Fashion Weel Hollands glorie op de catwalk l SLOBBE Nederland is aan het doorbreken op modegebied. Een groeiend aantal ontwerpers van eigen bodem dringt door tot de internationale top. Met Viktor en Rolf als absolute nummer één. Waarom nu pas? Het calvinisme heeft ons lang dwarsgezeten. 8 I Donderdag 29 januari 2009 PZC door Tanja Kits illustratie Anke Arts Niet pronken, is eeu wenlang het credo in Nederland geweest. Op een feest een aar dige jurk, oké, maar pas op, niet te opvallend. „Wie zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, is hem kwijt. Zó Neder lands. Op modegebied zit er geluk kig verandering aan te komen. We zijn nog niet zover, maar gaan wel de goede richting uit", zegt Mat- thijs Boelee, ooit zelf ontwerper, nu hoofddocent aan de mode-op leiding in Arnhem. „Dé opleiding in Nederland, mag ik met enige ar rogantie wel zeggen." En hij noemt gelijk de grote namen die Arnhem heeft voortgebracht: Vik tor en Rolf, Alexander van Slobbe, Francisco van Benthum, Spijkers en Spijkers, Klavers en Van Enge len. „Dat is wat mij betreft de absolute top vijf van succesvolle Nederland se ontwerpers op dit moment", geeft ook José Teunissen, lector modevormgeving, aan. „Mode is nooit typisch een Nederlands ding geweest. Op casual gebied zijn we goed, maar als het om formelere kleding gaat, zijn Frankrijk en Ita lië toch veel sterker. Zelfs in België is dat beter dan hier. Kijk eens in Engeland waar je nog duidelijk in de kleding de verschillende klas sen kunt onderscheiden. Wij heb ben een veel plattere, veel minder hiërarchische samenleving en dat vertaalt zich in kleding." Een verklaring voor de nonchalan te Nederlandse houding ten op zichte van mode is er wel, volgens Anneke Smelik, hoogleraar visuele cultuur. „Heeft vooral te maken met ons calvinisme, waarin pron ken niet op prijs wordt gesteld. Maar er zijn ook andere redenen waarom Nederland op modege bied niet voorop loopt. Vlak na de oorlog is bij ons de textielindustrie verdwenen. Daardoor was er in ei gen land geen vraag naar ontwer pers. In landen als Frankrijk en Ita lië zag je dat wel. Bovendien heb ben wij van oudsher geen hoftradi- tie, zoals Londen en Parijs. Ook dat soort zaken telt mee. Neder land is veel meer handelaar ge weest in mode, dan ontwerper." Door het gebrek aan historie op modegebied zou Nederland uitein delijk veel vrijer zijn gaan ontwer pen dan andere landen, is een van de hypothesen die momenteel we tenschappelijk worden onder zocht. Onderzoekleidster Smelik: „Maar dat komt misschien ook doordat mode bij ons onderdeel is van de kunstacademie. Daardoor wordt er veel breder gekeken dan alleen de mode. En zijn de ontwer pers vrijer van geest." Of zoals Boe lee het omschrijft: „Bij ons is het meer dan een jurk met een rits. Wij kijken ook naar andere disci plines, de schilderkunst, beeldhou wen. Het eerste jaar van de mode opleiding is er op gericht om juist alle clichés op modegebied over boord te gooien." Een overeen komst is er wel tussen de Neder landse ontwerpers, vindt Teunis sen, namelijk werken volgens een helder concept en kleding zonder franje. Hoewel Viktor en Rolf tot de inter nationale top behoren, kan nog niet gezegd worden dat Nederland als land trendsettend is op mondi aal gebied. Dat zijn toch vooral de Parijse en Italiaanse modehuizen. Zodra die hun halfjaarlijkse shows geven, gaat de trendwatcher van H8cM aan de slag. En vertaalt de extreme catwalkdracht naar beter draagbare (en vooral betaalbare) kleding. Over pakweg een jaar loopt iedereen die een beetje wil meetellen op platteauzolen en in gebreide creaties. Dat gaat het hele maal worden volgens trend- watchers. Maar de mode wordt niet altijd van bovenaf gedirigeerd. Ook de straatcultuur speelt een rol bij het bepalen van trends. De lage broeken van de laatste jaren zijn niet bedacht door een modeko ning, maar vinden hun oorsprong in de ghetto's van de grote steden, waar jongeren hun oversized broe ken ver naar beneden trokken. Omgeslagen broekspijpen, ook een poos erg hip, zijn bedacht om dat niemand meer zijn broeken op j lengte laat maken. „Het vroegere dictaat van de modewereld is niet meer zo strak. Je kunt nu alle kan ten op. Lange rok, korte rok. Brede schouders, smalle schouders. Schoenen met ronde of vierkante neuzen." Maar Smelik stelt gerust: „Veel dingen blijven gewoon het zelfde. Slechts 5 procent verandert onder invloed van mode."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8