GEA Goedhart: vrieskou op bestelling ebc interview Een paar graden onder het vriespunt in een snikhete woestijn? GEA Goedhart uit Sint Maartensdijk krijgt het voor el kaar. In de splinternieuwe skihal in het kurkdroge Dubai zorgen 29 luchtkoelers van het Zeeuwse bedrijf namelijk voor een ijzig kli maat. De leisuremarkt is een leu ke sector om erbij te doen, zegt directeur Erik de Jonge. Maar pas als het gaat om industriële koel en vriestunnels dan is GEA Goed hart toch wel 's werelds marktlei der. Een jaar of tien geleden nam de directie van toen nog Goed hart Cooling Equipment een be langrijke beslissing. Waar veel be drijven in de industrie overstap ten op standaardproducten, be sloot Goedhart de weg van engi neered to order in te slaaft. door Dennis Rijsbergen SINT MAARTENSDIJK - "Dat be tekende dat wij juist niet standaardpro ducten gingen maken, maar naar de wensen van de klant een product op maat gingen maken. We zijn daar door misschien niet de goedkoopste, maar de prijs-kwaliteitverhouding is erg goed", legt directeur Erik de Jon ge uit. Die beslissing legde het bedrijf geen windeieren en lijkt vandaag de dag de onderneming bovendien goed door de crisis te loodsen. Want GEA Goedhart - in 2004 nam de Duitse GEA-groep Goedhart over - is nu dé specialist in luchtkoelers en luchtge- koelde kondensors voor industriële koelsystemen. Een nichemarkt. "We zijn een zeer succesvol bedrijf', stelt De Jonge. "We hebben een jaarlijkse omzet van bijna vijftig miljoen euro. De financiële crisis gaat natuurlijk ook niet aan ons voorbij. We gaan ze ker met een kleine terugslag te maken hebben, maar we verwachten ook een scheiding van de goede bedrijven en de minder goede. Wij staan er op en top bij en kunnen juist doordat we niet alleen standaardproducten maken ons goed aanpassen aan de veranderde omstandigheden GEA Goedhart is van oorsprong een Rotterdams bedrijf. De gebroeders Goedhart begonnen in hartje Rotter dam te sleutelen en in 1935 richtten ze officieel hun bedrijf op. Het stads centrum werkte na enige tijd benau wend en in 1964 pakte het bedrijf zijn boeltje op en verkaste naar het Thoolse Sint Maartensdijk. Een uit hoek die tijd, maar voor Goedhart wa ren er drie grote voordelen. "Er was genoeg ruimte", legt Rieii Smits, hu- man resource manager van het be drijf, uit. "En er was een groot aan bod van personeel. Door de mechani satie in de landbouw zaten in Zeeland veel mensen zonder baan." Dat er in Sint-Maartensdijk een technische www.ebc.nl Directeur Erik de Jonge: "Omdat we niet alleen standaardproducten maken, kunnen we ons goed aanpassen aan de veranderde omstandigheden." Foto: Denvon Medio school stond, speelde ook mee in de keuze voor deze locatie. Tegenwoor dig is de ligging van het bedrijf strate gisch erg goed, zegt De Jonge. "Voor het verschepen van onze producten liggen de havens van Antwerpen en Rotterdam dichtbij. Net als de lucht haven Brussel voor bezoeken van en aan onze internationale contacten." Anno 2009 beschikt GEA Goedhart over een groot complex in Sint Maar tensdijk waar gemiddeld zo'n 165 mensen werken. En in 1995 opende het bedrijf een vestiging nabij Praag in Tsjechië, waar ook nog eens 110 mensen emplooi vinden. "We zijn ei genlijk in vier takken werkzaam", ver telt De Jonge. "Allereerst zijn koel- technische installateurs afnemers van onze apparatuur. Het gaat dan om de vleesindustrie, fruitopslag, brouwe rijen, zuivelverwerking en bakkerij en. In dé industriële koeltechniek zijn we toch wel nummer één in Europa en misschien zelfs wel in de wereld." De tweede tak is die van koel- en vriestunnels voor het snel koelen en KUMHUIS GROM w mm GROEPEN Organiseert 16, 17 en 18 februari: ONDERNEMERSTRAININGEN - Het geheim van Focus - Het geheim van de Smid door Robert Witlox. www.eenhoorntrec.nl/trainingen Colijnsplaat. Tel: 0624-51 25 82 invriezen van friet, pizza's, groenten én vleesproducten. Zo levert GEA Goedhart installaties aan McCain, Farm Frites, Lamb