Autodealers in het Kamer van Koophandel signaleert recordaantal starters in 2008 Milieu 'Maar ondertussen zetten we ons schrap voor wat de komende maanden komen gaat' 2 Zaterdag 24 januari 2009 PZC MAIKEL HARTE Hoe kunt u nu beweren dat het wel meevalt met de op warming van de aarde en de gevolgen daarvan, als Al Gore en de Verenigde Naties met zulke alarmerende berichten komen, die hebben toch een bataljon aan weten schappers achter zich? Een goeie vraag van de man die woens dag voor mij zat in Porgy en Bess, waar prof Kroonenberg, oud-leerling van het Middelburgse Stedelijke Gymnasium, een lezing gaf. Kroonenberg is hoogleraar geologie en bekend als criticus van milieumaatregelen, want nu is het volgens hem de opwarming die ons zorgen baart, terwijl in de jaren zeventig nog grote ongerustheid bestond, omdat het gedurende dertig jaar voortdurend kouder was ge worden (wereldwijd 0,5 Cel sius). Er werd volgens Kroonen berg zelfs gevreesd voor een nieuwe ijstijd. „Het klimaat ver andert altijd", zo stelt hij, „en daar kunnen wij niet zoveel aan doen. In de middeleeuwen bijvoorbeeld was het zonder fabrie ken warmer dan nu. En we weten niet of het in het jaar 2100 warmer zal zijn dan in 2008. We kunnen alleen wel voorspel len dat na de huidige warme tijd weer een ijstijd komt, want zo is nu eenmaal de cyclus. Tienduizend jaar geleden hadden we een ijstijd achter de rug, nu is het klimatologisch hoogzo- mer en over 23000 jaar zitten we weer in een ijstijd. Het kli maat is nu juist vrij constant, maar we maken ons druk over een graadje warmer", aldus Kroonenberg. Ik weet niet of hij gelijk heeft, maar in het kader van hoor en wederhoor is het in elk geval een verfrissend geluid. Net zo verfrissend als zijn antwoord op bovengenoemde vraag van de man voor mij. „Er is ons ook verteld dat Irak massavernietigingswapens had, daar zijn we allemaal ingetuind", antwoordde Kroonenberg. „En Al Gore? Hoe kan iemand die ons zo de stuipen op het lijf jaagt, nu de Nobelprijs voor de Vrede krijgen?" Voor meer columns: www.pzc.nl/columns 'Het klimaat verandert altijd, daar kunnen we niet zoveel aan doen' De autobranche zit in de hoek waar de klappen vallen. De verkoop, nieuw én gebruikt, stagneert. De Bovag vreest een vloed aan faillissementen en verlies van werkgelegenheid. door Marcel Modde COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Cemfraie redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5769 v E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4651 E: schouwen-d.uiveland@pzc,nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088-0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over Lezers Extra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U leunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk, vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant* onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt pp informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk keiibaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Het is even flink slikken, zegt Paul de Waal van brancheorganisatie Bo vag. De eerste drie we ken vat: dit jaar zijn meer auto dealers in de problemen geraakt dan ooit tevoren. Voor tien garages is een faillissement aangevraagd. „In deze omvang is dat, voor zover ik kan nagaan, nog nooit ver toond." De economische crisis slaat onge nadig toe in de autobranche. De Bovag houdt rekening met zeker duizend banen die de komende maanden zullen verdwijnen. Niet alleen door faillissementen, haast De Waal zich te zeggen. Ook reor ganisaties en bedrijfsovernames dragen hun steentje bij aan deze verschraling. Bovag en vakbonden hebben de handen ineengeslagen om ontslagen werknemers aan een andere baan te helpen binnen de branche, of bieden de mogelijk heid tot omscholing. De Waal kan niet zeggen in welke hoek de klappen het hardst aanko men: bij de grotere garagebedrij ven of juist onder de kleintjes. „Dat is maar net hoeveel vlees zo'n ondernemer op de botten heeft, welke afspraken hij heeft met de banken, of zijn voorraad niet te groot is en blijft rouleren en nog een aantal van dat soort va riabelen." Wat volgens hem wel opvalt, is dat merkdealers meer last hebben van de recessie dan on afhankelijke