reizen Shoppen SL !D rCf. Overal in Afrika is het aanbod van houtsnijwerk trouwens indrukwekkend Het vooroordeel dat reizen per touringcar oubollig is of dat je omgeven bent door dronken jongeren op weg naar de Spaanse zon, gaat niet meer op. De touringcar is weer in trek als vervoermiddel, ontdekte Moniek Hüsken. „Je legt makkelijk contact en het is comfortabel." PZC Zaterdag 24 januari 2009 iJJbsf reizen@wegener.nl 024-3650360 3D 75 O El" is voor de aanschaf van souvenirs een gouden regel. Als je iets ziet wat je hebben wilt, moet je meteen handelen. Een herkansing krijg je vrijwel nooit. En dan koop je uiteindelijk op de luchthaven een soortgelijk bongo'tje dat tien keer zo duur is. Je kunt thuis altijd blijven volhouden dat het ding in de rimboe van Bokkiwokki is be trokken, maar het blijft natuurlijk toch knagen. In Mbabane, de hoofdstad van Malawi, struikel je over de meest uiteenlopende vormen van 'handicraft'. Er moeten complete regenwouden zijn gekapt om de bruin glanzende producten te kunnen maken. Overal in Afrika is het aanbod van houtsnijwerk trouwens indrukwekkend. Soms vermoed ik één grote organisatie achter deze handel. Er staat vast er gens een enorme fabriek die niets anders doet dan machi naal gefabriceerde handenarbeid uitbraken. Ik neem gewoonlijk liever niets mee naar huis, het is me al lemaal veel te zwaar. Maar ik heb hier zoveel tijd over, dat ik niet aan shoppen ontkom. Wat zal het worden? Liefst iets kleins, iets wat je kunt opvouwen of oprollen. Dat wordt al gauw een schilderij, maar dat lijkt hier geen optie. Wat een depressieve doeken! Donker Afrika in het kwadraat, daar zul len we thuis niet vrolijker van worden. Houtsnijwerk is over het algemeen lastig vervoerbaar. Maar een van de verkopers wijst mij op voorwerpen van beschei den afmeting en eenvoudige vorm. Goed gelijkende replica's van een erectie, gebeeldhouwd uit donker ebben. De verko per ziet mijn scepsis en legt uit dat het hier niet een object van opwinding betreft. Het is een wapen in de strijd tegen aids. Aanschaf zal mij tot een medes trijder maken. De man pakt een van de grootste exemplaren van de plank en nu zie ik het ook. Het bevat de vlammende oproep: 'use condom'! Ik zal pa en ma er maar niet mee lastigvallen. Plotseling kom ik iemand tegen die ik eerder heb ge zien. ]a hoor, de minister van financiën. Leuke man. Zijn kantoor zal ik niet snel vergeten. Een zolderka- mer volgestouwd met kapotte airco's, typemachines en sloopbureau's. Bij het enige raam een man in pak. De minis ter. Op de markt neemt hij me mee naar het kraampje van de beste stoelenmaker van het land. Zal wel een neef van hem zijn. Ik word min of meer gedwongen een exemplaar uit te zoeken. Zo raak ik, geheel tegen mijn zin, opgescheept met een enorm pakket. Maar het is een mooie stoel en de verkoper is gelukkig met zijn 20 euro. De volgende dag blijkt het vervoer van het ding nog niet zo eenvoudig. Grondafhandelaar Jonas neemt mij apart. Er zijn drie mogelijkheden. De stoel komt niet aan, hij komt kapot aan of hij wordt met speciale aandacht naar het bagageruim vervoerd. Dat laatste kost 20 euro. Jonas wekt de indruk dat alleen hij beslist over dit soort zaken. Ook treft zijn bijbelse naam mij als een niet te negeren voorteken. Jonas is de baas in de buik van de Boeing. Op Schiphol ligt mijn souvenir vrijwel als eerste op de bagageband. Volledig intact. Het is duidelijk dat niet iedereen met Jonas in zee is gegaan. Veel houtproducten zijn uit hun verpakking geraakt en niet zel den beschadigd. Tja. Thuis gaat een van de kinderen op de stoel zitten. Het ding valt meteen om. Hoofdje tegen de ver warming, gat er in en hup, binnen een half uur zit ik op te eerste hulp. Maar dat is weer een heel ander verhaal. De touringcar Bij Boszicht in Didam is het deze vrijdagavond gezellig druk. Het restaurant dient als centraal opstappunt van reisorganisatie De Jong In- tra Vakanties. Uit het hele land zijn mensen naar Didam gekomen om in een van de touringcars te stappen, die buiten staan te wachten voor ver trek naar Oostenrijk. Binnen drinken de reizigers een kop je koffie aan lange tafels. Sommige stelletjes klitten nog hecht aan el kaar, anderen leggen de eerste contac ten met medereizigers. „Voor negen uur vanavond zijn alle bussen ver trokken. Morgenvroeg zijn ze dan rond zeven uur in Oostenrijk", ver telt coördinator Ans Gieling „Alle rei zigers worden bij hun eigen hotel af gezet." Busreizen zijn weer populair. Na een flinke afname in de jaren tachtig en negentig, mogen busreizen zich sinds 2006 weer verheugen op een verhoogde belangstelling. „Waar de teruggang destijds aan lag, daar heb ben we nooit precies de vinger op kunnen leggen", zegt Nico Zethof van KNV Busvervoer, waarbij bijna alle touringcarbedrijven zijn aange sloten. „Het had onder meer te ma ken met de opkomst van de lease-au- to en van het vliegtuig als vervoer middel." Volgens een onderzoek van het Eco nomisch Bureau van de Postbank zijn er twee groepen die graag met de bus op vakantie gaan: jongeren tot 17 jaar en 55-plussers. „Jongeren gaan graag per bus omdat ze zelf nog niet over een eigen vervoermiddel be schikken", aldus Zethof „Oude ren hebben het wel gehad met het zelf naar hun vakantiebestem ming rijden. 