reizen
Shoppen
SL
!D
rCf.
Overal in Afrika is het
aanbod van houtsnijwerk
trouwens indrukwekkend
Het vooroordeel dat reizen per touringcar oubollig is
of dat je omgeven bent door dronken jongeren op weg naar de
Spaanse zon, gaat niet meer op. De touringcar is weer in trek als
vervoermiddel, ontdekte Moniek Hüsken. „Je legt makkelijk
contact en het is comfortabel."
PZC
Zaterdag 24 januari 2009
iJJbsf reizen@wegener.nl
024-3650360
3D
75
O
El" is voor de aanschaf van souvenirs een gouden regel.
Als je iets ziet wat je hebben wilt, moet je meteen
handelen. Een herkansing krijg je vrijwel nooit. En
dan koop je uiteindelijk op de luchthaven een soortgelijk
bongo'tje dat tien keer zo duur is. Je kunt thuis altijd blijven
volhouden dat het ding in de rimboe van Bokkiwokki is be
trokken, maar het blijft natuurlijk toch knagen.
In Mbabane, de hoofdstad van Malawi, struikel je over de
meest uiteenlopende vormen van 'handicraft'. Er moeten
complete regenwouden zijn gekapt om de bruin glanzende
producten te kunnen maken. Overal in Afrika is het aanbod
van houtsnijwerk trouwens indrukwekkend. Soms vermoed
ik één grote organisatie achter deze handel. Er staat vast er
gens een enorme fabriek die niets anders doet dan machi
naal gefabriceerde handenarbeid uitbraken.
Ik neem gewoonlijk liever niets mee naar huis, het is me al
lemaal veel te zwaar. Maar ik heb hier zoveel tijd over, dat ik
niet aan shoppen ontkom. Wat zal het worden? Liefst iets
kleins, iets wat je kunt opvouwen of oprollen. Dat wordt al
gauw een schilderij, maar dat lijkt hier geen optie. Wat een
depressieve doeken! Donker Afrika in het kwadraat, daar zul
len we thuis niet vrolijker van worden.
Houtsnijwerk is over het algemeen lastig vervoerbaar. Maar
een van de verkopers wijst mij op voorwerpen van beschei
den afmeting en eenvoudige vorm. Goed gelijkende replica's
van een erectie, gebeeldhouwd uit donker ebben. De verko
per ziet mijn scepsis en legt uit dat het hier niet een
object van opwinding betreft. Het is een wapen in
de strijd tegen aids. Aanschaf zal mij tot een medes
trijder maken. De man pakt een van de grootste
exemplaren van de plank en nu zie ik het ook. Het
bevat de vlammende oproep: 'use condom'! Ik zal
pa en ma er maar niet mee lastigvallen.
Plotseling kom ik iemand tegen die ik eerder heb ge
zien. ]a hoor, de minister van financiën. Leuke man.
Zijn kantoor zal ik niet snel vergeten. Een zolderka-
mer volgestouwd met kapotte airco's, typemachines en
sloopbureau's. Bij het enige raam een man in pak. De minis
ter. Op de markt neemt hij me mee naar het kraampje van
de beste stoelenmaker van het land. Zal wel een neef van
hem zijn. Ik word min of meer gedwongen een exemplaar
uit te zoeken. Zo raak ik, geheel tegen mijn zin, opgescheept
met een enorm pakket. Maar het is een mooie stoel en de
verkoper is gelukkig met zijn 20 euro.
