Volvo XC 60 D5 Comfortabele tank
Skoda Superb 2.0 TDI Ruimtereizen
ZuidWest
onderweg
Weinig fratsen
Renault heeft met de introduc
tie van zijn nieuwe kaskraker
Mégane min of meer gebroken
met de - overigens korte - tradi
tie van het produceren van ui
terst spraakmakende modellen.
Het vorige model, met zijn hoekige
ongewone vormen, is inmiddels ver
vangen door een model dat een heel
wat gangbaarder lijnenspel kent.
Minder bijzonder dus, maar nog wel
bij de tijd, dat is wat Renault kenne
lijk wil uitstralen. En dat lukt goed,
eerlijk is eerlijk. Voorlopig is de nieu
we Mégane er nog slechts als vijf-
deurs versie maar op korte termijn
komen er meer varianten op hetzelf
de thema. Daaronder natuurlijk een
driedeuTS versie, een stationcar en
een coupé/cabriolet. Het interieur
van de nieuwe Mégane ziet er netjes
uit en je vindt vrijwel alles op de
plaats waar je het verwacht. Het
merk zet in met veel glasoppervlak
tot in het dak aan toe en dat geeft
een prettig ruimtelijk effect. Qua
ruimteaanbod doet de auto niet on
der voor zijn tegenstrevers in dit seg
ment; het lijkt allemaal behoorlijk op
orde. Renault heeft de afgelopen de
cennia naam gemaakt met de bouw
van schitterende motoren en de 90
pk versie van de dCi-dieselmotor in
het testexemplaar doet wat hij moet
doen. Natuurlijk is de auto hiermee
geen snelheidsmonster geworden
maar waneer je kiest voor de tamste
versie wéét je dat ook eigenlijk wel.
Je kunt ermee behoorlijk met het
verkeer meekomen en dat is het
dan. Stoplichtsprintjes zijn gemakke
lijk vermijdbaar en met deze motor
af te raden. Waneer je rustig rijdt,
kun je tot prettige verbmikscijfers ko
men. Uiteraard is de wegligging van
de nieuweling ruim voldoende voor
een dergelijke middenklasser. Hij is
veilig en doet wat hij moet doen zon
der opsmuk maar wel mét roetfilter.
Wie meer wil kan tegen betaling
zijn/haar zin krijgen. De Mégane
dCi met 90 pk is verkrijgbaar vanaf
24.790 euro, inclusief belastingen.
Nu de écht grote SUV's be
hoorlijk uit de gratie begin
nen te raken, maken veel autofa
brikanten zich op voor een offen
sief met soortgelijke auto's die
een flinke maat kleiner zijn. Ken
nelijk heeft de automobielindus
trie de trend aan zien komen
want in dezelfde periode introdu
ceert een aantal premiummerken
een compacter model.
Volvo was relatief laat met de intro
ductie van de XC60 die een paar
maanden geleden werd voorgesteld.
Toegegeven, ze hebben er lang over
kunnen nadenken en de nieuweling
is dan ook een prachtige auto gewor
den. Met zijn naar achteren omhoog
lopende carrosserielijnen geeft de
XC60 absoluut een sportieve invul
ling aan het begrip Sports Utility Ver-
hicle. Een echte Volvo is het en dat
merkje aan heel veel zaken. Behalve
de opvallende carrosserie zijn er meer
zaken die deze auto speciaal maken.
Het aantal veiligheidsvoorzieningen
dat Volvo in de auto kan verwerken,
soms standaard, soms als extra, grenst
aan het ongelooflijke. Volvo claimt
zelfs de titel 'veiligste auto ooit'. Als je
de auto aan de voorzijde goed bekijkt
herken je in de voorruit een aantal ca
mera's. Daarvan is er een voor de re
gensensor maar dat is tegenwoordig
in dit segment al heel gebruikelijk.
Minder gewoon is de camera die in
de gaten houdt of je de eigen weg
helft niet verlaat zonder richting aan
te geven. Wanneer dit gebeurt, klinkt
een indringend geluidssignaal. Echt
bijzonder wordt het pas met het City
Safety systeem dat aanrijdingen met
snelheden tot 30 km/h vermijdt of de
impact ervan drastisch vermindert.
De auto remt zélf wanneer bij deze
snelheden een aanrijding dreigt. Uiter
mate veilig en apart.
Het interieur van de nieuwe XC-60 is
een schitterend staaltje Zweeds de
sign. Sober en licht van uitvoering,
echt prachtig en alle knoppen én hen
dels zitten op plaatsen waar je ze ook
verwacht. De ergonomie van de
nieuwste Volvo is echt top en zoals
verwacht zitten de stoelen weer ge-
Met de introductie van het
vorige model Superb gaf
het Tsjechische merk Skoda al
aan dat het zich niet meer zo de
kaas van het brood liet eten. Toe
gegeven: de auto had de genen
van een Volkswagen Passat maar
daarvoor is het onnodig je te scha
men.