'We zijn vijftien jaar met de caravan weggeweest. Nu wil ik wel eens gereden worden', hoor ik vaak." Uit datzelfde onderzoek blijkt dat er sprake is van een verschuiving tussen deze twee. Het aantal jon geren dat met de bus gaat, neemt af; het aantal ouderen stijgt. Dank zij de vergrijzing zal het gebruik van de touringcar tot 2020 naar schatting met 13 procent stijgen. Peter Langhout Reizen richt zich daarom voornamelijk op busrei zen voor 55-plussers. De tourope rator presenteerde zich vorig jaar op de 55-plusbeurs met haar nieuwste bus, die een luxe uitstra ling heeft en daarmee het imago van busreizen moet verbeteren. „De 55-plussers zijn onze voor naamste doelgroep", vertelt mede werkster marketing en pr Mariëlle Haan. „Vorig jaar nam de omzet voor busexcursiereizen met zo'n 30 procent toe. Uit een klantenon- derzoek dat wij hebben gedaan, kwam naar voren dat mensen rei zen per bus prettig vinden vanwe ge de gezelligheid en het gemak. In een bus leg'je makkelijk con tact en als je boekt, weet je bijna zeker dat je met gelijkgestemden op reis gaat. Mensen vinden het ook prettig dat de chauffeur alles voor ze regelt en dat onze lokale gidsen de mensen juist die plek ken laten zien, die je zelf nooit snel zou ontdekken." De oudere doelgroep is volgens haar vooral geïnteresseerd in ex- cursiereizen. „Dan maakt het niet uit of dat vijf dagen in het Sauer- land is of vijftien dagen in Grie kenland. Ook stedentrips zijn po pulair en in het voor- en nasei zoen de pendelreizen naar Spanje, Kroatië en bijvoorbeeld Italië. En opa's en oma's gaan met hun kleinkinderen naar Eurodisney." Coby van Dongen, commercieel directeur van De Jong Intra Vakan ties, constateert ook meer vraag naar busreizen. „In 2009 gaan mensen hun vakantie anders kie zen. Bus-, trein- en autovakanties zijn in trek, ten koste van vliegva- kanties/'Volgens haar zijn het mensen van alle leeftijden die een busvakantie boeken. Bij de jonge ren zijn volgens Van Dongen nog altijd de pendels naar de Spaanse zon in trek. Ook laten zij zich graag per bus naar de wintersport gebieden vervoeren. Stedenreizen daarentegen trekken een gemengd publiek. „Het is weer helemaal hip met de bus een stedenreis te doen", zegt Van Dongen. „In een bus word je lekker rondgereden door een stad. Je weet hoe vermoeiend het kan zijn als je alles te voet moet doen. Dan ben je 's avonds helemaal ver sleten." Reizen waarbij mensen met de bus naar hun bestemming reizen en vervolgens op één plek blijven, zijn volgens Van Dongen de typi sche 55-plusreizen. De rondreizen naar Scandinavië, Italië, Polen en slechts v.a. Diverse vertrekdata. Diverse vertrekdata. Diveise vertrekdata. Diverse vertrekdata. Voor brochure en boekingen: (0318)580958 www.bolderman.nl BiJ DE PflUS INBEGREPEN 2 nachten in Zuid-Duitsland o.b.v. halfpension 5 nachten in het 4* Wienerwaldhotel te Eichraben in een comfortabele kamer met alle faciliteiten Dagelijks goed verzorgd ontbijtbuffet en een 3-gangen diner Genoemde excursies met de touringcar {entreegelden? en optionele excursies niet inbegrepen) Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider Goedverzorgd afseheïdsbuffet •Toeristenbelasting BU DE PRIJS INBEGREPEN 1 nacht op heen-Aerugreis in Z-Duitsland o.b.v. halfperwion 1 nacht in 3*** hotel in Wroclaw o.b.v, halfpension 3 nachten in 3*** hotel in Krakau o.b.v. halfpension 2 nachten in 3*"* hotel in Warschau o.b.v. halfpension 1 nacht'in 3*** hotel in Poznan o.b.v. halfpension Excursies met bus (excl. excursies en entreegelden Dagelijks ontbijt en een 3-gangen diner Comfort touringcar chauffeur/réisleider en lokale gids Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland Toeristenbelasting BU DE PRIJS INBEGREPEN 2 nachten in omgeving Niirnberg o.b.v. halfpension 2 nachten in omgeving Boedapest o.b.v. halfpension •7 nachten tijdens rondreis in middenklasse hotels. Kamers v.v. bad/douche en toilet. Dagelijks verzorging o.b.v. halfpension Excursies (entreegelden niet inbegrepen) Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider, vanaf Roemeense grens lokale gids in Roemenië. Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland Toeristenbelasting BU DE PRIJS INBEGREPEN 2x overtocht met de boot van Minoan lines Anconalgou- menitsa en Patras-Ancona 2 nachten m de omgeving van Zuid-Duitsland 2 nachten in de omgeving Gardameer' 8 nachten in Griekenland in goede hotels Dagelijks verzorging op baïfis van halfpension Alle omschreven excursies (excl. entreegelden) Comfortclass touringcar chauffeur/reisleider en in Griekenland lokale gidsen Goed verzorgd afscheidsbuffet fn Nederland Industrielaan 8 3903 AB VEENENDAAL Telefoon 0318-580958

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 68