Jongen A kan zijn pijnlijke verleden niet ontlopen De Cosa Nostra heeft weinig met eer te maken www.pzc.nl/uit Le fils de l'épicier Valkyrie Burn after reading 6 Donderdag 29 januari 2009 PZC Andrew Garfield in Boy A. door Fritz de Jong De openbaar aanklager ken de destijds geen twijfel: „Ze moeten zo lang mo gelijk worden opgesloten. Ze zijn slecht. Ze zijn gevaarlijk." (aren la ter mag één van de jeugdige da- dertjes van een wrede misdaad het toch weer gaan proberen in de maatschappij. De tijdens het proces als 'Jongen A' aangeduide delinquent (Andrew Garfield), krijgt na zijn ontslag uit de jeugd gevangenis een nieuwe identiteit en een nieuw leven. Onder toe zicht van een toegewijd sociaal werker (de ijzersterk acterende Peter Mullan) moet de jongeman de verloren tijd inhalen. Hij krijgt een baan, hij sluit vriendschappen en hij wordt ver liefd. De toekomst lijkt hoopvol, totdat hij op een dag een meisje redt uit een verongelukte auto. Zijn heldenontvangst trekt de aandacht van een Londens boule vardblad, dat zijn identiteit ont hult en de pijnlijke misdaad van jaren geleden van a tot z oprakelt. De Ierse regisseur ]ohn Crowley, die eerder indruk maakte met het wervelende misdaaddrama In termission (2003), schetst met oog voor detail een realistisch beeld van een grauw Noord-Engels ar beidersmilieu. Zijn film werpt in dringende vragen op. In hoeverre kun je jongeren hun (wan)daden aanrekenen? Kan ie mand die zijn halve leven gevan gen heeft gezeten nog normaal le ven, of is de gewelddadige kroeg ruzie, waarin de jongeman be landt, een teken aan de wand? En wie beslist of je een tweede kans verdient? En wat betekent dit alles voor de slachtoffers en hun families? Het zijn prikkelen de vragen, verpakt in een mooi sociaal drama dat uitblinkt in zijn natuurlijk klinkende dialo gen en ingeleefd acteerwerk over de hele linie. Boy A Regie: John Crowley. Met: Andrew Garfield, Peter Mullan. Te zien in Zierikzee. door Hetty van Rooij Iedereen die wellicht nog een romantisch beeld heeft van de Siciliaanse maffia, is daar na het zien van II Dolce e l'Amoro voorgoed van genezen. In zijn bioscoopdebuut schildert de Itali aanse regisseur Andrea Porporati een rauw portret van de Cosa Nostra. Saro Scordia is de jonge Siciliaan die zich door de maffia laat inlij ven, omdat hij denkt dat zijn cri minele pa in de gevangenis door de politie is vermoord. Hij laat zich strikken met mooie praatjes over respect en eer, maar als hij weer met beide benen op de grond staat, blijkt hij belast met het uit de weg ruimen van men sen. De mooie Ada (Donatella Fi- nocchiaro) wijst hem af, omdat Luigi Do, Vincenzo Arnato en Dona tella Finocchiaro (vlnr). ze daar niets mee te maken wil hebben. Een film over de Siciliaanse maf fia roept onvermijdelijk herinne ringen op aan The Godfather. II Dolce e l 'Amaro (Het zoet en het bitter, de laatste woorden die Sa ro Scordia's vader aan zijn zoon meegeeft) is geen Godfather 4, maar staat wel op eigen benen recht overeind. Regisseur Porpo rati hoort bij de Italiaanse film makers, die er niet voor terug deinzen om het ware gezicht van de criminaliteit op Sicilië te laten zien, ook al riskeren ze daarmee hun leven. Hij maakte een uitste kende film, waarin goed wordt geacteerd en die er prachtig uit ziet. Porporati weet hoe hij sfeer moet scheppen. De machtige be jaarde peetvaders, dinosaurussen die alleen maar aan zichzelf den ken, zitten steevast in een naar geestige keuken onder kil blauw kunstlicht. II Dolce E I'Amaro Regie: Andra Porporati. Met: Luigi Do Cascio, Donatella Finocchiaro, Vincenzo Amato. Te zien in Middelburg. door Bart van der Put Met dertien Oscar-no