De beste VW Golf ooit
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Paul Wielemaker, rij-instructeur bij het Rijbewijs
team, heeft uiteraard een uitgesproken mening
over auto's en autorijden.
AUTOTEST Zesde generatie qua design niet vooruitstrevend, maar wat prestaties betreft wel
De beste
Volkswagen Golf
ooit!
Natuurlijk bij Auto Poppe
...wie anders?
Marty van der Putten, Poppe, Vlissingen
door Ondine van der Vleuten
Wat voor auto rijdt u?
Een Peugeot 207, zowel bij het les
sen als privé.
2. In wat voor auto zou u wil
len rijden?
Dat zou een automaat zijn, abosu-
luut, van een Duits merk. Bijvoor
beeld een Mercedes, een BMW,
een Audi. Die geven het beste ge-
■■■aHBMMHI
voel op de snelweg. Solide, veilig,
degelijk.
3. Waaraan ergert u zich in het
verkeer?
Ik heb een hekel aan klevers. Tij
dens de rijles vind'ik het ergste
het onbegrip van andere wegge
bruikers als leerlingen fouten ma
ken. Wat je dan voor reacties
krijgt!
4. Heeft u ook een onhebbelijk
heid in het verkeer?
Niet dat ik weet.
5. Wat is de hoogste snelheid
die u ooit heeft gereden?
En waar was dat?
Ik denk dat ik wel een keer 235 ge
reden heb. In Duitsland, daar mag
het op bepaalde stukken.
6. Wanneer heeft u voor het
laatst een bekeuring gehad en
waarvoor?
Vier, vijf keer per jaar krijg ik een
bekeuring voor overtredingen die
in de les begaan worden. Een leer
ling die net even zestig gaat. Daar
kun je pas iets van zeggen als het
al gebeurd is. Maar dan sta je wel
al op de foto. Ik ben juridisch de
bestuurder en moet betalen.
7. In hoeveel keer slaagde u
voor het rijbewijs?
PZC Vrijdag 30 januari 2009 3
In drie keer. Jong en onbezonnen,
net wat te overmoedigjk kan het
wel, dacht ik. Dan valt het toch
vies tegen.
8. Welke verkeersregel zou u
willen veranderen?
Geen enkele.
9. Wat vindt u een lelijke auto?
Zo'n Oostblokmerk, de Dacia Lo
gan. Vreselijk ontwoerp.
to.Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Een ontspannen maar vlotte rij
der. Een goede chauffeur. Maar ik
ben natuurlijk ook hele dagen met
verkeerssituaties bezig.
Hij lijkt wel erg veel op zijn voorganger, maar wie in de nieuwe Volkswagen Golf rijdt, voelt al na een paar meter
het verschil. foto Robbert Keegel
0AUTO POPPE
www avtopoppo.nl
Vlissingen Terneuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333
Je moet wel tenminste tweemaal goed kijken om het
verschil te zien, maar al na twee meter rijden is het'dui
delijk: de Volkswagen Golf van de zesde generatie is de
beste ooit.
door Robbert Keegel
Volkswagen kiest er zelf
voor. Om hun trouwe klan
ten niet ernstig van zich te
vervreemden, laten ze elke
nieuwe editie van succesnummer
Golf zoveel mogelijk op de voor
gaande aflevering lijken. Een tikkel
tje meer inspiratie en vooral durf
bij het design zou toch wel leuker
zijn. Een Mercedes-Benz E-Klasse
heeft toch ook al decennialang een
eigen identiteit en toch evolueert
die mooi progressief.
Genoeg over dat naar mijn smaak
te traditionele ontwerp. Over de
hele rest immers kunnen we kort
zijn: Volkswagen heeft nog nooit
een betere Golf gemaakt en de
complete concurrentie kan echt
niet veel méér. Goed, wat pure
wegligging betreft, blijft de Ford
Focus in dit segment de onbetwis
te kampioen, waarbij niemand
weet hoe dat merk opeens zulke
magistrale onderstellen voor voor
wielaandrijvers kon maken. Er zijn
nog wel wat concurrenten te be
denken die op een enkel punt de
nieuwste Golf naar de kroon ste
ken. Zo heeft de Peugeot 308 een
flexibeler interieur en meer bagage
ruimte, is de Opel Astra driedeurs
een flamboyante coupé geworden,
geldt voor de Renault Mégane het
zelfde en verslaat de Toyota Corol
la de Golf qua saaiheid.
