De beste VW Golf ooit TIEN AUTOVRACEN AAN: Paul Wielemaker, rij-instructeur bij het Rijbewijs team, heeft uiteraard een uitgesproken mening over auto's en autorijden. AUTOTEST Zesde generatie qua design niet vooruitstrevend, maar wat prestaties betreft wel De beste Volkswagen Golf ooit! Natuurlijk bij Auto Poppe ...wie anders? Marty van der Putten, Poppe, Vlissingen door Ondine van der Vleuten Wat voor auto rijdt u? Een Peugeot 207, zowel bij het les sen als privé. 2. In wat voor auto zou u wil len rijden? Dat zou een automaat zijn, abosu- luut, van een Duits merk. Bijvoor beeld een Mercedes, een BMW, een Audi. Die geven het beste ge- ■■■aHBMMHI voel op de snelweg. Solide, veilig, degelijk. 3. Waaraan ergert u zich in het verkeer? Ik heb een hekel aan klevers. Tij dens de rijles vind'ik het ergste het onbegrip van andere wegge bruikers als leerlingen fouten ma ken. Wat je dan voor reacties krijgt! 4. Heeft u ook een onhebbelijk heid in het verkeer? Niet dat ik weet. 5. Wat is de hoogste snelheid die u ooit heeft gereden? En waar was dat? Ik denk dat ik wel een keer 235 ge reden heb. In Duitsland, daar mag het op bepaalde stukken. 6. Wanneer heeft u voor het laatst een bekeuring gehad en waarvoor? Vier, vijf keer per jaar krijg ik een bekeuring voor overtredingen die in de les begaan worden. Een leer ling die net even zestig gaat. Daar kun je pas iets van zeggen als het al gebeurd is. Maar dan sta je wel al op de foto. Ik ben juridisch de bestuurder en moet betalen. 7. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? PZC Vrijdag 30 januari 2009 3 In drie keer. Jong en onbezonnen, net wat te overmoedigjk kan het wel, dacht ik. Dan valt het toch vies tegen. 8. Welke verkeersregel zou u willen veranderen? Geen enkele. 9. Wat vindt u een lelijke auto? Zo'n Oostblokmerk, de Dacia Lo gan. Vreselijk ontwoerp. to.Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Een ontspannen maar vlotte rij der. Een goede chauffeur. Maar ik ben natuurlijk ook hele dagen met verkeerssituaties bezig. Hij lijkt wel erg veel op zijn voorganger, maar wie in de nieuwe Volkswagen Golf rijdt, voelt al na een paar meter het verschil. foto Robbert Keegel 0AUTO POPPE www avtopoppo.nl Vlissingen Terneuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 Je moet wel tenminste tweemaal goed kijken om het verschil te zien, maar al na twee meter rijden is het'dui delijk: de Volkswagen Golf van de zesde generatie is de beste ooit. door Robbert Keegel Volkswagen kiest er zelf voor. Om hun trouwe klan ten niet ernstig van zich te vervreemden, laten ze elke nieuwe editie van succesnummer Golf zoveel mogelijk op de voor gaande aflevering lijken. Een tikkel tje meer inspiratie en vooral durf bij het design zou toch wel leuker zijn. Een Mercedes-Benz E-Klasse heeft toch ook al decennialang een eigen identiteit en toch evolueert die mooi progressief. Genoeg over dat naar mijn smaak te traditionele ontwerp. Over de hele rest immers kunnen we kort zijn: Volkswagen heeft nog nooit een betere Golf gemaakt en de complete concurrentie kan echt niet veel méér. Goed, wat pure wegligging betreft, blijft de Ford Focus in dit segment de onbetwis te kampioen, waarbij niemand weet hoe dat merk opeens zulke magistrale onderstellen voor voor wielaandrijvers kon maken. Er zijn nog wel wat concurrenten te be denken die op een enkel punt de nieuwste Golf naar de kroon ste ken. Zo heeft de Peugeot 308 een flexibeler interieur en meer bagage ruimte, is de Opel Astra driedeurs een flamboyante coupé geworden, geldt voor de Renault Mégane het zelfde en verslaat de Toyota Corol la de Golf qua saaiheid. Maar als geheel vormt de Golf een dermate kwalitatief en technisch hoogstaand en uitgebalanceerd ge heel dat hem de titel 'Auto van het Jaar' opnieuw niet had mogen ont gaan, ware het niet dat het design bergen roet in het eten smeet. Wie de koets van de nieuwe Golf eens wat nauwkeuriger be schouwt, moet wel onder de in druk komen van de onwaarschijn lijk smalle carrosserienaden, die bovendien overal gelijke afstanden tussen de plaatdelen opleveren. De degelijkheid straalt er gewoon vanaf en die deelt zich nog nadruk kelijker mede als je maar een paar meter met zo'n nieuweling rijdt. Geen kraakje, geen rammeltje, doodstil is de hele carrosserie. Waarbij het onderstel ook nog eens volslagen geruisloos is. Volks wagen heeft echt ontzettend veel aandacht besteed aan de geluidsiso latie, met een extra dik schutbord voor het motorcompartiment, vol- geschuimde wielkasten en zelfs speciaal geluidsisolerend gelaagd glas in de voorruit. Het mooie is dat die hele santenkraam geen extra gewicht oplevert, want de nieuwe Golf is, in vergelijkbare uit voering, tot wel vijftig kilo lichter dan zijn voorganger. Het enige geluid dat tot de meest gespitste oren van uw testrijder doordringt, is het bandengeruis dat (ook bij winterhanden) uitslui tend bij vol accelereren door het motorgeluid wordt overtroffen. Aangezien in ons exemplaar die heerlijke 'gedownsizede' 1,4-liter TSI was gemonteerd, die dankzij zijn turbolading een verheugende 160 pk levert, was de neiging tot vol accelereren vrijwel permanent aanwezig. Bijna even permanent als de aandrijving via de zeven- traps DSG bak, die met zijn dubbe- „Ten opzichte van zijn voorganger is de Golf VI, dankzij onder andere z'n dikkere ruiten een stuk stiller geworden. Volkswagen heeft ervoor gekozen het ontwerp niet radicaal te veranderen om de herkenbaarheid van de Golfte behouden." Ie koppeling ook tijdens het scha kelen naadloos power blijft doorge ven. Deze versie heeft een topsnel heid van 220 km/h en accelereert in acht tellen naar de honderd. Dankzij de DSG is de koolzuurgas productie (CO2) maar 139 g/km (met handbak 145 g) dus mag hij een B-label. Het prijskaartje komt daardoor op 30.190 euro en de prijslijst begint bij 17.790 euro (voor een 1,4 met 80 pk). Het interieur is zowaar wat min der saai dan voorheen. Je hebt het er gewoon erg naar je zin, ook als je lang bent. De bagageruimte is met 350/1.305 liter niet overbeme- ten, maar heel goed toegankelijk. VW biedt de mogelijkheid van al lerlei elektronische gadgets, die de Golf voor je inparkeren, de afstand tot een voorligger bewaken en meer van die dingen. Maar het meest ben ik nog onder de indruk van het onderstel. En wel speciaal van de Dynamic Drive Control, de adaptieve onderstelafstelling die je weliswaar ook met de druk op een knop van comfortabel naar spor tief kunt dwingen, maar die zijn werk volautomatisch het beste doet. Op onze Golf was het standaard, op goedkopere versies kan het als optie a 1.190 euro worden gemon teerd. Altijd doen, als het kan. Het geeft de Golf een hoogst aange naam karakter, onder alle omstan digheden. Kortom: de nieuwste Volkswagen Golf is de beste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 93