Primeur Kia met stop&go
'In de winter veiliger dan zomerbanden'
SONKE
jCE&m
PREMIERE Net als bij hybrides is de winst vooral in het stadsverkeer interessant
VRAAG VAN DE WEE Waarom zou ik winterhanden moeten gebruiken?
Hyundai Genesis Coupé
graag importeren
Elektrische Tesla
al jaar te koop
Legervoertuigen en
papvretersrit in Groede
www.fiatblaas.nl
EERs I 1 |1 B \RAGE
EERST kRAGE
EERST 1 I I ARAGE
EERsA 1 B I Bi ARAGE
EERSTk: uéhv ARAGE
EERSTDk^^^HF PARAGE
EERSTE m^^^^dPGARAGE
EERSTE ZFN^aMggffOGARAGE
EERSTE ZEEUWTAUTOGARAGE
~v
■■■■■■■■i
Wy'iv
Een KIA Cee'd ISG met Idle Stop&Go.
De Kia Cee'd ISG is zeker
niet de eerste, en vooral
ook niet de laatste auto,
die uitgerust is met een
stop start-systeem.
Zeker bij stadsverkeer
zorgt dit voor een aardige
brandstofbesparing.
door Robbert Keegel
Eerder, maar vooral tijdens
de oliecrisis in het begin
van de jaren zeventig van
de vorige eeuw, was een
stop-startsysteem een van de me
thodes om zuiniger te rijden. In
dertijd moest je meestal nog eerst
op een knopje drukken, maar nu
is bij de meeste systemen het in
z'n vrij zetten en de koppeling op
laten komen voldoende om de mo
tor af te laten slaan. De versnel
lingspook aanraken of de koppe
ling intrappen is doorgaans vol
doende om de motor subiet weer
te starten.
Dat dit razendsnel en zonder
schokken gaat, is een van de vereis
ten om een stop-startsysteem ac
ceptabel te maken. Je moet er als
bestuurder zo min mogelijk last
van hebben en ook nog eens de ze
kerheid hebben dat de motor niet
gewoon is afgeslagen, maar dat het"
systeem heeft ingegrepen. Een dui
delijk waarschuwingslampje is dus
ook een must.
De winst is dat tijdens het wach
ten, bijvoorbeeld voor een stop
licht, de motor niet draait en dus
geen brandstof verbruikt. Maar air
co, ventilatie en verlichting moe
ten het natuurlijk wel blijven
doen. Ook moet het systeem bij
filerijden niet iedere keer afslaan,
maar onthouden dat het zojuist al
in werking was getreden.
BMW heeft een dergelijk systeem
al op vrijwel al z'n modellen in de
aanbieding en in een aantal geval
len scheelt het net een kleurtje in
het zuinigheidslabel. Kia komt nu
met Idle Stop&Go, kortweg ISG
noemt de Koreaanse dochter van
Hyundai zijn systeem.
Het levert het systeem op de 1,4
en i,6-l benzineversies van de
Cee'd voor een meerprijs van 300,
respectievelijk 395 euro, een be
drag wat zakelijke rijders met de
bijtelling al terugverdienen en
waar privérijders met hun brand
stofbesparing ook al gauw aan toe
zijn.
Want gemiddeld levert ISG bij de
1,4-1 al een besparing op van circa
6 procent en tijdens de standaard
stadsrit die voor de EU-bereke-
ning wordt gehanteerd, zelfs 15
foto GPD/PR
procent. Net als bij hybrides is de
winst dus vooral in stadsverkeer
interessant. Wie vooral of alleen
maar op buitenwegen rijdt, schiet
met ISG (of een hybride) niets op.
Op een behoorlijke stadsrit dwars
door Rotterdam merkten we dat
het ISG zijn werk goed doet. Het
slaat snel af en herstart razendsnel
zonder schokken, mede doordat
Kia de motor stil laat staan wan
neer de eerste cilinder pal tegen
het compressiepunt staat.
Daarnaast wordt bij afremmen op
de motor, extra stroom herwon
nen om de accu lekker vol te hou
den. En er zijn nog wat technische
foefjes die het ISG ondersteunen.
Een vereiste is wel dat de techniek
in goede conditie verkeert; hoe
het bij een accu van een jaar of
wat oud werkt is de vraag.
