Woonboulevard mag uitbreiden 'Hier liggen kansen voor watersport' Museum is populaire trouwplek 'Technocollege niet negeren' B PZC Donderdag 5 februari 2009 23 Raad van State verwerpt bezwaar van concurrent uit Bergen op Zoom. door Rob Paardekam POORTVLIET - De forse uitbreiding van woonboulevard Bouman-Pot- ter in Poortvliet kan doorgaan. De meubelboulevard in Bergen op Zoom ging door tot de Raad van State om het plan tegen te hou den, maar het hoogste rechtscolle ge van het land heeft de bezwaren verworpen. Directeur Arie Bouman van de woonboulevard in Poortvliet is op- Gemeente maakt van De Meestoof in Stalland een vaste trouwlocatie. door Rob Paardekam SINT-ANNALAND - Streekmuseum De Meestoof in Sint-Annaland is zo populair bij bruidsparen dat de gemeente Tholen er een vaste trouwlocatie van maakt. Sinds ruim een jaar kunnen Thool- se paren trouwen waar ze willen, mits de locatie voldoet aan de goe de smaak. Een kleine tien bruids paren hebben sindsdien gebruikge maakt van de mogelijkheid om het burgerlijk huwelijk ergens an ders dan op het gemeentehuis te laten voltrekken. Zo werd er onder meer getrouwd in het clubgebouw van de watersportvereniging in Sint-Annaland, een bijgebouw van een kerk in Sint Philipsland, het Ambachtsherenhuis in Oud-Vosse- meer en een boerenschuur. Eén stel trouwde gewoon thuis. Voor trouwen in De Meestoof zijn het afgelopen jaar meerdere ver zoeken ingediend. Er is al één hu welijk voltrokken. „Om te voorko men dat we voor elke aanvraag apart toestemming moeten verle nen, hebben we besloten het mu seum voor drie jaar aan te wijzen als vaste trouwlocatie", stelt een woordvoerder van de gemeente. TERNEUZEN - Terneuzen mag het initiatief om een deel van de Koe- gorspolder (naast de skihal) te re serveren voor een bundeling van onderwijs- en kennisinstituten niet negeren. Het plan voor zo'n bètacollege is volgens waarne mend burgemeester Co van Schaik (PvdA) van Terneuzen kansrijk voor de streek. „Als je ziet wie dat plan trekt (ZSP, Dow, Ho geschool Zeeland, het ROC Wes- terschelde en Ricas) dan moeten we dit initiatief serieus nemen", al dus Van Schaik. De initiatiefne mers willen alle te verwachten on derwijs- en kennisinstituten (zoals een nieuw ROC en een kenniscen trum voor biobased chemie) een plekje in de polder geven. Daar voor is zo'n veertig hectare nodig. gelucht, ook al had hij er veel ver trouwen in. „Maar je weet het nooit." Bouman wil de uitbreiding nu zo snel mogelijk oppakken. De woonboulevard verdubbelt qua op pervlakte en telt straks zo'n vijftig duizend vierkante meter. Daartoe wordt de aangekochte loods van Budelpack bij de huidige winkel getrokken. Tussen de twee panden komt een nieuw gebouw, zodat al les met elkaar wordt verbonden. „De ruwbouw moet dit jaar klaar zijn", vertelt Bouman. „Volgend jaar kunnen we dan gaan afbou wen. Daarna passen we de bestaan de winkel nog aan. Al met al zul- Bert Busman zorgt voor totale metamorfose haven Sint Annaland. door Jan van Zuilen SINT-ANNALAND - Op enig mo ment, zo toen hij tegen de veertig liep, begon het bij Bert Busman te kriebelen. „Is dit wat ik altijd wil de? Moet ik dit nu de rest van mijn leven blijven doen, met het risico ergens op mijn vijftigste op een zijspoor terecht te komen?" Bert Busman zegde zijn goedbe taalde baan in de magazijnbouw op en begon voor zichzelf Jachten bouwen in een loods in Sint-Maar tensdijk. Dat was in 1994. Nu, vijf tien jaar later, was de nu 56-jarige Busman een van de drie genomi neerden voor de prijs van de crea tiefste ondernemer van Zeeland van de Kamer van Koophandel. „Door die nominatie heb ik eigen lijk pas voor het eerst zelf beseft dat ik het best wel aardig heb ge daan", zegt Busman. „De grootste len we dus een eindje in 2010 zit ten voor het zover is." Onlangs is overigens al een aantal nieuwe parkeerplaatsen aangelegd aan de noordzijde van het bestaan de gebouw. Dat was nodig, omdat er op heel drukke dagen soms te weinig plaats was. „Dan parkeer den mensen hun auto in de berm of in zijweggetjes", stelt Bouman. „Dat wil je in principe niet." Later Directeur Arie Bouman van woon- boulevard