toe valt de weerstand mee' opruiming te|co Omstreden neuroloog meteen ontslagen Tanden op het water kun je niet leren' met heel veel keus PZC Zaterdag 17 januari 2009 7 Een Afghaans jongetje kijkt toe hoe een Nederlandse eenheid - eind vo rig jaar - op weg is vanuit Tarin foto Rick Nederstigt/ANP operatie moesten organiseren. We schatten in dat de harde kern nu zijn boeltje heeft gepakt." Hoe is operatie Turn Gahr begon nen. Eerst een grote klap en daar na het gebied uitkammen? „Ik kan niet in detail treden. Na een langere periode van verkennin gen en analyse hebben we eerst ge zorgd voor voldoende water, voed sel, brandstof en munitie. Op 10 ja nuari zijn we het bewoonde ge bied binnengegaan. We hebben eerst een sterke positie voor ons zelf gecreëerd en zijn toen stapsge wijs via patrouilles te voet door het gebied gegaan, waarbij we huizen hebben doorzocht. Daarbij is het altijd zoeken naar de juiste balans om de Afghaan mee tege moet te treden. Die willen we na tuurlijk aan ons binden." Zijn er burgerslachtoffers? „Nee. Een Afghaanse eenheid is op een EID gereden. Daarbij zijn zeven gewonden gevallen. Een Ne derlandse militair is door een hond gebeten. In de eerste dagen Kolonel Kees Matthijssen is een aantal mensen gevangenge nomen. Dat bleken later geen Tali- banstrijders te zijn. Ze zijn vrijgela ten. Het ging bijvoorbeeld om mensen van een zwervende stam die in een leeg huis waren getrok ken waar in de kelder wapens ver stopt bleken te zitten." Wat is het verschil tussen Spin Ghar in 2007 en Tura Ghar nu? „Operatie Spin Ghar was veel gro ter. Het bestreek een groter gebied en er werd heviger gevochten. Tot nog toe valt de weerstand mee." ADVERTENTIE Mijn naam is Corine van Vliet en ik heb een praktijk aan huis in Burgh-Haamstede. Vanaf hele jonge leeftijd had ik al paranormale ervaringen en ik wilde er altijd al iets mee doen om anderen te helpen. Ongeveer 6 jaar geleden kwam ik in contact met een sjamaan uit Amerika en ben sindsdien bij hem in de leer geweest. Hij vertelde me dat ik met mijn handen mensen moet helpen omdat er helende energie uitstroomt en dat mijn ziel die van een sjamaan is. Dit heb ik altijd ook zo gevoeld en innerlijk geweten. Vervolgens heeft hij mij geholpen bij mijn ontwikkeling en tevens heeft hij me allerlei indiaanse wijsheden geleerd en eigen gemaakt. Ongeveer 3 jaar geleden kwam ik in contact met een Indiase Ayurvedisch arts en ben bij hem de opleiding tot Ayurvedisch massage therapeut gaan volgen. Dit diploma heb ik behaald en ben ook een geregistreerd massage therapeut. Het Sjamanisme en de Ayurveda heb ik samengevoegd tot de behandeling die ik nu doe en deze blijkt zeer goed en effectief te zijn. Ik kan bij mens en dier de energieën zien en voelen stromen en op die manier bepalen of er blokkades zijn, of de energie te snel of te langzaam stroomt, of het goed verdeeld is in het lichaam, enz. Door bv stress kan de stroming verstoord zijn en daardoor kunnen er allerlei klachten ontstaan. Mensen die ik echt goed kan helpen zijn dan ook mensen met veel stress, hyperventilatie, fibromyalgie, hoofdpijnen, psychische pro blemen,mensen die het gevoel hebben niet meer "geaard" te zijn. Middels het masseren met warme kruidenoliën verdeel ik de energie weer gelijkmatig over het lichaam,of breng deze tot rust of activeer het juist,afhankelijk van de stroming. Op deze manier breng ik lichaam en geest weer in balans en kan het zelfherstellend vermogen van het lichaam zijn werk weer doen. Er zijn verschillende kruidenoliën,elk aangepast op de klacht. Na een aantal behandelingen zult u zich veel beter voelen, geestelijk sterker, stabieler en meer in evenwicht. Stress zal u minder in zijn greep krijgen. Ook als u alleen een gesprek wilt kunt u bij mij terecht vanaf een half uur tegen een gunstig tarief. Voor verdere informatie of voor het maken van een afspraak kunt u mij bellen op tel: 0111651103 of 0629092048 lange vorststraat - Arts stelde onterecht diagnose dat mensen ongeneesljk ziek waren. ENSCHEDE - Een omstreden neuro loog uit Enschede is op staande voet ontslagen bij de Slossbergkli- nik in het Duitse Bad Laasphe. „Hij werkt hier niet meer", aldus directielid Jörg Moses. Aanleiding is een publicatie in Tubantia/De