:<a media 'Korenslag' met musicalmuziek l~ 55 horen, zien en surfen Mart Smeets media@wegener.nl I 024-3650570 PZC Zaterdag 24 januari 2009 zijn eigen spelletje roep blijft zeker hangen." Bij Q_-music is het aantal deelne mers aan radiospellen sinds de komst van sms en e-mail, 'gigan tisch' toegenomen. Al kan pro grammadirecteur Wouter van der Goes geen exacte cijfers geven. „De drempel om een sms te sturen is veel minder hoog dan om een briefkaart op de post te doen." Ook voor Q_-music zijn de radio spelletjes een manier zich te onder scheiden. Van der Goes: „We pro beren steeds iets geks te verzinnen, dat zit ons in het bloed en daar be leven we veel plezier aan." Een goed idee ontstaat niet zomaar. Dat gaat stapsgewijs, vaak samen met de collega's van C^-music in België. „De ruimtereis is zo'n prijs die langzaam vorm kreeg. Tijdens een vergadering zei iemand lache rig: 'we sturen de winnaar naar de maan'. Iedereen moest lachen. En toen werd het stil. De stemming sloeg 180 graden om toen een an der zei: 'dat kan tegenwoordig toch, je hebt commerciële ruim testations die dat doen'." De prijzen kosten per stuk niet meer dan 100.000 euro. Dat komt neer op zo'n twee tot drie ton aan prijzengeld per jaar, schat Van der Goes. „Ik ben ervan overtuigd dat het succes niet alleen verklaard wordt door de grootte van de prijs. Een goed spel valt of staat met de uitvoering, welk muziekje zet je er onder, enzovoorts. De reacties van winnaars van kaarten voor het fou te feest, a 15 euro, zijn namelijk net zo bijzonder als van degenen die een Rolls Royce of Porsche win nen." Toch zijn het vaak vooral de prij zen die in de herinnering blijven hangen en niet de spelletjes of op drachten, merkt ook mediahistori- cus Huub Wijfjes. „Tegenwoordig hebben spelletjes op de radio veel met de knikkers te maken. Ze spe len in op de hebberigheid van mensen. Aan de behoefte om het liefst zo eenvoudig mogelijk veel te winnen. Dat zie je ook terug in tri viale vragen, die voor zo'n prijs be antwoord moeten worden." Hoe anders was dat bij het eerste radiospel in 1938: Hersengymnas tiek van de Avro. „Spelletjes van toen waren niet alleen vermaak. De gedachte van de omroep was om mensen op een hoger plan te brengen door kennis met een spele lement te vermengen." Hersengym nastiek bleef bestaan tot 1992 en kon rekenen op veel luisteraars en aanmeldingen. „Het geheim van een goed radiospel is dat het acti veert. De luisteraars thuis speelden Hersengymnastiek mee. Daar werd op straat ongelooflijk veel over ge sproken. En de vraag 'hoe is de stand Mieke?', werd een gevleugel de uitspraak." Wijfjes ziet radiospelletjes niet snel verdwijnen. „Ze binden men sen aan een omroep. Maar een beetje omroep geeft geen grote prij zen weg. Die speelt een spel om de lol." Reageren? redactie.media@wegener.nl presentator Henny Huisman de 'wildcard' bij het Tilburgse koor had afgeleverd, kon niemand het meer voor zich houden. Na maanden van voorrondes strij den vanavond drie koren in de fina le van de tv-competitie. De finalis ten Kolok uit Helmond en Pop-Up uit Oud Beijerland kwamen door stemmen van het publiek in de eindronde terecht. Daarnaast reik te de jury een zogenoemde 'wild card' uit aan een koor dat bij de voorronden afviel, maar volgens de jury tóch in de finale thuis hoort. Dat werd het Fontys Jazz Choir: een ploeg studenten van de Fontys Academie in Tilburg. „Afgelopen zondag zijn we met een cameraploeg naar Brabant ge weest om het hen te vertellen", al dus Huisman. „Ze gingen helemaal uit hun dak toen ze het hoorden. Terwijl ik ze toch ook met een pro bleem opzadelde. Want ze kregen de opdracht om voor de finale van