Op een klein gedeelte van de dijk zie j( «pip Leendertse en De Muralt zorgden D Aan alle bewoners van Zuid- en Noord-Beveland 14 I Maandag 19 januari 2009 PZC ff Ons onderhoud vraagt even uw aandacht: van maandag 5 januari t/m vrijdag 6 februari 2009 Door dijkversterkingen verdwijnt de traditionele Zeeuwse dijkbekleding. Een mini-o.penluchtmuseum zorgt voor behoud van dat stukje cultuurhistorie. door Martijn de Koning Natuurlijk is er alles voor te zeggen dat water schap Zeeuwse Eilan den en Rijkswaterstaat momenteel de dijken in het mid den en noorden van de provincie flink aanpakken. Veiligheid voor al les, vinden de instanties, die bij de ze werkzaamheden samenwerken onder de naam Projectbureau Zee weringen. Een keerzijde heeft het ook. Na aanpak lijken de dijken opeens erg op elkaar. Ze zijn veiliger, beter en goedkoper te onderhouden, maar ook saaier. De oude dijkbekledin- gen, verschillend van techniek en hun eigen verhaal vertellend, ver dwijnen. En daarmee een stukje cultuurhistorie. Om dit onvermijdelijke wat te ver zachten, doet Zeeweringen er veel aan om historie aan de waterkant zichtbaar te houden. Het bureau presenteerde vorig jaar al een cul tuurhistorische kaart, waarop ob jecten langs de Oosterscheldeboor- den met cultuurhistorische waar den staan. Bij het versterken van de dijken houdt het bureau zoveel mogelijk rekening met behoud daarvan. Een idee dat daarop aansluit, is de komst van de museum glooiing. Bij Ouwerkerk, ach ter het Watersnoodmuseum, heeft het waterschap een stuk van zestig meter gereserveerd voor zes vor men van 'ouderwetse' dijkbekle ding. Het gedeelte (De Vier Bannen) komt dit jaar aan de beurt in het versterkingstraject, en dan wordt meteen het mini-museum aange legd. „Dat komt op het bovenste gedeel te van de dijk, aan de kant van de zee", vertelt Ad Beaufort van het waterschap. De plek is niet voor niks gekozen. „Langs de dijk wordt een fiets- en wandelpad aange legd, dus we denken dat er veel mensen passeren." Die kunnen meteen het Watersnoodmuseum meepikken én de aanpassingen be kijken die Staatsbosbeheer mo menteel in die omgeving aan brengt. Staatsbosbeheer maakt er de oude zeedijk beter zichtbaar en verbe tert de leefomgeving voor onder meer de levendbarende hagedis. Tel daarbij op dat aan de overkant van de weg het aantrekkelijke kre- kengebied van Ouwerkerk ligt, en het maakt een tocht langs verschil lende aspecten van het thema 'wa ter' mogelijk. De museumglooiing heeft dergelij ke 'steun' wel nodig, denkt Beau fort. „Mensen vinden dit een leuk initiatief maar dit trekt geen be zoekers als je het ergens achteraf neerlegt. Juist de combinatie maakt het interessant." Op dezelfde manier is overi gens de plek bepaald voor een gelijksoortig, maar kleiner initiatief op Noord- Beveland. Daar wordt straks bij Co- lijnsplaat een stukje van het sys teem Leendertse getoond, bij de plaats waar ook het monument voor de Verdronken Dorpen is ge pland. Het aanleggen van de museum glooiing is de enige manier om de oude bekledingen te behouden, verzekert Beaufort. „Het zou te duur zijn om die op de traditionele manier in stand te houden. Bovendien is dat niet meer veilig genoeg. Dat is niet raar; de meeste zijn begin vorige eeuw aangelegd. Ze hebben hun nut wel gehad, lijkt me." Locatie Museumglooiing Ouwerkerk Watersnoodmuseum wandel-/ fietspad 1' T" toekomstig fietspad Oosterschelde museumglooiing ■m Systeem Leendertse Spijkerglooiing Petit Cranit (onderste gedeelte) Doornikse steen (links en n e glooiing bij Ouwerkerk krijgt zes vlakken met oude dijkbekledingen. Een aantal is typisch Zeeuws. Systeem Leendertse Bedacht in 1935 door M. Leen dertse uit Bruinisse. Het sys teem komt veel voor op Schou- wen.-Duiveland. Betonblokken van 50 bij 50 centimeter wor den trapsgewijs aangebracht. Toegepast tussen 1935 en i960. Spijkerglooiing Ook een Schouwen-Duiveland- se uitvinding, want Jonkheer de Muralt (bekend van de muur tjes) bedacht dit systeem. Voor het eerst toegepast in 1908 bij Scharendijke. Stenen ter grootte van stoeptegels worden met be- tonpaaltjes in de grond gesla gen. Door overlapping houdt die steen de omliggende tegels vast. Nadeel: ze verzakken mas saal als er een holle ruimte on der de stenen ontstaat. Daar door niet veel gebruikt. Vilvoordse steen Kalksteensoort die wordt ge-j wonnen in groeven in de omge- ving van het Vlaamse Vilvoor- de. Op grote schaal toegepast tot de Tweede Wereldoorlog. Bleek» Op bovenstaande dagen verricht DELTA Infra B.V. werkzaamheden aan diverse drinkwatertransportleidingen op Zuid- en Noord-Beveland. Tijdens de werkzaamheden kan bruin water uit de kraan komen. Bruin water is gewoon drinkbaar. Maar wij adviseren de bewoners van bovengenoemd gebied, een kleine hoeveelheid schoon water in de koelkast te bewaren en voorzichtig te zijn met het wassen van wasgoed. Bruin water kan namelijk vlekken op wasgoed veroorzaken. Ook kan tijdens de werkzaamheden de druk van het water lager zijn dan normaal. Mocht na onze werkzaamheden toch nog sprake zijn van bruin water, laat de kraan dan enkele minuten doorstromen. Het water behoort dan helder te zijn. Informatie Wij informeren u over het juiste tijdstip van de werkzaamheden via een huis-aan-huis-bericht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice via het gratis nummer: 0800-5150 www.DELTA.nl e-mail: info@DELTA.nl DELTA Infra B.V. aanvaardt geen enkele vorm van aansprakelijkheid voor de schade die zou kunnen voortvloeien uit het feit dat bedrijven, instellingen of personen niet vooraf individueel zijn gewaarschuwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 30