Meningeal
Zeeuws Museum is licht uit balans
AEROTWIN
Bosch Car Service
Vloekverbod
Ontpoldering 2
Wilders
Zaterdag 7 februari 2009 10.00 - 15.00 uur Provinciehuis Middelburg
Meer info en inschrijven op www.nieuwzeeland.nu
Landschap
Feij
RUITENWISSERS
■MSI BOSCH
Service
12 I Zaterdag 24 januari 2009 PZC
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur®pzc.nl
(max. 150 woorden)
Uit peilingen blijkt dat het 'vloek
verbod' (artikel 147 Wetboek van
Strafrecht) vooral steun geniet in
rechtsere kringen. SGP-stemmers,
uiteraard, maar ook PW-stem-
,mers (krant, 20 januari).
Pikant detail is dat het verbod op
godslastering en bespotting van be
dienaren van een godsdienst wei
eens een belangrijke rol kan gaan
spelen in de op stapel staande aan
klachten tegen Geert Wilders.
Immers, in een land zonder offi
ciële staatsgodsdienst genieten
ook moslims de bescherming van
het immidels beroemde Artikel
147. In dat licht zou 'Fitna', de film
van meneer Wilders, hem volgens
Artikel 147 zomaar drie maanden
celstraf op kunnen leveren. Niet
dat Artikel 147 ooit tot een echte
veroordeling heeft geleid, overi
gens.
Met die kennis in het achterhoofd
lijkt afschaffing mij persoonlijk
een zinvolle daad. Overbodige pa
pierwinkels hebben we al genoeg
in dit land.
Erik Pleijte
Helmkruidstraat 32, Arnemuiden
Met verbazing heb ik in de krant
van 21 januari het ingezonden stuk
van WD-voorman Sjoerd Hei
ning gelezen. De heer Heining is
lid van Provinciale Staten, evenals
degene die hij aanhaalt, te weten
de heer Harpe van Groenlinks.
De heer Heining heeft derhalve
een podium in Provinciale Staten
om zijn collega, de heer Harpe,
weerwoord te geven.
Het getuigt echter van weinig res
pect om de krant te misbruiken
om de heer Harpe op zijn num
mer te zetten.
Peter H. de Oreu
Ruigendijk 10, Driewegen
Waar gaat het in Nederland naar
toe met de vrijheid van meningsui
ting?
Het hof veroordeelt Wilders al,
voordat er juridisch ook maar iets
is bewezen van strafbaarheid.
Ik vind dat Wilders vrij moet kun
nen zeggen wat de mening is van
hem en van zijn partij. Veel Neder
landers zijn het met hem eens.
Het is toch onbestaanbaar dat zo
veel mensen, met hem en zijn par
tij, strafbaar zouden zijn.
Dit is een zeer grote dwaling van
het hof, zulke zaken vormt een ge
vaar voor de democratie.
Als een imam bijvoorbeeld op
roept tot het van het dak gooien
van homo's, wordt hier niet tegen
opgetreden, dit is oproepen tot ge
weld, discriminatie en haat. Men
sen let op, laat het niet gebeuren
dat de vrije meningsuitting als een
strop om onze nek wordt gelegd
en steeds strakker wordt aangetrok
ken totdat we niets meer kunnen
of durven te zeggen. Wees waak
zaam.
M. van Lagen
Liesbethstraat 12, 's-Heer Arendskerke
Onze polders doen mij denken
aan de schilderijen van Mond
riaan, met het verschil dat de kleu
ren van landbouwgewassen zach
ter zijn.
Een akkerbouwer moet ieder jaar
zijn gewassen afwisselen om tot
een gezonde opbrengst te komen.
Al die kleuren van tarwe, aardap
pelen, vlas, papaver, bieten, kool
zaad, uien, maïs enzovoort geven
naast elkaar een prachtig kleuren
palet.
Ieder jaar produceren de boeren
op deze wijze weer een nieuw
schilderij. Iedere maand een wisse
lende tentoonstelling, door bij
voorbeeld het ploegen van mooie
rechte voren.
