Tunen tot minstens 400 pk
Een monument voor Porsche
Auto De Laat
VW Audi rijders opgelet
www.autodeiaat.nl
KLASSIEKER Ronald Cosens over zijn Nissan Skyline R34 GTT
Museum 5.600 vierkante meter met tachtig Porsches in gloednieuw museum
Voor verkoop, lease, service en onderhoud
van uw VW en Audi kunt u terecht bij:
Auto De Laaf S'Heer Arendskerke T. 0113-561871
Auto De Laat Middelburg T. 0118-606646
PZC Vrijdag 30 januari 2009 5
door Lucas Boot
Hij stond bij de Dongense
Ronald Gosens al enige
tijd hoog op de verlang
lijst, en nu heeft hij er
eentje op de kop getikt. We heb
ben het over een Nissan Skyline
R34 GTT uit '98. Wat de Porsche
911 is voor Europeanen, is de Skyli
ne voor Japanners. Dan weet u om
wat voor kaliber auto het hier
gaat. Het icoon uit het Verre Oos
ten is gebouwd voor maar één
ding: racen!
„Kijk maar eens naar het design.
De auto is niet ontworpen om te
schitteren op de oprit. Dat pure en
functionele trekt mij aan. Het
nieuwste model (uit 2008, red.) is
eerder een mooie auto om te zien
en mist dat pure van zijn voorgan
ger. Daarmee is het natuurlijk hele
maal geen slechte auto", vertelt Go
sens. Skyline-liefhebbers kennen
het type van de Dongenaar dan
ook als laatste 'echte' Skyline. Zijn
vervanger heeft overigens niet
meer de naam Skyline, maar enkel
GT-R als typeaanduiding.
Gosens liet zijn 'echte' overkomen
uit Japan. En dat heeft zo zijn na
delen. Exportauto's zijn - in wat in
autotermen heet - afgeknepen.
„De snelheid is begrensd op 180
en het aantal pk's op 280. Maar ik
ga 'm tunen." Hoe dat moet, weet
Gosens als de beste. Hij is eigenaar
van een van Europa's grootste im
porteurs van tuningonderdelen,
ShowofFlmports.nl. „Ik wil 'm tu
nen tot 400 pk, op z'n minst. Dat
kan de Skyline makkelijk aan."
Hoewel de Japanner er nu al uit
ziet alsof hij in zijn eerste versnel
ling door de geluidsbarrière den
dert, is de auto slechts uiterlijk ge-
tuned. Er zit een sportpakket op
van Nisrno, de huistuner van Nis
san, en een bumperkit. „Ik ga de
Skyline later dit jaar gebruiken tij
dens tuning-evenementen, dus
straks ziet 'ie er nog spectaculair
der uit. Er zal het nodige worden
vervangen door onderdelen van
carbon, een trend in tuningland."
Gosens heeft de auto niet alleen ge
kocht om aan anderen te laten
zien. Hij wil de 400 trappelende
paarden op het circuit de vrije
loop laten. „Ik zou hem nog ver
der kunnen tunen tot 600 of 700
pk, maar beter is te investeren in
handling en wegligging. Ik houd
het hier voorlopig bij."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Laat het ons weten via
redactie@pzc.nl
De meest succesvolle sport
wagenbouwer heeft nu een
eigen museum. Zijn de Por
sches stuk voor stuk sculptu
ren, het pand waarin ze te
bewonderen zijn, is van een
architectonische schoon
heid. Voor de autoliefhebber
is het Porschemuseum een
niet te missen attractie.
door Robbert Keegel
Vandaag wordt dan eindelijk
het nieuwe Porschemu
seum geopend. Door pro
blemen van allerlei aard -
behalve financiële - werd de bouw
flink vertraagd. Het Porschemu
seum is een waardig monument
voor de meest succesvolle sportau
tobouwer ter wereld - en nu ook ei
genaar van Europa's grootste auto
concern, Volkswagen AG. De ope
ning van het fraai vormgegeven
museum, dat op drie betonnen po
ten lijkt te zweven, komt in het
jaar nadat Porsche zijn zestigjarige
jubileum vierde. Want in 1948 ont
wierp Ferry Porsche, zoon van de
beroemde ingenieur die onder
meer de VW Kever ontwierp, zijn
eerste sportauto. In het Oostenrijk
se Gmünd startte toen op beschei
den wijze de productie van deze
op een Kever gebaseerde 356. In
1948 werden er tien gebouwd. Na
tuurlijk is zo'n 356 in het nieuwe
museum te zien, in een verregaand
compleet overzicht van alle model
len en racewagens die Porsche ooit
bouwde. Er staan op een opper
vlakte van 5.600 vierkante meter
rond de tachtig Porsches. Daar
naast herbergt het museumge
bouw een werkplaats voor de res
tauratie van tentoonstellingsstuk
ken, het Porsche-archief, alsmede
een bistro en een exclusief restau
rant dat los van de openingstijden
van het museum opereert, maar
waar de gasten wel uitzicht op de
Porschecollectie hebben. Het mu
seum wordt drie dagen na de offi
ciële opening op 28 januari voor
het publiek geopend en ligt op het
terrein van het hoofdkantoor van
Porsche, aan de Porscheplatz in
Stuttgart Zuffenhausen. Toegang
kost acht euro, kinderen onder de
veertien mogen gratis naar binnen.
Info: www.porsche.com/museum
De moderne architectuur van het museum.
Een bezoeker vergaapt zich aan een oud studiemodel.
Ronald Gosens bij zijn Nissan Skyline R34 GTT.
foto Ron Machielse
Het nieuwe Porsche-museum is een walhalla voor de liefhebber van het Duitse sportwagenmerk én klassiekers.
foto's Bernd Weissbrod/EPA