F* I u De soundtrack www.pzc.nl/uit 42 1 Donderdag 22 januari 2009 PZC selectie World of Silk De Baeckermat Galerie Galerij Galerie Dumais Zeeuwse Bibliotheek door Rolf Bosboom Aanvankelijk overheerst de verwarring. Boven aan de trap van De Ka binetten van De Vlees hal stuit de bezoeker eerst op een stapel geluidsboxen, badend in rood licht. Er klinkt fragmen tarische muziek. In de volgende ruimte flikkert stroboscopisch licht en is een video te bekijken met weinig meer dan verticale lijnen. Het derde kabinet is com pleet verduisterd. Er draait een 'film', maar dan met niet meer dan de aftellende cijfers die soms voorafgaand aan een verto ning zijn te zien. Geleidelijk groeien, mede gevoed door de toelichting van de beide kunstenaars, betekenissen. De boxentoren blijkt slechts het topje van de geluidsberg. Muziek met diepe wortels, die - via ronde ga ten die in de vloeren zijn gemaakt - via de bibliotheek van De Kabi netten van De Vleeshal uiteinde lijk reiken tot de daar weer onder gelegen muziekafdeling van boek handel De Drukkerij. Recycledmusickolom, zo heet het werk van Dario D'Aronco, die in Rotterdam woont en werkt. Hij heeft, zo legt hij uit, de muziek waar klanten van de winkel naar luisterden opgenomen en samen gevoegd tot een geluidscollage. Een soundtrack van de stad, zou je het kunnen noemen. „Maar ik werk niet als een deejay", zegt D'Aronco. „Ik wil slechts de heden daagse muzieksmaak van Middel burg laten horen." De kleinste boxen staan beneden, de grootste bovenop, als een omgekeerde, kwetsbare muziektoren van Babel. De expositie van D'Aronco en Oos tenrijker Max Gansberger heeft als overkoepelende titel The Unbear able Limit of the Exhibition Space meegekregen. Beide kunstenaars onderzoeken de beperkingen van de tentoonstellingsruimte en pro beren die te overschrijden. D'Aron co doet dat heel letterlijk, door de zelfde muziek op drie niveaus tege lijk te laten horen en de commer ciële bron rechtstreeks te verbin den met haar museale verheffing. Gansberger legt, ondanks - of ei genlijk juist dankzij - de duister nis, een directe koppeling met de buitenwereld. Door een miniem gat valt wat daglicht binnen en wie goed kijkt, ziet dat op die ma- Talrijke invloeden lijken bijeen te komen in de smeltkroes binnen het creatieve brein van de kunste naar Pablo Ponce, wiens werk tot eind februari te zien is bij galerie World of Silk in Meliskerke. Ponce noemt zichzelf schilder, te kenaar en beeldhouwer, maar daar kan decorbouwer en verhalenver teller aan worden toegevoegd. t/m 28 februari, Dorpsstraat 3, Meliskerke. Anjes Goethals-Ferket uit Aarden burg maakt realistische tekeningen, met verschillende technieken, zo als pen, inkt, houtskool, aquarel en pastelkrijt. Haar interesse gaat vooral uit naar het boerenleven in Zeeuws-Vlaanderen, met de pol derlandschappen, boerderijen' en werkzaamheden van mens en dier op het land en het erf t/m 1 maart, Bernhardstraat 80, Westdorpe. ■-p. mm Professor Pieter Zeeman heeft even plaatsgemaakt. Waar normali ter het portret van deze weten schapper prijkt, priemen nu de ogen van beeldend kunstenaar Jan van Munster de ruimte in. Die tij delijke wisseling is voor de exposi tie in galerie Galerij. Aan de wan den van de school prijken Brainwa ves en pyrografieën. t/m 30 januari, Hatfieldpark 2, Zierikzee. Naast werk van galeriehoudster Ca rina Dumais zelf omvat de lopen de tentoonstelling schilderijen met diverse technieken (zie foto) van Georgette van Noppen, kleur rijke sieraden van Gerjanne Wier- sum-Huisman, schilderijen met een mystiek tintje van Neeltje Meerman en keramiek van vaste exposant Leo Silvius. t/m 14 februari, Lepelstraat 2, Vlissingen. Gabriëlle Cleuren gebruikt voor haar kleurrijke schilderijen desola te landschappen als objecten om eenzaamheid en verlatenheid op te projecteren, of eenheid met de natuur. Vaak met totale afwezig heid van de mens of slechts één eenzaam individu. Dit desolate vond zij terug in Zeeuws-Vlaande- ren. t/m 28 februari, Kousteensedijk 7, Middelburg. nier de toren van De Vleeshal om gekeerd op een projectiescherm wordt afgebeeld. Daylight project ion fti, heet het werk dan ook. Op het scherm is tegelijkertijd een al langer bestaande video van Gansberger te zien: Start! (2000). Hij haalde daarvoor materiaal uit in totaal zo'n zestig 16-millimeter- films. Het gaat om 'overbodige' beelden, die alleen betekenis voor de operateur hebben. „In dit geval zijn het getallen die aftellen, maar de film begint nooit. Het is voor mij hetzelfde gevoel als je in bed ligt en je voorneemt op te staan, maar daar steeds niet toe komt. ]e kunt die volgende stap maar niet nemen." Zoals D'Aronco van oude boxen met het vintage geluid houdt, werkt Gansberger graag met het klassieke filmmateriaal, dat hij he- Het werk Recycledmusickolom van Dario D'Aronco, een toren van ge luidsboxen, begint op de muziekaf deling van De Drukkerij (boven) en loopt via gaten in de vloeren via de bibliotheek van De Kabinetten van De Vleeshal (boven) naar de exposi tieruimte van De Kabinetten (rechts). Op alle niveaus klinkt een gefragmenteerde weergave van de muziek die klanten in de winkel heb ben beluisterd. foto's Lex de Meester lemaal uit elkaar haalt en tot een nieuw geheel smeedt. „Het materi aal zeifis interessant, omdat het van zo'n hoge kwaliteit is." Voor de tweede video die van hem wordt gedraaid, Another Tomor row, combineerde hij delen van rond de zeventig films waarop al leen stof en krassen zijn te zien. De muziek erbij is gemaakt met ge luiden die software voor geluids composities herkent als fouten. Het totale resultaat is toch fascine rend, hypnotiserend bijna. Wat ei genlijk overbodig en verkeerd is, blijkt zijn eigen schoonheid te heb ben. Dario D'Aronco en Max Cansberger, t/m 15 maart in De Kabinetten van De Vleeshal, Zusterstraat 7, Middel burg. Geopend: dinsdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 96