Dan de zaai
klaar gemaakte aarde, fijn opko
mend gewas in verschillende tin
ten groen, vlas met zijn kleine wit
te of blauwe bloemetjes.
Goudgele tarwe, gerst of haver gol
vend in de wind, dan weer een
prachtig bloeiend papaverveld of
koolzaad. Al deze gewassen geven
het veld in de zomer een schilderij
wat vergelijkbaar zou kunnen zijn
met die van Mondriaan.
Als straks vruchtbare landbouw
grond onder water wordt gezet
voor zogenaamde nieuwe natuur
ga ik fietsen in de oude polders, in
ons openluchtmuseum.
M. Risseeuw
Lange Heerenstraat 10, Schoondijke
De heer Feij verblijdt Vlissingen
met zijn politieke geboorte. Twee
kanttekeningen: Feij diskwalifi
ceert een ieder die in of voor Vlis
singen werkt en niet uit Vlissingen
komt, en versimpelt dit: je moet
met je vader naar tewaterlatingen
zijn geweest om iets van Vlissin
gen af te kunnen weten. Onzin na
tuurlijk, Flip!
In Vlissingen werken veel bekwa
me mensen die overal vandaan ko
men. Daarnaast velt hij een oor
deel over de bevolking en de loka
le partijen, die zouden het resul
taat zijn van een 'vervreemding
van de bevolking van de politiek'.
Helaas voor Flip, maar de lokale
partijen zijn wel degelijk politieke
partijen, gezamenlijk vormen deze
de grootste politieke groepering in
de Vlissingse raad.
Ten onrechte werd in het verleden
de daadkrachtige en praktische be
nadering van problemen door de
LPV als opportunistisch afgedaan.
Intussen weet men beter.
Het is in de Vlissingse politiek
goed gebruik elkaar te respecteren
en een ieder in zijn of haar waarde
te laten, ongeacht afkomst of ge
boortegrond.
Wellicht kan Flip zich in zijn ver
dere politieke carrière wat genuan
ceerder en fatsoenlijker opstellen?
Pim Kraan Sr.vz. LPV
Jacob Catslaan 9, Vlissingen
WINNAAR
Kampioen wissertest!
AXEL
BORSSELE
tm GOES
KAPELLE
KOUDEKERKE
MIDDELBURG
TERNEUZEN
Autocenter Snoodijk
Drieschouwen-Zuid 18 <^0115 - 56 20 45
Autobedrijf de Muynck
Quistenburg 8 C 0113 - 35 08 63
Bosch Car Service Goes
Dirk Dronkersweg 15 C 0113 - 27 36 65
Garage Hoogesteger
Dijkwelsestraat 59
^*0113 -34 1315
Autobedrijf Kluyfhout
Karreveld 4 C 0118 - 55 '19 91
Auto Service Van Liere
Voltaweg 33 C 0118 - 62 76 80
Autocentrum Terneuzen
Handelspoort 2 C 0115 - 64 92 80
VROUWENPOLDER Veersedam Auto
Vrouwenpolderseweg 75 C 0118 - 59 15 24
Compleet, goed, betaalbaar
TE GAST
Jan Jacobus van der Weel was
gemeenteraadslid en wethouder
van Middelburg en lid van de Raad
van State in buitengewone dienst.
Jan Jacobus van der Weel ging
naar het Zeeuws Museum in Mid
delburg om te beoordelen of de
kritiek op het vernieuwde museum
terecht was. Hij nam zijn kleinzoon
mee.
Mijn zesjarige kleinzoon rende in
het Zeeuws Museum van beeld
scherm naar beeldscherm. Ook
keek hij twee keer naar de film
over oude Zeeuwse mode van de
De Nooijers. Een knipoog naar het
verleden zou je die film kunnen
noemen. Later gaf mijn kleinzoon
toe dat vooral het bloot aan het
eind daarvan zijn aandacht had ge
trokken.
