Cultuur Aviv Quartet heeft toekomst De goedkoopste autoverzekering BenZeker van Nederland? Misschien was het toch wel de Week van het Grote Geluk film ra i ra - h wêêêbê r ra -mrara kamermuziekserie agenda WÊÊÊÊÊÊÊÊÊS nader beschouwd PZC Maandag 19 januari 2009 19 MIDDELBURG - Sergey Ostrovsky, Evgenia Epshstein, Shuli Water man en Rachel Mercer richtten twaalf jaar geleden het Aviv Quar tet op. De vier musici zijn enthou siast en bereid om zich te ontwik kelen. Er werden vele masterclas- ses gevolgd en het kwartet won ook prestigieuze prijzen. Het is dan ook een verdienste van de Stichting Kamermuziek Zeeland dat zij dit ensemble heeft gepro grammeerd. Van zo'n kwartet mag je kwaliteit en juist dat ietsje meer verwachten. De verwachtingen werden volledig ingelost. Aviv bezit een mooie totaalklank, nog niet die mooie ronde toon van het Emerson Kwartet, maar toch een eigen kleur. De musici zijn niet alleen goed op elkaar inge speeld, er wordt ook geluisterd naar elkaar zodat er samen wordt geademd. Opvallend is de inbreng van de middenstemmen. De pri marius speelt technisch verbluf fend knap, maar produceert soms een iets te scherpe toon, de celliste speelt sterk, met een volle toon en levert een robuust fundament. Strijkkwartetten van Beethoven, Sjostakovitsj en Brahms. Door het Aviv Quartet. Gehoord op vrijdag 16 januari in de Concertzaal in Middelburg. door Jeanette Vergouwen Het openingswerk: Strijkkwartet in G op. 18 nr. 2 van Ludwig van Beethoven maakte op mij een die pe indruk. Meteen was duidelijk dat deze compositie gebracht werd met voldoende dynamiek en dat er veel zorg besteed werd aan nu ances en afwisseling van zachte en harde passages. In het Adagio can tabile werd duidelijk dat vier indi viduele musici echt samen musi ceerden. De melodielijnen vloei den ineen en werden verstrengeld, en toch etaleerden elke musicus zijn eigen kwaliteit. In het Scher zo, vol contrasten, was de dialoog tussen de eerste viool en de ande re drie strijkers opmerkelijk. In de Finale, met een dynamisch ritme en een mooie solo door de cello, was duidelijk dat het technische peil hoog lag. Er werd virtuoos ge speeld, maar ook uiterst muzikaal. Het Strijkkwartet in F op. 73 nr. 3 componeerde Dmitri Sjostakovitsj in 1946. Het werk zit, typisch voor Sjostakovitsj, vol humor en bijten de spot. De compositie in vijf de len kent gewaagde samenklanken, ongewoon felle frasen en nostal gisch klinkende passages. Hoe on heilspellend klinken de tonen als er gebruik gemaakt wordt van de met strijkstok geslagen akkoorden en hoe weemoedig en echt Rus sisch klinkt het Adagio. Na de pauze werd het Strijkkwar tet in a op. 51 nr. 2 van Johannes Brahms vertolkt. Zoals veel van de werken van Brahms is ook deze compositie symfonisch van opzet. Juist de afwisseling in de verschil lende delen, zoals de canon in het Andante en de speelse elementen in het Menuet, werden goed in de verf gezet. Het samenspel was mooi en de spanningsbogen wer den goed doorgetrokken. Een ta lentvol strijkkwartet met brede toekomst mogelijkheden. BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Australia: 20.00 uur; Yes Man: 20.00 uur; Wit licht: 20.00 uur; II y longtemps que je t'aime: 20.30 uur; GOES Merral, Australia: 18.30 en 21.30 uur; Oorlogswinter: 19.00 uur; Saw V: 21.15 uur; Wit licht: 19.30 en 22.00 uur; Yes man: 19.15 en 21.45 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Bride Flight: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Bride Flight: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Oorlogswinter: 20.15 uur; Yes man: 21.15 uur; Wit licht: 19.00 uur; Australia: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, Australia: 16.00 en 20.15 uur; Bedtime stories: 14.00 uur; Boy in the striped pyjamas: 14.00 uur; Frost/Nixon: 16.15 en 19.15 uur; High school musical 3: 14.00 uur; Madagascar 2 (nl): 14.00 uur; Oorlogswinter: 13.45,16.15 en 19.30 uur; Piet piraat: 13.45 uur; Public enemy number one: 16.15 en 21.45 uur; Quantum of Solace: 16.30 uur; Righteous Kill: 22.00 uur; Saw V: 22.00 uur; Seven pounds: 16.00,19.00 en 21.45 uur; Wit licht: 19.15 uur; Yes man: 13.45,16.15,19.15 en 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur. OP PAD MAANDAG 19 JANUARI Peuterfeestje De bibliotheek in Bruinisse haakt in op de Nationale Voorleesdagen met een peu terfeestje. De kleintjes kunnen met hun ouders luisteren naar het verhaal Anton