media 'Top of Flop veranderde mijn leven' In de actuele versie van muziekprogramma Top of Flop van Giel Beelen en Paul de Leeuw, vanaf vrijdag op de buis, is roken verboden. Dat was in de jaren zestig wel anders. De toenmalige presentator Herman Stok over uitpuilende asbakken en 'die toeter', door Monique Brandt The Dtikes ofHazzard media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 31 januari 2009 Zijn omroeploopbaan ligt alweer even ach ter hem, evenals de smeulende stapels liefdesbrieven en de vrouwelijke fans die zich, in zijn toptijd op tv, in de bloembakken voor zijn huis ver stopten. Feit is wel dat Herman Stok nog steeds wordt herkend. Of het nu aan dat karakteristieke, don kere stemgeluid ligt of aan zijn 'markante hondenkop', hij weet het ook niet. Maar toen bekend werd dat Top of Flop terugkeert, werd hij gék van de vragen. 'Hé Stokkie, ga je weer tv doen?!' Waar na hij wéér moest uitleggen dat hij niets te maken heeft met de rema ke van zijn programma door Paul de Leeuw en Giel Beelen. Top of Flops aartsvader zal even te zien te zijn, in aflevering 1. Een symbolische verschijning als het ware, om 'het stokje over te dra gen'. Want het blijft opmerkelijk dat dat programma, van december 1961 tot de zomer van 1965 op de buis, na bijna 45 jaar nog steeds aan hem kleeft. Op YouTube zijn hilarische fragmenten terug te vin den. Met name de volle asbakken van stug doorpafFende, in nicotine- wolken gehulde juryleden vallen op als achterhaald tijdsbeeld. En dat oersimpele programma-idee dan: draai een plaat en laat een ju ry oordelen. De enige gadgets wa ren een bel (top) en die ouderwet se toeter (flop), gehanteerd door de presentator bij het eindoordeel. Dat werd geveld door de wekelijks wisselende jury, bestaand uit ac teurs, cabaretiers, platenbazen en zangers, samen met het publiek. „Er was maar één net en er keken dus miljoenen mensen", zo ver klaart hij het succes, dat destijds leidde tot hysterische taferelen als de presentator het toch weer eens waagde door de Kalverstraat te wandelen. De man die als radiover slaggever popsterren als Johnny Hallyday, Paul Anka en The Beatles bij hun komst naar Nederland in 1964, de hand schudde, was zelf ja renlang een 'soort van ster'. Tegen wil en dank, dat wel. Grinnikend: „Ik had zo de vaste winkels waar ik het achterkamertje in kon duiken om de meiden af te schudden." De oud-presentator klinkt nog pre cies als vroeger en oogt eerder 65 dan 81. Al is de voormalige 'Neder landse koning van de rock-'n-roll' al jaren teruggetreden, met smaak vertelt hij over die hoogtijdagen. Ze berustten op toeval, vertelt hij thuis in Amsterdam, waar hij woont met echtgenoot Kees Maas dam, die hij zo'n 59 jaar geleden ontmoette toen Stok nog keurig boekhouder was bij een Hilversum- se groothandel in groente en fruit. Maasdam werkte op de Vara-jeugd- afdeling. Toen een vaste presenta tor van het jongerenprogramma Op de Disselwagen van Gabri de Wagt in de zomer van 1950 uitviel, wist Maasdam nog wel een inval ler, al had dat 23-jarige kantoorpik- kie nog nooit een echte radiostu dio van binnen gezien. Herman Stok werd razendsnel een eens de toeter en ook de Stones werden huiverend afgeserveerd. Het programma eindigde in 1965 even abrupt als het voor Stok be gon. De verjonging van het pu bliek baarde Stok zorgen. Hij ver zocht de toenmalige amusements chef Joop Simons om'een onder houd. „We hadden net een uitzen ding gedaan met padvindertjes op de eerste rij, welpen van een jaar of tien met petjes op. Het zag er niet uit. Ik stelde voor een leeftijds grens te stellen. Wist ik veel dat loop een hekel aan het programma had! Hij zegt: 'We doen er hele maal niks aan, we houden er mee op!' Hij pakt ter plekke de telefoon en gaf het bericht door aan de pers dienst. Ik was to-taal perplex! Pas toen ik thuis was, dacht ik: wat is er nu gebeurd?" Stok keerde terug naar de