Volgende week introduceert Mits
ubishi zijn versie van stop&go, de
rest volgt. In hoog tempo.
Jan Sluitersuit Middelburg vraagt
zich af waarom hij winterhanden
zou moeten gebruiken.
Ivor van Gremberghe van
Kwik-Fit Roosendaal geeft tekst
en uitleg.
door Lucas Boot
Ivor van Gremberghe: „Er is een
grens wanneer een winterhand
verstandiger is om te gebruiken
dan een zomerband. Die grens ligt
bij om en nabij de 8 graden Cel
sius. Onder die temperatuur zorgt
A de speciale samenstelling van de
winterhand voor meer grip, en
dus voor meer veiligheid en con
trole."
„Daarnaast is de afwatering veel
beter. Speciaal gekrulde lijntjes
rond de groef van de band zorgen
er bij elke omwenteling van het
wiel voor dat sneeuw of regen er
als het ware wordt afgeschud."
Van Gremberghe legt uit dat het
grote verschil tussen de twee soor
ten banden de samenstelling van
het rubber is.
„Het rubber is bij een winterhand
zachter dan bij een zomerband,
waardoor er in theorie sneller slij
tage zou kunnen optreden. Maar
wat blijkt: wanneer er met koud
weer op de banden wordt gere
den, slijten ze gelijk aan zomerban
den. Het verschil in slijtvastigheid
kwam met name voor bij de eerste
generatie winterhanden. Bij de
nieuwste types is dat dus niet
meer het geval."
Zijn advies luidt: „Gebruik winter
handen van oktober tot aan onge
veer april. Zij zijn in die koude
maanden gewoonweg veiliger."
Heeft u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
Ivor van Gremberghe van Kwik-Fit Roosendaal weet alles over autobanden.
foto Robert van den Berge
PZC Vrijdag 23 januari 2009 43
In de VS werd de Hyundai Gene
sis tot Auto van het Jaar geko
zen. Dat is een niet onaardige mid-
denklasse sedan, waarvan de
kom'st naar Europa hoogst onze
ker is. Dat is niet zo erg, maar de
Hyundai Genesis Coupé zouden
we graag bij ons op straat zien.
Een beauty, met achterwielaandrij
ving, een vierpits turbo van 212 pk
of een vette V6 met 320 pk's.
Naast alle elektrisch aangedre
ven prototypes staat er op de
autobeurs van Detroit ook een
elektrische auto die al meer dan
een jaar in de VS te koop is, de Tes
la. Net als de Nederlandse ECE is
de basis een Lotus en de prestaties
zijn vergelijkbaar geweldig: van o -
naar 100 kilometer per uur in 3,9
seconden en de nieuwe Tesla
Roadster Sports doet het zelfs in
3,7 seconden. De actieradius be
draagt bijna 400 kilometer. Er zijn
er in de VS al ruim 150 verkocht.
Groene voertuigen staan cen
traal in het oldtimerweekend
in Groede. Op 12,13 en 14 juni ne
men legerauto's het dorp over.
Op vrijdag arriveren de auto's op
de Markt in Groede. Op zaterdag is
er een rondrit van burger oldti
mers en een 'static show' van de
voertuigen. Het podium voor de
activiteiten is het bunkerdorp, dat
buiten Groede ligt. Het is een voor
malig Duitse vuurbasis (Stütz-
punkt), dat nu gerenoveerd wordt.
Zondag wordt voor de derde keer
de Groese papvretersrit gehouden,
genoemd naar de bijnaam van de
inwoners van Groede. De op
brengst van de papvretersrit gaat
naar zorgboerderij [odi-Sintepier -
in Nieuwvliet.
Inschrijven kan op
www.groesepapvreters.com.
Autobedrijf
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
DTgoedkoopstEen de m
I beste service van zeelanfl. M
Industriestraat 8-10
4462 EZ Goes
(t) 0113-215415
info@autosonke.nl
www.autosonke.nl
officieel FIAT service-dealer
eerste zeeuwse autogarage
eerste zef ~m-!.togarage
eerste z'"qgarage
eerste garage
eerstfjmhspmbb iarage
eerst li J i .1 j arage