Ik heb herri maar niet gevraagd of
hij het eens was met de vaak ge
hoorde kritiek op het nieuwe mu
seum. In een interview met
oud-directeur Byvanck vatte PZC
die kritiek als volgt samen: storend
tekort aan informatie, gebrek aan
een historisch verhaal, effectbejag
zonder inhoud, verwaarlozing van
de geschiedenis. Hoezo, gebrejc
aan informatie? Er is toch au-
dio-apparatuur? En een mooi
boekje met topstukken? En je
kunt op een beeldscherm oftewel
touchscreen op het stuk van je keu
ze drukken.
Maar misschien zit daar nou juist
een probleem. Laten we eens gaan
kijken in de schilderijenzaal waar
de hoge wand volhangt met schil
derijen, van onder tot boven. Daar
staat ook zo'n beeldscherm met
die hele wand erop. Ik wil iets we
ten over Johannes Bosschaert, lid
van de door L.J. Bol zo fraai be
schreven Middelburgse Bosschae-
rt-dynastie. Hij hangt er met een
fruitstilleven. Ik druk op de juiste
plek en jawel, daar verschijnt het
met bijbehorende tekst groot op
het scherm. Maar eerlijk gezegd
ben ik vooral voor het schilderij
zelf gekomen. Laat dat nou hele
maal boven aan de hoge wand van
die zaal hangen, in de verte. Bekij
ken is .er niet bij, laat staan van
dichtbij, wat toch bij zo'n fruitstil
leven wel aan te bevelen is.
Dan maar op Rijckhals' 'Jacob
hoedt de kudde van Laban' ge
drukt, en daar komt het al op het
scherm. Nu maar eens naar die
Rijckhals zelf kijken, maar helaas,
waar ik ook in de zaal ga staan, het
schilderij is grotendeels onzicht
baar onder de felle weerschijn van
de plafondlampen.
Is dit nu allemaal gezeur over klei
nigheden? Of is het zo - en dan is
het zeker geen kleinigheid meer -
dat het de inrichters eigenlijk niet
ging om de schilderijen zelf? Het
lijkt wel of zij de totaliteit van die
schilderijen hebben ingezet als een
soor.t wandversiering. Ook een
soort knipoog naar het verleden,
een grapje eigenlijk. De opstelling
van het porselein in de volgende
zaal maakt het niet beter. Alles in
één niet al te grote kast. Jan van
Leeuwen, Leen Quist, de uitzon
derlijke Japanse tempelleeuw, al
die andere prachtige stukken, zij
staan op eikaars tenen. De leeuw
heeft geen ruimte om te brullen.
Dan maar door naar de archeolo
gie, en naar Nehalennia, de Beken
de Zeeuwse uit de oudheid, met
haar trouwe hondje. Ik ben er zó
'Is dit gezeur, of ging
het de inrichters niet om
de schilderijen zelf
voorbij. Langzamerhand wordt
mij iets duidelijk. Een museum als
het Zeeuwse heeft niet alleen tot
taak om door tentoonstellingen
kunst van nu te laten zien, maar
ook en vooral om een beeld te ge
ven van de Zeeuwse geschiedenis
en cultuur. Welnu, dat laatste heb
ben de inrichters niet echt gepro
beerd. En dat is jammer.
Natuurlijk, ik zal niemand ontra
den het museum te bezoeken. Er
valt nog een hoop te genieten.
Maar toch... professor Van Os, vroe
ger van het Rijksmuseum, heeft
onlangs gewaarschuwd voor het
opleuken, de neiging om vooral
leuk te willen zijn. Dat hoort te
genwoordig bij onze cultuur. Pre
sentatie wordt belangrijker dan in
houd.
Toen het Zeeuws Museum in 1972
naar de Abdij verhuisde was-het
opleuken nog niet uitgevonden.
Het bestuur vroeg toen de befaam
de Kho Liang Ie, onder meer ont
werper van musea en ook van het
Schiphol-interieur, voor de inrich
ting. Natuurlijk moest na meer
dan dertig jaar flink de bezem er
door. Maar één ding was er dank
zij Kho Liang Ie in elk geval: even
wicht tussen presentatie en in
houd. Je mag best nu en dan knip
ogen naar het verleden. Maar uit
eindelijk gaat het erom - nog altijd
- goed naar dat verleden te kijken,
dat wil zeggen: met beide ogen.