kan toveren. Bruinisse, bibliotheek, 10.00 uur. meer agendahieuws op onze website door Willem Nijssen Het was de Week van de Illusie, dit keer. Ik weet nooit of ik die verkies boven de Week van de Aangrijpende Tragedie, of boven de Week van de Bevrijdende Humor. Of zelfs boven de Week van het Grote Ge luk, wanneer Tragedie of Humor of Illu sie in één week samenvallen. Het begon in Brugge, waar ik naar 'Wintervögel- chen' ben gaan kijken. Dat is een zeer vrije bewerking van 'The winter's tale' van Shakespeare, door Jan Decorte (on der meer Compagnie Marius). De wijze eminentie en het enfant terrible van het Vlaamse theater had er weer zijn dwaze best op gedaan. Midden op het podium stond een open houten kubus. Dat was 'het toneel'. Aan de zijkant zaten de spelers klaar op stoe len en als ze op moesten komen (er was namelijk ook een verteller) dan liepen ze eerst naar een stapeltje attributen buiten de kubus. Kroon op, valse baard aan, en een bordje om de nek" met een naam er op. Want ze speelden allemaal meerdere rollen, soms twee in één fragment, en dan draaiden ze gewoon hun bordje en hun stem om. Dat is geen doorprikken van de Illusie meer, dat is doorboren. En wat doet ons dan toch nog 'geloven'. En waarin? Iets soortgelijks gebeurt er, als je een pop penspeler een dooie pop tot leven ziet wekken: hand in de mouw, andere hand in het hoofd. Een andere stem, een ruk of een knik met het hoofd en hup, daar is le ven. Poppenleven. En als een ander, een niet-poppenspeler, dat hoofd er dan weer afrukt, en het misprijzend op de grond smijt? Zijn er dan illusies aan diggelen? Zo gaat het er aan toe in 'Koffiehuis De Ooievaar' van Fred Delfgaauw en Sjaak Bral. Een voorstelling waarin twee totaal verschillende broers samenkomen na de dood van hün vader. In het voormalige ouderlijk huis annex koffiehuis. De een met de bravoure van een cabaretier, de an der met de illusie van een poppenspeler. Er is al veel opgeruimd, maar het belang rijkste moet nog aangepakt worden. Het verleden. Doet het er toe, dat verhaal? Want je hebt toch die poppen. Daarmee te zien spelen (en oké, dat moet dan érgens over gaan) is toch de essentie? En ja, dat is waar. Ik ken geen gullere uitnodiging om je fanta sie, om het kind in je, zijn gang te laten gaan. Niets gemakkelijkers ook om aan toe te geven. En niets heerlijkers om in te geloven. Lang leve de Illusie. En zulke mooie koppen. Zodanig mooie details: frons, haar, baret. Zulke fijne gebaartjes: wrijven onder de neus, krabben aan het oor, de baret weer netjes op half vijf En anders heb je nog de dolle pret. Want die éne broer, dat is nogal een volks type. Die neemt geen blad voor de mond, en haalt met smakelijk genoegen herinnerin gen op aan bepaalde types die dat koffie- Fred Delfgaauw (links) en Sjaak Bral. huis bezochten. Zo ontstaan min of meer losse sketches, van bijvoorbeeld Ome Ko. En die flapt er nogal een en ander uit, zonder censuur! Over zijn vrouw bijvoor beeld. Maar daartussen zit dus dat verhaal, en na een poos wordt het steeds duidelijker dat het er is. En dat we er aan zullen moe ten geloven. Dat niemand in de zaal, ook niet die twee broers, 'Brani' en 'Depri', nog de andere kant uit kan kijken. Het verhaal van twee broers, die aan elkaar verknocht zijn en toch elkaar niet kun nen begrijpen. (Eigenlijk een oerthema, besefik nu. Kaïn en Abel.) Ze willen wel, en als kind waren ze het ook, twee zielen, één familie. Maar er staat zoveel tussen hen. Familiegeheimen. Stil verdriet. Het nooit gekregene. Het grijpt naar de keel, zou die zelfs kun nen dichtsnoeren, als het verhaal niet zou eindigen in een grandioos hilarische apotheose met de knettergekke generaal. Zoveel humor, zoveel zelfspot, zelfs waar mee niet te spotten valt: de illusie. Tra giek. Humor (ook in 'Wintervögelchen', natuurlijk). En Illusie. Misschien was dit toch wel de Week van het Grote Geluk. Deze week is Vlaams gekleurd. Op donderdag (22 ja nuari) komt Kommil Foo naar De Mythe. Hun 15e programma heet 'Wolf, en is uiteraard weer een mix van sketches, lied jes, slapstick en mime. Onovertroffen. Bo zer én sfeervoller dan ooit, naar het schijnt. Zaterdag ga ik in Gent kijken naar de marathon 'Tien geboden' (de 'Deka- loog' van Kieslowski) van NTGent, daar na op tournee door Nederland. Helaas niet dichterbij dan Tilburg (8 februari) of Rotterdam (14 februari) Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21