komende zaterdag (vanavond, red.) speciaal musicalrepertoire in te studeren. Normaal repeteren ze één keer per week, nu voeren ze het aantal repetities op om goed voor de dag te komen. Omdat het voor hen onverwachts kwam, moesten alle agenda's worden om gezet. Daarmee was het geheim na tuurlijk niet meer geheim te hou den." Bij de finale van vanavond zingen de koren liedjes met hoofdrolspe lers uit de musicals Joseph, Ciske de Rat en Dirty Dancing. Minister Ro nald Plasterk van Cultuur komt naar de studio om de hoofdprijs uit te reiken. „Plasterk zingt zeifin een koor", vertelt presentator Huis man. „Daarom weet hij hoe leuk het is om samen te zingen. Maar hij komt ook om te onderstrepen hoe belangrijk hij koren vindt als bindend element in de samenle ving." Trots vertelt de tv-veteraan over de kijkcijfers van Korenslag. „We ha len regelmatig een miljoen kijkers. Het competitie-element, het en thousiasme van de deelnemers en de kwaliteit van hun prestaties spreekt kennelijk veel mensen aan." Glimlachend vertelt hij over het effect van Korenslag. „Weet je dat ieder koor dat bij ons meedeed na zijn tv-optreden een toeloop kreeg van nieuwe leden? Het is op eens niet tuttig meer om bij een koor te zingen." ^3 Korenslag, vanavond, 19.55 uur, Nederland 2 Krant, televisie, radio, weekbladen of toch liever internet? Wie gebruikt welke media en waarom? Deze week: TELEVISIE „De tv gaat niet voor elf uur 's avonds aan. Maar als ik rond één uur 's nachts langs National Geographic zap en een film over kamelen in Sudan zie, kan ik daar sprakeloos naar kij ken. Jools Holland van de BBC vind ik ook heel goed. Ik verdoe mijn tijd niet aan quizjes en soaps. Als je optelt wat ik in een week aan Nederlandse televisie zie, kom ik op twee uur." RADIO „Naar de radio luister ik om geïnformeerd te worden of om muziek te horen waarbij ver teld wordt wie de uitvoerenden zijn en waar het is opgenomen. Naar 'Met het oog op morgen' luister ik met het grootste plezier. Ik heb geen auto, maar als ik met mijn vrouw meerijd, staat Radio 1 op." KRANT „Het grootste deel van de zaterdag brengen we lezend door. We hebben een abonne ment op Trouw en het Haarlems Dagblad. In het weekend kopen we de Volkskrant, AD, Het Pa rool en NRC Handelsblad, door deweeks NRC.Next, USA Today en in het wielerseizoen l'Equipe en Het Nieuwsblad. Ik begin al tijd met Trouw. Het is prettig wakker worden: de toon, het net te, maar niet burgerlijk. Als je met de Volkskrant begint, krijg je, ik druk het netjes uit, wat van dat terpentijn mee." INTERNET „Als ik internet op start krijg ik de site van de NBA, voor de basketbaluitslagen, daar na ga ik naar de site van ESPN en Nu.nl. Die van l'Equipe en Washington Post bekijk ik ook bijna elke dag. Ik doe niet aan Hyves of enge filmpjes. Toch krijg ik soms op mijn donder dat ik er te veel achter zit. Als ik te rugkom van boodschappen doen, check ik toch even mijn mail." WEEKBLAD „Tijdschriften lees ik op zaterdag en zondag. Sports Il lustrated, Sportweek, Varagids en Elsevier. We kopen af en toe wijn- en kookbladen. Geen glos sy's. Daar heb ik niks mee. In de jaren zeventig had ik abonne menten op Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer. Die hoef ik nu niet meer. Het laatste abon nement dat ik had, was op Opi nio. Dat had ik gekregen voor mijn verjaardag, maar ik vond het niks." Eline Besselink Mart Smeets krijgt maandag de Beeld en Geluid oeuvre-award uitgereikt. foto GPD De Q-Music-luisteraar die raadt hoeveel seconden het duurt voordat de autosleutel in dit ijsblok de grond raakt, wint een Porsche, foto David van Dam/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 109