tergron Wij moeten massaal meer werken Die Karla Peijs is gek nog niet Geld om uren te kopen fsI 10 I Vrijdag 30 januari 2009 PZC Nog even en vrijwel nie mand ontkomt aan langer werken. De economie mag dan in een dip zitten en mas saontslagen zijn aan de orde van de dag, in nieuwe cao's staat steeds vaker dat senio ren- of adv-dagen worden ge schrapt en de werkweek wordt verlengd. door Berrit de Lange DEN HAAG - Over vijfjaar zou Lies- beth Bekking extra 'seniorenda gen' tegemoet kunnen zien. Maar zo ver zal het niet komen, want per januari is het recht op senio renverlof in haar cao geschrapt. De welzijnssector vergrijst in rap tem po, waardoor de productiviteit in de knel dreigt te komen. Meer uren aan de slag, is dus het motto. Bekking, die bij welzijnswerkorga nisatie Travers de gebouwen be heert, is er niet rouwig om: „Om me heen zie ik hoe collega's niet weten hoe ze hun verlofdagen kun nen opnemen zonder dat het werk in de knel komt. Dat kan na tuurlijk nooit de bedoeling zijn. De meeste collega's zijn blij met de dertiende maand in ruil voor verlofdagen. En wie toch meer vrij wil, kan de loonstijging gebruiken om dagen te kopen." Zodra de economie weer aantrekt, ontkomen we er geen van allen aan: we moeten massaal meer uren aan het werk. „Het taboe op langer werken is doorbroken", J 7 Op het Museumplein in Amsterdam werd in april 2004 massaal geprotes teerd tegen kabinetsplannen om meer en langer te werken, maar nu wor den in cao's steeds meer afspraken daarover gemaakt. foto Harmen de Jong/GPD zegt Laurens Harteveld van AW- VN, de organisatie die namens de werkgevers het merendeel van de cao's afsluit. Het verlengen van de werkweek, zoals recent is gebeurd bij onder meer Hema en V&D, is één oplossing om meer uit het be schikbare personeel te halen. Steeds vaker ook wordt er - net als in de welzijnsector - gesnoeid in het aantal adv-dagen, het senioren verlof of de bovenwettelijke vakan tiedagen (het minimum is twin tig). Harteveld: „Vorig jaar was het 'verlofbudget' een duidelijke trend. Ik verwacht dat die zal door zetten in 2009." Zo krijgen alle 3000 werknemers van verzekeraar Aegon een 'flexbudget' bovenop hun salaris. Dat bestaat uit 20 pro cent van het loon en onder meer de vakantiebijdrage en een vergoe ding voor de afgeschafte bovenwet telijke vakantiedagen. Nadeel, klinkt het op de werkvloer, is dat alle extra's op een hoop zijn ge veegd en de werknemer zelf de dis cipline moet opbrengen om geld apart te zetten voor bijvoorbeeld de vakantie. „Er zijn pittige discussies gevoerd om personeel en vakbonden ervan te overtuigen dat het allemaal geen truc is om vrije dagen af te pakken", zegt Theo de Weert, hoofd arbeidsvoorwaarden bij Ae gon. „Het flexbudget past hele maal bij de behoefte van werkne mers om zelf te bepalen wanneer ze vrije tijd of juist meer geld no dig hebben. Ómdat ze bijvoor beeld net een huis hebben gekocht of meer tijd willen besteden aan de opvoeding van de kinderen." Het mes snijdt aan twee kanten, zegt Maaike Verheul, beleidsmede werker arbeidsvoorwaarden bij de brancheorganisatie voor welzijn en maatschappelijke dienstverle ning. „We hebben iedereen hard nodig, ook de ouderen met al hun ervaring. Seniorenverlof is uit de tijd. Waarom zou een gezonde, vi tale oudere werknemer meer be hoefte hebben aan vrije tijd dan een jongere collega die naast een drukke baan wordt opgeslokt door de zorg voor de kinderen?" Harteveld: „In de moderne arbeids voorwaarden zijn verlofdagen niet langer een recht, maar een keuze. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld twee vrije dagen nodig voor een verhuizing. Iemand die deze wel nodig heeft, betaalt ze uit zijn ei gen budget en gaat er dus bewus ter mee om. Voordeel voor de werkgever is dat mensen minder snel een vrije dag zullen nemen en dus productiever zijn." Flexibili teit is ook de reden dat de vakbon den niet langer in de gordijnen vliegen zodra de woorden 'langer werken' vallen aan de onderhande lingstafel. „Er is niets op tegen om afspraken te maken over langer werken, als de keuze maar bij de individuele werknemer ligt", zegt Anja Jong bloed, arbeidsvoorwaardencoördi- nator bij FNV Bondgenoten. Nu weten werkgevers en overheid de verhoging van de arbeidspro ductiviteit nog te verkopen met het toverwoord 'keuzevrijheid'. Maar niet voor niets repte minis ter Maria van der Hoeven van Eco nomische Zaken laatst al van 'een 40-urige werkweek voor iedereen'. „Voorkomen moet worden dat er steeds een stukje van de individue le keuzevrijheid wordt afgeknab beld", zegt Jongbloed. Zo is collectief afschaffen van se niorenverlof wat haar betreft geen optie. „Voor mensen met een zwaar beroep zijn die dagen brood nodig, juist om te zorgen dat ze tot op hogere leeftijd doorwerken. Anders haken ze af." DEN HAAG - Werknemers bij tele- comreus KPN krijgen