toe valt de weerstand mee'
opruiming te|co
Omstreden neuroloog
meteen ontslagen
Tanden op het water
kun je niet leren'
met heel veel keus
PZC Zaterdag 17 januari 2009 7
Een Afghaans jongetje kijkt toe hoe
een Nederlandse eenheid - eind vo
rig jaar - op weg is vanuit Tarin
foto Rick Nederstigt/ANP
operatie moesten organiseren. We
schatten in dat de harde kern nu
zijn boeltje heeft gepakt."
Hoe is operatie Turn Gahr begon
nen. Eerst een grote klap en daar
na het gebied uitkammen?
„Ik kan niet in detail treden. Na
een langere periode van verkennin
gen en analyse hebben we eerst ge
zorgd voor voldoende water, voed
sel, brandstof en munitie. Op 10 ja
nuari zijn we het bewoonde ge
bied binnengegaan. We hebben
eerst een sterke positie voor ons
zelf gecreëerd en zijn toen stapsge
wijs via patrouilles te voet door
het gebied gegaan, waarbij we
huizen hebben doorzocht. Daarbij
is het altijd zoeken naar de juiste
balans om de Afghaan mee tege
moet te treden. Die willen we na
tuurlijk aan ons binden."
Zijn er burgerslachtoffers?
„Nee. Een Afghaanse eenheid is
op een EID gereden. Daarbij zijn
zeven gewonden gevallen. Een Ne
derlandse militair is door een
hond gebeten. In de eerste dagen
Kolonel Kees Matthijssen
is een aantal mensen gevangenge
nomen. Dat bleken later geen Tali-
banstrijders te zijn. Ze zijn vrijgela
ten. Het ging bijvoorbeeld om
mensen van een zwervende stam
die in een leeg huis waren getrok
ken waar in de kelder wapens ver
stopt bleken te zitten."
Wat is het verschil tussen Spin
Ghar in 2007 en Tura Ghar nu?
„Operatie Spin Ghar was veel gro
ter. Het bestreek een groter gebied
en er werd heviger gevochten. Tot
nog toe valt de weerstand mee."
ADVERTENTIE
Mijn naam is Corine van Vliet en ik
heb een praktijk aan huis in
Burgh-Haamstede.
Vanaf hele jonge leeftijd had ik al
paranormale ervaringen en ik wilde er
altijd al iets mee doen om anderen te
helpen.
Ongeveer 6 jaar geleden kwam ik in
contact met een sjamaan uit Amerika en
ben sindsdien bij hem in de leer geweest.
Hij vertelde me dat ik met mijn handen
mensen moet helpen omdat er helende
energie uitstroomt en dat mijn ziel die van
een sjamaan is. Dit heb ik altijd ook zo
gevoeld en innerlijk geweten. Vervolgens
heeft hij mij geholpen bij mijn ontwikkeling
en tevens heeft hij me allerlei indiaanse
wijsheden geleerd en eigen gemaakt.
Ongeveer 3 jaar geleden kwam ik in
contact met een Indiase Ayurvedisch arts
en ben bij hem de opleiding tot
Ayurvedisch massage therapeut gaan
volgen. Dit diploma heb ik behaald en ben
ook een geregistreerd massage therapeut.
Het Sjamanisme en de Ayurveda heb ik
samengevoegd tot de behandeling die ik
nu doe en deze blijkt zeer goed en
effectief te zijn.
Ik kan bij mens en dier de energieën zien
en voelen stromen en op die manier
bepalen of er blokkades zijn, of de energie
te snel of te langzaam stroomt, of het goed
verdeeld is in het lichaam, enz.
Door bv stress kan de stroming verstoord
zijn en daardoor
kunnen er allerlei
klachten ontstaan.
Mensen die ik
echt goed kan
helpen zijn dan
ook mensen met
veel stress,
hyperventilatie,
fibromyalgie, hoofdpijnen, psychische pro
blemen,mensen die het gevoel hebben
niet meer "geaard" te zijn.
Middels het masseren met warme
kruidenoliën verdeel ik de energie weer
gelijkmatig over het lichaam,of breng deze
tot rust of activeer het juist,afhankelijk van
de stroming. Op deze manier breng ik
lichaam en geest weer in balans en kan
het zelfherstellend vermogen van het
lichaam zijn werk weer doen. Er zijn
verschillende kruidenoliën,elk aangepast
op de klacht.
Na een aantal
behandelingen zult u
zich veel beter voelen,
geestelijk sterker,
stabieler en meer in
evenwicht. Stress zal
u minder in zijn greep
krijgen.
Ook als u alleen een gesprek wilt kunt u bij
mij terecht vanaf een half uur tegen een
gunstig tarief.
Voor verdere informatie of voor het maken
van een afspraak kunt u mij bellen op
tel: 0111651103 of 0629092048
lange vorststraat -
Arts stelde onterecht
diagnose dat mensen
ongeneesljk ziek waren.
ENSCHEDE - Een omstreden neuro
loog uit Enschede is op staande
voet ontslagen bij de Slossbergkli-
nik in het Duitse Bad Laasphe.
