Autodealers in het
Kamer van Koophandel signaleert
recordaantal starters in 2008
Milieu
'Maar ondertussen zetten we ons schrap voor wat de
komende maanden komen gaat'
2 Zaterdag 24 januari 2009 PZC
MAIKEL HARTE
Hoe kunt u nu beweren dat het wel meevalt met de op
warming van de aarde en de gevolgen daarvan, als Al
Gore en de Verenigde Naties met zulke alarmerende
berichten komen, die hebben toch een bataljon aan weten
schappers achter zich? Een goeie vraag van de man die woens
dag voor mij zat in Porgy en Bess, waar prof Kroonenberg,
oud-leerling van het Middelburgse Stedelijke Gymnasium, een
lezing gaf. Kroonenberg is hoogleraar geologie en bekend als
criticus van milieumaatregelen, want nu is het volgens hem de
opwarming die ons zorgen baart, terwijl in de jaren zeventig
nog grote ongerustheid bestond, omdat het gedurende dertig
jaar voortdurend kouder was ge
worden (wereldwijd 0,5 Cel
sius). Er werd volgens Kroonen
berg zelfs gevreesd voor een
nieuwe ijstijd. „Het klimaat ver
andert altijd", zo stelt hij, „en
daar kunnen wij niet zoveel aan
doen. In de middeleeuwen bijvoorbeeld was het zonder fabrie
ken warmer dan nu. En we weten niet of het in het jaar 2100
warmer zal zijn dan in 2008. We kunnen alleen wel voorspel
len dat na de huidige warme tijd weer een ijstijd komt, want
zo is nu eenmaal de cyclus. Tienduizend jaar geleden hadden
we een ijstijd achter de rug, nu is het klimatologisch hoogzo-
mer en over 23000 jaar zitten we weer in een ijstijd. Het kli
maat is nu juist vrij constant, maar we maken ons druk over
een graadje warmer", aldus Kroonenberg. Ik weet niet of hij
gelijk heeft, maar in het kader van hoor en wederhoor is het
in elk geval een verfrissend geluid. Net zo verfrissend als zijn
antwoord op bovengenoemde vraag van de man voor mij. „Er
is ons ook verteld dat Irak massavernietigingswapens had, daar
zijn we allemaal ingetuind", antwoordde Kroonenberg. „En Al
Gore? Hoe kan iemand die ons zo de stuipen op het lijf jaagt,
nu de Nobelprijs voor de Vrede krijgen?"
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
'Het klimaat verandert
altijd, daar kunnen we
niet zoveel aan doen'
De autobranche zit in de hoek waar de klappen vallen. De
verkoop, nieuw én gebruikt, stagneert. De Bovag vreest een
vloed aan faillissementen en verlies van werkgelegenheid.
door Marcel Modde
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Cemfraie redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5769 v
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4651
E: schouwen-d.uiveland@pzc,nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie, Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088-0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over Lezers Extra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U leunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk,
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant* onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt pp
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk keiibaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Het is even flink slikken,
zegt Paul de Waal van
brancheorganisatie Bo
vag. De eerste drie we
ken vat: dit jaar zijn meer auto
dealers in de problemen geraakt
dan ooit tevoren. Voor tien garages
is een faillissement aangevraagd.
„In deze omvang is dat, voor zover
ik kan nagaan, nog nooit ver
toond."
De economische crisis slaat onge
nadig toe in de autobranche. De
Bovag houdt rekening met zeker
duizend banen die de komende
maanden zullen verdwijnen. Niet
alleen door faillissementen, haast
De Waal zich te zeggen. Ook reor
ganisaties en bedrijfsovernames
dragen hun steentje bij aan deze
verschraling. Bovag en vakbonden
hebben de handen ineengeslagen
om ontslagen werknemers aan
een andere baan te helpen binnen
de branche, of bieden de mogelijk
heid tot omscholing.
De Waal kan niet zeggen in welke
hoek de klappen het hardst aanko
men: bij de grotere garagebedrij
ven of juist onder de kleintjes.
„Dat is maar net hoeveel vlees
zo'n ondernemer op de botten
heeft, welke afspraken hij heeft
met de banken, of zijn voorraad
niet te groot is en blijft rouleren
en nog een aantal van dat soort va
riabelen." Wat volgens hem wel
opvalt, is dat merkdealers meer
last hebben van de recessie dan on
afhankelijke bedrijven. Die laatste
categorie leunt zwaarder op de
werkplaats en het aantal auto's dat
voor een beurt of reparatie wordt
aangeboden, verandert nauwelijks.