minaties maakt The curious case of Benja min Button een goede kans om over een maand in de prijzen te vallen. Verrassend is dat niet: scenario schrijver Eric Roth leverde eerder de blauwdruk van het door Ro bert Zemeckis geregisseerde For rest Gump (1994), dat ook dertien nominaties kreeg en uiteindelijk met zes Oscars bekroond werd. Beide films zijn sterk met elkaar verwant, want ze tonen een halve eeuw Amerikaanse geschiedenis dóór de ogen van een held met een handicap, en doen daarbij een beroep op de traanklieren. Met dat laatste slaat regisseur Da vid Fincher een nieuwe weg in. Met zijn doorbraakfilm Seyen, de romanverfilming Fight club en het recente Zodiac vestigde de filmma ker een uitstekende reputatie als grossier in wanhoop en woede, waarbij de duistere en drukkende sfeer aan indrukwekkend tech nisch vernuft werd gekoppeld. Daaraan heeft zijn nieuwe film ook geen gebrek, want net als bij Forrest Gump trekt Hollywood alle moderne trucagetechnieken uit de kast om de kijker met overdonde rende beelden plat te walsen. Het zeer losjes op een kort verhaal van F. Scott Fitzgerald gebaseerde Benjamin Button toont de levens loop van een jongen die als stok oude man geboren wordt en met het klimmen der jaren een steeds jonger lichaam krijgt. De film is opgebouwd als een raamvertelling, waarin de vrouw waarop de held verliefd wordt, vanaf haar sterfbed op diens leven terugblikt. Daar mee verheffen Roth en Fincher ouderdom en sterfelijkheid tot cen trale thema's. In de kleine drie uur die ze voor hun kroniek uittrek ken, verliezen ze zich echter volle dig in historische terzijdes, anecdo- tische bijzaken en malle avontu ren. Erg bezwaarlijk is dat niet altijd, want aan curieus en amusant spek takel is geen gebrek. De voornaam ste attractie is natuurlijk de held zelf, in wie we bijna de hele film Brad Pitt herkennen, hoe verwron gen en bizar diens voorkomen ook is. De jongen wordt als mon- sterbaby anno 1918 in New Or leans te vondeling gelegd, groeit er op in een bejaardenhuis en zwerft als zeeman de halve wereld rond, voor de liefde een beslag krijgt en hij door een regressief lichaam voor lastige keuzes wordt gesteld. De film werkt goed zolang de kij ker in de verwonderde blik van Button kan delen: met het gloed vol uitgestalde rariteitenkabinet wordt de belofte van de titel zeker ingelost. Roth en Fincher blijken echter niet aan elkaar gewaagd wanneer ze hun publiek willen ontroeren. Waar Zemeckis in Forrest Gump voortdurend alle register open- In Le fils de l'épicier (De zoon van de kruidenier) keert Antoine (Ni- cola Cazalé) terug naar het huis van zijn ouders om hun Franse SRV-wagen over te nemen. Regis seur Guirado brengt de Provence prachtig in beeld en hij levert een antwoord op de vraag hoe redden oude mensen het in die lege dorp jes, waar alle jeugd is weggetrok ken? Te zien in Goes ('t Beest). Claus Graf von Stauffenberg pleeg de in juli 1944 een aanslag op Adolf Hitier. De film opent op het Noord-Afrikaanse slagveld, waar de held Tom Cruise vaststelt dat Hitiers SS een schandvlek op het blazoen van het Duitse leger vormt. Als officier kan hij niet lan ger zijn land dienen, maar moet hij de mensheid redden. Te zien in Bergen op Zoom, Goes, Ter- neuzen en Vlissingen. In Burn after reading, de nieuwe film van de gebroeders Coen, komt geen normaal mens voor. Het lijkt of heel Washington be volkt wordt door mafkezen en hal ve garen. Burn after reading is een zeer intelligent gemaakte komedie met een fantastisch script, maar het woord 'komedie' is niet afdoen de. Er zitten donkere kantjes aan de film. Te zien in Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 46