Weston Meijer en Aviko. "In deze sector zijn we wereld wijd de grootste leverancier", stelt De Jonge. Marktleider Ook in de sector van opslag- en distri butiecentra is GEA Goedhart markt leider, zegt De Jonge. "Dit is veelal maatwerk, want elke opslag en elk dis tributiecentrum is anders en is anders van formaat. We werken voor super marktketens als Ahold, Tesco, Aldi, Nestlé en Unilever." Als laatste maakt het Thoolse bedrijf ook koelinstalla ties voor vistrawlers, marineboten en cruiseschepen. Een sector waarin GEA Goedhart niet echt een grote speler is. En dan zijn er nog de kren ten in de pap: de speciale projecten. "Leuk om te doen", zoals De Jonge het zegt, maar niet de core-business. Zo zorgt apparatuur van GEA Goed hart ervoor dat de sneeuw niet smelt in skihallen in Moskou en Dubai. Ook leverde het bedrijf installaties voor testkamers van autofabrikant Volkswagen. Die onderwerpen nieu we automobielen aan extreme 'weers omstandigheden'. Innovatie en maatwerk zijn de kern begrippen bij GEA Goedhart. "In tachtig procent van de gevallen ont wikkelen we het product samen met de klant. Dat vergt veel van ons perso neel. Zo moet ons verkoopteam zo wel commercieel als technisch onder legd zijn", aldus De Jonge. Boven dien heeft GEA Goedhart eigen ont werpers. "En voor bedrijfsspecifiek software hebben we mensen in dienst die daar continu mee bezig zijn. We zijn in staat om veel sneller dan onze concurrenten gecompliceerde produc ten van het ontwerp tot de productie te krijgen. Onze kracht is"om enginee red to order te benaderen als een stan daard concept." En omdat het bedrijf onderdeel is van de GEA Groep, een concern met wereldwijd twintigdui zend werknemers, kan GEA Goed hart gebruikmaken van een enorm netwerk. "Zo werken we samen met een zusterbedrijf in München dat het best uitgeruste koeltechnisch laborato rium ter wereld heeft. Dat lab is ge woon prachtig." Pieken en daten Een specialistisch bedrijf dat geen hap klare brokken produceert, heeft veel al te maken met pieken en dalen in de productie. Zo ook GEA Goed hart. Vandaar dat van de werknemers enige flexibiliteit wordt gevergd. "Ze zijn bij ons in staat om twee of drie ta ken te verrichten. De ene keer wer ken ze op die afdeling, dan andere keer op een andere." Maar de werkne mers krijgen er volgens De Jonge wel wat voor terug. "Omdat je als werkne mer niet altijd op dezelfde plek werkt en hetzelfde werk verricht, heb je een afwisselende baan. Sinds we onder deel zijn van GEA hebben we boven dien veel geïnvesteerd in arbeidsom standigheden. Die .zijn bij ons, zeker voor een bedrijf in de metaalverwer kende sector, gewoon op en top. We hebben de modernste machines, het dak van de productiehal is compleet vervangen en er zijn lichtkoepels in gemaakt zodat het er lekker licht is. We houden alles bijzonder schoon en we hebben geïnvesteerd in veilig heid." Daarbij heeft GEA Goedhart het door Toyota ontwikkelde Kai- zen-systeem ingevoerd. "Dat is een systeem dat zich richt op het voorko men van verspilling en het verbeteren van het productieproces. Zo zijn de werkplekken efficiënt ingedeeld. Het is net als met autosleutels: leg je die steeds op een andere plek, ben je ze steeds kwijt. Waar je hier in de fa briek ook komt, de werkbanken zijn op dezelfde manier ingericht en elk stukje gereedschap heeft een vaste plek. De arbeidsomstandigheden zijn er flink op vooruit gegaan. En dat mer ken we ook wel aan het personeel. We hebben veel mensen met lange dienstverbanden." In vier jaar heeft het bedrijf elf miljoen euro gestoken in het verbeteringsproces. De laatste fase, het volledig automatiseren van de plaatwerkerij, is bijna klaar. De Jonge: "Over een maand of twee moet dat in werking treden. Dan zijn we echt klaar voor de toekomst." Directeur Erik de Jonge: "Omdat we niet alleen standaardproducten ma ken, kunnen we ons goed aanpassen aan de veranderde omstandigheden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 47