fi 'Geen ruimte meer voor mannetjes die vanwege hun netwerk in allerlei raden zitten' Frank Beemer, managing director Berenschot PZC Woensdag 4 februari 2009 9 irt de controleur? stellende wetgeving die het speel veld markeert." Zijn Groningse collega Van Manen pleit voor de oprichting van een be roepsgroep voor commissarissen. Frank Beemer van Berenschot: „Commissarissen zouden doelstel lingen moeten vaststellen, waar over ze later in alle openheid ver antwoording moeten afleggen." Het zelfreinigend vermogen moet dan zo groot zijn dat bij falen de commissaris zelf opstapt. Beemer én Van Manen geloven in zelfregulering. „We hebben te ma ken met verstandige mensen. Zij beseffen ook dat de imagoschade groot is als zij falen", zegt Van Ma nen. Commissaris zijn wordt zo een stressvolle bijbaan. Beemer: „Ja, maar dat hoort het ook te zijn. Er is geen ruimte meer voor man netjes die vanwege hun netwerk in allerlei raden zitten." Hoe word je commissaris? Wie zitting wil nemen in een Raad van Commissarissen (RvC) in de (semi-) publieke sector heeft ver schillende mogelijkheden: Sommige organisaties zetten een advertentie in de krant. Andere maken gebruik van het Nationaal Register Commissaris sen en Toezichthouders, dat be middelt tussen werkgevers en -nemers. Ook zijn headhunters actief, die mensen benaderen om zit ting te nemen in een RvC. In de meeste gevallen be noemt de RvC een nieuw lid. De Raad van Bestuur heeft daar formeel geen stem in, al wordt soms wel gekeken of het 'klikt'. De minister wijst toezichthou ders aan bij onder andere zie kenhuizen en universiteiten. Aansprakelijkheid Commissarissen in de (semi-) publieke sector zijn hoofdelijk aansprakelijk bij verwijtbare fouten. Dit risico is meestal ver zekerd via de betreffende instel ling. Vrouwen en jongeren zijn zeldzaam binnen de RvC, veruit de meeste leden zijn blanke mannen van vijftig jaar en ouder. De omvang van een RvC is af hankelijk van de sector en va rieert van twee tot twaalf le den. De zittingstermijnen lopen doorgaans uiteen van drie tot vijfjaar. Herbenoeming is meestal een keer mogelijk. Een commissariaat is een bij baan. Gemiddeld komt een RvC vier tot zes keer per jaar bijeen. tants- en adviesbureau Pricewater- houseCoopers. Hij spreekt niet van incidenten. „Langzamerhand wordt duidelijk dat de Raden van Commissarissen in de huidige op zet vaak niet goed uit de verf ko men." Zo moeten de leden onafhankelijk zijn, maar ze zijn grotendeels afhan kelijk van informatie uit de Raad van Bestuur, de club die ze moeten controleren. Naast opzichter wor den de commissarissen geacht een klankbord te zijn voor de directie. „Het zijn moeilijke rollen, die ver schillende eisen stellen aan de toe zichthouders. Die worstelen daar mee." Van Twist en Beemer bea men de risico's die aan dit systeem zijn verbonden. „Het gevaar dreigt dat commissarissen niet deskun dig, onafhankelijk of daad- Van Twist. „Ze zijn vaak oud-be stuurders. Voordeel is dat Ze weten wat er speelt in de sector, maar keerzijde is dat ze te begripvol kun nen zijn." Elke publieke sector heeft zijn ei gen 'Code voor goed bestuur', waar in ook staat hoe commissarissen moeten handelen. Nog meer regels formuleren, heeft volgens de des kundigen geen nut. Dat zou de vrij heid voor ondernemers te veel in perken. „Dan krijgen we weer bu reaucratische instellingen", zegt Van Twist. Het huidige systeem is het best denkbare model, concludeert het drietal. Kamerleden roepen echter steeds vaker om maatregelen nu de gevallen van geldverspilling elkaar in snel tempo opvolgen. Er ligt zelfs een voorstel voor een zwarte lijst om te zorgen dat be paalde personen nooit meer in een Raad van Toe zicht terechtkomen. Staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) vindt dat niets. De aanhou dende stroom 'missers moet vol gens haar een les zijn voor alle an dere Raden van Bestuur en Toe zicht. „Wij kunnen een doolhof aan wetten en regels maken, extra toezicht houden, maar het is iets wat in de genen zou moeten zitten van het personeel tot en met de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen." Toch vindt Ferdinand Mertens, hoogleraar toezicht aan de TU Delft, dat de overheid nog duidelij ker de kaders kan aangeven. Van co des als die van Tabaksblat, een richtsnoer voor het bedrijfsleven, en afgeleides daarvan voor de pu blieke sector, is hij niet onder de in druk. „Ik geloof in goede kader maar geldt ook in het bedrijfsle ven." In het bedrijfsleven zijn Raden van Commissarissen een vertrouwd fe nomeen. Sinds de overheid meer ruimte gunt aan maatschappelijke instellingen om te ondernemen, veelal met gemeenschapsgeld, heb ben de toezichthoudende commis sarissen de afgelopen jaren ook hun intrede gedaan in sectoren als het onderwijs, huisvesting en zorg. Op afstand houdt de overheid via diverse inspecties toezicht. „In het bedrijfsleven zijn genoeg voorbeelden van falende commissa rissen. Je mag er vanuit gaan dat commissarissen in de publieke sec tor ook fouten maken", zegt Jaap van Manen, hoogleraar onderne- mingsbestuur aan de Rijks universiteit Groningen en daarnaast werk zaam bij accoun

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9