Volvo XC 60 D5 Comfortabele tank Skoda Superb 2.0 TDI Ruimtereizen ZuidWest onderweg Weinig fratsen Renault heeft met de introduc tie van zijn nieuwe kaskraker Mégane min of meer gebroken met de - overigens korte - tradi tie van het produceren van ui terst spraakmakende modellen. Het vorige model, met zijn hoekige ongewone vormen, is inmiddels ver vangen door een model dat een heel wat gangbaarder lijnenspel kent. Minder bijzonder dus, maar nog wel bij de tijd, dat is wat Renault kenne lijk wil uitstralen. En dat lukt goed, eerlijk is eerlijk. Voorlopig is de nieu we Mégane er nog slechts als vijf- deurs versie maar op korte termijn komen er meer varianten op hetzelf de thema. Daaronder natuurlijk een driedeuTS versie, een stationcar en een coupé/cabriolet. Het interieur van de nieuwe Mégane ziet er netjes uit en je vindt vrijwel alles op de plaats waar je het verwacht. Het merk zet in met veel glasoppervlak tot in het dak aan toe en dat geeft een prettig ruimtelijk effect. Qua ruimteaanbod doet de auto niet on der voor zijn tegenstrevers in dit seg ment; het lijkt allemaal behoorlijk op orde. Renault heeft de afgelopen de cennia naam gemaakt met de bouw van schitterende motoren en de 90 pk versie van de dCi-dieselmotor in het testexemplaar doet wat hij moet doen. Natuurlijk is de auto hiermee geen snelheidsmonster geworden maar waneer je kiest voor de tamste versie wéét je dat ook eigenlijk wel. Je kunt ermee behoorlijk met het verkeer meekomen en dat is het dan. Stoplichtsprintjes zijn gemakke lijk vermijdbaar en met deze motor af te raden. Waneer je rustig rijdt, kun je tot prettige verbmikscijfers ko men. Uiteraard is de wegligging van de nieuweling ruim voldoende voor een dergelijke middenklasser. Hij is veilig en doet wat hij moet doen zon der opsmuk maar wel mét roetfilter. Wie meer wil kan tegen betaling zijn/haar zin krijgen. De Mégane dCi met 90 pk is verkrijgbaar vanaf 24.790 euro, inclusief belastingen. Nu de écht grote SUV's be hoorlijk uit de gratie begin nen te raken, maken veel autofa brikanten zich op voor een offen sief met soortgelijke auto's die een flinke maat kleiner zijn. Ken nelijk heeft de automobielindus trie de trend aan zien komen want in dezelfde periode introdu ceert een aantal premiummerken een compacter model. Volvo was relatief laat met de intro ductie van de XC60 die een paar maanden geleden werd voorgesteld. Toegegeven, ze hebben er lang over kunnen nadenken en de nieuweling is dan ook een prachtige auto gewor den. Met zijn naar achteren omhoog lopende carrosserielijnen geeft de XC60 absoluut een sportieve invul ling aan het begrip Sports Utility Ver- hicle. Een echte Volvo is het en dat merkje aan heel veel zaken. Behalve de opvallende carrosserie zijn er meer zaken die deze auto speciaal maken. Het aantal veiligheidsvoorzieningen dat Volvo in de auto kan verwerken, soms standaard, soms als extra, grenst aan het ongelooflijke. Volvo claimt zelfs de titel 'veiligste auto ooit'. Als je de auto aan de voorzijde goed bekijkt herken je in de voorruit een aantal ca mera's. Daarvan is er een voor de re gensensor maar dat is tegenwoordig in dit segment al heel gebruikelijk. Minder gewoon is de camera die in de gaten houdt of je de eigen weg helft niet verlaat zonder richting aan te geven. Wanneer dit gebeurt, klinkt een indringend geluidssignaal. Echt bijzonder wordt het pas met het City Safety systeem dat aanrijdingen met snelheden tot 30 km/h vermijdt of de impact ervan drastisch vermindert. De auto remt zélf wanneer bij deze snelheden een aanrijding dreigt. Uiter mate veilig en apart. Het interieur van de nieuwe XC-60 is een schitterend staaltje Zweeds de sign. Sober en licht van uitvoering, echt prachtig en alle knoppen én hen dels zitten op plaatsen waar je ze ook verwacht. De ergonomie van de nieuwste Volvo is echt top en zoals verwacht zitten de stoelen weer ge- Met de introductie van het