maandelijks 12,5 procent bovenop hun salaris, in een potje. In ruil daarvoor krij gen ze geen vakantiegeld meer, geen bovenwettelijke vakantieda gen, bijzonder verlof en levens looptoeslag. Met het extra geld kunnen ze naar eigen inzicht ver lofuren kopen (maximaal 47 uur bovenop de verplichte vakantieda gen) zonder toestemming van de werkgever. Maar ze kunnen het be drag ook laten uitbetalen of gebrui ken voor levensloopsparen, extra pensioen of een bedrijfsfiets of-fit ness. Voor een werknemer met een maandsalaris van 3000 euro bruto komt dat neer op 4500 euro vrij te besteden budget per jaar. Zeeland en West-Brabant lij ken meer op elkaar dan je zou denken. Journalist en West-Brabander Laurent Heere legt uit waarom. Karla Peijs, de Zeeuwse com missaris van de koningin (en geboren in ïfrabant) haastte zich geschrokken na haar loslippigheid om haar woorden in te trekken. Nee hoor, ze is niet uit op de annexatie van West-Bra bant. Maar toch, zo gek is dat idee helemaal niet. Want die regio heeft toch meer met Zeeland dan pakweg met het Land van Cuijck, de Meierij of de Peel. En laten we eerlijk zijn: Den Bosch ligt niet alleen in kilometers ver weg. Zeeland is in nood. De rechtbank dreigt te vertrekken, het politie korps is in gevaar en aansluitend vervolgens de zelfstandige gezond heidsregio en brandweerregio. Al lemaal omdat Zeeland volgens de ministeries van Binnenlandse Za ken en Justitie te klein is om dit soort bestuurlijke functies te her bergen. Voor de Zeeuwen is het slecht als hun instanties aanslui ting moeten zoeken bij die van Midden- enWest-Brabant. De af stand is gewoon te groot. ANALYSE door Laurent Heere Maar voor Midden- en West-Bra bant is het eigenlijk ook niet goed. De huidige veiligheidsregio is al een van de grootste van het land. Het aansturen van een nog grotere regio zal nog meer energie gaan kosten. Met alle kans op misverstanden en dus ook ongelukken. Maar wij, West-Brabanders, wij hebben toch niks met Zeeland, ze vieren er niet eens carnaval! Klopt, maar hele volksstammen in deze regio doen dat evenmin. De bewoners van het kleigebied (glo baal boven de grens Bergen op Zoom-Roosendaal) hebben aan merkelijk minder met carnaval dan de 'zuidelijken' van het zand. Net als in Zeeland is in West-Bra bant de akkerbouw bepalend voor de inrichting van het platteland. Kijk eens rond in de polders bo ven Steenbergen. Is er een verschil met die van Reimerswaal? Natuurlijk niet. Zeeland en West-Brabant zijn grote toeleve ranciers van de suikerfabriek in Dinteloord, maar ook van de frites- Uitbreiding Zeeuws grondgebied fabrieken in Bergen op Zoom en Zeeland. Hoeveel West-Braban ders hebben niet een vakantiewo ning, stacaravan of boot in Zee land? Hoeveel West-Brabanders trekken niet elk weekeinde naar de kust zodra het weer het enigs zins toelaat? En qua mentaliteit lijken Zeeuwen en West-Brabanders ook wel op el kaar. De West-Brabander heeft weinig op met het prototype van de Brabander, altijd een Óost-Bra- bander met een zachte, bijna Lim burgse tongval. Nee, de West-Brabander is bijna infographic Richard Gesell net zo stug als de Zeeuw, vaak niet katholiek en net zo gehard door de wind die over de dijken jaagt. Ook op economisch terrein is de band sterk. West-Brabant en Zee land vallen al onder één Kamer van Koophandel. Anders dan de rest van Brabant ligt het econo misch potentieel van West-Bra bant in de chemie. De A4 is samen met de A54 de be langrijkste snelweg van Zeeland. Het Schelde-Rijnkanaal delen we. De economische dragers van Ber gen op Zoom, Roosendaal, Moer dijk en Terneuzen zijn dezelfde: procesindustrie en logistiek. Wat zijn de zwaartepunten van Mainte nance Valley? De procesindustrie, de vliegbasis Woensdrecht en de scheepsbouw in Vlissingen. Hoe profileert de VW Brabantse Wal zich? Met de leus: 'Brabantse Wal... waar Brabant Zeeland kust'. Terecht. Wat is de meest Zeeuwse stad van Brabant? Juist, Bergen op Zoom, waar talrijke Tholenaren ko men winkelen en waar de eilan ders naar school en het ziekenhuis komen. Ook de rijksoverheid ziet West-Brabant en Zeeland meer en meer als een geheel. Immers, in de nationale plannen is sprake van de groen-blauwe delta. Samen zouden ze wel een provin cie van enige omvang kunnen vor men. Roosendaal zou van de zesde stad van Brabant ineens uit groeien tot de grootste van Zee land. Waar Roosendaal en Bergen samen in Brabant geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, zou den ze een grootmacht zijn in het 'Zeeuwse'. Een onzinnige discussie, tijdro vend en nutteloos omdat Brabant absoluut geen grenscorrectie wil? Misschien. Maar laten we eerlijk zijn: de dis cussie is begonnen doordat 'Den Haag' wil reorganiseren. En als je dat dan toch gaat doen, doe het dan meteen goed en verken alle mogelijkheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10