De volgende dag blijkt het vervoer van het ding nog niet zo
eenvoudig. Grondafhandelaar Jonas neemt mij apart. Er zijn
drie mogelijkheden. De stoel komt niet aan, hij komt kapot
aan of hij wordt met speciale aandacht naar het bagageruim
vervoerd. Dat laatste kost 20 euro. Jonas wekt de indruk dat
alleen hij beslist over dit soort zaken. Ook treft zijn bijbelse
naam mij als een niet te negeren voorteken. Jonas is de baas
in de buik van de Boeing. Op Schiphol ligt mijn souvenir
vrijwel als eerste op de bagageband. Volledig intact. Het is
duidelijk dat niet iedereen met Jonas in zee is gegaan. Veel
houtproducten zijn uit hun verpakking geraakt en niet zel
den beschadigd. Tja. Thuis gaat een van de kinderen op de
stoel zitten. Het ding valt meteen om. Hoofdje tegen de ver
warming, gat er in en hup, binnen een half uur zit ik op te
eerste hulp. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
De touringcar
Bij Boszicht in Didam is het
deze vrijdagavond gezellig
druk. Het restaurant dient
als centraal opstappunt van
reisorganisatie De Jong In-
tra Vakanties. Uit het hele land zijn
mensen naar Didam gekomen om in
een van de touringcars te stappen,
die buiten staan te wachten voor ver
trek naar Oostenrijk.
Binnen drinken de reizigers een kop
je koffie aan lange tafels. Sommige
stelletjes klitten nog hecht aan el
kaar, anderen leggen de eerste contac
ten met medereizigers. „Voor negen
uur vanavond zijn alle bussen ver
trokken. Morgenvroeg zijn ze dan
rond zeven uur in Oostenrijk", ver
telt coördinator Ans Gieling „Alle rei
zigers worden bij hun eigen hotel af
gezet."
Busreizen zijn weer populair. Na een
flinke afname in de jaren tachtig en
negentig, mogen busreizen zich
sinds 2006 weer verheugen op een
verhoogde belangstelling. „Waar de
teruggang destijds aan lag, daar heb
ben we nooit precies de vinger op
kunnen leggen", zegt Nico Zethof
van KNV Busvervoer, waarbij bijna
alle touringcarbedrijven zijn aange
sloten. „Het had onder meer te ma
ken met de opkomst van de lease-au-
to en van het vliegtuig als vervoer
middel."
Volgens een onderzoek van het Eco
nomisch Bureau van de Postbank
zijn er twee groepen die graag met
de bus op vakantie gaan: jongeren
tot 17 jaar en 55-plussers. „Jongeren
gaan graag per bus omdat ze zelf nog
niet over een eigen vervoermiddel be
schikken", aldus Zethof „Oude
ren hebben het wel gehad met het
zelf naar hun vakantiebestem
ming rijden. 'We zijn vijftien jaar
met de caravan weggeweest. Nu
wil ik wel eens gereden worden',
hoor ik vaak."
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat
er sprake is van een verschuiving
tussen deze twee. Het aantal jon
geren dat met de bus gaat, neemt
af; het aantal ouderen stijgt. Dank
zij de vergrijzing zal het gebruik
van de touringcar tot 2020 naar
schatting met 13 procent stijgen.
Peter Langhout Reizen richt zich
daarom voornamelijk op busrei
zen voor 55-plussers. De tourope
rator presenteerde zich vorig jaar
op de 55-plusbeurs met haar
nieuwste bus, die een luxe uitstra
ling heeft en daarmee het imago
van busreizen moet verbeteren.
„De 55-plussers zijn onze voor
naamste doelgroep", vertelt mede
werkster marketing en pr Mariëlle
Haan. „Vorig jaar nam de omzet
voor busexcursiereizen met zo'n
30 procent toe. Uit een klantenon-
derzoek dat wij hebben gedaan,
kwam naar voren dat mensen rei
zen per bus prettig vinden vanwe
ge de gezelligheid en het gemak.
In een bus leg'je makkelijk con
tact en als je boekt, weet je bijna
zeker dat je met gelijkgestemden
op reis gaat. Mensen vinden het
ook prettig dat de chauffeur alles
voor ze regelt en dat onze lokale
gidsen de mensen juist die plek
ken laten zien, die je zelf nooit
snel zou ontdekken."
De oudere doelgroep is volgens
haar vooral geïnteresseerd in ex-
cursiereizen. „Dan maakt het niet
uit of dat vijf dagen in het Sauer-
land is of vijftien dagen in Grie
kenland. Ook stedentrips zijn po
pulair en in het voor- en nasei
zoen de pendelreizen naar Spanje,
Kroatië en bijvoorbeeld Italië. En
opa's en oma's gaan met hun
kleinkinderen naar Eurodisney."