vorige model Superb gaf het Tsjechische merk Skoda al aan dat het zich niet meer zo de kaas van het brood liet eten. Toe gegeven: de auto had de genen van een Volkswagen Passat maar daarvoor is het onnodig je te scha men. De Superb had zelfs nog een extra voordeel ten opzichte van diezelfde Passat want de Tsjech bleek achtereen nog behoorlijk wat ruimer dan zijn Duitse opponent. En dan is er nu de nieuwe Superb die er een weinig min der ingetogen uitziet dan de Passat. De nieuwe Superb heeft een aantal opmerkelijke zaken. Het meest opval lend is de vorm van de achterportie ren die enorm breed zijn en recht aan de bovenzijde waardoor je achterin een enorme hoofd- en beenruimte vermoedt. Die vooronderstelling maakt de Superb geheel en al waar. Niet alleen is de beenruimte achterin minstens zo groot als van een verleng de limousine, ook de hoofdruimte is overdadig. Dat maakt de Superb tot een ruimtefeest want ook voorin heb ben bestuurder en passagier totaal niets te klagen. Bovendien is het inte rieur behoorlijk luxe uitgevoerd wat het limousinegevoel dat je in de Su perb krijgt, behoorlijk benadrukt. Behoorde Skoda een aantal decennia geleden nog tot een van de sneue mer ken, dat imago heeft het dankzij de overname door het Volkswagencon cern helemaal van zich afgeschud. Binnen het merkengamma van de Duitsers, is Skoda de voordelige keus, zonder dat je eigenlijk aan kwaliteit iets inboet. Met dat kwaliteitsgevoel zit het bij Skoda's topmodel helemaal snor; het interieur is opgebouwd uit prachtige materialen en alle instrumenten zijn duidelijk afleesbaar en gemakkelijk te bedienen. Toch heeft het merk ge meend nog een extra verkoopargu ment te moeten inbouwen en dat heeft het gedaan via de bijzondere vijf de deurconstrucrie. Wie de kofferbak van de Superb opent, krijgt een enor me ruimte te zien die via een klep toe gankelijk is. Echter, voor het vervoer van grote volumes is het ook moge lijk de achteiTuit mee naar boven te la ten scharnieren waardoor echt grote bcladingmogelijkheden ontstaan. Een unique selling point van de Superb. Dat Skoda met de Superb zijn blik be hoorlijk op de toekomst heeft gericht blijkt wel uit het feit dat er een forse motorkeuze beschikbaar is, te begin nen met een instapmotor van 1.4 liter (met turbo). Downsizen heet dat in autotermen en het is enorm populair onder Europese fabrikanten. De grootst mogelijke dieselmotor echter is de tweeliter TDI met 170 pk en 6-traps DSG automaat. Een fantas tisch blok dat zowel stil als krachtig is. Het maakt het gevoel compleet datje met de Superb met een limousine op pad bent. Je zou dus kunnen zeggen: het ontbreekt de auto aan niets, maar zo gemakkelijk is het ook weer niet. In dit segment heb je namelijk status iiodig en daaraan ontbreekt het de au to nog. Wie hier lak aan heeft, een ruime, comfortabele en krachtige au to zoekt doet met de nieuwe Superb waarschijnlijk een schitterende keus. Ze zijn verkrijgbaar vanaf 25.950'eu ro, inclusief belastingen. weldig. Het maakt de wagen tot een uiterst comfortabele reiswagen, zo zelfs dat je denkt; is het zinvol om ooit meer te verlangen? Niet echt lijkt het. Iets minder verrukkelijk is de combi natie van de D5 dieselmotor en de au tomatische versnellingsbak die Volvo hieraan kan koppelen. Hoewel de mo tor over een aantal prachtige eigen schappen beschikt, stil en snel, duurt het té lang voor het beschikbare ver mogen wordt opgebouwd. Bij het in trappen van het gaspedaal duurt het echt te lang voor de auto reageert; erg jammer. Per slot van rekening is een vermogen van 185 pk beslist niet gering. De spurt van stilstand naar 100 km/h loopt hierdoor echt onno dig vertraging op. Wat dat betreft zijn er veefbetere automaten en het is jam mer dat Volvo daar geen gebruik van maakt. De Volvo XC60 D5 met automaat is verkrijgbaar vanaf 55.630 euro, inclu sief belas tingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 54