Twentsche Courant. De man werkte tot 2004 bij het Medisch Spectrum Twente in En schede. Hij moest vertrekken na dat een aantal patiënten aan de bel had getrokken, omdat de specialist verkeerde diagnoses zou hebben gesteld. Hij zou patiënten hebben verteld dat ze ongeneeslijk ziek wa ren, maar dat bleek niet het geval. De Inspectie voor de Gezondheids zorg verklaarde in 2005: 'Als de arts weer in Nederland aan de slag gaat, houden wij hem scherp in de gaten'. Donderdag bleek dat de man na zijn vertrek bij het Medisch Spec trum in Duitsland aan de slag is ge gaan. 1\vee uur nadat de Duitse kliniek op de hoogte kwam van het verle den van de neuroloog, is hem de toegang ontzegd. Moses: „Zijn werk hier stond niet ter discussie. We hebben evenmin aanwijzin gen dat er hier ook iets aan man keert. Maar dit moest gewoon, zo'n kwestie is niet goed voor on ze naam." Het Openbaar Ministerie (OM) in Almelo onderzoekt of er voldoen de gronden zijn om de neuroloog strafrechtelijk te vervolgen. „We hebben een gesprek gehad met een letselschadespecialist. Die ver telde ons dat er zich bij hem in middels enkele tientallen ex-pa- tiënten hebben gemeld die zeggen het slachtoffer te zijn van een ver keerd gestelde diagnose", aldus een woordvoerster van het OM in Almelo. Justitie heeft ook contact gezocht met het landelijk expertisecen trum van het Openbaar Ministe rie. Pilotenvakbond vraagt aandacht voor gevaar vogels rond luchthaven. door Frans van den Berg AMSTERDAM - Met verbazing en be wondering hebben piloten in Ne derland de televisiebeelden beke ken van de Airbus 320 die donder dag een noodlanding heeft ge maakt op de Hudsonrivier in New York. „Een knap staaltje vakman schap. Voor hetzelfde geld was het toestel meteen met de neus onder water gedoken of was het in stuk ken gebroken", meent Rob van der Heuvel, hoofd opleidingen van de KLM Flight Academy. Het zag er op televisie zo simpel uit. Vlucht 1549 van US Airways kreeg na de start op La Guardia een aanvaring met vogels, waarna beide motoren uitvielen. Terugke ren kon niet meer en neerstorten op woonwijken was geen optie. Het enige dat de twee piloten nog konden doen was een noodlan ding op de rivier. „Dit is de eerste noodlanding die ik ken die zo goed is afgelopen, zonder slachtof fers. Alle 150 passagiers en vijf be manningsleden konden zo uitstap pen en door schepen worden opge pikt. Heel bijzonder, want water is echt keihard", reageert een KLM-piloot met 33 jaar vliegerva- ring, die niet met zijn naam in de krant wil. Ook voor opleider Van der Heuvel blijft het bijzonder dat het toestel zo op de Hudson is geland. „Water is net zo hard als land en het toe stel kan makkelijk in stukken bre ken. Daarnaast raken de motoren meestal als eerste het water. Die scheppen dan veel water, waar door de neus van het toestel onder water wordt geduwd en daarmee het hele vliegtuig. Nu bleef het in tact en bleef het drijven." Passagiers stonden op de vleugels en in vlotten, in afwachting van boten die al snel te hulp kwamen. Stewards en stewardessen worden op dergelijke situaties getraind. Praktijksituaties worden dan nage speeld in een zwembad. Ook passa giers krijgen bij vertrek altijd in structies over zwemvesten, vlotten en nooduitgangen. Maar piloten worden daarop niet getraind. „We oefenen veel op de flight si mulator, maar dat blijft een soort computerspel. We trainen wel op noodlandingen, zoals het landen op één motor, maar wanneer bei de motoren uitvallen, hebben we het over een crash. Dat oefen je niet. je kunt niet leren hoe je het beste op een woonwijk kan neer storten of in zee", benadrukt de KLM-piloot. Bij de pilotenvakbond VNV laat een woordvoerder weten dat het incident in New York maar weer eens aantoont hoe gevaarlijk vo gels - in dit geval ganzen - nabij een vliegveld kunnen zijn. „Vogels tot twee pond die in een motor terechtkomen, zijn geen probleem. Maar ganzen zijn al snel twee tot drie kilo. Bovendien vliegen ganzen, in groepen en daarmee zijn ze levensgevaarlijk voor vlieg tuigen. Schiphol doet zijn best om vogels te verjagen en de provincie Noord-Holland laat ganzen afschie ten, maar het is een druppel op een gloeiende plaat."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 7