Feit is dat de handel in nieuwe en
gebruikte auto's flink is ingezakt,
stuntprijzen en acties ten spijt. Tot
oktober vorig jaar zat het aantal
verkochte nieuwe auto's nog iets
in de plus, aldus de Bovag. De
klant kijkt de kat uit de boom en
blijft langer doorrijden in de huidi
ge wagen. Ook omdat die auto bij
het inruilen binnen de huidige
markt minder oplevert.
„Als ze maar wel op tijd hun beur
ten laten doen. Want laat je ook
die schieten, dan loop je in een la
ter stadium het risico op veel duur
dere reparaties", waarschuwt De
Waal. „We kunnen eigenlijk alleen
maar hopen dat de consumenten
snel gaan beseffen dat ze per saldo
écht niet minder te besteden heb
ben. Sterker nog, voor de meesten
is de koopkracht dit jaar verbeterd.
Het is een kwestie van vertrouwen
dat het goed gaat. Maar ondertus
sen zetten we ons schrap voor wat
de komende maanden komen
gaat."
Opel-dealer De Laat in 's-Heer
Arendskerke heeft geen last van de
tanende economie, zegt eigenaar
Edwin de Laat. In tegenstelling tot
sommige concurrenten in Zee
land, voegt hij er aan toe. „Ik ken
er wel een paar die het even heel
moeilijk hebben." De Laat opende
vier maanden geleden nog een im
posante nieuwe vestiging pal aan
de toegangsweg tot Middelburg.
„Bij ons gaan de zaken zo goed,
dat we zelfs op zoek gaan naar een
extra verkoper." Zijn geheime wa
pen? „Jong gebruikte auto's, van
een half tot één jaar oud. Die zijn
al snel vierduizend euro goedko
per dan nieuwe wagens en dat ver
koopt! We hebben zo'n 135 auto's
op voorraad, ook oudere wagens
van zes, zeven jaar. Per week gaan
er zeker tien tot vijftien weg."
Bij faillissement van een garage
vervalt doorgaans de zes maanden
occasiongarantie, aldus De Waal.
Die is gekoppeld aan het betreffen
de bedrijf Bij overname en een
doorstart is de nieuwe onderne
mer niet verplicht die gebruikers
garantie over te nemen. Anders is
het gesteld met de fabrieksgarantie
op nieuwe auto's. Die blijft in alle
gevallen van kracht.
Volgens de ANWB
k- De autoprijzen zijn momenteel
10 tot 15 procent lager dan
een half jaar geleden.
De inruilwaarde van een ge
bruikte auto is weliswaar ook
gezakt, het prijsvoordeel is
doorgaans groter.
y Vanwege het stijgende aantal
faillissementen moet de con
sument wel op z'n hoede zijn.
Afgeraden wordt bij de dealer
een aanbetaling te doen.
Moet een garagebedrijf sluiten,
dan staat de consument achter
in de rij van schuldeisers.
Lever ook een auto niet in
voordat een nieuwe wordt
meegegeven.
»- Een auto die voor reparatie in
de werkplaats staat, valt buiten
inbeslagname bij een faillisse
ment. Die auto staat immers
op naam van de eigenaar.
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088.--O13 99 10
Naam voorletters m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
RekeningnummerHandtekening
De PZC gaat zorgvuldig öm'met persoonsgegevens. In het colofon tiefiu nadere informatie
MIDDELBURG - Vorig jaar is in Zee
land een recordaantal mensen een
onderneming begonnen. Bij de Ka
mer van Koophandel zijn in 2008
1833 starters ingeschreven; 3 pro
cent meer dan een jaar eerder.
De economische crisis begint zich
af te tekenen in de ontwikkeling
van de starterscijfers: in de tweede
helft van het jaar zette een dalen
de lijn in.
De Kamer van Koophandel ver
wacht dat het aantal starters dit
jaar minder hoog zal uitvallen. De
drempel om een nieuw bedrijf te
beginnen wordt niet alleen ver
hoogd door de ongunstige econo
mische vooruitzichten. Ook de te
rughoudendheid van banken om
kapitaal te verstrekken, speelt een
rol. Daartegenover staat dat de er
varing heeft geleerd dat mensen in
crisistijd ook noodgedwongen be
sluiten voor zichzelf te beginnen.
Vorig jaar deed zich ook een flinke
stijging voor van het aantal bedrij
ven dat is gestopt. Dat was in het
laatste kwartaal van 2008 4 pro
cent hoger dan een jaar eerder. Vol
gens de Kamer van Koophandel is
deze toename niet geheel aan de
economische crisis te wijten. Ook
leeftijd en gezondheid van de on
dernemer en gebrek aan opvolging
kunnen reden zijn met een bedrijf
te-stoppen.