:<a
media
'Korenslag' met musicalmuziek
l~
55
horen, zien
en surfen
Mart Smeets
media@wegener.nl
I 024-3650570
PZC
Zaterdag 24 januari 2009
zijn eigen spelletje
roep blijft zeker hangen."
Bij Q_-music is het aantal deelne
mers aan radiospellen sinds de
komst van sms en e-mail, 'gigan
tisch' toegenomen. Al kan pro
grammadirecteur Wouter van der
Goes geen exacte cijfers geven. „De
drempel om een sms te sturen is
veel minder hoog dan om een
briefkaart op de post te doen."
Ook voor Q_-music zijn de radio
spelletjes een manier zich te onder
scheiden. Van der Goes: „We pro
beren steeds iets geks te verzinnen,
dat zit ons in het bloed en daar be
leven we veel plezier aan." Een
goed idee ontstaat niet zomaar.
Dat gaat stapsgewijs, vaak samen
met de collega's van C^-music in
België. „De ruimtereis is zo'n prijs
die langzaam vorm kreeg. Tijdens
een vergadering zei iemand lache
rig: 'we sturen de winnaar naar de
maan'. Iedereen moest lachen. En
toen werd het stil. De stemming
sloeg 180 graden om toen een an
der zei: 'dat kan tegenwoordig
toch, je hebt commerciële ruim
testations die dat doen'."
De prijzen kosten per stuk niet
meer dan 100.000 euro. Dat komt
neer op zo'n twee tot drie ton aan
prijzengeld per jaar, schat Van der
Goes. „Ik ben ervan overtuigd dat
het succes niet alleen verklaard
wordt door de grootte van de prijs.
Een goed spel valt of staat met de
uitvoering, welk muziekje zet je er
onder, enzovoorts. De reacties van
winnaars van kaarten voor het fou
te feest, a 15 euro, zijn namelijk net
zo bijzonder als van degenen die
een Rolls Royce of Porsche win
nen."
Toch zijn het vaak vooral de prij
zen die in de herinnering blijven
hangen en niet de spelletjes of op
drachten, merkt ook mediahistori-
cus Huub Wijfjes. „Tegenwoordig
hebben spelletjes op de radio veel
met de knikkers te maken. Ze spe
len in op de hebberigheid van
mensen. Aan de behoefte om het
liefst zo eenvoudig mogelijk veel te
winnen. Dat zie je ook terug in tri
viale vragen, die voor zo'n prijs be
antwoord moeten worden."
Hoe anders was dat bij het eerste
radiospel in 1938: Hersengymnas
tiek van de Avro. „Spelletjes van
toen waren niet alleen vermaak.
De gedachte van de omroep was
om mensen op een hoger plan te
brengen door kennis met een spele
lement te vermengen." Hersengym
nastiek bleef bestaan tot 1992 en
kon rekenen op veel luisteraars en
aanmeldingen. „Het geheim van
een goed radiospel is dat het acti
veert. De luisteraars thuis speelden
Hersengymnastiek mee. Daar werd
op straat ongelooflijk veel over ge
sproken. En de vraag 'hoe is de
stand Mieke?', werd een gevleugel
de uitspraak."
Wijfjes ziet radiospelletjes niet
snel verdwijnen. „Ze binden men
sen aan een omroep. Maar een
beetje omroep geeft geen grote prij
zen weg. Die speelt een spel om de
lol."
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
presentator Henny Huisman de
'wildcard' bij het Tilburgse koor
had afgeleverd, kon niemand het
meer voor zich houden.
Na maanden van voorrondes strij
den vanavond drie koren in de fina
le van de tv-competitie. De finalis
ten Kolok uit Helmond en Pop-Up
uit Oud Beijerland kwamen door
stemmen van het publiek in de
eindronde terecht. Daarnaast reik
te de jury een zogenoemde 'wild
card' uit aan een koor dat bij de
voorronden afviel, maar volgens
de jury tóch in de finale thuis
hoort. Dat werd het Fontys Jazz
Choir: een ploeg studenten van de
Fontys Academie in Tilburg.
„Afgelopen zondag zijn we met
een cameraploeg naar Brabant ge
weest om het hen te vertellen", al
dus Huisman. „Ze gingen helemaal
uit hun dak toen ze het hoorden.
