Tunen tot minstens 400 pk Een monument voor Porsche Auto De Laat VW Audi rijders opgelet www.autodeiaat.nl KLASSIEKER Ronald Cosens over zijn Nissan Skyline R34 GTT Museum 5.600 vierkante meter met tachtig Porsches in gloednieuw museum Voor verkoop, lease, service en onderhoud van uw VW en Audi kunt u terecht bij: Auto De Laaf S'Heer Arendskerke T. 0113-561871 Auto De Laat Middelburg T. 0118-606646 PZC Vrijdag 30 januari 2009 5 door Lucas Boot Hij stond bij de Dongense Ronald Gosens al enige tijd hoog op de verlang lijst, en nu heeft hij er eentje op de kop getikt. We heb ben het over een Nissan Skyline R34 GTT uit '98. Wat de Porsche 911 is voor Europeanen, is de Skyli ne voor Japanners. Dan weet u om wat voor kaliber auto het hier gaat. Het icoon uit het Verre Oos ten is gebouwd voor maar één ding: racen! „Kijk maar eens naar het design. De auto is niet ontworpen om te schitteren op de oprit. Dat pure en functionele trekt mij aan. Het nieuwste model (uit 2008, red.) is eerder een mooie auto om te zien en mist dat pure van zijn voorgan ger. Daarmee is het natuurlijk hele maal geen slechte auto", vertelt Go sens. Skyline-liefhebbers kennen het type van de Dongenaar dan ook als laatste 'echte' Skyline. Zijn vervanger heeft overigens niet meer de naam Skyline, maar enkel GT-R als typeaanduiding. Gosens liet zijn 'echte' overkomen uit Japan. En dat heeft zo zijn na delen. Exportauto's zijn - in wat in autotermen heet - afgeknepen. „De snelheid is begrensd op 180 en het aantal pk's op 280. Maar ik ga 'm tunen." Hoe dat moet, weet Gosens als de beste. Hij is eigenaar van een van Europa's grootste im porteurs van tuningonderdelen, ShowofFlmports.nl. „Ik wil 'm tu nen tot 400 pk, op z'n minst. Dat kan de Skyline makkelijk aan." Hoewel de Japanner er nu al uit ziet alsof hij in zijn eerste versnel ling door de geluidsbarrière den dert, is de auto slechts uiterlijk ge- tuned. Er zit een sportpakket op van Nisrno, de huistuner van Nis san, en een bumperkit. „Ik ga de Skyline later dit jaar gebruiken tij dens tuning-evenementen, dus straks ziet 'ie er nog spectaculair der uit. Er zal het nodige worden vervangen door onderdelen van carbon, een trend in tuningland." Gosens heeft de auto niet alleen ge kocht om aan anderen te laten zien. Hij wil de 400 trappelende paarden op het circuit de vrije loop laten. „Ik zou hem nog ver der kunnen tunen tot 600 of 700 pk, maar beter is te investeren in handling en wegligging. Ik houd het hier voorlopig bij." Hebt u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten via redactie@pzc.nl De meest succesvolle sport wagenbouwer heeft nu een eigen museum. Zijn de Por sches stuk voor stuk sculptu ren, het pand waarin ze te bewonderen zijn, is van een architectonische schoon heid. Voor de autoliefhebber is het Porschemuseum een niet te missen attractie. door Robbert Keegel Vandaag wordt dan eindelijk het nieuwe Porschemu seum geopend. Door pro blemen van allerlei aard - behalve financiële - werd de bouw flink vertraagd. Het Porschemu seum is een waardig monument voor de meest succesvolle sportau tobouwer ter wereld - en nu ook ei genaar van Europa's grootste auto concern, Volkswagen AG. De ope ning van het fraai vormgegeven museum, dat op drie betonnen po ten lijkt te zweven, komt in het jaar nadat Porsche zijn zestigjarige jubileum vierde. Want in 1948 ont wierp Ferry Porsche, zoon van de beroemde ingenieur die onder meer de VW Kever ontwierp, zijn eerste sportauto. In het Oostenrijk se Gmünd startte toen op beschei den wijze de productie van deze op een Kever gebaseerde 356. In 1948 werden er tien gebouwd. Na tuurlijk is zo'n 356 in het nieuwe museum te zien, in een verregaand compleet overzicht van alle model len en racewagens die Porsche ooit bouwde. Er staan op een opper vlakte van 5.600 vierkante meter rond de tachtig Porsches. Daar naast herbergt het museumge bouw een werkplaats voor de res tauratie van tentoonstellingsstuk ken, het Porsche-archief, alsmede een bistro en een exclusief restau rant dat los van de openingstijden van het museum opereert, maar waar de gasten wel uitzicht op de Porschecollectie hebben. Het mu seum wordt drie dagen na de offi ciële opening op 28 januari voor het publiek geopend en ligt op het terrein van het hoofdkantoor van Porsche, aan de Porscheplatz in Stuttgart Zuffenhausen. Toegang kost acht euro, kinderen onder de veertien mogen gratis naar binnen. Info: www.porsche.com/museum De moderne architectuur van het museum. Een bezoeker vergaapt zich aan een oud studiemodel. Ronald Gosens bij zijn Nissan Skyline R34 GTT. foto Ron Machielse Het nieuwe Porsche-museum is een walhalla voor de liefhebber van het Duitse sportwagenmerk én klassiekers. foto's Bernd Weissbrod/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 95