3 spectrum Smit Bolnes zorgde voor omwenteling >ow Chemical Industrievestigingen PZC Zaterdag 17 januari 2009 Heeft Zeeland toekomst? Deze maand besteden we in een serie artikelen aandacht aan de vraag of Zeeland nog toe komst heeft als zelfstandige provincie. Vandaag het verhaal van de opleving na de Ramp van 1953'toen Zeeland even leek opgenomen te worden in de vaart der volkeren. De themamaand wordt afgesloten met het Zeeuws debat, maandagavond 26 januari in de filmzaal van de Abdij in Middelburg. Aanvang 19.30 uur. Aanmelden: debat@pzc.nl; voor meer informatie over het debat: www.pzc.nl/debat Werken op zaterdagochtend was in 1961 bij kleine metaalbedrij ven op Schouwen-Duiveland nog de normaalste zaak van de wereld. De lonen waren er ook niet bijzonder. Toen kwam dieselmotorenfabriek Smit Bolnes in Zierikzee. Leen Legemaaté uit Zierikzee weet het nog als de dag van gisteren. „Ik kwam uit militaire dienst in 1961. Ik kon terugko men bij mijn oude baas die een garage had, maar ik ben gelijk bij Smit Bolnes be gonnen. Smit Bolnes had al een vijfdaagse werkweek. Zaterdag was je lekker vrij en je verdiende er ook nog een paar knaken (een knaak is twee gulden vijftig, red.) extra per week. In die tijd deed je daar een moord voor." Smit Bolnes, waarin scheepswerf L. Smit 8c Zoon uit Kinderdijk en motorenfabriek Bolnes in Krimpen aan den IJssel samen werkten, zorgde op het nog geïsoleerde Schouwen-Duiveland dus niet alleen voor extra banen „In de toptijd werkten er 120, 130 man." De motorenfabriek bracht ook een sociale omwenteling teweeg. „Kleine bedrijven in de metaal konden niet achter blijven met de invoering van een vijfdaag se werkweek." Met Smit Bolnes zette Zierikzee de eerste stap op de weg naar industrialisatie/gehol pen door rijkssubsidies, aanbod van goed kope grond én hoogconjunctuur in de Ne derlandse scheepsbouw. De dieselmoto ren vonden gretig aftrek, tot begin jaren zeventig de ene na de andere scheepswerf in de problemen kwam. „We hebben er al les aan gedaan om Smit Bolnes in Zierik zee te houden, maar in 1977 was het afgelo pen. Dat zie je wel vaker. De nevenvesti gingen van grote bedrijven verdwijnen bij tegenwind het eerst." Legemaate kon in Kinderdijk verder. Hij bleef in Zierikzee wonen. „Ik zat in de bui tendienst en was veel onderweg." Met col lega's heeft Legemaate in 2003 een oude Smit Bolnes-motor naar Zierikzee gehaald en gereviseerd. De motor staat in de hout- loodsen van stichting Museumhaven Zie rikzee, als herinnering aan wat Legemaate 'een prettige tijd' noemt. „We komen elke week samen." 1960 Conservenfabriek Coroos, Kapelle 1961-1995 Apparaten- en Ketelfabriek (AKF), Goes 1961 Scheldepoort, Vlissingen-Oost 1962-1977 Dieselmotorenfabriek Smit Bolnes, Zierikzee 1963 Dow Chemical, Terneuzen 1964 Goedhart Cooling Equipment, Sint-Maartensdijk 1966 Hoechst, nu Thermphos, Vlissingen-Oost 1967 Billiton Metal and Thermite Corporation, nu Arkema, Vlissingen-Oost 1969 Aluminiumsmelter Péchiney, nu Zalco, Vlissingen-Oost 1973 Kerncentrale Borssele 1973 Olieraffinaderij Total, Vlissingen-Oost Felix Binicewicz bron Provinciale Planologische Dienst voor Zeeland ook tegenwerking. De rijksoverheid wil niet helpen bij de vestiging van de energie verslindende aluminiumsmelter Pechiney. De provincie springt bij via het eigen elek triciteitsbedrijf dat de eerste commerciële kerncentrale van Nederland laat bouwen bij Borssele. In 1973 stopt het spreidingsbe- leid. Zeeland moet het op eigen kracht zien te redden. Of alle inspanningen van de overenthou siaste Deltaboys Zeeland echt in de vaart der volkeren hebben opgestoten? Wijlen Verburg roemt (uiteraard) de bereikte re sultaten. En hij krijgt steun van de histori ci Kees Schuyt en Ed Taverne in hun stan daardwerk '1950, Welvaart in zwart-wit' uit 2000. Zij noemen de industriële ont wikkeling van het Scheldebekken in Zee land onomwonden 'het grootste succes van het naoorlogse Nederlandse, regionale industrialisatiebeleid'. Hun collega's Paul Brusse en Willem van den Broeke zijn in 'De economische ge schiedenis van Zeeland, 1800-2000' uit 2005 minder lyrisch. Zij concluderen voor zichtig dat 'het mogelijk is dat de ontwik kelingen in de jaren na i960 zijn over schat'. Een feit is dat Zeeland vanaf het midden van de jaren zestig voor het eerst sinds 1880 meer mensen ziet binnenko men dan vertrekken. De rijksoverheid heeft met de Deltawerken en het sprei- dingsbeleid Zeeland bij de rest van Neder land getrokken, waarvan zeker minder te recht was gekomen zonder de lef en visie in Zeeland zelf. Gedeputeerde A.L.S. Loc- kefeer had wat dat betreft in 1950 een voor uitziende blik. Hij zei in december dat jaar: „We kunnen de grote problemen alleen oplossen, indien wij grote durf, grote vol harding en groot optimisme aan de dag leg gen." Leen Legemaate bij de gerestaureerde Smit Bolnes motor. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 71