bedrijven. Die laatste categorie leunt zwaarder op de werkplaats en het aantal auto's dat voor een beurt of reparatie wordt aangeboden, verandert nauwelijks. Feit is dat de handel in nieuwe en gebruikte auto's flink is ingezakt, stuntprijzen en acties ten spijt. Tot oktober vorig jaar zat het aantal verkochte nieuwe auto's nog iets in de plus, aldus de Bovag. De klant kijkt de kat uit de boom en blijft langer doorrijden in de huidi ge wagen. Ook omdat die auto bij het inruilen binnen de huidige markt minder oplevert. „Als ze maar wel op tijd hun beur ten laten doen. Want laat je ook die schieten, dan loop je in een la ter stadium het risico op veel duur dere reparaties", waarschuwt De Waal. „We kunnen eigenlijk alleen maar hopen dat de consumenten snel gaan beseffen dat ze per saldo écht niet minder te besteden heb ben. Sterker nog, voor de meesten is de koopkracht dit jaar verbeterd. Het is een kwestie van vertrouwen dat het goed gaat. Maar ondertus sen zetten we ons schrap voor wat de komende maanden komen gaat." Opel-dealer De Laat in 's-Heer Arendskerke heeft geen last van de tanende economie, zegt eigenaar Edwin de Laat. In tegenstelling tot sommige concurrenten in Zee land, voegt hij er aan toe. „Ik ken er wel een paar die het even heel moeilijk hebben." De Laat opende vier maanden geleden nog een im posante nieuwe vestiging pal aan de toegangsweg tot Middelburg. „Bij ons gaan de zaken zo goed, dat we zelfs op zoek gaan naar een extra verkoper." Zijn geheime wa pen? „Jong gebruikte auto's, van een half tot één jaar oud. Die zijn al snel vierduizend euro goedko per dan nieuwe wagens en dat ver koopt! We hebben zo'n 135 auto's op voorraad, ook oudere wagens van zes, zeven jaar. Per week gaan er zeker tien tot vijftien weg." Bij faillissement van een garage vervalt doorgaans de zes maanden occasiongarantie, aldus De Waal. Die is gekoppeld aan het betreffen de bedrijf Bij overname en een doorstart is de nieuwe onderne mer niet verplicht die gebruikers garantie over te nemen. Anders is het gesteld met de fabrieksgarantie op nieuwe auto's. Die blijft in alle gevallen van kracht. Volgens de ANWB k- De autoprijzen zijn momenteel 10 tot 15 procent lager dan een half jaar geleden. De inruilwaarde van een ge bruikte auto is weliswaar ook gezakt, het prijsvoordeel is doorgaans groter. y Vanwege het stijgende aantal faillissementen moet de con sument wel op z'n hoede zijn. Afgeraden wordt bij de dealer een aanbetaling te doen. Moet een garagebedrijf sluiten, dan staat de consument achter in de rij van schuldeisers. Lever ook een auto niet in voordat een nieuwe wordt meegegeven. »- Een auto die voor reparatie in de werkplaats staat, valt buiten inbeslagname bij een faillisse ment. Die auto staat immers op naam van de eigenaar. Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088.--O13 99 10 Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. RekeningnummerHandtekening De PZC gaat zorgvuldig öm'met persoonsgegevens. In het colofon tiefiu nadere informatie MIDDELBURG - Vorig jaar is in Zee land een recordaantal mensen een onderneming begonnen. Bij de Ka mer van Koophandel zijn in 2008 1833 starters ingeschreven; 3 pro cent meer dan een jaar eerder. De economische crisis begint zich af te tekenen in de ontwikkeling van de starterscijfers: in de tweede helft van het jaar zette een dalen de lijn in. De Kamer van Koophandel ver wacht dat het aantal starters dit jaar minder hoog zal uitvallen. De drempel om een nieuw bedrijf te beginnen wordt niet alleen ver hoogd door de ongunstige econo mische vooruitzichten. Ook de te rughoudendheid van banken om kapitaal te verstrekken, speelt een rol. Daartegenover staat dat de er varing heeft geleerd dat mensen in crisistijd ook noodgedwongen be sluiten voor zichzelf te beginnen. Vorig jaar deed zich ook een flinke stijging voor van het aantal bedrij ven dat is gestopt. Dat was in het laatste kwartaal van 2008 4 pro cent hoger dan een jaar eerder. Vol gens de Kamer van Koophandel is deze toename niet geheel aan de economische crisis te wijten. Ook leeftijd en gezondheid van de on dernemer en gebrek aan opvolging kunnen reden zijn met een bedrijf te-stoppen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2