Paus is te veel gehecht aan traditie NA MAAND "ïïl B Techniek alléén volstaat niet bij screenen migrant lOPEN DEUR DAGEN 1 O Donderdag 5 februari 2009 PZC TE CAST Prof. dr. E.P.N.M. Borgman is hoogleraar in de systematische theologie aan de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Tilburg. Overal ter wereld gist het van de verontwaardi ging over het besluit van de paus om de Brit se bisschop en holocaust-ontken ner Richard Williamson te rehabi literen. Niet alleen geestelijken, maar ook politici (onder wie de Duitse bondskanselier Angela Mer kel) uiten zware kritiek. Gisteren kwam er dan eindelijk een reactie. Het Vaticaan eist dat Williamson de gewraakte uitlatingen publiek herroept. De vraag dringt zich op waarom de paus in deze affaire zo handel de. Hoe kan de rooms-katholieke kerk gescheiden mensen die her trouwd zijn de toegang tot de sa cramenten weigeren en tegelijker tijd de excommunicatie ongedaan maken van bisschop Richard Willi amson, die de zesmiljoenvoudige moord in de vernietigingskampen van de nazi's ontkent? Het gaat bij dit laatste niet alleen om een meningsverschil over een historisch feit. Als de gaskamers niet bestaan hebben en de Shoah niet heeft plaatsgevonden, moet het wereldwijde geloof erin wel het gevolg zijn van de macht van de Joden. Dit maakt het ontken nen van de Holocaust inderdaad tot antisemitische propaganda. Hoort iemand met een dergelijke opvatting thuis in een kerk die op het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) nadrukkelijk heeft ver klaard zich te keren tegen alle ui tingen van antisemitisme, wan neer en door wie ook? Opmerkelij ke veel leden uit de hiërarchie van de RK Kerk menen van niet. Zelden werd er zo veel en op zo'n hoog niveau afstand genomen van een besluit van de paus als nu het geval is. De voorzitter van de Ne derlandse bisschoppenconferentie Ad van Luyn, de kardinaal van We nen Christoph Schönborn, die als geestelijk vader van de Catechis mus van de Katholieke Kerk veel aanzien geniet, en vele andere kar dinalen en bisschoppen uitten hun afkeuring. Zij spraken over on begrijpelijke onwetendheid van de verantwoordelijken, van gebrek aan onderling overleg en zelfs van fouten. Er is inderdaad iets helemaal mis gegaan. Er circuleert al lang een preek van Williamson uit 1989 op internet waarin deze de Shoah ont kent. Het klopt dus niet dat zijn standpunten pas bekend werden door een recent interview met de Zweedse televisie nadat het besluit was genomen tot opheffing van de excommunicatie van de orthodoxe 'Priesterbroederschap' Sint Pius X, waartoe Wiliamson behoorde. Ten tweede leven zo niet antisemiti sche, dan toch stérk anti-judaïsti- sche opvattingen breed binnen de Priesterbroederschap. Dat was voor niemand een geheim. Tijdens het TWeede Vaticaans Con cilie heeft de rooms-katholieke kerk zich onder meer diepgaand beziggehouden met haar verhou ding tot het jodendom. Breed zag men in dat de oude opvatting dat de kerk de Joden als Gods uitverko ren volk zou hebben vervangen én het idee dat de Joden collectief 'Paus vindt dat geschiedenis van de kerk moet leren en niet andersom' schuldig waren aan de dood van Je zus bijgedragen hadden aan een klimaat waarin de Holocaust zich kon manifesteren. Het concilie be klemtoonde daarom het gemeen schappelijke erfgoed van Joden en christenen, erkende (met de apos tel Paulus) de Joden als uitverko ren volk en pleitte ervoor de 'we derzijdse kennis en waardering' te vergroten door 'bijbelse en theolo gische studies en door broederlijke gesprekken'. De traditionalisten onder leiding van de Franse bisschop Marcel Le- febvre, die zich aaneensloten tot de Priesterbroederschap Sint Pius X, erkenden het TWeede Vaticaans Concilie niet. Dat markeerde vol gens hen namelijk de overwinning van de Franse Revolutie binnen de kerk, en die wijzen zij catego risch af. Ook hadden zij bezwaren tegen de nieuwe positie tegenover het jodendom. In een tekst uit 1989, op de Nederlandse website van de Priesterbroederschap te vin den, schreef de toenmalig alge meen overste Franz Schmidberger onder meer dat de Joden nog al tijd moeten worden gezien als 'Godsmoordenaars'. De vraag die ik aan het be gin stelde, wordt zo alleen maar klemmender. Ook als het opheffen van de excommu nicatie van de Priesterbroeder schap geen rehabilitatie betekent en de destijds door Lefebvre gewij de bisschoppen daarmee niet het recht krijgen binnen de rooms-ka tholieke kerk hun ambt uit te oefe nen: wat deed paus Benedictus XVI dan dit gebaar maken, terwijl bijvoorbeeld praktiserende homo seksuelen vanuit het Vaticaan al leen maar steeds te horen krijgen hoezeer zij de grondslag van onze beschaving ondermijnen? Grond hiervan is de visie van de paus op de verhouding van de kerk tot de geschiedenis. Hij vindt vooral dat