Audi A4 superauto op maat TIEN AUTOVRAGEN AAN: Henk Rhebergen is secretaris van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. Het is dus geen wonder dat zijn auto vooral een veilige is. AUTOTEST De prijslijst beslaat liefst vierentwintig pagina's Nieuwe baas gezocht: Jan Jaap Hietkamp, Audi, Vlissingen door Maurits Sep Wat voor auto rijdt u? Een Volvo XC90. Mooi, een buiten kansje (want tweedehands) en vooral veilig. 2. In wat voor auto zou u willen rijden? Geen andere, hooguit een Volvo XC60. Kleiner maar met nog meer snufjes voor veiligheid. Die stopt als je 30 rijdt in een 30-kilometer- zone en er komt iets voor je auto. 3. Waaraan ergert u zich in het verkeer? Een gebrek aan hoffelijkheid. Men sen némen voorrang. 4. Hebt u ook een onhebbelijk heid in het verkeer? die u ooit hebt gereden en waar was dat? Ooit, twintig jaar geleden denk ik, 150 op de Duitse Autobahn. 6. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waarvoor? Pas nog op de rondweg Middel burg, waar je 50 mag en ik altijd goed mijn tellen en mijn teller moet letten. Ik reed 56. Waar ik wel eens moeite mee heb 7. In hoeveel keer slaagde u voor is dat als je zelf afstand houdt op de snelweg, dat een ander er dan tussenkomt. 5. Wat is de hoogste snelheid het rijbewijs? In één keer. Twaalf lessen, 65 gul den. Rijschool Centraal uit Breda reed hier in Middelburg met Ke vers rond. PZC Vrijdag 23 januari 2009 39 8. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Ik ben voor flexibele maximum snelheden. Langzamer als het druk is en bij slecht weer, harder als het rustig is en droog. 9. Wat vindt u een lelijke auto? Een Kia, of eigenlijk veel van die Japanse en Koreaanse merken. Maar echt lelijk is de Dacia. 10. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Als iemand die probeert een heer in het verkeer te zijn, die probeert eraan te denken dat er onverwach te dingen kunnen gebeuren. Want ook ik kan fouten maken. De Audi A4 (Avant) is met van alles en nog wat uit te breiden, tot zo'n beetje twee keer de catalogusprijs. foto Jordy Lodewijks Vlissingen Tel. (0118)424000 bij Auto Poppe ruime keus uit zo goed als nieuwe Volkswagens en Audi's! Om auto's voor het oog betaalbaar te houden, worden zij als 'compleet' aangeprezen, maar met veel extra op ties aangeboden. Neem de nieuwe Audi A4, met alle extra's erbij is die ongeveer dubbel zo duur als de basis prijs. door Peter Lodewijks Te koop 'vanaf 32.425 euro'. Wie weieens een nieuwe auto heeft gekocht, weet als geen ander dat de prijs waarmee een model wordt aange prezen een fictieve is. Voor het ge noemde bedrag krijgt niemand de auto mee. Er komt altijd iets bij, minimaal de 'afleveringskosten', voor de Audi A4 is dat 1151 euro. Om auto's voor het oog betaalbaar te houden, worden zij ook vaak aangeboden met alleen de beno digde (luxe-)zaken aan boord, en daarnaast een lange lijst aan bestel bare extra's. Vroeger was dat makkelijker. Een nieuwe VW Golf in de GL-uit- voering was dan uitgerust met minder lelijk plastic op het dash board, op de stoelen zat een wat luxer stofje, er stak een heuse aan steker uit het dashboard en langs de ramen zaten chroomkleurige plastic randjes. Mooi zo'n luxe GL, al kon een rechterbuitenspiegel er niet vanaf, net als een vijfde ver snelling of mistlampen, een leuke radio of een glazen klapdakje. De zijramen moesten toen nog met een slingertje worden openge draaid. Dat is nu anders. Neem de nieuwe Audi A4, die au to kort geleden op de markt is ge komen. Wij probeerden de Avant-uitvoering uit, de stationwa gon. Met een 2.0 liter TDI mét au tomaat. Bij Audi neemt de dieseltechnolo gie een belangrijke plaats in. De motoren lopen zeer soepel, zijn sterk en zeer rap. Vooral de combi natie met een automaat, waarvan VW/Audi een paar mooie exem plaren in huis heeft (dsg/multi- tronic), levert een zeer efficiënte machine op. Was vroeger het verhaal dat een automaat zorgde voor een groter brandstofverbruik, de moderne ro- Te,, [ons, 647333 anderS? botpoken zorgen voor een gunsti ger verbruik. De techniek kiest pre cies de goede momenten om te schakelen en doet dat allemaal vlie gensvlug zonder schokken, met een handbak is dat nooit te evena ren. Het rijdt helemaal super en geeft de bestuurder ook de nodige ont spanning, helemaal in de file. „De nieuwe motoren van de A4 verbruiken gemiddeld 10 procent minder brandstof. Audi heeft daarnaast pakketten samengesteld, waardoor de totaalprijs van de auto gunstiger uitpakt dan wanneer alle opties los worden besteld." Maar - en nu komen de opties om de hoek kijken - zo'n mooie auto maat kost wel 3000 euro. En dat geldt voor meer toevoegin gen. 'Onze' auto had bijvoorbeeld 'lane assist' aan boord, een sys teem dat de belijning op de weg in de gaten houdt en een trilling in het stuur geeft als je van de koers afwijkt. Een vaag systeem, in prak tijk heb je er niet zoveel aan. Maar het kost wel 900 euro. Samen met 'side assist' zelfs het dubbele. Dat systeem - wél handig - 'kijkt' achterom en geeft een sig naal ter hoogte van de buitenspie gel als er iets je komt inhalen. Maar deze twee hulpjes kunnen weer niet los besteld worden zon der een handvol andere extra's. En zo zijn er veel meer zaken op te noemen die voor extra veilig heid zorgen, voor extra comfort of gewoon leuk zijn, en soms ook overbodig. Een panoramadak voor 2390 euro is prettig, maar het hoeft natuur lijk niet. Een trekhaak komt op 1371 euro, een slimme sleutel op 1088. De prijslijst van de A4 beslaat liefst 24 pagina's, en je schrikt van het eindbedrag. Zo was de standaardprijs van 'on ze' probeerauto rond de 44.000 eu ro, maar met alle gemonteerde extra's erbij kwam deze Avant op 75.000 euro. En dan zaten nog niet alle opties erop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 91