msni Een olifant gaat door de porse einkast Het wordt weer tijd voor de tuinbeurs binnen buiten Het lijkt wel alsof ze het afgesproken hebben. Porseleinfabrieken in heel Europa gaan de laatste jaren banden aan met jonge, soms rebelse ont werpers en houden hun producten kritisch tegen het licht. Het resul taat? Opvallende en hippe spullen: vazen, ornamenten en serviezen. Onmiskenbaar porselein, vaak nog gewoon tuttig, maar ineens is het helemaal geaccepteerd. Zelfs meer dan dat: verzamelaars, musea en ook 'gewone mensen' lopen weer als vanouds weg met een beeldje van Lladro, een vaas van Tichelaar of een schaal van Royal Delft. De laatste keer dat 'beeldjes' nog echt in de mode waren in het inte rieur, moet in de jaren tachtig zijn geweest. Stenen eenden en weer- beeldjes domineerden de huis- en tienerkamer. Maar daarna was het echt, over. Weelderige vaasjes, ser viesjes met randjes en figuurtjes en vooral beeldjes, kwamen het strak ke en moderne interieur niet meer in. Beelden, potten en vazen hoor den thuis bij oma op het dressoir. Maar de laatste jaren verandert dat. Neem Koninklijke Tichelaar Mak- kum, van oudsher bekend van het traditionele Makkumer aardewerk. Rond de eeuwwisseling begon het bedrijf het roer om te gooien. Vol gens eigen zeggen was er nog vol doende animo voor aardewerk, maar het was te traditioneel. „Als je wilt overleven, moet je met je tijd meegaan", volgens Tichelaar. En zo kwamen ontwerpers als Hel- la Jongerius, Jurgen Bey, Studio lob en Alexander van Slobbe over de vloer. Ze gingen als blije kinde ren aan de slag met het authen tieke materiaal, de splinternieuwe ovens en de oude technieken. Het resultaat? Kettingen met grote kera- mieken kralen van Van Slobbe en vazen met onconventionele details als ribbels en tussenstukken van Jongerius. De Biscuit-serie van Studio Job bestaat uit mat porse leinen kandelaars, vazen en bor den met decoraties in reliëf. Ti chelaar toog er in 2006, 2007 en 2008 mee naar de meubelbeurs in Milaan en gooide er hoge ogen. De stukken verkopen we reldwijd als een trein, terwijl ze met 431 euro voor een kandelaar in de vorm van een taart, niet di rect goedkoop te noemen zijn. Daar in Milaan vormden de ont werpen van Tichelaar-overi gens geen vreemde eend in de bijt. Vanuit Spanje bracht Lladro beeld jes-nieuwe stijl mee. Lla dro staat bekend om kwali tatief hoogwaardig, maar behoorlijk zoetsappig porselein: herderinnet jes, jachttaferelen, engel tjes en vogeltjes. Die raakten op z'n minst wat gedateerd de laatste tien jaar. Maar sinds de revolutio naire, eveneens Spaanse ontwer per Jaime Hayon als een olifant door de porseleinkast van Lladro denderde, lopen alle beeld jes ineens een stuk beter. Hayon maakte voor Lladro vazen, kandelaars en natuurlijk beeldjes, van familietafereeltjes tot fantastie- volle stillevens. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Hayon weet wel waarom dit soort - licht sprookjesachtige - producten van porselein zo goed verkopen. „Mensen willen geraakt wor- den, dat is veel belangrijker dan de functie van de pro ducten." Het gebeurt niet alleen in Makkum en Madrid. Ook Royal Delft en Royal Goe- dewagen (Nieuw-Buinen) 6 gaan samenwerkingsver banden aan met eigentijd se ontwerpers. De Duitse porseleinbedrijven Nymphenburg en Fürstenberg halen hun porse lein door de molen en komen met heftig gedecoreerd hip servies en beeldjes voor op de schouw. Zelfs het überklassieke Franse Bernar- daud durfde het onlangs aan de re belse '5.5 designers', een club jonge honden uit Parijs, op hun erfgoed los te laten. Het resultaat: oortjes onder het kopje, goudklodders in plaats van randjes en hevig verwar de fabrieksmedewerkers. Maar dat was niet erg, want de 'nieuwe por seleinliefhebbers' liepen weg met het 'mislukte' servies! www.tichelaar.nl www.lladro.com www.nymphenburg.com www.fuerstenberg-porzellan.com www.bemardaud.fr Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Porseleinen beeldjes op de schouw tuttig? Een met bloemen gedecoreerde vaas oubollig? Krullerig servies achterhaald? Helemaal niet. Oeroude porselein- en keramiekhuizen hervinden hun kracht en pimpen hun porselein. Met succes, door Renske Schriemer Foto's 1, 2, 3 en 4: Jaime Hayon laat zijn fantasie de vrije loop in zijn collectie Fantasy: beeldjes, kandelaars en vazen voor Lladro. Foto 5: Servies Pensioenstuk ken, van Hella Jongerius. Foto 6: Object van Studio Job uit de collectie Pyramids of MaTckum. foto's CPD P2C Zaterdag 31 januari 2009 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 55