'Dit is het joie de vivre-gevoel' Volvo maakt groene inhaalslag MEER GELD OVER BIJ CITROËN. DRIE JAAR LANG EEN FINANCIERING TEGEN 0% RENTE. PZC Vrijdag 6 februari 2009 KLASSIEKER Rienk Meijers over zijn Citroën Traction Avant door Lucas Boot Geen hij maar een zij. Een edele dame is het, de ko ningin van de weg. Al thans, zo noemt Rienk Meijers uit Kapelle zijn Citroën Traction Avant uit 1955. De mademoiselle is van het type 11 Berline Légère (BL), onder ken ners beter bekend als 'het sportje met koffer'. Traction Avant bete kent in het Frans 'voorwielaandrij ving'. Citroën was de eerste fabri kant die auto's met dergelijke aan drijving in massaproductie nam. De Traction Avant maakte in de ja ren dertig bovendien al gebruik van een zelfdragende carrosserie, een techniek afkomstig uit de vlieg tuigindustrie die later ook door an dere autofabrikanten op grote schaal werd toegepast. Citroën was zijn tijd dus ver vooruit. „Dat innovatieve trekt mij. Maar ook de emotie die het merk en de auto bij me oproepen. Elke keer als ik in stap, bekruipt me meteen het joie de vivre-gevoel." De liefde van de Citrofiel begon in Meijers kinderjaren. „Mijn vader reed een Citroën 15/6 met een zes- cilindermotor. Hij wist alles van die auto, een echte liefhebber. Zijn passie nam ik als kind over. Ik her beleef de gelukzalige momenten van toen als Ik in mijn auto rijd." Rijden doet de Traction Avant van de Zeeuw ongeveer tweeduizend kilometer per jaar. „We gaan er in elk geval eens per jaar mee naar Frankrijk. Soms twee keer, zoals in 2003. Toen deed de Citroën dienst als trouwauto voor mijn dochter en haar echtgenoot, een Frans man." In la douce France is de Traction Avant net als in ons land, volgens Meijers, een graag geziene gast. „Mensen zwaaien naar je, glimla chen breed of komen een praatje met je maken. Ik weet nog goed toen er in Frankrijk een man van zeker tachtig jaar op me af stapte en vroeg of hij even onder de mo torkap mocht kijken. Dat mocht natuurlijk. 'In Frankrijk zijn geen betere auto's gemaakt, meneer', zei hij na een korte inspectie. Wat bleek: de man werkte vroeger voor Citroën en nog steeds brandde bij hem dat vurige enthousiasme. Prachtig!" Hebt u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten via redactie@pzc.nl Rienk Meijers in zijn Citroën Traction Avant. foto Willem Mieras GROENE AUTO door Robbert Keegel Volvo zelf zegt een beetje te hebben zitten suffen bij het aanbieden van (zaken)auto's met een groen label en wijt daar voor een deel de matige resultaten van vorig jaar aan. Daarom heb ben ze, onder het motto DRIVe, een inhaaloffensief ingezet. Vorig jaar scoorde Volvo bij de ver kopen in Nederland een min van 15,2 procent, terwijl de totaalmarkt slechts 1,1 procent daalde. Dat heeft voor een groot deel te ma ken met de nadrukkelijke tendens om kleinere auto's te gaan kopen, terwijl de Zweedse dochter van Ford niets kleiners te bieden heeft dan een C30. En die zit ook nog eens in het 'premium'-gedeelte van het C-segment. Maar de nieu we algemeen directeur van Volvo Car Nederland, Ad van Batenburg, die daarvoor verkoopdirecteur was, zegt zelf dat het anders zo so ciaal denkende merk wat te traag heeft gereageerd op de 'groene' trend. „Veel zakenrijders moéten van hun baas in een auto met groen label rijden, en daar hadden we er te weinig van." Maar al op de Parijse Salon in okto ber vorig jaar werd een krachtig of fensiefingezet. Van elk Volvomo- del komt er ten minste één versie met het etiket DRIVe, dat zal uit blinken door een minimaal brand stofverbruik - en dus een zo ge ring mogelijke koolstofdioxide-uit stoot. En dat moet deze automo bielen een groen energielabel ople veren. Nu al leverbaar zijn een C30, S40 en V50 als DRIVe, met een uit stoot van 115 tot 119 g/km. In juni worden deze modellen met een stop-startsysteem uitgerust, waar door de uitstoot verder daalt tot 104 tot 107 g/km, waardoor ze gaan vallen in de 20-procent bijtel- lingscategorie en BPM-vrij wor den. Overigens wél een aanmoedi ging om met de aanschaf van deze modellen tot juni te wachten. DRIVe voor de andere personen auto's volgt nog dit jaar. www.citroen.nl U wilt geld besparen? Dat kan door uw nieuwe auto 3 jaar lang tegen 0% rente gedeeltelijk te financieren*. Alle rente op uw spaargeld bij de bank is dan pure winst! CITROËN prefereert TOTAL CITROËN C4 Vanafprijs 18.790 Imagevoordeel 1.000 Airconditioning Radio/CD-speler Licht- en regensensor - CITROËN C4 Picasso Vanafprijs 24.190 Lumièrevoordeel 950 Panoramisch glazen dak Lichtmetalen wielen Parkeersensoren CITROËN GRAND C4 Picasso Vanafprijs 25.690 Lumièrevoordeel 950 Panoramisch glazen dak Lichtmetalen wielen Parkeersensoren Kredietsom Looptijd Effectieve rente op jaarbasis Maandbedrag Totale prijs van het krediet 3.550,00 36 0,00% 99 3.550,00 5.000,00 36 0,00% 139 5.000.00 12.500,00 36 0,00% 347 12.500,00 Financiering verstrekt door Citroen Financiering, handelsnaam van PSA Finance Nederland B.V., Goudsesingel 136, 3011 KD Rotterdam (KvK 24125767, registratienumrr 12007744). Toetsing en registratie bij het BKR teTiel. Prospectus verkrijgbaar bij uw Citroén-dealer ofviawww.citroen.nl. Geldig bij aanschaf tot en met 28/2/2009. "Hetactiem op de Citroën C4 is 10.000, en op de Citroen (Grand) C4 Picasso is 12.500. er AFM Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100/EG) Citroën -C4 van 4.5 (1 op 11.9- 18,9) CC>2 emissie 140-197 g/km. - 7,7 I (1 op 13,0 -22,2) CO2 emissie 118-183 g/km, Citroën C4 Picasso van 5,3 - 8,4 Prijzen zijn incl. BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken. Alle aanbiedingen zijn geldig t/m 28 februari 2009 bij de aan de actie deelnemende Citroen-verkooppunten. Vraag uw dealer naar de actievoorwaarden. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen Prijs- en specificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 101