Coby van Dongen, commercieel
directeur van De Jong Intra Vakan
ties, constateert ook meer vraag
naar busreizen. „In 2009 gaan
mensen hun vakantie anders kie
zen. Bus-, trein- en autovakanties
zijn in trek, ten koste van vliegva-
kanties/'Volgens haar zijn het
mensen van alle leeftijden die een
busvakantie boeken. Bij de jonge
ren zijn volgens Van Dongen nog
altijd de pendels naar de Spaanse
zon in trek. Ook laten zij zich
graag per bus naar de wintersport
gebieden vervoeren. Stedenreizen
daarentegen trekken een gemengd
publiek.
„Het is weer helemaal hip met de
bus een stedenreis te doen", zegt
Van Dongen. „In een bus word je
lekker rondgereden door een stad.
Je weet hoe vermoeiend het kan
zijn als je alles te voet moet doen.
Dan ben je 's avonds helemaal ver
sleten."
Reizen waarbij mensen met de
bus naar hun bestemming reizen
en vervolgens op één plek blijven,
zijn volgens Van Dongen de typi
sche 55-plusreizen. De rondreizen
naar Scandinavië, Italië, Polen en
slechts v.a.
Diverse vertrekdata.
Diverse vertrekdata.
Diveise vertrekdata.
Diverse vertrekdata.
Voor brochure en
boekingen:
(0318)580958
www.bolderman.nl
BiJ DE PflUS INBEGREPEN
2 nachten in Zuid-Duitsland o.b.v. halfpension
5 nachten in het 4* Wienerwaldhotel te Eichraben in
een comfortabele kamer met alle faciliteiten
Dagelijks goed verzorgd ontbijtbuffet en een 3-gangen
diner
Genoemde excursies met de touringcar {entreegelden?
en optionele excursies niet inbegrepen)
Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider
Goedverzorgd afseheïdsbuffet
•Toeristenbelasting
BU DE PRIJS INBEGREPEN
1 nacht op heen-Aerugreis in Z-Duitsland o.b.v. halfperwion
1 nacht in 3*** hotel in Wroclaw o.b.v, halfpension
3 nachten in 3*** hotel in Krakau o.b.v. halfpension
2 nachten in 3*"* hotel in Warschau o.b.v. halfpension
1 nacht'in 3*** hotel in Poznan o.b.v. halfpension
Excursies met bus (excl. excursies en entreegelden
Dagelijks ontbijt en een 3-gangen diner
Comfort touringcar chauffeur/réisleider en lokale gids
Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland
Toeristenbelasting
BU DE PRIJS INBEGREPEN
2 nachten in omgeving Niirnberg o.b.v. halfpension
2 nachten in omgeving Boedapest o.b.v. halfpension
•7 nachten tijdens rondreis in middenklasse hotels.
Kamers v.v. bad/douche en toilet.
Dagelijks verzorging o.b.v. halfpension
Excursies (entreegelden niet inbegrepen)
Comfortclass touringcar met chauffeur/reisleider,
vanaf Roemeense grens lokale gids in Roemenië.
Goed verzorgd afscheidsbuffet in Nederland
Toeristenbelasting
BU DE PRIJS INBEGREPEN
2x overtocht met de boot van Minoan lines Anconalgou-
menitsa en Patras-Ancona
2 nachten m de omgeving van Zuid-Duitsland
2 nachten in de omgeving Gardameer'
8 nachten in Griekenland in goede hotels
Dagelijks verzorging op baïfis van halfpension
Alle omschreven excursies (excl. entreegelden)
Comfortclass touringcar chauffeur/reisleider en in
Griekenland lokale gidsen
Goed verzorgd afscheidsbuffet fn Nederland
Industrielaan 8
3903 AB VEENENDAAL
Telefoon 0318-580958