spectrum JO PZC Zaterdag 24 januari 2009 Mevrouw Verhoef heeft haar hand gebroken en heeft de thuiszorg nodig om haar steunkousen aan en uit te trekken. Riny Jansen is kankerpatiënte. Rijk dankzij de - e 39-jarige Jan Torny uit Almelo stond twin- j tig jaar geleden aan het begin van de eer ste, landelijke particu liere thuiszorginstel ling. In tien jaar tijd maakte hij Netwerk Thuiszorg Nederland (NTN) groot, tot hij wat anders wilde gaan doen. Hij verkocht zijn aandelen. Enkele jaren later wilde hij 'het kunstje nog eens doen'. Hij startte opnieuw een thuiszorginstelling. En weer kijkt hij terug op een miljoenenbedrijf Twee jaar gele den verkocht hij zijn Thuiszorg Service Ne derland (TSN) aan schoonmaakbedrijf Asi- to. Rijk is hij er volgens eigen zeggen niet van geworden. Maar hij heeft er wel 'leuk aan verdiend'. Hoe hij dat deed? Vooral regio naal werken, met kleine teams en veel ge bruik maken van automatisering, legt hij uit. Vicevoorzitter Jenneke van Pijpen van de vakbond Abvakabo/FNV heeft er een ande re mening over. Niet lang nadat Torny zijn aandelen in NTN had verkocht, ging dat bedrijf in 2001 failliet. Volgens Van Pijpen was het bedrijf'door en door verrot'. „Werkelijk alles was er rpis. De cao werd niet nageleefd, het personeelsbeleid was een zooitje en het bedrijf ging kapot aan Patiëntenstops, ontevreden personeel, miljoenenfraudes en thuiszorginstellingen die failliet gaan. Dat is waar de thuiszorg om bekend staat. Maar het is ook een van de snelst groeiende sectoren in Nederland. Wie geld wil verdienen, gaat de thuiszorg in. „Dit systeem is verziekt." door Jacqueline Steenwijk foto's David van Dam/GPD onverantwoorde overnames van andere instellingen." Over het huidige bedrijf TSN is de Abvakabo wel tevreden. „Het is een bedrijf dat zijn zaken goed heeft geregeld", zegt Jan Kramer, bestuurder Zorg. Succesvolle ondernemers in de thuiszorg. Het lijkt een tegenstelling. Al jaren domi neren doemscenario's in deze branche. Grote instellingen luiden de noodklok. Het geld is op: er is geen plaats meer voor nieuwe patiënten. Wie zorg nodig heeft, heeft pech. Volgens brancheorganisatie ActiZ draait ondertussen meer dan 60 procent van de reguliere thuiszorginstellingen met verlies. De een na de ander vraagt staatssteun om te voorkomen dat ze omvallen. Personeel rent massaal weg. Duizenden medewer kers zijn inmiddels voor zichzelf begon nen 'zodat ze weer de zorg kunnen verle nen waarvoor ze zijn opgeleid'. En alsof dat al niet genoeg is, blijkt ook fraude aan de orde van de dag in thuiszorg- land. Begin deze maand kwam het open baar ministerie met een verontrustend rap port. De Rotterdamse thuiszorginstelling UenZo bleek voor miljoenen te hebben ge fraudeerd. Zorg die niet geleverd was, werd gedeclareerd. Een gedegen controle ontbreekt. Daarnaast bleek het bedrijf via allerlei BV-constructies op talloze manie: ren zichzelf te contracteren. Op papier leek het moederbedrijf nauwelijks winst te maken. Die viel namelijk in de onderlig gende BV's. Een werkwijze die op grond van de wet mogelijk is. „Het systeem is verziekt", stelt directeur Jos de Blok van Stichting Buurtzorg Neder land. Twee jaar geleden begon deze wijk verpleegkundige, uit onvrede, een eigen particuliere thuiszorginstelling. Ondertus sen heeft hij tachtig vestigingen. Zijn mot to: het kan beter en goedkoper. Bij Buurt zorg werken kleine teams verpleegkundi gen zelfstandig. Zij bepalen zelf welke zorg iemand nodig heeft en garanderen dat de patiënt altijd vaste medewerkers over de vloer krijgt. Bovendien is het team 24 uur per dag direct bereikbaar. Geen telefoniste die de telefoon opneemt, geen secretaresse die doorverbindt, geen 'ambtenaar' die een vraag beantwoordt, maar de verpleeg kundige zelf. „Dat is voor de patiënt en voor de ver pleegkundige veel fijner", legt De Blok uit. Maar het is ook een stuk goedkoper. Door dat er nauwelijks managementlagen in het bedrijf zijn, blijven de kosten beperkt. Door er scherp op te letten of iemand nog wel de zorg nodig heeft die oorspronkelijk geïndiceerd is, weet hij ook de kosten te beperken. De Blok: „Wij hoeven gemiddeld maar 40 procent van de zorg te leveren die geïndi ceerd is. Wij maken patiënten weer zelf- redzaam. En zo zou de zorg ook moeten zijn, willen we het betaalbaar houden. Maar wie geld wil verdienen, kijkt daar niet naar. Die biedt het maximale aantal uren zorg om zoveel mogelijk geld binnen te halen. Het is eigenlijk pervers." Sterk vermagerd, maar met een ongetem de vrolijkheid, opent de 62-jarige Riny Jan sen uit Zoetermeer de deur. Enkele maan den geleden is bij haar een ernstige vorm van kanker geconstateerd. Beter wordt ze nooit meer. Maar zo ziek als ze zich na de operatie en de eerste chemokuren voelde, is ze niet meer. „Ik kan me alweer aardig zelf wassen", vertelt ze. Toch krijgt ze nog iedere dag hulp. De klap die ze kreeg toen ze hoorde dat ze ongeneeslijk ziek was, was groot. Maar de afhankelijkheid van anderen daarna vond ze nog veel erger. „Je verliest alles." Door

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 58