Primeur Kia met stop&go 'In de winter veiliger dan zomerbanden' SONKE jCE&m PREMIERE Net als bij hybrides is de winst vooral in het stadsverkeer interessant VRAAG VAN DE WEE Waarom zou ik winterhanden moeten gebruiken? Hyundai Genesis Coupé graag importeren Elektrische Tesla al jaar te koop Legervoertuigen en papvretersrit in Groede www.fiatblaas.nl EERs I 1 |1 B \RAGE EERST kRAGE EERST 1 I I ARAGE EERsA 1 B I Bi ARAGE EERSTk: uéhv ARAGE EERSTDk^^^HF PARAGE EERSTE m^^^^dPGARAGE EERSTE ZFN^aMggffOGARAGE EERSTE ZEEUWTAUTOGARAGE ~v ■■■■■■■■i Wy'iv Een KIA Cee'd ISG met Idle Stop&Go. De Kia Cee'd ISG is zeker niet de eerste, en vooral ook niet de laatste auto, die uitgerust is met een stop start-systeem. Zeker bij stadsverkeer zorgt dit voor een aardige brandstofbesparing. door Robbert Keegel Eerder, maar vooral tijdens de oliecrisis in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw, was een stop-startsysteem een van de me thodes om zuiniger te rijden. In dertijd moest je meestal nog eerst op een knopje drukken, maar nu is bij de meeste systemen het in z'n vrij zetten en de koppeling op laten komen voldoende om de mo tor af te laten slaan. De versnel lingspook aanraken of de koppe ling intrappen is doorgaans vol doende om de motor subiet weer te starten. Dat dit razendsnel en zonder schokken gaat, is een van de vereis ten om een stop-startsysteem ac ceptabel te maken. Je moet er als bestuurder zo min mogelijk last van hebben en ook nog eens de ze kerheid hebben dat de motor niet gewoon is afgeslagen, maar dat het" systeem heeft ingegrepen. Een dui delijk waarschuwingslampje is dus ook een must. De winst is dat tijdens het wach ten, bijvoorbeeld voor een stop licht, de motor niet draait en dus geen brandstof verbruikt. Maar air co, ventilatie en verlichting moe ten het natuurlijk wel blijven doen. Ook moet het systeem bij filerijden niet iedere keer afslaan, maar onthouden dat het zojuist al in werking was getreden. BMW heeft een dergelijk systeem al op vrijwel al z'n modellen in de aanbieding en in een aantal geval len scheelt het net een kleurtje in het zuinigheidslabel. Kia komt nu met Idle Stop&Go, kortweg ISG noemt de Koreaanse dochter van Hyundai zijn systeem. Het levert het systeem op de 1,4 en i,6-l benzineversies van de Cee'd voor een meerprijs van 300, respectievelijk 395 euro, een be drag wat zakelijke rijders met de bijtelling al terugverdienen en waar privérijders met hun brand stofbesparing ook al gauw aan toe zijn. Want gemiddeld levert ISG bij de 1,4-1 al een besparing op van circa 6 procent en tijdens de standaard stadsrit die voor de EU-bereke- ning wordt gehanteerd, zelfs 15 foto GPD/PR procent. Net als bij hybrides is de winst dus vooral in stadsverkeer interessant. Wie vooral of alleen maar op buitenwegen rijdt, schiet met ISG (of een hybride) niets op. Op een behoorlijke stadsrit dwars door Rotterdam merkten we dat het ISG zijn werk goed doet. Het slaat snel af en herstart razendsnel zonder schokken, mede doordat Kia de motor stil laat staan wan neer de eerste cilinder pal tegen het compressiepunt staat. Daarnaast wordt bij afremmen op de motor, extra stroom herwon nen om de accu lekker vol te hou den. En er zijn nog wat technische foefjes die het ISG ondersteunen. Een vereiste is wel dat de techniek in goede conditie verkeert; hoe het bij een accu van een jaar of wat oud werkt is de vraag. Volgende week introduceert Mits ubishi zijn versie van stop&go, de rest volgt. In hoog tempo. Jan Sluitersuit Middelburg vraagt zich af waarom hij winterhanden zou moeten gebruiken. Ivor van Gremberghe van Kwik-Fit Roosendaal geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Ivor van Gremberghe: „Er is een grens wanneer een winterhand verstandiger is om te gebruiken dan een zomerband. Die grens ligt bij om en nabij de 8 graden Cel sius. Onder die temperatuur zorgt A de speciale samenstelling van de winterhand voor meer grip, en dus voor meer veiligheid en con trole." „Daarnaast is de afwatering veel beter. Speciaal gekrulde lijntjes rond de groef van de band zorgen er bij elke omwenteling van het wiel voor dat sneeuw of regen er als het ware wordt afgeschud." Van Gremberghe legt uit dat het grote verschil tussen de twee soor ten banden de samenstelling van het rubber is. „Het rubber is bij een winterhand zachter dan bij een zomerband, waardoor er in theorie sneller slij tage zou kunnen optreden. Maar wat blijkt: wanneer er met koud weer op de banden wordt gere den, slijten ze gelijk aan zomerban den. Het verschil in slijtvastigheid kwam met name voor bij de eerste generatie winterhanden. Bij de nieuwste types is dat dus niet meer het geval." Zijn advies luidt: „Gebruik winter handen van oktober tot aan onge veer april. Zij zijn in die koude maanden gewoonweg veiliger." Heeft u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl Ivor van Gremberghe van Kwik-Fit Roosendaal weet alles over autobanden. foto Robert van den Berge PZC Vrijdag 23 januari 2009 43 In de VS werd de Hyundai Gene sis tot Auto van het Jaar geko zen. Dat is een niet onaardige mid- denklasse sedan, waarvan de kom'st naar Europa hoogst onze ker is. Dat is niet zo erg, maar de Hyundai Genesis Coupé zouden we graag bij ons op straat zien. Een beauty, met achterwielaandrij ving, een vierpits turbo van 212 pk of een vette V6 met 320 pk's. Naast alle elektrisch aangedre ven prototypes staat er op de autobeurs van Detroit ook een elektrische auto die al meer dan een jaar in de VS te koop is, de Tes la. Net als de Nederlandse ECE is de basis een Lotus en de prestaties zijn vergelijkbaar geweldig: van o - naar 100 kilometer per uur in 3,9 seconden en de nieuwe Tesla Roadster Sports doet het zelfs in 3,7 seconden. De actieradius be draagt bijna 400 kilometer. Er zijn er in de VS al ruim 150 verkocht. Groene voertuigen staan cen traal in het oldtimerweekend in Groede. Op 12,13 en 14 juni ne men legerauto's het dorp over. Op vrijdag arriveren de auto's op de Markt in Groede. Op zaterdag is er een rondrit van burger oldti mers en een 'static show' van de voertuigen. Het podium voor de activiteiten is het bunkerdorp, dat buiten Groede ligt. Het is een voor malig Duitse vuurbasis (Stütz- punkt), dat nu gerenoveerd wordt. Zondag wordt voor de derde keer de Groese papvretersrit gehouden, genoemd naar de bijnaam van de inwoners van Groede. De op brengst van de papvretersrit gaat naar zorgboerderij [odi-Sintepier - in Nieuwvliet. Inschrijven kan op www.groesepapvreters.com. Autobedrijf Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! DTgoedkoopstEen de m I beste service van zeelanfl. M Industriestraat 8-10 4462 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autosonke.nl www.autosonke.nl officieel FIAT service-dealer eerste zeeuwse autogarage eerste zef ~m-!.togarage eerste z'"qgarage eerste garage eerstfjmhspmbb iarage eerst li J i .1 j arage

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 95