De Superb had zelfs nog een extra
voordeel ten opzichte van diezelfde
Passat want de Tsjech bleek achtereen
nog behoorlijk wat ruimer dan zijn
Duitse opponent. En dan is er nu de
nieuwe Superb die er een weinig min
der ingetogen uitziet dan de Passat.
De nieuwe Superb heeft een aantal
opmerkelijke zaken. Het meest opval
lend is de vorm van de achterportie
ren die enorm breed zijn en recht aan
de bovenzijde waardoor je achterin
een enorme hoofd- en beenruimte
vermoedt. Die vooronderstelling
maakt de Superb geheel en al waar.
Niet alleen is de beenruimte achterin
minstens zo groot als van een verleng
de limousine, ook de hoofdruimte is
overdadig. Dat maakt de Superb tot
een ruimtefeest want ook voorin heb
ben bestuurder en passagier totaal
niets te klagen. Bovendien is het inte
rieur behoorlijk luxe uitgevoerd wat
het limousinegevoel dat je in de Su
perb krijgt, behoorlijk benadrukt.
Behoorde Skoda een aantal decennia
geleden nog tot een van de sneue mer
ken, dat imago heeft het dankzij de
overname door het Volkswagencon
cern helemaal van zich afgeschud.
Binnen het merkengamma van de
Duitsers, is Skoda de voordelige keus,
zonder dat je eigenlijk aan kwaliteit
iets inboet.
Met dat kwaliteitsgevoel zit het bij
Skoda's topmodel helemaal snor; het
interieur is opgebouwd uit prachtige
materialen en alle instrumenten zijn
duidelijk afleesbaar en gemakkelijk te
bedienen. Toch heeft het merk ge
meend nog een extra verkoopargu
ment te moeten inbouwen en dat
heeft het gedaan via de bijzondere vijf
de deurconstrucrie. Wie de kofferbak
van de Superb opent, krijgt een enor
me ruimte te zien die via een klep toe
gankelijk is. Echter, voor het vervoer
van grote volumes is het ook moge
lijk de achteiTuit mee naar boven te la
ten scharnieren waardoor echt grote
bcladingmogelijkheden ontstaan. Een
unique selling point van de Superb.
Dat Skoda met de Superb zijn blik be
hoorlijk op de toekomst heeft gericht
blijkt wel uit het feit dat er een forse
motorkeuze beschikbaar is, te begin
nen met een instapmotor van 1.4 liter
(met turbo). Downsizen heet dat in
autotermen en het is enorm populair
onder Europese fabrikanten. De
grootst mogelijke dieselmotor echter
is de tweeliter TDI met 170 pk en
6-traps DSG automaat. Een fantas
tisch blok dat zowel stil als krachtig is.
Het maakt het gevoel compleet datje
met de Superb met een limousine op
pad bent. Je zou dus kunnen zeggen:
het ontbreekt de auto aan niets, maar
zo gemakkelijk is het ook weer niet.
In dit segment heb je namelijk status
iiodig en daaraan ontbreekt het de au
to nog. Wie hier lak aan heeft, een
ruime, comfortabele en krachtige au
to zoekt doet met de nieuwe Superb
waarschijnlijk een schitterende keus.
Ze zijn verkrijgbaar vanaf 25.950'eu
ro, inclusief belastingen.
weldig. Het maakt de wagen tot een
uiterst comfortabele reiswagen, zo
zelfs dat je denkt; is het zinvol om
ooit meer te verlangen? Niet echt
lijkt het.
Iets minder verrukkelijk is de combi
natie van de D5 dieselmotor en de au
tomatische versnellingsbak die Volvo
hieraan kan koppelen. Hoewel de mo
tor over een aantal prachtige eigen
schappen beschikt, stil en snel, duurt
het té lang voor het beschikbare ver
mogen wordt opgebouwd. Bij het in
trappen van het gaspedaal duurt het
echt te lang voor de auto reageert;
erg jammer. Per slot van rekening is
een vermogen van 185 pk beslist niet
gering. De spurt van stilstand naar
100 km/h loopt hierdoor echt onno
dig vertraging op. Wat dat betreft zijn
er veefbetere automaten en het is jam
mer dat Volvo daar geen gebruik van
maakt.
De Volvo XC60 D5 met automaat is
verkrijgbaar vanaf 55.630 euro, inclu
sief belas tingen.