Snelle Jaguar blijft chique
'Constante snelheid scheelt in verbruik'
Piet Vogelaar
PREMIERE 510 paardenkrachten kleven aan het wegdek met de Jaguar XFR
VRAAG VAN DE WEEK Is het rijden met cruise control aan zuiniger?
KORT
Peugeot 3008 kruising
van SUV en MPV
GM maakt zelf accu's
voor de Chevrolet Volt
Voortaan vijfjaar
garantie op Hyundai i30
als je
'm nodig
hebt!
Iitéustriestrait 8 -1Q
4462 EZ Boes
Ctl 0-113-215415
mpmamtrnsMikeji f
Hanneke Besters uit Vlissingen
vraagt zich af of het rijden met crui
se control aan zuiniger is of dat ze
beter zelf het gaspedaal kan bedie
nen.
Luc Kerckhaert van Garage
Kerckhaert in Terneuzen geeft
tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Luc Kerckhaert: „Het ant
woord op die vraag is vol
mondig 'ja'. Met de cruise
control aan is de snelheid constan
ter dan wanneer je zelf het gaspe
daal bedient. Het brandstofver
bruik neemt daardoor af. En dat le
vert al gauw een besparing op van
enkele procenten."
„En een lager verbruik betekent na
tuurlijk ook minder uitstoot van
schadelijke stoffen. Dus je ontlast
ook het milieu." De besparing gaat
niet alleen op bij lange stukken,
maar ook tijdens korte ritten bin
nen de bebouwde kom.
„Het verkeer is weliswaar drukker,
dus je zult vaker moeten remmen,
maar zelfs dan geldt dat een auto
met cruise control zuiniger is dan
wanneer je zelf een snelheid pro
beert aan te houden. Je kunt je
snelheid namelijk nooit zo goed af
regelen als een cruise control dat
doet. Ik hoor wel eens van onze
klanten die een cruise control in
de auto hebben, dat ze hem nooit
gebruiken. Toch is het ook een
handig middel om bekeuringen te
ontlopen. Stel de maximum snel
heid in en je gaat nooit te hard."
Zijn advies luidt: „Rijd zo veel mo
gelijk met de cruise control aan en
je bespaart brandstof en je stoot
minder schadelijke stoffen uit."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
PZC Vrijdag 30 januari 2009 7
3008 is de 'naam' van een nieu
we Peugeot, die op basis van
de 308 een combinatie vormt van
een SUV en een MPV. Een echte
crossover dus. Het interieur van de
3008 is op veel verschillende ma
nieren in te delen. Zo is de laad
vloer van de bagageruimte (512/
1.604 liter) in drie hoogtestanden
te monteren. Vanaf 2011 is er ook
een hybride versie beschikbaar. De
3008 staat medio april in de
showroom.
De Chevrolet Volt, de eerste
elektrische auto van een Ame
rikaanse massaproducent, krijgt
vanaf volgend jaar accu's die door
een fabriek van General Motors
zelf worden vervaardigd. Eerst ko
men de accu's nog van een Ameri
kaanse vestiging van het Koreaan
se LG.
Zodra de eigen accupakkettenfa-
briek in Michigan op toeren is ge
komen, wordt die de leverancier.
Inmiddels hebben ook grote auto
fabrikanten als Mercedes-Benz en
Volkswagen in accufabrieken geïn
vesteerd.
Sinds begin dit jaar wordt de
Hyundai i30 voor de Neder
landse markt gebouwd in de ge
heel nieuwe Hyundai-fabriek in
het Tsjechische Nosovice. Kenne
lijk is het vertrouwen in deze pro
ductiefaciliteit dermate groot dat
de garantie op motor en aandrij
ving uitgebreid is naar_vijf jaar.
Deze verzekering komt bovenop
de standaard Hyundai 'Multipoint-
garantie' en de twaalf jaar garantie
op doorroesten van de carrosserie.
Als Jaguar een model ontwik
kelt, komt daar doorgaans
ook een extra sportieve uit
voering van met de toevoe
ging 'R' in z'n naam. Zouden
de nieuwe Indiase eigenaars
van het oer-Britse merk dat
ook toestaan?
door Robbert Keegel
foto CPD/PR
sturing. Dat is een elektronisch ge
stuurd achterdifferentieel dat broe
derlijk samenwerkt met de Adapti
ve Dynamics, de computergestuur
de ophanging.
Dat zulke lekkernijen een onvrien
delijk prijskaartje met zich mee
brengen, is helaas ook bij Jaguar
een realiteit. Tenslotte willen de In
diase eigenaars er wel wat aan ver
dienen en dat zal met 137.990 euro
best lukken, als tenminste iemand
in dit financieel barre tijdperk tot
aanschaf overgaat.
Spaarzamer types kunnen terecht
bij de XF met de nieuwe drieliter
V6 dieselmotoren. Die is er vanaf
69.340 euro en met 240 pk slaat
die ook geen slecht figuur, maar er
komt ook een versie met 275 pk.
De diesels zijn de instappers tegen
woordig bij Jaguar.
Tegelijkertijd kreeg ook vlaggen
schip sportcoupé XK een opfris
beurt én die nieuwe vijfliter V8's.
In de XKR leidt dat tot een hon
derdsprint in 4,8 tellen, net één-
tiende rapper dan de XFR. Verder
werd het interieur nog wat overda
diger. Maar het blijft chique. Laat
dat maar aan Callum over.
De Jaguar XK is er nu vanaf 99.990
euro, tel daar voor de XKR 45 mil
le bij.
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
Het interieur van de XFR is aan de overdadige kant, maar blijft chique. foto CPD/PR
Tot nu toe valt er in de be
drijfsvoering van Jaguar
weinig Indiase invloed te
bespeuren. En we hebben
er even op moeten wachten, maar
met de komst van een krachtiger
dieselversie voert Jaguar nu ook de
gehoopte XFR ten tonele. Om te
zien is de supersnelle Jaguar al een
schot in de roos, maar dat komt na
tuurlijk doordat de prachtige lij
nen van de XF zich bij uitstek le
nen voor wat extra stoer styling-
werk.
Daarbij is de beschaving gelukkig
gehandhaafd, op de onnavolgbare
wijze die Jaguars designer Ian Cal-
Jaguar komt met een supersnelle versie van de Jaguar XF, de XFR.
lum eigen is. De portierdorpels kre
gen een ingetogen verbreding, er
werd wat meer 'racegaas' in de
luchthappers gespannen en het ge
heel werd wat lager gezet zodat de
XFR nog meer aan het wegdek
lijkt te kleven dan de XF al deed.
Technisch is dat ook nog eens echt
het geval, want om het machtige
vermogen van de nieuwe vijfliter
V8 compressormotor (510 pk en
625 Nm, top begrensd op 250
km/h, 0-100 in 4,9 sec) zo com
pleet mogelijk via de achterwielen
tegen dat wegdek af te zetten,
kreeg de XFR actieve differentieel-
Als je cruise control in je auto hebt, moet je hem ook gebruiken, vindt Luc
Kerckhaert. Dat spaart kosten en het milieu. foto Peter Nicolai