Pas na de Ramp leefde Zeeland op spectrum Toekomstvisie voor Zeeland in 1956 msi OM r S PZC Zaterdag 17 januari 2009 Plan voor de herinrichting van Zeeland zoals de Werkgroep Deltazaken Zeeland dat in 1956 maakte. Met lef en visie heeft Zeeland toekomst. De Deltaboys leveren in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw het bewijs. Zij bouwen aan een nieuw Zeeland en slagen, met dank aan Den Haag dat nog oog heeft voor zwakke broeders. door Harmen van der Werf Kom rond 1950 niet met de groei kansen van Zeeland aan in Rot terdamse havenkringen. 'Ach, Zeeland', klinkt het daar, 'dat wordt toch nooit wat'. Rotterdam, de ha venstad die groot is geworden dankzij de instroom van Zeeuwse en West-Brabantse landarbeiders, is zo verschrikkelijk arro gant. En niet zonder reden. Wie rond 1950 Zeeland binnenrijdt of beter binnenvaart, gaat terug in de tijd. Het is landbouw dat de klok slaat. In de Zeeuws-Vlaamse Ka naalzone is industrie en Vlissingen heeft zijn eigen trots, de Koninklijke Maatschap pij De Schelde. Maar daar houdt het wel mee op. Zeeland loopt economisch hopeloos ach ter. Wie vooruit wil, trekt weg, bijvoor beeld naar Rotterdam. Niet iedere Zeeuw vindt dat erg. De afgelopen week op 88-ja- rige leeftijd overleden Middelburger dr M. C. Verburg signaleert het in zijn in 1996 verschenen proefschrift over Zeeland 1940-1990. Verburg is van 1948 tot 1977 di recteur van het Economisch Techologisch Instituut (ETI) in Middelburg. Hij kent zijn pappenheimers. 'De weerstand tegen economische ontwik keling is groot', signaleert Verburg, 'uit vrees voor de morbide grote stad, uit vrees voor ontkerkelijking en het rode gevaar'. Hij is zelf lid van de 'rode' Partij van de Ar beid (PvdA) en zal deze angsten zeker in zijn beginjaren aan den lijve hebben onder vonden. Maar, desondanks, hij gaat ervoor als ETI-directeur. Met de herinneringen aan de bittere ar moede in de crisisjaren voor de Tweede Wereldoorlog zet hij zich met zijn volle in tellectuele gewicht achter de industrialisa tie van Zeeland. Industrie moet het hart worden van het nieuwe Zeeland. Verburg is niet de enige die er zo over denkt. Twee heren, Zeeuws rijksinspecteur jhr J. de Ranitz en provinciaal topambtenaar ir M. de Vink, komen eind 1945 al met een brochure met de alarmerende titel 'Erop of eronder'. Zij schetsen een beeld van een provincie in verval. Zij pleiten voor een sprong voor waarts en zien vooral mogelijkheden voor economische ontwikkeling langs de Wes- terschelde. De Ranitz en De Vink hebben een visie, evenals Verburg, en dragen die met verve uit. Niet dat er direct resultaten worden ge boekt. De omslag in het denken moet nog komen, onder anderen bij commissaris van de koningin jhr mr A. F. C. de Casem- broot. Hij heeft het niet op een snelle in dustrialisatie waardoor oude tradities verlo ren zouden gaan. Hij pleit voor 'grote be hoedzaamheid' en stelt 'dat met doordrij ven geen enkel resultaat zal worden be reikt'. Het enige concrete resultaat dat De Ranitz en De Vink weten te boeken, is de oprich ting van het Economisch Technologisch Instituut (ETI) met Verburg als 'leidsman'. Wie wel eens de papieren van het ETI heeft doorgebladerd in het Zeeuws Ar chief, krijgt het beeld van een stelletje jon ge honden. Verburg en de zijnen gaan met een ongekend enthousiasme te werk, ter wijl ze de eerste jaren nauwelijks iets voor elkaar weten te boksen. Het nieuwe Zeeland blijf een wen kend perspectief dat pas na de wa tersnoodramp van 1953 een beetje gestalte begint te krijgen. De provincie