Vara, deed een kwis en incidentele tv-programma's, maar vooral heel veel radio: Mix, Wachten op Midder nacht, Muziek uit Studio 1 en, sa men met Letty Kosterman, het za terdagochtendprogramma ZO. Een fenomeen als Top of Flop heeft hij echter niet meer meegemaakt. „Dat betreur ik ook niet echt. Het is fantastisch geweest." Top of Flop, vrijdag 6 februari, Nederland 3, 20.25 uur. V Reageren? redactie.media@wegener.nl Top of Flop komt terug op tv, in een modern jasje met Giel Beelen en Paul de Leeuw. Aartsvader Herman Stok blikt terug op de oerversie. foto's GPD begrip in radioland. Hij werkte mee aan tal van radioprogram ma's. Toen Vara-baas Piet te Nuyl in Engeland een programma zag waarin net uitgekomen muziek be oordeeld werd, klonken er intern protesten tegen dat plan voor 'nog meer klereherrie'. En dat op tv! Maar het programma, Top of Flop gedoopt, kwam er. „Krankzinnige tijd", zegt Stok. „Ik weet dat van het nu nieuw uitge brachte Top of Flop twee pilots, proefprogramma's, zijn gemaakt. Ik moest destijds als groentje ge woon pats-boem beginnen. Een floormanager wees me mijn desk en instrueerde me: „Als dat rode lichtje brandt, moet je naar de ca mera kijken. Tot vanavond." Hoewel kijkers en publiek het vaak niet eens waren met de strenge ju ryoordelen, was het programma ja ren een klinkend succes. Cabare tier Henk Elsink en acteur Henk van Ulsen vergeleken The Beatles met viswijven, een nieuw num mer van Elvis Presley kreeg even In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD Altijd gevaarlijk, om je helden van weleer ja ren later terug te zien. Toen ik in een afleve ring van The Graham Norton Show Tom Wopat, John Schneider en Catherine Bach zag, schrok ik. Ik hoor het u zeggen: 'Wie?' Wel, we hebben het over Luke, Bo en Daisy Duke. U weet wel, die familie uit Hazzard Coun ty, in het diepe zuiden van de Vere nigde Staten. Luke (die met het donkere haar) is tegenwoordig bijna kaal. Bo (de blonde god) ziet eruit als een Duitse schlagerzanger na vijf optredens op één avond. Daisy (de vleesgeworden natte droom van elke heteroseksuele pu berjongen) heeft haar perfecte vor men inmiddels verruild voor een onderkin en een lijf dat alleen nog met behulp van grof geweld en een pot vaseline in een van haar beroemde hotpants te persen valt. Hoewel het trio best leuk babbel de, dwaalden mijn gedachten af naar de serie, die ik als puber zo ge weldig vond. Twee jongens die scheuren in een geweldige auto en het aan de stok hebben met de po litie. En wat er ook gebeurt, ze win nen altijd. Negen van de tien keer hebben ze dat te danken aan Gene ral Lee, hun Dodge Charger. Oran je, voorzien van aso-claxon en met op het dak de rebellenvlag uit de Amerikaanse burgeroorlog. De vlag die niet alleen symbool is van het Amerikaanse zuiden, maar ook staat voor slavernij en onderdruk king. De 'Djoeks' zijn echter a-poli- tiek: ze willen alleen lol trappen. Dat doen ze 145 keer. De serie loopt tussen 1979 en 1985 en elke aflevering kent hetzelfde verloop. De snode rijkaard Boss Hogg be denkt een plan om de broers Duke in de cel te krijgen. Gelukkig voor Bo en Luke roept hij de hulp in van de sullige sheriff Roscoe P. Col- trane en diens hulpjes Enos en Cle- tus. Het draait altijd uit op een ach tervolging. Enos of Cletus belandt dan steèvast met zijn politie-auto in een sloot, waar Bo en Luke in de General Lee onder het uitroe pen van 'jiiiiiiiii-haaaa' met gemak overheen zijn gesprongen. Vervol gens wordt de sheriff door een wit hete Boss Hogg uitgemaakt voor dipstick, terwijl Bo, Luke en Daisy de overwinning vieren. In 1985 komt een einde aan het feest. De scripts worden, zelfs voor Dukes-begrippen, steeds infantie ler en de kijkers haken massaal af. Toch bereikt de serie wat andere tv-reeksen nooit zou lukken: The Dukes ofHazzard zijn cult. Stefan Dölcken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 71