Op een klein gedeelte van de dijk zie j(
«pip
Leendertse en De Muralt zorgden
D
Aan alle bewoners van Zuid- en Noord-Beveland
14 I Maandag 19 januari 2009 PZC
ff
Ons onderhoud vraagt even uw aandacht:
van maandag 5 januari t/m vrijdag 6 februari 2009
Door dijkversterkingen
verdwijnt de traditionele
Zeeuwse dijkbekleding. Een
mini-o.penluchtmuseum
zorgt voor behoud van dat
stukje cultuurhistorie.
door Martijn de Koning
Natuurlijk is er alles voor
te zeggen dat water
schap Zeeuwse Eilan
den en Rijkswaterstaat
momenteel de dijken in het mid
den en noorden van de provincie
flink aanpakken. Veiligheid voor al
les, vinden de instanties, die bij de
ze werkzaamheden samenwerken
onder de naam Projectbureau Zee
weringen.
Een keerzijde heeft het ook. Na
aanpak lijken de dijken opeens erg
op elkaar. Ze zijn veiliger, beter en
goedkoper te onderhouden, maar
ook saaier. De oude dijkbekledin-
gen, verschillend van techniek en
hun eigen verhaal vertellend, ver
dwijnen. En daarmee een stukje
cultuurhistorie.
Om dit onvermijdelijke wat te ver
zachten, doet Zeeweringen er veel
aan om historie aan de waterkant
zichtbaar te houden. Het bureau
presenteerde vorig jaar al een cul
tuurhistorische kaart, waarop ob
jecten langs de Oosterscheldeboor-
den met cultuurhistorische waar
den staan.
Bij het versterken van de dijken
houdt het bureau zoveel mogelijk
rekening met behoud daarvan.
Een idee dat daarop aansluit,
is de komst van de museum
glooiing. Bij Ouwerkerk, ach
ter het Watersnoodmuseum, heeft
het waterschap een stuk van zestig
meter gereserveerd voor zes vor
men van 'ouderwetse' dijkbekle
ding.
Het gedeelte (De Vier Bannen)
komt dit jaar aan de beurt in het
versterkingstraject, en dan wordt
meteen het mini-museum aange
legd.
„Dat komt op het bovenste gedeel
te van de dijk, aan de kant van de
zee", vertelt Ad Beaufort van het
waterschap. De plek is niet voor
niks gekozen. „Langs de dijk wordt
een fiets- en wandelpad aange
legd, dus we denken dat er veel
mensen passeren." Die kunnen
meteen het Watersnoodmuseum
meepikken én de aanpassingen be
kijken die Staatsbosbeheer mo
menteel in die omgeving aan
brengt.
Staatsbosbeheer maakt er de oude
zeedijk beter zichtbaar en verbe
tert de leefomgeving voor onder
meer de levendbarende hagedis.
Tel daarbij op dat aan de overkant
van de weg het aantrekkelijke kre-
kengebied van Ouwerkerk ligt, en
het maakt een tocht langs verschil
lende aspecten van het thema 'wa
ter' mogelijk.
De museumglooiing heeft dergelij
ke 'steun' wel nodig, denkt Beau
fort. „Mensen vinden dit een leuk
initiatief maar dit trekt geen be
zoekers als je het ergens achteraf
neerlegt. Juist de combinatie
maakt het interessant."
Op dezelfde manier is overi
gens de plek bepaald
voor een gelijksoortig,
maar kleiner initiatief op Noord-
Beveland. Daar wordt straks bij Co-
lijnsplaat een stukje van het sys
teem Leendertse getoond, bij de
plaats waar ook het monument
voor de Verdronken Dorpen is ge
pland.
Het aanleggen van de museum
glooiing is de enige manier om de
oude bekledingen te behouden,
verzekert Beaufort.
„Het zou te duur zijn om die op
de traditionele manier in stand te
houden. Bovendien is dat niet
meer veilig genoeg. Dat is niet
raar; de meeste zijn begin vorige
eeuw aangelegd. Ze hebben hun
nut wel gehad, lijkt me."
Locatie Museumglooiing
Ouwerkerk
Watersnoodmuseum
wandel-/
fietspad
1'
T"
toekomstig
fietspad Oosterschelde
museumglooiing
■m
Systeem Leendertse
Spijkerglooiing
Petit Cranit (onderste gedeelte)
Doornikse steen (links en n
e glooiing bij Ouwerkerk
krijgt zes vlakken met
oude dijkbekledingen. Een
aantal is typisch Zeeuws.
Systeem Leendertse
Bedacht in 1935 door M. Leen
dertse uit Bruinisse. Het sys
teem komt veel voor op Schou-
wen.-Duiveland. Betonblokken
van 50 bij 50 centimeter wor
den trapsgewijs aangebracht.
Toegepast tussen 1935 en i960.
Spijkerglooiing
Ook een Schouwen-Duiveland-
se uitvinding, want Jonkheer de
Muralt (bekend van de muur
tjes) bedacht dit systeem. Voor
het eerst toegepast in 1908 bij
Scharendijke. Stenen ter grootte
van stoeptegels worden met be-
tonpaaltjes in de grond gesla
gen. Door overlapping houdt
die steen de omliggende tegels
vast. Nadeel: ze verzakken mas
saal als er een holle ruimte on
der de stenen ontstaat. Daar
door niet veel gebruikt.
Vilvoordse steen
Kalksteensoort die wordt ge-j
wonnen in groeven in de omge-
ving van het Vlaamse Vilvoor-
de. Op grote schaal toegepast tot
de Tweede Wereldoorlog. Bleek»
Op bovenstaande dagen verricht DELTA Infra B.V. werkzaamheden aan diverse drinkwatertransportleidingen op Zuid- en Noord-Beveland.
Tijdens de werkzaamheden kan bruin water uit de kraan komen. Bruin water is gewoon drinkbaar. Maar wij adviseren de bewoners van
bovengenoemd gebied, een kleine hoeveelheid schoon water in de koelkast te bewaren en voorzichtig te zijn met het wassen van
wasgoed. Bruin water kan namelijk vlekken op wasgoed veroorzaken. Ook kan tijdens de werkzaamheden de druk van het water lager
zijn dan normaal. Mocht na onze werkzaamheden toch nog sprake zijn van bruin water, laat de kraan dan enkele minuten doorstromen.
Het water behoort dan helder te zijn.
Informatie
Wij informeren u over het juiste tijdstip van de werkzaamheden via een huis-aan-huis-bericht. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met de afdeling Klantenservice via het gratis nummer: 0800-5150 www.DELTA.nl e-mail: info@DELTA.nl
DELTA Infra B.V. aanvaardt geen enkele vorm van aansprakelijkheid voor de schade die zou kunnen voortvloeien uit het feit dat bedrijven,
instellingen of personen niet vooraf individueel zijn gewaarschuwd.