Ontspannende muziek vol vrolijkheid Dagelijks een snelle douche, maar soms een urenlange sauna W PZC Maandag 26 januari 2009 19 INCANTO CONCERT El Carnaval de Madrid met dansen en contradansen uit de 18de eeuw uit Spanje, Nederland en Engeland. Door ensemble Rubato Appassionato. Gehoord vrijdag 23 januari in de Doopsgezinde kerk in Middelburg. Nog te zien 14 maart in de Baudeloozaal in Hulst. door Jeanette Vergouwen Een recital door drie musici die zonder poespas lekker musiceren en op een meer dan sierlijke wijze een programma presenteren met Spaanse vrij onbekende muziek, maak je niet vaak mee. Antonia Te- jeda (blokfluiten), Eyal Streett (fa got) en Sasha Agranov (cello) spe len op 17de en 18de eeuwse instru menten. Zij bezoeken bibliothe ken en speuren naar oude manu scripten en partituren. Zelf schrij ven zij de variaties op de melodie en/of baslijn. De dansen en contra dansen die gespeeld werden klon ken levendig, vaak vrolijk en heer lijk ritmisch. Op het eerste gezicht is de combinatie cello/fagot (twee basso continuo instrumenten) met blokfluit, vreemd, maar het re sultaat is verrassend. De musici in spireren elkaar en de samenklank is harmonieus, de partijen zijn evenwaardig aan elkaar en de me lodielijn wordt afwisselend door de instrumenten gebracht. Het en semble heeft dan ook een treffen de naam gekozen. De passie is overduidelijk in de interpretatie en het rubato (niet strak in de maat spelen) zorgt voor een extra dyna miek. De eerste suite van Spaanse Dan sen klonk levendig en vrolijk, me de door de afwisselende ritmes en tempi. De 18de eeuwse anonieme Nederlandse Dansen lieten een markante introductie horen van de cello en een verrassende Gigue, met een aantal pittige variaties op het bekende lied Greensleeves. Ook de inbreng van de fagottist die het ritme onderstreepte met het gerinkel van een bellenband rond zijn been, was frappant. In de Contradansen waren de Spaanse invloeden duidelijk te ho ren met in Carnaval de Madrid een tokkelende cellist, in La Turca een gescandeerde melodie door de fagot, een stevige trompartij (ge speeld door de fluitiste) in El Tam- bor. Daarna speelde zij virtuoos en razend snel een solo in la Ma- drilena. Het werk eindigde zoals de Afscheidssymfonie van Haydn. Na het vertrek van twee musici speelde de cellist, alleen overgeble ven, de laatste maten. De Sonata VI van De Fesch werd niet vertolkt, maar vervangen door Old Simon the King (Engelse barok), een werkje met een pittig ritme. In het laatste werk kwam de virtuositeit en het perfecte sa menspel van de drie musici extra uit de verf Partes de Folias is geba seerd op het bekende Folia thema. Het werd door de cello met brede arpeggio's voorgesteld en daarna volgde een bonte reeks van varia ties. Variaties op ritmisch en melo disch gebied en gebracht door alle drie de instrumenten. Ongeloof lijk knap, echt technische hoog standjes. AGENDA OP PAD Het land van aankomst Paul Scheffer geeft een lezing over de sa menleving en haar emigranten. Middelburg, Koorkerk, 19.30 uur. Slag om de Schelde Lezing over de Slag om de Schelde, waar mee 65 jaar geleden de bevrijding van Zeeland begon. Arnemuiden, vliegveld Midden-Zeeland, restaurant Fly Inn Twinzzz, 20.00 uur. FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Yes Man: 20.00 uur; Val kyrie: 20.00 uur; Australia: 20.00 uur; Mongol: 20.30 uur GOES Merral, Australia: 21.30 uur; Oorlogswin ter: 18.45 uur; Valkyrie: 19.30 en 22.00 uur, Wit licht: 21.15 uur; Yes Man: 19.15 en 21.45 uur; Zack and Miri make porno: 19.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Bienvenue chez les Ch'tis: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Valkyrie: 21.00 uur; Oorlogswinter: 20.15 uur; Yes Man: 19.00 uur; Australia: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Australia: 15.30 en 21.15 uur; Boy in the striped pyamas: 16.30 uur; Ma dagascar 2: 13.45 uur; Oorlogswinter: 14.00, 16.15 en 19.30 uur; Piet Piraat het zwaard van Zilvertand: 13.45 uur; Re volutionary Road: 19.30 en 22.00 uur; Righteous Kill: 22.00 uur; Seven Pounds: 16.30,19.15 en 22.00 uur; Valkyrie: 16.00,19.00 en 21.45 uur; Wit Licht: 14.00 en 19.15 uur; Yes Man: 13.45, 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Zack and Miri make a porno: 16.00 en 19.00 uur; Sneak Preview: 22.00 uur. De passie is overduidelijk te horen bij Rubato Appassionato. foto Lex de Meester NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Wat blijft er hangen van een avond Kom- mil Foo in De Mythe in Goes? Eerst en vooral dat mooi uitgewerkte thema over het ruilen van levens. Raf het leven van Mich, en omgekeerd. Compleet met de meest zinloze en vergaande en minst uit gespeelde verkleedpartij ooit. Veel opge klopt verlangen van de een (naar de vrouw van de ander). Veel afgeknepen ja loezie en achterdocht bij die ander. Absur distisch! En tegelijkertijd zo'n treffende metafoor van veel dagelijkse emoties. En van de kleine cirkel van bewustzijn. Al leen voor mannen? Ik denk het eigenlijk niet. Misschien is dat ook wel een kwali teit van Kommil Foo. Dat twee mannen thema's kunnen aansnijden die ook voor vrouwen interessant zijn. Omdat die man nen zélf voor vrouwen wel eens heel inte ressant zouden kunnen zijn? De onder drukte macho-uitstraling is wel een han delsmerk, naast het kwetsbaar durven zijn. Nog een andere metafoor is die van de ko ningsreiger. Een solitair. Twee mannen kij ken er naar, per verrekijker. De een geeft arrogant-superieur uitleg aan de ander. Langzaam sluipen in'de omschrijving van het begrip 'solitair' de menselijke kantjes ervan. De diepvriespizza, de lange eenza me zit voor de tv, het koude bed. En als het thema dan terugkeert (nog zo'n sterk punt, veel thema's komen nog eens terug en gaan dan een laagje dieper), komt ten slotte het langzame en weigerachtige toe geven aan het verlangen naar gezelschap. Het zouden zware thema's kunnen zijn, maar omdat ze vanuit een absurdistische situatie vertrekken, zijn ze dat niet. Ook dat is typisch Kommil Foo. Zonder rode dopneus en oranje haren vanonder een veel te klein hoedje zoeken Raf en Mich het clowneske op. Natuurlijk zijn ze sa men al een zwakke afschaduwing van De Dikke en De Dunne. De viool van Mich (zo klein naast die grote gitaar van Raf) speelt eigenlijk de rol van een clownsattri buut. Hij maakt ook de geluiden die zo'n zottebol er op zou maken. Op de CD die je van deze show kunt kopen, hoor je de liedjes aangevuld met percussie en elektri sche (bas)gitaar. Maar hier op het po dium, met alleen die gitaar en viool, klin ken ze eigenlijk veel mooier omdat ze kwetsbaarder zijn. Gemaakt Stoer, en eerlijk kwetsbaar. Dolle pret en harde waarheid. (Want de titel 'Wolf verwijst naar de grote boze wolf die het verhaaltje dat 'een mensenle ven' heet, straks komt uitblazen.) Grote thema's luchtig geserveerd, in verteerbare vorm. Met liedjes bijvoorbeeld. (Daar zwijg ik nu maar over.) Dat maakt een avond Kommil Foo zo heerlijk aange naam. En dan zou ik nu nog willen schrijven over een marathon? In nog 160 woorden? Kommil Foo. Dat zou niet in verhouding zijn. 'Tien ge boden', deel 1 en 2, een toneelbewerking van de tiendelige tv-reeks 'Dekaloog' van Kieslowski, verdient veel meer. En dat be loof ik ook. Na het herbekijken van de films. Wat wil ik alvast kwijt? Dat een mara thon van tijd tot tijd een must is. Dwaas misschien om op klaarlichte dag al in een schouwburg te verdwijnen, en er bijna 9 uur later, rond middernacht, pas weer uit te komen. (Voor de statistici: dat was in clusief een inleiding.) Maar ik heb het vaak dwazer gevonden om gewoon je rou tine te leven, dan even anderhalf uur tra giek op te snuiven, en hopla, achter een pilsje weer gewoon verder te gaan. Af en toe moet de onderdompeling totaler zijn. Dagelijks een snelle douche misschien, maar soms een urenlange sauna. Wat nog? Dat de opzet van Kieslowski ge niaal is: uit het gewone leven de essentie te puren. Natuurlijk was hij niet de eerste die de gewone man tot held maakte. De gewone man tot anti-held maken, dat is al zeldzamer. Maar in het leven van de ge wone man gaan zoeken naar de goddelij ke boodschap, dat is het uitzonderlijke. Als agnost, dan ook nog! Op het toneel blijft dat principe heel mooi intact. Waar over later. De marathon toert door Neder land, passeert Tilburg op 8 en Rotterdam op 14 februari. Deze week is het na het hollen weer even stilstaan. Er is flink wat cabaret, en dat is altijd 'wel leuk', maar wekt geen begerige nieuwsgie righeid. Dat doet het Toneelschap Beu- mer en Drost nog nét wel. Donderdag zijn ze in 't Beest in Goes met 'Ingeblikt'. Het thema van de voorstelling is de illu sie van film. 'Een komische act voor twee heren, een filmprojector en een projectie scherm.' Inventief theater zou het zijn.. Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21