msni
Een olifant gaat
door de porse
einkast
Het wordt
weer tijd
voor de
tuinbeurs
binnen buiten
Het lijkt wel alsof ze het
afgesproken hebben.
Porseleinfabrieken in
heel Europa gaan de
laatste jaren banden
aan met jonge, soms rebelse ont
werpers en houden hun producten
kritisch tegen het licht. Het resul
taat? Opvallende en hippe spullen:
vazen, ornamenten en serviezen.
Onmiskenbaar porselein, vaak nog
gewoon tuttig, maar ineens is het
helemaal geaccepteerd. Zelfs meer
dan dat: verzamelaars, musea en
ook 'gewone mensen' lopen weer
als vanouds weg met een beeldje
van Lladro, een vaas van Tichelaar
of een schaal van Royal Delft.
De laatste keer dat 'beeldjes' nog
echt in de mode waren in het inte
rieur, moet in de jaren tachtig zijn
geweest. Stenen eenden en weer-
beeldjes domineerden de huis- en
tienerkamer. Maar daarna was het
echt, over. Weelderige vaasjes, ser
viesjes met randjes en figuurtjes en
vooral beeldjes, kwamen het strak
ke en moderne interieur niet meer
in. Beelden, potten en vazen hoor
den thuis bij oma op het dressoir.
Maar de laatste jaren verandert dat.
Neem Koninklijke Tichelaar Mak-
kum, van oudsher bekend van het
traditionele Makkumer aardewerk.
Rond de eeuwwisseling begon het
bedrijf het roer om te gooien. Vol
gens eigen zeggen was er nog vol
doende animo voor aardewerk,
maar het was te traditioneel. „Als
je wilt overleven, moet je met je
tijd meegaan", volgens Tichelaar.
En zo kwamen ontwerpers als Hel-
la Jongerius, Jurgen Bey, Studio
lob en Alexander van Slobbe over
de vloer. Ze gingen als blije kinde
ren aan de slag met het authen
tieke materiaal, de splinternieuwe
ovens en de oude technieken. Het
resultaat? Kettingen met grote kera-
mieken kralen van Van Slobbe en
vazen met onconventionele details
als ribbels en tussenstukken van
Jongerius. De Biscuit-serie van
Studio Job bestaat uit mat porse
leinen kandelaars, vazen en bor
den met decoraties in reliëf. Ti
chelaar toog er in 2006, 2007 en
2008 mee naar de meubelbeurs
in Milaan en gooide er hoge
ogen. De stukken verkopen we
reldwijd als een trein, terwijl ze
met 431 euro voor een kandelaar
in de vorm van een taart, niet di
rect goedkoop te noemen zijn.
Daar in Milaan vormden de ont
werpen van Tichelaar-overi
gens geen vreemde eend in
de bijt. Vanuit Spanje
bracht Lladro beeld
jes-nieuwe stijl mee. Lla
dro staat bekend om kwali
tatief hoogwaardig, maar
behoorlijk zoetsappig
porselein: herderinnet
jes, jachttaferelen, engel
tjes en vogeltjes. Die
raakten op z'n minst
wat gedateerd de laatste
tien jaar. Maar sinds de revolutio
naire, eveneens Spaanse ontwer
per Jaime Hayon als een olifant
door de porseleinkast van
Lladro denderde, lopen alle beeld
jes ineens een stuk beter.
Hayon maakte voor Lladro vazen,
kandelaars en natuurlijk beeldjes,
van familietafereeltjes tot fantastie-
volle stillevens. Ze gaan als warme
broodjes over de toonbank. Hayon
weet wel waarom dit soort - licht
sprookjesachtige - producten van
porselein zo goed verkopen.
„Mensen willen geraakt wor-
den, dat is veel belangrijker
dan de functie van de pro
ducten."
Het gebeurt niet alleen in
Makkum en Madrid. Ook
Royal Delft en Royal Goe-
dewagen (Nieuw-Buinen)
6 gaan samenwerkingsver
banden aan met eigentijd
se ontwerpers. De Duitse
porseleinbedrijven Nymphenburg
en Fürstenberg halen hun porse
lein door de molen en komen met
heftig gedecoreerd hip servies en
beeldjes voor op de schouw. Zelfs
het überklassieke Franse Bernar-
daud durfde het onlangs aan de re
belse '5.5 designers', een club jonge
honden uit Parijs, op hun erfgoed
los te laten. Het resultaat: oortjes
onder het kopje, goudklodders in
plaats van randjes en hevig verwar
de fabrieksmedewerkers. Maar dat
was niet erg, want de 'nieuwe por
seleinliefhebbers' liepen weg met
het 'mislukte' servies!
www.tichelaar.nl
www.lladro.com
www.nymphenburg.com
www.fuerstenberg-porzellan.com
www.bemardaud.fr
Reageren?
redactie.wonen@wegener.nl
Porseleinen beeldjes op de
schouw tuttig? Een met
bloemen gedecoreerde vaas
oubollig? Krullerig servies
achterhaald? Helemaal niet.
Oeroude porselein- en
keramiekhuizen hervinden
hun kracht en pimpen hun
porselein. Met succes,
door Renske Schriemer
Foto's 1, 2, 3 en 4: Jaime
Hayon laat zijn fantasie de
vrije loop in zijn collectie
Fantasy: beeldjes, kandelaars
en vazen voor Lladro.
Foto 5: Servies Pensioenstuk
ken, van Hella Jongerius.
Foto 6: Object van Studio Job
uit de collectie Pyramids of
MaTckum. foto's CPD
P2C Zaterdag 31 januari 2009
1