Zuid-Holland komt met een industrialisa tieplan voor de zuidkant van de provincie, rond wat nu het natuureiland Tiengeme- ten in het Haringvliet is. Óat kunnen zelfs de conservatiefste Zeeuwse bestuurders niet over hun kant laten gaan. Ze geven een clubje ambtenaren, onder wie Verburg en De Vink, de opdracht een tegenzet op het schaakbord te doen. Dit clubje, de Werkgroep Deltazaken Zeeland, zal later de geuzennaam Deltaboys krijgen. Zij zijn de mannen met lef en visie die in oktober 1956 met een meer dan ambitieus studieprogramma komen. Heel Zeeland moet op de schop, in het kielzog van de na de Ramp van 1953 in gang gezette Delta werken. 'Te omvangrijk', kritiseert het West-Brabantse dagblad De Stem het stu dieprogramma. De Stem heeft gemakkelijk praten. West- Brabant profiteert dan al jaren van het door Den Haag ingezette stimuleringsbe leid voor 'achterstandsgebieden'. Ouden bosch en Etten-Leur zijn aangewezen als ontwikkelingskernen. Met rijksgeld wor den bedrijven verleid zich in de West-Bra bantse dorpen te vestigen, terwijl Zeeland (nog) buiten de boot valt. Tot grote erger nis van Zeeuwse bestuurders. Thoolse landarbeiders die op het eigen eiland niet meer aan de bak komen, zien zich gedwon gen te gaan pendelen. In busjes. Het tij keert, in 1956. Niet dankzij het stu dieprogramma van de Deltaboys, al zal dat geholpen hebben, maar omdat de rijks overheid een andere koers uitzet De Rand stad wordt te vol. (In die tijd al!) Het is niet goed om daar nog meer bedrijvigheid te concentreren. 'Spreiding' wordt het nieuwe toverwoord en daar zal Zeeland ook van profiteren. Goes, Terneuzen, Zierikzee en Sint-Maartensdijk krijgen in 1959 dezelfde status als Oudenbosch en Etten-Leur. Zeeland staat aan het begin van een nieuw tijdperk. Wat de Deltaboys voor ogen stond, kan eindelijk werkelijk heid worden. Niet dat het zo vlot gaat. Den Haag mag met de geldbuidel ramme len, dat wil niet zeggen dat ondernemers Veerdiensten O Inpoldering land van Saeftinghe Afsluiten oostelijk bekken Oosterschelde O Afdamming Eendracht Dam Vaste of andere oeververbindingen inde Westerscheide Centrale weg met secundaire dam door Oosterschelde haven- en industriegebied industrieterrein landbouwgronden natuurgebieden bebouwde kom verwachte uitbreiding 11 bebouwde kom zout water zoet water oesterpercelen afsluitdammen met kunstwerken (met of zonder hoofdwegen) staan te trappelen. Het spreidingsbeleid zorgt er wel voor dat enkele flinke werkge vers zich laten verleiden naar Zeeland te komen, zoals de Apparaten- en Ketelfa- briek (AKF) in Goes die in Den Haag niet meer uit de voeten kan. 'Swingen' gaat het pas echt, als de rijks overheid zich - op de hielen gezeten door de Deltaboys en scheepswerf De Schelde in Vlissingen - laat overhalen een nieuw zeehavengebied te maken in het Zuid-Sloe bij Vlissingen. Rotterdammers laten zich weer van hun slechste kant zien. Zij voor spellen dat het niets wordt met het Zuid-Sloe, omdat er geen goede achter landverbindingen zijn. Het duurt inder daad enkele jaren voordat na reparatiewerf Scheldepoort (van De Schelde) zich meer bedrijven in Vlissingen-Oost vestigen, maar ze druppelen wel binnen. In 1966 komt er voor het eerst rook uit de schoor stenen van de Duitse fosfaatproducent Hoechst (nu Thermphos). Billiton M T (nu Arkema) volgt vrij snel daarna. Onder tussen is bij Terneuzen de chemiegigant Dow Chemical neergestreken. Met de hulp van Den Haag ontwikkelt zich een eigentijdser Zeeland, maar er is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 70