„Hij werkt hier niet meer", aldus
directielid Jörg Moses.
Aanleiding is een publicatie in
Tubantia/De Twentsche Courant.
De man werkte tot 2004 bij het
Medisch Spectrum Twente in En
schede. Hij moest vertrekken na
dat een aantal patiënten aan de bel
had getrokken, omdat de specialist
verkeerde diagnoses zou hebben
gesteld. Hij zou patiënten hebben
verteld dat ze ongeneeslijk ziek wa
ren, maar dat bleek niet het geval.
De Inspectie voor de Gezondheids
zorg verklaarde in 2005: 'Als de
arts weer in Nederland aan de slag
gaat, houden wij hem scherp in de
gaten'.
Donderdag bleek dat de man na
zijn vertrek bij het Medisch Spec
trum in Duitsland aan de slag is ge
gaan.
1\vee uur nadat de Duitse kliniek
op de hoogte kwam van het verle
den van de neuroloog, is hem de
toegang ontzegd. Moses: „Zijn
werk hier stond niet ter discussie.
We hebben evenmin aanwijzin
gen dat er hier ook iets aan man
keert. Maar dit moest gewoon,
zo'n kwestie is niet goed voor on
ze naam."
Het Openbaar Ministerie (OM) in
Almelo onderzoekt of er voldoen
de gronden zijn om de neuroloog
strafrechtelijk te vervolgen. „We
hebben een gesprek gehad met
een letselschadespecialist. Die ver
telde ons dat er zich bij hem in
middels enkele tientallen ex-pa-
tiënten hebben gemeld die zeggen
het slachtoffer te zijn van een ver
keerd gestelde diagnose", aldus
een woordvoerster van het OM in
Almelo.
Justitie heeft ook contact gezocht
met het landelijk expertisecen
trum van het Openbaar Ministe
rie.
Pilotenvakbond vraagt
aandacht voor gevaar
vogels rond luchthaven.
door Frans van den Berg
AMSTERDAM - Met verbazing en be
wondering hebben piloten in Ne
derland de televisiebeelden beke
ken van de Airbus 320 die donder
dag een noodlanding heeft ge
maakt op de Hudsonrivier in New
York. „Een knap staaltje vakman
schap. Voor hetzelfde geld was het
toestel meteen met de neus onder
water gedoken of was het in stuk
ken gebroken", meent Rob van
der Heuvel, hoofd opleidingen van
de KLM Flight Academy.
Het zag er op televisie zo simpel
uit. Vlucht 1549 van US Airways
kreeg na de start op La Guardia
een aanvaring met vogels, waarna
beide motoren uitvielen. Terugke
ren kon niet meer en neerstorten
op woonwijken was geen optie.
Het enige dat de twee piloten nog
konden doen was een noodlan
ding op de rivier. „Dit is de eerste
noodlanding die ik ken die zo
goed is afgelopen, zonder slachtof
fers. Alle 150 passagiers en vijf be
manningsleden konden zo uitstap
pen en door schepen worden opge
pikt. Heel bijzonder, want water is
echt keihard", reageert een
KLM-piloot met 33 jaar vliegerva-
ring, die niet met zijn naam in de
krant wil.
Ook voor opleider Van der Heuvel
blijft het bijzonder dat het toestel
zo op de Hudson is geland. „Water
is net zo hard als land en het toe
stel kan makkelijk in stukken bre
ken. Daarnaast raken de motoren
meestal als eerste het water. Die
scheppen dan veel water, waar
door de neus van het toestel onder
water wordt geduwd en daarmee
het hele vliegtuig. Nu bleef het in
tact en bleef het drijven."
Passagiers stonden op de vleugels
en in vlotten, in afwachting van
boten die al snel te hulp kwamen.
Stewards en stewardessen worden
op dergelijke situaties getraind.
Praktijksituaties worden dan nage
speeld in een zwembad. Ook passa
giers krijgen bij vertrek altijd in
structies over zwemvesten, vlotten
en nooduitgangen. Maar piloten
worden daarop niet getraind.
„We oefenen veel op de flight si
mulator, maar dat blijft een soort
computerspel. We trainen wel op
noodlandingen, zoals het landen
op één motor, maar wanneer bei
de motoren uitvallen, hebben we
het over een crash. Dat oefen je
niet. je kunt niet leren hoe je het
beste op een woonwijk kan neer
storten of in zee", benadrukt de
KLM-piloot.
Bij de pilotenvakbond VNV laat
een woordvoerder weten dat het
incident in New York maar weer
eens aantoont hoe gevaarlijk vo
gels - in dit geval ganzen - nabij
een vliegveld kunnen zijn. „Vogels
tot twee pond die in een motor
terechtkomen, zijn geen probleem.
Maar ganzen zijn al snel twee tot
drie kilo. Bovendien vliegen
ganzen, in groepen en daarmee
zijn ze levensgevaarlijk voor vlieg
tuigen. Schiphol doet zijn best om
vogels te verjagen en de provincie
Noord-Holland laat ganzen afschie
ten, maar het is een druppel op
een gloeiende plaat."