Vitrine in teken Warren Borsele is dichter niet vergeten Hans Warren, schrijver, dichter, vertaler en verzamelaar, krijgt een mooie plaats in het Historisch Museum De Bevelanden in Goes. Graag gedaan. Conservator Koen van Rooijen toont de schilderijen die Hans Warren voor een beeld van een Indische garoeda ruil de. foto Ronald den Dekker door Mieke van der Jagt Een rond, beetje boers ge zicht. Vriendelijk lachende, donkere ogen. Blozende ko nen en een kanten muts die nog he lemaal niet strak om het hoofd zit. Je ziet de oorbellen die in het begin van de negentiende eeuw nog niet buiten de muts werden gedragen. Het Noord-Bevelandse Boerinnetje draagt een kleurig geborduurde jurk met een doek, die zo op het eerste oog van batist moet zijn. Het schilderijtje hangt in de vitrine die in het Historisch Museum in Goes aan Hans Warren is gewijd. Het hangt naast een gezicht op de twee molens die vroeger de noord grens van Goes markeerden. De houten zaagmolen op de voor grond is al lang weg, de gemetselde korenmolen staat er gelukkig nog wel. De twee schilderstukken - het boe rinnetje is van ene G. Wegers, de molens anoniem - hangen er om dat Hans Warren in 1970 heel graag een beeld wilde hebben dat hij al in 1944 op de zolder van het museum had gezien. In zijn dagboek noteer de hij op 8 januari van dat jaar dat hij tussen de mottige, opgezette vo gels op de museumzolder de garoe da had gezien. In de zomer van 1970 ruilde hij de twee schilderstuk ken tegen de indische vogel, waar mee het museum toch niets kon doen. De schilderstukken daarente gen gaven ondanks hun belabberde staat interessante informatie over de lokale geschiedenis: de Noord-Bevelandse klederdracht in een vroeg stadium en het aanzicht van Goes rond dezelfde tijd. Warren documenteerde in zijn dag boeken nagenoeg zijn hele leven, dus ook de aanschaf van de schilde rijen, zijn pogingen tot restauratie De vitrine Warren vertelt met alle documentatie een mooi verhaal en zijn vreugde over de ruil. Conservator Koen van Rooijen heeft de betrokken fragmenten er in de vitrine bij gelegd, samen met de delen van Warrens Geheim Dag boek waar ze uit gehaald zijn. Hoe de dichter ooit aan het boerin netje is gekomen, blijft onduidelijk, maar de molens, een haardstuk, kocht hij voor een tientje uit de boe del van een van de molenaars. Dat was in i960. Het doek was zwaar beschadigd, want er was een flets doorheen gevallen, maar War ren zette zich zelf aan het restaura tiewerk. Hij plakte het strak op spaanplaat, vulde de scheuren ver der in en poetste de boel goed op. „Inmiddels hebben we het in Ant werpen laten restaureren", vertelt Van Rooijen. „Warren mag een goe de dichter zijn geweest, van restau reren had hij weinig verstand. Het haardstuk is echt enorm opgeknapt want de schoonmaak was in i960 nogal rigoureus aangepakt. Veel van de nuance was weggepoetst." Het boerinnetje is nog niet gerestau reerd. Het is geschilderd op twee pa neeltjes en de naad is er in de loop der jaren niet fraaier op geworden. Ook aan haar is duidelijk veel ge poetst. Het lijkt wel of haar blozen de toet dagelijks met een washand je is afgedaan. „We kunnen natuur lijk niet alles tegelijk in de restaura tie doen. Het museum moet daar voor sparen." De vitrine van Hans Warren vertelt met alle documentatie een mooi verhaal tussen nog andere verhalen. Dat van Frans den Hollander, die de elektrificatie van de spoorlijnen leidde en dat van Maria Johanna Goemans, die zelf haar woonhuis Rozenoord in Goes schilderde. Haar portret werd geschetst en ge schilderd door Isaac Israëls. Indruk wekkend is de geschiedenis van de huisschildersfamilie Kramer uit Wissenkerke. Die leverde niet al leen generaties huisschilders in heel Zeeland, maar ook schilderstukken voor aan de muur. Het museum toont de schilderijen met prachtige foto's van de Kramers in bedrijf De Warrenvitrine zou completer zijn met het garoeda-beeld. War rens partner, Mario Molengraaf, liet weten het initiatief erg te waarde- door Mieke van der Jagt HEINKENSZAND - Het ziet ernaar uit dat Goes, en niet Borsele, met Hans Warren weg is. Een Hans Warrenpad langs zijn laatste woon plaats aan het Kloetingse Pijkes- wegje, een mooi verhaal in het His torisch Museum De Bevelanden en een monumentje bij de Dees- sche Watergang. Allemaal in de ge meente Goes, terwijl Warren in Borssele geboren en getogen is. In zijn Geheim Dagboek, vooral in de eerste delen, spelen Borssele, de Kaloot en de Zak van Zuid-Beve land een grote rol. De dichter ver klaart herhaaldelijk zijn grote lief de voor het landschap en vooral voor het polderhuis op .de Zeedijk. Daar werd Hans Warren geboren en daar woonde hij tot 1945, toen zijn vader, de dijkbaas, werd geïn terneerd vanwege collaboratie. Het gezin verhuisde toen naar de West straat. In de gemeente Borsele, niet alleen in het dorp Borssele, maar ook in de andere veertien kernen, zijn legio plaatsen aan te wijzen die met een fragmentje uit het Geheim Dagboek meer kleur kunnen krijgen. Maar nee, geen straat, geen wegeling, niets heet in de gemeente Borsele naar Warren. „Tja", zegt de Borselse cultuurwet houder Mart de Bruijne, „het had weinig gescheeld of wij hadden on ze cultuurprijs een jaar of vijf gele den naar Hans Warren genoemd. Maar de provincie was het daar mee niet eens. Die claimde de naam van onze dichter voor de provinciale cultuurprijs." Die te genvaller hoeft overigens niet te be tekenen dat de dichter in de toe komst niet op een naambord komt te staan. „Maar het moet wel iets toepasselijks zijn, niet zomaar om hem vernoemd te hebben." De aanbiedingen zijn geldig van donderdag 22 januari l/m zondag 25 januari 2009. Prijswijzigingen, drukfouten en/of uitverkocht voorbehouden. Voor alle aanbiedingen geldt OP=OP. www.superdeboer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 25