Maar als geheel vormt de Golf een
dermate kwalitatief en technisch
hoogstaand en uitgebalanceerd ge
heel dat hem de titel 'Auto van het
Jaar' opnieuw niet had mogen ont
gaan, ware het niet dat het design
bergen roet in het eten smeet.
Wie de koets van de nieuwe Golf
eens wat nauwkeuriger be
schouwt, moet wel onder de in
druk komen van de onwaarschijn
lijk smalle carrosserienaden, die
bovendien overal gelijke afstanden
tussen de plaatdelen opleveren.
De degelijkheid straalt er gewoon
vanaf en die deelt zich nog nadruk
kelijker mede als je maar een paar
meter met zo'n nieuweling rijdt.
Geen kraakje, geen rammeltje,
doodstil is de hele carrosserie.
Waarbij het onderstel ook nog
eens volslagen geruisloos is. Volks
wagen heeft echt ontzettend veel
aandacht besteed aan de geluidsiso
latie, met een extra dik schutbord
voor het motorcompartiment, vol-
geschuimde wielkasten en zelfs
speciaal geluidsisolerend gelaagd
glas in de voorruit. Het mooie is
dat die hele santenkraam geen
extra gewicht oplevert, want de
nieuwe Golf is, in vergelijkbare uit
voering, tot wel vijftig kilo lichter
dan zijn voorganger.
Het enige geluid dat tot de meest
gespitste oren van uw testrijder
doordringt, is het bandengeruis
dat (ook bij winterhanden) uitslui
tend bij vol accelereren door het
motorgeluid wordt overtroffen.
Aangezien in ons exemplaar die
heerlijke 'gedownsizede' 1,4-liter
TSI was gemonteerd, die dankzij
zijn turbolading een verheugende
160 pk levert, was de neiging tot
vol accelereren vrijwel permanent
aanwezig. Bijna even permanent
als de aandrijving via de zeven-
traps DSG bak, die met zijn dubbe-
„Ten opzichte van zijn voorganger is de
Golf VI, dankzij onder andere z'n dikkere
ruiten een stuk stiller geworden.
Volkswagen heeft ervoor gekozen het
ontwerp niet radicaal te veranderen om de
herkenbaarheid van de Golfte behouden."
Ie koppeling ook tijdens het scha
kelen naadloos power blijft doorge
ven. Deze versie heeft een topsnel
heid van 220 km/h en accelereert
in acht tellen naar de honderd.
Dankzij de DSG is de koolzuurgas
productie (CO2) maar 139 g/km
(met handbak 145 g) dus mag hij
een B-label. Het prijskaartje komt
daardoor op 30.190 euro en de
prijslijst begint bij 17.790 euro
(voor een 1,4 met 80 pk).
Het interieur is zowaar wat min
der saai dan voorheen. Je hebt het
er gewoon erg naar je zin, ook als
je lang bent. De bagageruimte is
met 350/1.305 liter niet overbeme-
ten, maar heel goed toegankelijk.
VW biedt de mogelijkheid van al
lerlei elektronische gadgets, die de
Golf voor je inparkeren, de afstand
tot een voorligger bewaken en
meer van die dingen. Maar het
meest ben ik nog onder de indruk
van het onderstel. En wel speciaal
van de Dynamic Drive Control, de
adaptieve onderstelafstelling die je
weliswaar ook met de druk op een
knop van comfortabel naar spor
tief kunt dwingen, maar die zijn
werk volautomatisch het beste
doet.
Op onze Golf was het standaard,
op goedkopere versies kan het als
optie a 1.190 euro worden gemon
teerd. Altijd doen, als het kan. Het
geeft de Golf een hoogst aange
naam karakter, onder alle omstan
digheden. Kortom: de nieuwste
Volkswagen Golf is de beste.