Afkalvend winkelbestand knabbelt
H
Verhuizing,
en bouw van
Vakkanjers bouwen wedstrijdkar
B en W breken taxicontract niet
open om nachtritten te regelen
453400
'je ziet dat jonge ondernemers huiverig zijn om iets nieuws te beginnen'
Cees Legemate, middenstandsvoorman)
'De meeste pandjes zijn te duur en te klein om een
boterham te verdienen' (Kees Verkerke, ondernemer)
1 8 Woensdag 21 januari 2009 PZC
S
Het is al een tijdje aan de
gang en de kredietcrisis
maakt het er niet beter op.
Het winkelbestand in
Zierikzee kalft langzaam
maar zeker af.
door Piet «leemans
et begint bij de puntjes.
En als er niet snel iets
gebeurt, blijft het daar
niet bij, vreest voorzit
ter Cees Legemate van de Zierik-
zeese middenstandsvereniging
Neptunus. Hij maakt zich zorgen
om het steeds verder krimpende
winkelbestand in Schouwen-Dui-
velands centrumstad Zierikzee.
„Het begint echt een groot pro
bleem te worden", aldus de mid
denstandsvoorman.
Hoe dat probleem eruit ziet maakt
een wandeling door de binnen
stad duidelijk. Met Appelmarkt,
Dam en Havenplein is weinig mis.
Het is een bonte rij van winkels,
i
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - Op doordeweekse
avonden is het vrijwel onmogelijk
een taxi te krijgen op Schou-
wen-Duiveland en dat zal ook nog
wel even zo blijven. Burgemeester
en wethouders zijn niet van plan
de lopende contracten met de taxi
bedrijven open te breken.
Dat antwoordt het gemeentebe
stuur op vragen van raadslid Rob
bert Lievense (Leefbaar Schou-
wen-Duiveland). Die reageerde
weer op signalen vanuit de bevol
king en berichten in de PZC. Feest
gangers en cafébezoekers kunnen -
tenzij overdag gereserveerd - geen
taxi bestellen, omdat het voor de
taxibedrijven te duur is 's avonds
en 's nachts een chauffeur paraat
te houden. Alleen de Westhoek
door Piet «leemans
ZIERIKZEE - Een winkel beginnen
en overeind houden valt niet mee
in Zierikzee. Met name onder klei
ne winkels is het verloop fors. Het
gevolg: leegstand.
De Korte Sint Janstraat heeft er
het meeste last van. De panden 1
tot en met 7 (voorheen het onder
komen van dierenwinkel Fauna-
land) staan al geruime tijd leeg.
Het pand op de hoek van de Korte
Sint Janstraat en de Sint Domus-
straat (voorheen een schoenmake
rij) staat eveneens leeg en hetzelf
de geldt voor een rij van vijf pand
jes er recht tegenover. Voor wat be
treft die laatste zijn de plannen be
kend. In de pandjes waar vroeger
een winkel in elektronica en wit
goed zat, worden nu vijf wonin
gen gebouwd. De Melkmarkt ver-
vormt een uitzondering. De werk
gevers in de taxibranche stellen
voor de onrendabele nachtritten
gelijktijdig met het winstgevend
contractvervoer (zieken en gehan
dicapten) aan te besteden. Maar
voor het openbreken van bestaan
de contracten voelt de gemeente
niets. Dit vanwege het risico van
schadeclaims. Bovendien zijn die
contracten voor de gehele Ooster-
schelderegio afgesloten.
De werkgevers, verenigd in het Ko
ninklijk Vervoer Nederland, heb
ben de gevolgen van de liberalise
ring onderzocht en willen gemeen
ten de bevoegdheid geven in actie
te komen als door de liberalisering
sociale taken in de knel komen.
Het gemeentebestuur wacht dit
voorstel af.
ZIERIKZEE - De opdracht is: ont
werp en maak een pump motion-
car. Een wagen die door pompbe-
weging wordt aangedreven. Der
de- en vierdejaarsleerlingen van
de afdeling metalelectro van Pon
tes Pieter Zeeman in Zierikzee leg
gen de laatste hand aan het voer
tuig dat zij hebben uitgeknobbeld
in het kader van de vakkanjerwed-
strijden. „Leuk om te doen", geven
de vijf deelnemers aan. „Iets be
denken en dan ook echt bouwen."
De wagen moet nog worden gespo
ten en van lampen voorzien. Eind
januari wordt het voertuig voor be
oordeling opgehaald. De uitslag
wordt in februari bekendgemaakt
tijdens de vakkanjerwedstrijd in
Goes. De wagen is woensdag 28 ja
nuari te zien tijdens de.open dag
van Pontes Pieter Zeeman.
Zittend: Tomas Everaarts (I) en Arthur Schreinemacher. Staand: Jeffrey Hart
(I), Patrick van der Goot (m) en Jimmy Verboom (r) foto Dirk-Jan Gjeltema
jdev33|#<ni
De Melkmarkt is één van de door leegstand van winkels geplaagde straten.
foto Dirk-Jan Gjeltema