Van Amstel Gold Race tot Heineken House ^EGON ABN'AMRO Rabobank 'De Rabobank heeft geen deuk opgelopen door de grote dopingschandalen. Mensen Weten dat de sponsor die Spuiten niet zelf heeft gezet.' sponsordeskundige Marcel Beerthuizen Delta verstrekt 10 miljoen euro in twee jaar Ophef over sponsoring door UWV Geen Mattheus Passie door geldproblemen PZC Vrijdag 30 januari 2009 I 9 Tien grootste sponsors in Nederland Rabobank is met een totaalbedrag van 40 miljoen euro aan sponsoruitgaven de grootste sponsor in Nederland. In 2008 was de top 10 van grootste sponsors in Nederland goed voor 174,5 miljoen euro. Rabobank Heineken Aegon Unilever ABN Amro Goede Doelen NV Nike Philips Fortis TNT LMlever 40,0 j 12,0 9,5 j 8,5 infographic: JD bron: Sponsor Magazine Raboban is onbetwist de groot ste sponsor van Nederland. De bank geeft veel geld uit aan wiel rennen, hockey en de paarden sport. Zo gaat er 12 miljoen naar de Rabo Wielerploegen en 600.000 naar de Wielerunie. De Hockeybond krijgt 1,5 miljoen, de Hippische Sportbond is goed voor 1 miljoen. Op cultuurge bied gaat het geld o.a. naar het Van Gogh-museum (300.000). Heb: zit vooral in voetbal, wielrennen en (pop)muziek. Zo krijgt de Eredivisie 1,2 miljoen en Eredivisie-clubs als Ajax, Feyenoord, AZ en FC Utrecht zijn samen goed voor circa 4 miljoen. De Amstel Gold Race ontving 3 miljoen. Het biermerk is ook een gulle gever in de muzieksector, onder meer als naamsponsor van de Heineken Music Hall en Vrien den van Amstel Live (3 miljoen). Aego is hoofdsponsor van Ajax (10 miljoen, exclusief prestatie bonus), de schaatsbond KNSB (6 miljoen) en ook voor relatiemar kering van het schaatsen is 1 mil joen vrijgemaakt. Aegon spon sort ook het Residentieorkest en het Mauritshuis. was hoofdsponsor van Ajax (totaalbedrag in 2008 5,2 miljoen). Het founderschap van de Amsterdam ArenA is in 2008 nog met tien jaar verlengd (250.000). De bank sponsort ook hockey en golf. Het partner schap met het Stedelijk (500.000) liep vorig jaar af. De bank is hoofdsponsor van mu seum Singer Laren. is hoofdsponsor van het Renault Fi-team (77 miljoen, hierop wordt nu bezuinigd). ING sponsort ook het Rijksmu seum (1 miljoen) en het Concert gebouworkest (450.000). Philips sponsort zeker tot en met 2011 PSV (7,5 miljoen). Phi lips is founder van het Nieuwe Rijksmuseum, waarvan de zuid vleugel Philips-vleugel heet (1,5 tot 2 miljoen) en is tot 2010 sponsor van het Concertge bouworkest (450.000). In Eind hoven is Philips o.a. partner van het Van Abbe-museum. (8 miljoen) van Dirk Scheringa is sponsor van AZ (5,5 miljoen), sponsort schaatsers als Chad Hedrick en Shani Da- vis en het dameswielerteam met kopvrouw Marianne Vos. Delta is de hoofdsponsor van de BV Zeeland. Het energiebedrijf stak en steekt in 2008 en dit jaar in totaal 10 miljoen euro in culturele, sportieve en anderszins nuttige maatschappelijke doelen. Op het lijstje staan: filmfestival Film by the Sea, de wielerwedstrijd Delta Tour Zeeland, het Zeeuws Orkest, de netwerkbijeenkomst De Nationale Oester Partij, het wereldbekertoernooi driebanden in Sluiskil, de Senior Games, het Voetbalmuseum in Middelburg, het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, het Zeeuws Museum, de Roosevelt Stichting en het project Bio Base Europe in de kanaalzone Terneuzen-Gent. Daarnaast worden vanuit het Delta Zeeland fonds allerlei kleinere initiatieven bedeeld. Het bedrijf heeft tot nu toe geen aanleiding gezien in de economische crisis de sponsorkraan enigszins dicht te draaien. Een meerderheid van de Tweede Kamer zette onlangs vraagtekens bij het sponsorcontract dat UWV Werkbedrijf sloot met de schaatser Shani Davis. Het Werkbedrijf is de nieuwe naam van CWl en het re-integratie- onderdeel van UWV die zijn gefuseerd. Om meer bekendheid te geven aan de nieuwe naam besloot het Werkbedrijf de Amerikaanse schaatser Shani Davis voor een halfjaar te sponsoren. Een meerderheid van CDA, WD, SP en D66 vindt het contract echter geen goede zet. „Geld van werkgevers en werknemers hoor je niet te besteden aan sponsoring", vindt SP'er Paul Ulenbelt. De UWV-woordvoerder werpt tegen dat Davis sponsoren minder kost dan een kwart pagina advertentie in de landelijke dagbladen. Ook minister Donner (Sociale Zaken) zag er geen probleem in. Het Amsterdam Baroque Orchestra &r Choir heeft een tournee met de Mattheus Passie van Johann Sebastian Bach geannuleerd. De tour kan niet doorgaan als gevolg van de kredietcrisis in combinatie met verminderde subsidie. Op 1 april zou de productie onder leiding van oprichter en dirigent Ton Koopman beginnen met een uitvoering in een goeddeels uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam. Ook deze gaat niet door. Hierna stonden uitvoeringen in Duitsland, Spanje en Italië op het programma. Als gevolg van de kredietcrisis haakte eerst een Nederlandse sponsor, goed voor twee concerten, af. „Vorig jaar is ons een meerjarige overheidssubsidie ontzegd", zegt Koopman. „Ik roep vermogende liefhebbers van klassieke muziek op ons te helpen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9