Bouman-Potter in Poortvliet is opgelucht dat de Raad van State de bezwaren te gen zijn uitbreiding verwerpt. drempel die je moet overwinnen als je voor jezelf begint, is het opge ven van de zekerheid dat er elke maand geld op je rekening wordt gestort. Maar als je die hobbel een maal hebt genomen, gaat er een heel nieuwe wereld voor je open. Ik heb bijvoorbeeld nooit geweten dat ik zo hard kon werken. En zon der dat ik er moe van werd." Je hoeft maar vijf minuten met Busman gesproken te hebben om je iets te kunnen voorstellen bij zijn nominatie. Zijn enthousiasme kent geen grenzen en dat heeft hij hard nodig gehad om zijn doel in Sint-Annaland te bereiken: de reali sering van een watersportgebon den bedrijventerrein, waarvan zijn eigen bedrijf Busmaritiem de trek ker is. „Ik ben in 1996 van Sint-Maartensdijk naar Sint-Anna land verhuisd, naar een pand di rect aan de haven, waar ik nu nog een winkel in watersportartikelen heb. Maar ik had daar niet de ruim te om te doen wat mijn belangrijk ste bezigheid is: het onderhoud komen er nog meer extra parkeer plaatsen. Die compenseren deels de plekken die verloren gaan door de nieuwbouw. „Maar per saldo gaan we erop vooruit", stelt Bou man. „Op het eind hebben we achthonderd parkeerplaatsen." Die zijn nodig, omdat een grotere woonboulevard naar alle waar schijnlijkheid meer bezoekers naar Poortvliet trekt. Dat is ook de angst van de meubelboulevard in Bergen op Zoom. Toch zal het vol gens de Raad van State wel meeval len met die extra concurrentie. De winkels in Bergen zullen volgens het rechtscollege best wel wat mer- van jachten. Vandaar dat ik al vrij snel weer op zoek was naar wat an ders. Nu was ik meteen al over tuigd van de kansen die hier lig gen voor bedrijven die actief zijn in de watersport. Sint-Annaland is geografisch ontzettend gunstig ge legen. Vanuit Rotterdam, Antwer pen en Breda ben je er in een wip, zeker als straks de A4 bij Steenber gen klaar is." Pas toen hij zelf de 'Ik heb nooit geweten dat ik zo hard kon werken, zonder er moe van te worden' grond in handen had, kon Bus man de gemeente Tholen zover krijgen dat ze zijn plannen steun den voor de aanleg van een bedrij venterrein met een eigen kade aan de oostkant van de haven. Busman bouwde daar ook drie be drijfshallen. Die verhuurt hij voor een deel weer aan andere bedrijf jes. Zo is een soort bedrijfsverza- ken van de uitbreiding van Poort vliet, maar niet zodanig dat een grote ontwrichting van de meubel branche in de regio is te verwach ten. Ook van het argument dat de we gen in en rond Poortvliet niet ge schikt zijn voor een grotere toe stroom zijn ze in Den Haag niet onder de indruk. Volgens de Raad van State zullen er zelfs op de drukste dagen bij de woonboule vard minder auto's rijden dan de wegen aankunnen. De Paasdijk- weg, waar de woonboulevard aan ligt, kan wel tienduizend motor voertuigen per dag aan. meigebouw ontstaan van onderne mers die elkaar aanvullen. Er zit een makelaar in jachten, een jach- tenverhuurbedrijf een scheepstim- merbedrijf, een schildersbedrijf en Busman zelf met zijn Busmari tiem. Alles bij elkaar werken er zo'n dertig mensen. Het project van Busman is nog maar het begin van een totale me tamorfose die de haven van Stal land te wachten staat. In navolging van het waterfrontproject in Tho len is het de bedoeling dat ook rond de haven van het dorp een boulevard van woningen, apparte mentencomplexen en winkels ont staat. Dit in de verwachting dat daar mensen op afkomen, die een eigen jacht meebrengen of anders zins iets hebben met het water en watersport. „De gemeente zegt dat dit jaar de eerste schop de grond ingaat. Of dat vanwege de crisis gaat lukken, betwijfel ik, maar ooit gaat het er wel van komen. Dat ver groot natuurlijk de kansen voor ons bedrijfsleven", zegt Busman. Ondernemer Bert Busman, die diverse activiteiten ontplooit in het havengebied van Sint-Annaland, ziet de plannen om het gebied een oppepper te geven helemaal zitten. „Ze vergroten de kansen voor het bedrijfsleven." foto Chris van Klinken/het fotoburo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79