de geschiedenis van de kerk moet leren en niet dat de kerk ook van de geschiedenis moet leren, hoezeer de documen ten van het Tweede Vaticaans Con cilie dit laatste ook beklemtonen. Toen Benedictus XVI in Ausch witz de slachtoffers van de Shoah herdacht, was hij volledig authen tiek. Deze zesmiljoenvoudige moord schreit ten hemel, vindt ook hij. Voor hem onthult dit ech ter het morele falen van gelovigen. Het maakt voor hem geen funda menteel probleem van kerk en tra ditie zichtbaar, een probleem dat vraagt om een diepgaande bezin ning en zelfs het afstand nemen van standpunten die men lang eer biedwaardig vond. Dat men de Joden geen Gods- moordenaars mag noemen, vindt men niet in de traditie van de Rooms-Katholieke Kerk terug. Ster ker nog: er zijn verontrustend veel teksten voorhanden waarin wordt gesuggereerd dat dit wél mag. De opvatting dat het huwelijk on verbrekelijk is en homoseksualiteit verwerpelijk, voert daarentegen te rug op de Bijbel zelf. Daarom wil Benedictus daar geen afstand van nemen. Terwijl toch de hele Bijbel spreekt van een God die bij men sen betrokken is en met hun geluk begaan. 'De levende mens is de eer van God', zei kerkvader Ire- neus van Lyon. Om te weten wat te doen, lijkt mij dit voor christe nen de sleutel tot het juist lezen zowel van de teksten van de kerke lijke traditie als van de gebeurtenis sen uit de geschiedenis. Erik Borgman Wilt u zien hoe onze sauna's worden gebouwd? Kom dan naar de OPEN DEUR DAGEN op zaterdag 7 en zondag 8 februari bij Jan van Sundert saunabouw. Wij willen u graag laten zien hoe we met de beste hout soorten en materialen onze sauna's worden gebouwd. Onze sauna's zijn namelijk niet te vergelijken met de sauna's in de bouw markten en dat willen we u graag laten zien. JNA'S VAN JAN VAN SUNDERT infroroodsouno's traditionele sauna's £~v Jan-van Sundert Lokkerdreef 10, 4879 ND Etten-Leur. Tel 076-5048800 Openingstijden ma gesloten, di t/m do 9.30-17.30 uur vrijdag 9.30-21.00 uur, za 9.30-17.00 uur *Actie geldig t/m 28-2-2009 "Artikel- en prijswijzigingen voorbehouden. "Vraag naar de actievoorwaarden Gebruik röntgenfoto's en spraakherkenning niet altijd betrouwbaar. DEN HAAG - Het gebruik van rönt genfoto's, spraakherkenning en in ternationale databanken om bewe ringen van migranten te controle ren is niet altijd betrouwbaar, en daardoor wordt een onbekend aan tal van hen ten onrechte niet toe gelaten. Dat concludeert het Rathe- nau Instituut in een rapport dat gistermiddag is aanboden aan staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie. Het rapport beroept zich op ver scheidene wetenschappers die zeg gen dat nauwelijks is te achterha len hoe effectief de gebruikte me thoden zijn, noch hoe vaak er fou ten door worden gemaakt. Vol gens de wetenschappers zouden technische middelen pas mogen worden gebruikt wanneer gege vens over effectiviteit bekend zijn. „Als de belastingdienst een fout maakt en 730.000 aangiften op nieuw moeten worden gedaan, is het land te klein. Maar wanneer het om migranten gaat, komen die fouten niet zo snel in de openbaar heid. Daar zou net zoveel aan dacht voor moeten zijn", aldus Huub Dijstelbloem, wetenschapsfi- losoof en werkzaam voor het Ra- thenau Instituut. Migranten kunnen onder meer met behulp van een DNA-test be wijzen of een kind echt van hen is. Maar buitenechtelijke kinderen vallen in die methode buiten het bewijs. Over het gebruik van röntgenfo to's van het sleutelbeen als bewijs dat iemand minderjarig is, wordt al jaren getwist. Niet alleen stellen vele medici dat deze methode niet correct is, ook maken zij zich zor gen over de gezondheidsrisico's die kinderen lopen doordat zij worden blootgesteld aan röntgen stralen. In 2002 adviseerde de Na tionale Ombudsman justitie zelfs te stoppen met die omstreden me thode, desondanks wordt er nog steeds gebruik van gemaakt. Ook de internationale systemen waarin ongewenste migranten ge registreerd worden, liggen al enige tijd onder vuur. Te veel mensen zouden op verkeerde gronden in het systeem belanden. Verder be- 'Wanneer het om migranten gaat, komen die fouten niet zo snel in de openbaarheid' palen computersystemen, zoals het interne systeem van de Immi gratie en Naturalisatie Dienst en de taaltoets voor migranten in be langrijke mate of iemand wel of niet het land in mag. De menselij ke toets dreigt daardoor te verdwij nen. Staatssecretaris Albayrak er kent dat het gebruik van techniek risico's met zich meebrengt. „Ik denk dat we erg kwetsbaar wor den als we alleen op de techniek vertrouwen. Het blijft wel mensen werk." Maar volgens haar bieden de onderzoekstechnieken ook veel voordelen. Zo helpt het ongewens te vreemdelingen buiten de deur te houden en gewenste juist bin nen te halen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10