van de dijk zie je hoe het vroeger was en De Muralt zorgden voor veiligheid op hun eiland ™tucTeuTal lESSEST Goes wacht met smart op ProRail SPZC Maandag 19 januari 2009 15 Spijkerglooiing Vilvoordse steen (links) BRT- i*-• Doornikse steen (links en middelste gedeelte) SV;-^. At Gebakken steen foto's Waterschap Zeeuwse Eilanden een enkel blok niet uit de glooiing kan breken. Toegepast tussen 1935 en i960. Spijkerglooiing Ook een Schouwen-Duiveland- se uitvinding, want Jonkheer de Muralt (bekend van de muur tjes) bedacht dit systeem. Voor het eerst toegepast in 1908 bij Scharendijke. Stenen ter grootte van stoeptegels worden met be- tonpaaltjes in de grond gesla gen. Door overlapping houdt die steen de omliggende tegels vast. Nadeel: ze verzakken mas saal als er een holle ruimte on der de stenen ontstaat. Daar door niet veel gebruikt. Vilvoordse steen Kalksteensoort die wordt ge wonnen in groeven in de omge ving van het Vlaamse Vilvoor de. Op grote schaal toegepast tot de Tweede Wereldoorlog. Bleek te licht en snel te slijten. Tijdens de stormen van 1990 ontston den er juist in dijken met deze steenbëkleding gaten in de glooiing. Petit Granit Komt aan z'n naam doordat ene meneer Petit het rond 1930 als graniet verkocht Dat is het niet; het gaat om Belgische kalksteen. Kenmerkend is de groef in de steen. Dit zijn restanten van ga ten die in het steen geboord zijn om springstof te plaatsen en zo de stenen uit de groeven te la ten springen. Toegepast tot 1980. p- Doornikse steen Blauwgrijze, harde kalksteen uit de groeven bij het Belgische Doornik. In het verleden veel ge bruikt langs de Westerschelde. Liggen vaak op de dijk in combi natie met andere steensoorten, met de Doornikse steen onder aan. Gebakken steen Oudste van de zes, gebruikt voordat beton begin vorige eeuw werd uitgevonden. Grote metselstenen van zo'n 20 bij 30 centimeter. Op Schouwen-Dui- veland gebruikte men vooral Cormansteen, op de Bevelan- den Dammansteen. Komt in Zeeland niet meer voor. GOES - De Stoomtrein Goes-Borse- le (SGB), dat over het oude bieten- spoor door de zak van Zuid-Beve land rijdt, heeft zaterdag op de wervingsdag acht tot tien nieuwe vrijwilligers binnengehaald. Het bestuur is daar best tevreden mee, maar zit ook met een probleem pje. De nieuwelingen willen voor al in de werkplaats aan de slag, ter wijl de SGB juist om extra conduc teurs verlegen zit. Voor het sei zoen begint, gaat de organisatie dus nog hard op zoek naar gasthe ren en -dames op de trein. VROUWENPOLDER - De drijvende woning die bij de Veerse Gatdam ligt, is in de nacht van zaterdag op zondag losgeslagen. De woning kwam daardoor gedeeltelijk op de glooiing terecht. Boten van de KNRM en het waterschap hebben gistermorgen geholpen om het drijvende huis weer vast te leggen. De woning ligt sinds afgelopen zo mer in het Veerse Meer. Er wonen geen mensen in het huis omdat het een modelwoning is. De wo ning is ontworpen door architect Piet Boon. door Harmen van der Werf GOES - Nog tot maart moet de ge meente Goes wachten tot spoor wegbeheerder ProRail een reactie geeft op het plan voor verbetering van het spoortracé door de stad en de bouw van twee tunnels onder de spoorlijn. „Geeft ProRail geen groen licht", zegt ambtenaar Hans Veerman, „dan hebben we een groot probleem." Al in oktober is het projectplan bij ProRail ingediend. Rond deze tijd zou het antwoord komen, maar, geeft Veerman aan, 'tal van des kundigen moeten ernaar kijken'. Reageert ProRail dit voorjaar posi tief, dan kunnen volgens Veerman in 2010 de werkzaamheden aan het spoor beginnen. Om geluid- en ook trillinghinder te beperken is het de bedoeling de spoorlijn door Goes 'in beton te gieten', pakweg vanaf Kloetinge tot de overgang bij restaurant Nieuw Ockenburgh. Een fietstun- nel bij Nieuw Ockenburgh en een tunnel onder het spoor bij de Agri- markt maken ook onderdeel uit van het project. ProRail kijkt nu vooral naar de betrouwbaarheid van de voorgestelde bouwmetho de en de gevolgen voor de dienstre geling. De tunnels zijn hard nodig om Goes bereikbaar te houden. Er is een groei van het aantal goede rentreinen voorzien van nu 90 per week naar 190 a 240 in 2020. Om omwonenden van het spoor een indruk te geven waar de trei nen vandaan komen, hield de ge meente Goes zaterdag een excur sie per bus en boot door havenge bied Vlissingen-Oost. Tachtig be-" woners namen een kijkje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 39