emissie 118-183 g/km, Citroën C4 Picasso van 5,3 - 8,4
Prijzen zijn incl. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 28 februari 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen-verkooppunten. Vraag uw dealer naar de
actievoorwaarden. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636)
voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl.