F*
I u
De soundtrack
www.pzc.nl/uit
42 1 Donderdag 22 januari 2009 PZC
selectie
World of Silk
De Baeckermat
Galerie Galerij
Galerie Dumais
Zeeuwse Bibliotheek
door Rolf Bosboom
Aanvankelijk overheerst
de verwarring. Boven
aan de trap van De Ka
binetten van De Vlees
hal stuit de bezoeker eerst op
een stapel geluidsboxen, badend
in rood licht. Er klinkt fragmen
tarische muziek. In de volgende
ruimte flikkert stroboscopisch
licht en is een video te bekijken
met weinig meer dan verticale
lijnen. Het derde kabinet is com
pleet verduisterd. Er draait een
'film', maar dan met niet meer
dan de aftellende cijfers die
soms voorafgaand aan een verto
ning zijn te zien.
Geleidelijk groeien, mede gevoed
door de toelichting van de beide
kunstenaars, betekenissen. De
boxentoren blijkt slechts het topje
van de geluidsberg. Muziek met
diepe wortels, die - via ronde ga
ten die in de vloeren zijn gemaakt
- via de bibliotheek van De Kabi
netten van De Vleeshal uiteinde
lijk reiken tot de daar weer onder
gelegen muziekafdeling van boek
handel De Drukkerij.
Recycledmusickolom, zo heet het
werk van Dario D'Aronco, die in
Rotterdam woont en werkt. Hij
heeft, zo legt hij uit, de muziek
waar klanten van de winkel naar
luisterden opgenomen en samen
gevoegd tot een geluidscollage.
Een soundtrack van de stad, zou je
het kunnen noemen. „Maar ik
werk niet als een deejay", zegt
D'Aronco. „Ik wil slechts de heden
daagse muzieksmaak van Middel
burg laten horen." De kleinste
boxen staan beneden, de grootste
bovenop, als een omgekeerde,
kwetsbare muziektoren van Babel.
De expositie van D'Aronco en Oos
tenrijker Max Gansberger heeft als
overkoepelende titel The Unbear
able Limit of the Exhibition Space
meegekregen. Beide kunstenaars
onderzoeken de beperkingen van
de tentoonstellingsruimte en pro
beren die te overschrijden. D'Aron
co doet dat heel letterlijk, door de
zelfde muziek op drie niveaus tege
lijk te laten horen en de commer
ciële bron rechtstreeks te verbin
den met haar museale verheffing.
Gansberger legt, ondanks - of ei
genlijk juist dankzij - de duister
nis, een directe koppeling met de
buitenwereld. Door een miniem
gat valt wat daglicht binnen en
wie goed kijkt, ziet dat op die ma-
Talrijke invloeden lijken bijeen te
komen in de smeltkroes binnen
het creatieve brein van de kunste
naar Pablo Ponce, wiens werk tot
eind februari te zien is bij galerie
World of Silk in Meliskerke.
Ponce noemt zichzelf schilder, te
kenaar en beeldhouwer, maar daar
kan decorbouwer en verhalenver
teller aan worden toegevoegd.
t/m 28 februari, Dorpsstraat 3,
Meliskerke.
Anjes Goethals-Ferket uit Aarden
burg maakt realistische tekeningen,
met verschillende technieken, zo
als pen, inkt, houtskool, aquarel
en pastelkrijt. Haar interesse gaat
vooral uit naar het boerenleven in
Zeeuws-Vlaanderen, met de pol
derlandschappen, boerderijen' en
werkzaamheden van mens en dier
op het land en het erf
t/m 1 maart, Bernhardstraat 80,
Westdorpe.
■-p. mm
Professor Pieter Zeeman heeft
even plaatsgemaakt. Waar normali
ter het portret van deze weten
schapper prijkt, priemen nu de
ogen van beeldend kunstenaar Jan
van Munster de ruimte in. Die tij
delijke wisseling is voor de exposi
tie in galerie Galerij. Aan de wan
den van de school prijken Brainwa
ves en pyrografieën.
t/m 30 januari, Hatfieldpark 2,
Zierikzee.
Naast werk van galeriehoudster Ca
rina Dumais zelf omvat de lopen
de tentoonstelling schilderijen
met diverse technieken (zie foto)
van Georgette van Noppen, kleur
rijke sieraden van Gerjanne Wier-
sum-Huisman, schilderijen met
een mystiek tintje van Neeltje
Meerman en keramiek van vaste
exposant Leo Silvius.
t/m 14 februari, Lepelstraat 2,
Vlissingen.
Gabriëlle Cleuren gebruikt voor
haar kleurrijke schilderijen desola
te landschappen als objecten om
eenzaamheid en verlatenheid op
te projecteren, of eenheid met de
natuur. Vaak met totale afwezig
heid van de mens of slechts één
eenzaam individu. Dit desolate
vond zij terug in Zeeuws-Vlaande-
ren.
t/m 28 februari, Kousteensedijk 7,
Middelburg.
nier de toren van De Vleeshal om
gekeerd op een projectiescherm
wordt afgebeeld. Daylight project
ion fti, heet het werk dan ook.
Op het scherm is tegelijkertijd een
al langer bestaande video van
Gansberger te zien: Start! (2000).
Hij haalde daarvoor materiaal uit
in totaal zo'n zestig 16-millimeter-
films. Het gaat om 'overbodige'
beelden, die alleen betekenis voor
de operateur hebben. „In dit geval
zijn het getallen die aftellen, maar
de film begint nooit. Het is voor
mij hetzelfde gevoel als je in bed
ligt en je voorneemt op te staan,
maar daar steeds niet toe komt. ]e
kunt die volgende stap maar niet
nemen."
Zoals D'Aronco van oude boxen
met het vintage geluid houdt,
werkt Gansberger graag met het
klassieke filmmateriaal, dat hij he-
Het werk Recycledmusickolom van
Dario D'Aronco, een toren van ge
luidsboxen, begint op de muziekaf
deling van De Drukkerij (boven) en
loopt via gaten in de vloeren via de
bibliotheek van De Kabinetten van
De Vleeshal (boven) naar de exposi
tieruimte van De Kabinetten
(rechts). Op alle niveaus klinkt een
gefragmenteerde weergave van de
muziek die klanten in de winkel heb
ben beluisterd.
foto's Lex de Meester
lemaal uit elkaar haalt en tot een
nieuw geheel smeedt. „Het materi
aal zeifis interessant, omdat het
van zo'n hoge kwaliteit is." Voor
de tweede video die van hem
wordt gedraaid, Another Tomor
row, combineerde hij delen van
rond de zeventig films waarop al
leen stof en krassen zijn te zien.
De muziek erbij is gemaakt met ge
luiden die software voor geluids
composities herkent als fouten.
Het totale resultaat is toch fascine
rend, hypnotiserend bijna. Wat ei
genlijk overbodig en verkeerd is,
blijkt zijn eigen schoonheid te heb
ben.
Dario D'Aronco en Max Cansberger,
t/m 15 maart in De Kabinetten van
De Vleeshal, Zusterstraat 7, Middel
burg. Geopend: dinsdag t/m zondag
van 13.00 tot 17.00 uur.