Snelle Jaguar blijft chique 'Constante snelheid scheelt in verbruik' Piet Vogelaar PREMIERE 510 paardenkrachten kleven aan het wegdek met de Jaguar XFR VRAAG VAN DE WEEK Is het rijden met cruise control aan zuiniger? KORT Peugeot 3008 kruising van SUV en MPV GM maakt zelf accu's voor de Chevrolet Volt Voortaan vijfjaar garantie op Hyundai i30 als je 'm nodig hebt! Iitéustriestrait 8 -1Q 4462 EZ Boes Ctl 0-113-215415 mpmamtrnsMikeji f Hanneke Besters uit Vlissingen vraagt zich af of het rijden met crui se control aan zuiniger is of dat ze beter zelf het gaspedaal kan bedie nen. Luc Kerckhaert van Garage Kerckhaert in Terneuzen geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Luc Kerckhaert: „Het ant woord op die vraag is vol mondig 'ja'. Met de cruise control aan is de snelheid constan ter dan wanneer je zelf het gaspe daal bedient. Het brandstofver bruik neemt daardoor af. En dat le vert al gauw een besparing op van enkele procenten." „En een lager verbruik betekent na tuurlijk ook minder uitstoot van schadelijke stoffen. Dus je ontlast ook het milieu." De besparing gaat niet alleen op bij lange stukken, maar ook tijdens korte ritten bin nen de bebouwde kom. „Het verkeer is weliswaar drukker, dus je zult vaker moeten remmen, maar zelfs dan geldt dat een auto met cruise control zuiniger is dan wanneer je zelf een snelheid pro beert aan te houden. Je kunt je snelheid namelijk nooit zo goed af regelen als een cruise control dat doet. Ik hoor wel eens van onze klanten die een cruise control in de auto hebben, dat ze hem nooit gebruiken. Toch is het ook een handig middel om bekeuringen te ontlopen. Stel de maximum snel heid in en je gaat nooit te hard." Zijn advies luidt: „Rijd zo veel mo gelijk met de cruise control aan en je bespaart brandstof en je stoot minder schadelijke stoffen uit." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl PZC Vrijdag 30 januari 2009 7 3008 is de 'naam' van een nieu we Peugeot, die op basis van de 308 een combinatie vormt van een SUV en een MPV. Een echte crossover dus. Het interieur van de 3008 is op veel verschillende ma nieren in te delen. Zo is de laad vloer van de bagageruimte (512/ 1.604 liter) in drie hoogtestanden te monteren. Vanaf 2011 is er ook een hybride versie beschikbaar. De 3008 staat medio april in de showroom. De Chevrolet Volt, de eerste elektrische auto van een Ame rikaanse massaproducent, krijgt vanaf volgend jaar accu's die door een fabriek van General Motors zelf worden vervaardigd. Eerst ko men de accu's nog van een Ameri kaanse vestiging van het Koreaan se LG. Zodra de eigen accupakkettenfa- briek in Michigan op toeren is ge komen, wordt die de leverancier. Inmiddels hebben ook grote auto fabrikanten als Mercedes-Benz en Volkswagen in accufabrieken geïn vesteerd. Sinds begin dit jaar wordt de Hyundai i30 voor de Neder landse markt gebouwd in de ge heel nieuwe Hyundai-fabriek in het Tsjechische Nosovice. Kenne lijk is het vertrouwen in deze pro ductiefaciliteit dermate groot dat de garantie op motor en aandrij ving uitgebreid is naar_vijf jaar. Deze verzekering komt bovenop de standaard Hyundai 'Multipoint- garantie' en de twaalf jaar garantie op doorroesten van de carrosserie. Als Jaguar een model ontwik kelt, komt daar doorgaans ook een extra sportieve uit voering van met de toevoe ging 'R' in z'n naam. Zouden de nieuwe Indiase eigenaars van het oer-Britse merk dat ook toestaan? door Robbert Keegel foto CPD/PR sturing. Dat is een elektronisch ge stuurd achterdifferentieel dat broe derlijk samenwerkt met de Adapti ve Dynamics, de computergestuur de ophanging. Dat zulke lekkernijen een onvrien delijk prijskaartje met zich mee brengen, is helaas ook bij Jaguar een realiteit. Tenslotte willen de In diase eigenaars er wel wat aan ver dienen en dat zal met 137.990 euro best lukken, als tenminste iemand in dit financieel barre tijdperk tot aanschaf overgaat. Spaarzamer types kunnen terecht bij de XF met de nieuwe drieliter V6 dieselmotoren. Die is er vanaf 69.340 euro en met 240 pk slaat die ook geen slecht figuur, maar er komt ook een versie met 275 pk. De diesels zijn de instappers tegen woordig bij Jaguar. Tegelijkertijd kreeg ook vlaggen schip sportcoupé XK een opfris beurt én die nieuwe vijfliter V8's. In de XKR leidt dat tot een hon derdsprint in 4,8 tellen, net één- tiende rapper dan de XFR. Verder werd het interieur nog wat overda diger. Maar het blijft chique. Laat dat maar aan Callum over. De Jaguar XK is er nu vanaf 99.990 euro, tel daar voor de XKR 45 mil le bij. Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! Het interieur van de XFR is aan de overdadige kant, maar blijft chique. foto CPD/PR Tot nu toe valt er in de be drijfsvoering van Jaguar weinig Indiase invloed te bespeuren. En we hebben er even op moeten wachten, maar met de komst van een krachtiger dieselversie voert Jaguar nu ook de gehoopte XFR ten tonele. Om te zien is de supersnelle Jaguar al een schot in de roos, maar dat komt na tuurlijk doordat de prachtige lij nen van de XF zich bij uitstek le nen voor wat extra stoer styling- werk. Daarbij is de beschaving gelukkig gehandhaafd, op de onnavolgbare wijze die Jaguars designer Ian Cal- Jaguar komt met een supersnelle versie van de Jaguar XF, de XFR. lum eigen is. De portierdorpels kre gen een ingetogen verbreding, er werd wat meer 'racegaas' in de luchthappers gespannen en het ge heel werd wat lager gezet zodat de XFR nog meer aan het wegdek lijkt te kleven dan de XF al deed. Technisch is dat ook nog eens echt het geval, want om het machtige vermogen van de nieuwe vijfliter V8 compressormotor (510 pk en 625 Nm, top begrensd op 250 km/h, 0-100 in 4,9 sec) zo com pleet mogelijk via de achterwielen tegen dat wegdek af te zetten, kreeg de XFR actieve differentieel- Als je cruise control in je auto hebt, moet je hem ook gebruiken, vindt Luc Kerckhaert. Dat spaart kosten en het milieu. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 97