van de dijk zie je hoe het vroeger was
en De Muralt zorgden voor veiligheid op hun eiland
™tucTeuTal lESSEST Goes wacht met smart op ProRail
SPZC Maandag 19 januari 2009 15
Spijkerglooiing Vilvoordse steen (links)
BRT- i*-•
Doornikse steen (links en middelste gedeelte)
SV;-^. At
Gebakken steen
foto's Waterschap Zeeuwse Eilanden
een enkel blok niet uit de
glooiing kan breken. Toegepast
tussen 1935 en i960.
Spijkerglooiing
Ook een Schouwen-Duiveland-
se uitvinding, want Jonkheer de
Muralt (bekend van de muur
tjes) bedacht dit systeem. Voor
het eerst toegepast in 1908 bij
Scharendijke. Stenen ter grootte
van stoeptegels worden met be-
tonpaaltjes in de grond gesla
gen. Door overlapping houdt
die steen de omliggende tegels
vast. Nadeel: ze verzakken mas
saal als er een holle ruimte on
der de stenen ontstaat. Daar
door niet veel gebruikt.
Vilvoordse steen
Kalksteensoort die wordt ge
wonnen in groeven in de omge
ving van het Vlaamse Vilvoor
de. Op grote schaal toegepast tot
de Tweede Wereldoorlog. Bleek
te licht en snel te slijten. Tijdens
de stormen van 1990 ontston
den er juist in dijken met deze
steenbëkleding gaten in de
glooiing.
Petit Granit
Komt aan z'n naam doordat ene
meneer Petit het rond 1930 als
graniet verkocht Dat is het niet;
het gaat om Belgische kalksteen.
Kenmerkend is de groef in de
steen. Dit zijn restanten van ga
ten die in het steen geboord zijn
om springstof te plaatsen en zo
de stenen uit de groeven te la
ten springen. Toegepast tot
1980.
p- Doornikse steen
Blauwgrijze, harde kalksteen uit
de groeven bij het Belgische
Doornik. In het verleden veel ge
bruikt langs de Westerschelde.
Liggen vaak op de dijk in combi
natie met andere steensoorten,
met de Doornikse steen onder
aan.
Gebakken steen
Oudste van de zes, gebruikt
voordat beton begin vorige
eeuw werd uitgevonden. Grote
metselstenen van zo'n 20 bij 30
centimeter. Op Schouwen-Dui-
veland gebruikte men vooral
Cormansteen, op de Bevelan-
den Dammansteen. Komt in
Zeeland niet meer voor.
GOES - De Stoomtrein Goes-Borse-
le (SGB), dat over het oude bieten-
spoor door de zak van Zuid-Beve
land rijdt, heeft zaterdag op de
wervingsdag acht tot tien nieuwe
vrijwilligers binnengehaald. Het
bestuur is daar best tevreden mee,
maar zit ook met een probleem
pje. De nieuwelingen willen voor
al in de werkplaats aan de slag, ter
wijl de SGB juist om extra conduc
teurs verlegen zit. Voor het sei
zoen begint, gaat de organisatie
dus nog hard op zoek naar gasthe
ren en -dames op de trein.
VROUWENPOLDER - De drijvende
woning die bij de Veerse Gatdam
ligt, is in de nacht van zaterdag op
zondag losgeslagen. De woning
kwam daardoor gedeeltelijk op de
glooiing terecht. Boten van de
KNRM en het waterschap hebben
gistermorgen geholpen om het
drijvende huis weer vast te leggen.
De woning ligt sinds afgelopen zo
mer in het Veerse Meer. Er wonen
geen mensen in het huis omdat
het een modelwoning is. De wo
ning is ontworpen door architect
Piet Boon.
door Harmen van der Werf
GOES - Nog tot maart moet de ge
meente Goes wachten tot spoor
wegbeheerder ProRail een reactie
geeft op het plan voor verbetering
van het spoortracé door de stad en
de bouw van twee tunnels onder
de spoorlijn. „Geeft ProRail geen
groen licht", zegt ambtenaar Hans
Veerman, „dan hebben we een
groot probleem."
Al in oktober is het projectplan bij
ProRail ingediend. Rond deze tijd
zou het antwoord komen, maar,
geeft Veerman aan, 'tal van des
kundigen moeten ernaar kijken'.
Reageert ProRail dit voorjaar posi
tief, dan kunnen volgens Veerman
in 2010 de werkzaamheden aan
het spoor beginnen.
Om geluid- en ook trillinghinder
te beperken is het de bedoeling de
spoorlijn door Goes 'in beton te
gieten', pakweg vanaf Kloetinge
tot de overgang bij restaurant
Nieuw Ockenburgh. Een fietstun-
nel bij Nieuw Ockenburgh en een
tunnel onder het spoor bij de Agri-
markt maken ook onderdeel uit
van het project. ProRail kijkt nu
vooral naar de betrouwbaarheid
van de voorgestelde bouwmetho
de en de gevolgen voor de dienstre
geling. De tunnels zijn hard nodig
om Goes bereikbaar te houden. Er
is een groei van het aantal goede
rentreinen voorzien van nu 90 per
week naar 190 a 240 in 2020.
Om omwonenden van het spoor
een indruk te geven waar de trei
nen vandaan komen, hield de ge
meente Goes zaterdag een excur
sie per bus en boot door havenge
bied Vlissingen-Oost. Tachtig be-"
woners namen een kijkje.