Terwijl ik ze toch ook met een pro
bleem opzadelde. Want ze kregen
de opdracht om voor de finale van
komende zaterdag (vanavond,
red.) speciaal musicalrepertoire in
te studeren. Normaal repeteren ze
één keer per week, nu voeren ze
het aantal repetities op om goed
voor de dag te komen. Omdat het
voor hen onverwachts kwam,
moesten alle agenda's worden om
gezet. Daarmee was het geheim na
tuurlijk niet meer geheim te hou
den."
Bij de finale van vanavond zingen
de koren liedjes met hoofdrolspe
lers uit de musicals Joseph, Ciske de
Rat en Dirty Dancing. Minister Ro
nald Plasterk van Cultuur komt
naar de studio om de hoofdprijs
uit te reiken. „Plasterk zingt zeifin
een koor", vertelt presentator Huis
man. „Daarom weet hij hoe leuk
het is om samen te zingen. Maar
hij komt ook om te onderstrepen
hoe belangrijk hij koren vindt als
bindend element in de samenle
ving."
Trots vertelt de tv-veteraan over de
kijkcijfers van Korenslag. „We ha
len regelmatig een miljoen kijkers.
Het competitie-element, het en
thousiasme van de deelnemers en
de kwaliteit van hun prestaties
spreekt kennelijk veel mensen
aan." Glimlachend vertelt hij over
het effect van Korenslag. „Weet je
dat ieder koor dat bij ons meedeed
na zijn tv-optreden een toeloop
kreeg van nieuwe leden? Het is op
eens niet tuttig meer om bij een
koor te zingen."
^3 Korenslag, vanavond, 19.55 uur,
Nederland 2
Krant, televisie, radio,
weekbladen of toch liever
internet? Wie gebruikt welke
media en waarom? Deze week:
TELEVISIE „De tv gaat niet voor
elf uur 's avonds aan. Maar als
ik rond één uur 's nachts langs
National Geographic zap en een
film over kamelen in Sudan zie,
kan ik daar sprakeloos naar kij
ken. Jools Holland van de BBC
vind ik ook heel goed. Ik verdoe
mijn tijd niet aan quizjes en
soaps. Als je optelt wat ik in een
week aan Nederlandse televisie
zie, kom ik op twee uur."
RADIO „Naar de radio luister ik
om geïnformeerd te worden of
om muziek te horen waarbij ver
teld wordt wie de uitvoerenden
zijn en waar het is opgenomen.
Naar 'Met het oog op morgen'
luister ik met het grootste plezier.
Ik heb geen auto, maar als ik
met mijn vrouw meerijd, staat
Radio 1 op."
KRANT „Het grootste deel van
de zaterdag brengen we lezend
door. We hebben een abonne
ment op Trouw en het Haarlems
Dagblad. In het weekend kopen
we de Volkskrant, AD, Het Pa
rool en NRC Handelsblad, door
deweeks NRC.Next, USA Today
en in het wielerseizoen l'Equipe
en Het Nieuwsblad. Ik begin al
tijd met Trouw. Het is prettig
wakker worden: de toon, het net
te, maar niet burgerlijk. Als je
met de Volkskrant begint, krijg
je, ik druk het netjes uit, wat van
dat terpentijn mee."
INTERNET „Als ik internet op
start krijg ik de site van de NBA,
voor de basketbaluitslagen, daar
na ga ik naar de site van ESPN
en Nu.nl. Die van l'Equipe en
Washington Post bekijk ik ook
bijna elke dag. Ik doe niet aan
Hyves of enge filmpjes. Toch
krijg ik soms op mijn donder dat
ik er te veel achter zit. Als ik te
rugkom van boodschappen doen,
check ik toch even mijn mail."
WEEKBLAD „Tijdschriften lees ik
op zaterdag en zondag. Sports Il
lustrated, Sportweek, Varagids
en Elsevier. We kopen af en toe
wijn- en kookbladen. Geen glos
sy's. Daar heb ik niks mee. In de
jaren zeventig had ik abonne
menten op Vrij Nederland en De
Groene Amsterdammer. Die hoef
ik nu niet meer. Het laatste abon
nement dat ik had, was op Opi
nio. Dat had ik gekregen voor
mijn verjaardag, maar ik vond
het niks." Eline Besselink
Mart Smeets krijgt maandag de
Beeld en Geluid oeuvre-award
uitgereikt. foto GPD
De Q-Music-luisteraar die raadt hoeveel seconden het duurt voordat de autosleutel in dit ijsblok de grond raakt, wint een Porsche, foto David van Dam/GPD