China's toekomst [GS reizen@wegener.nl reizen Sjanghai is (22 miljoen inwoners) een van 's werelds snelst groeiende steden en dus gaat alles er in moordend tempo. Remko Tanis liet zich overweldigen. ffil 024-3650360 PZC iaS5 5 Zaterdag 17 januari 2009 AURORA De zomers in Sjang hai zijn erg heet, ter wijl de winters guur kunnen zijn. Oktober en november zijn de beste maanden om de stad te bezoeken, maar ook in april en mei is het weer nog goed uit te houden, met temperaturen rond de 25 graden. Een bezoek aan Sjanghai is makkelijk te combineren met een reis naar Peking. Dagelijks gaan zijn er zo'n vijftig vluchten tussen de twee ste den. Vanaf Schiphol vliegen KLM en Southern China naar Sjanghai. Diverse reisorganisa ties bieden de stad aan. www.chinaembassy.nl http://shanghai.start- pagina.nl/ Voor vragen over een visum: http://visumdienst.nl Pudong: Vijftienjaar geleden nog een rijstveld. Middenin het Volkspark in Sjanghai weet je dat je in het hart staat van een stad met 22 miljoen inwoners. Je beseft dat, als je tien meter zou op stijgen, je een krioelende massa van mensen, auto's en wegen zou zien. Maar toch, in dit park met kronkelpaden, water, Chinese rot sen en bomen, vergeet je dat. Blijf lang ge noeg en je gaat zelfs denken dat je vogels hoort. In Sjanghai hoor je geen vogels fluiten. Wat je hoort zijn altijd toeterende auto's, schelle fiets bellen, mensen die altijd hard schreeuwen. Ge luiden van een stad die het druk heeft met verder groeien. Stilstaan of zelfs maar even gaan zitten, is er niet bij. In Sjanghai leeft decadente, ranzige rijkdom naast oude armoede. Twintig jaar geleden nog een typisch Chinese stad, nu is het een mo derne metropool. Vrouwen kleden zich ele gant in kleding van de duurste modehuizen, rijke zakenmannen doen geen moeite hun nieuw ontwikkelde buik te verhullen. In 1992 stond Deng Xiaoping, China's voorma lige leider, aan de oever van de Huangpu ri vier. Achter hem de koloniale gebouwen van Sjanghai. Voor hem, op de andere oever van de rivier, rijstvelden. Deng vond dat China zich sneller moest ontwikkelen. „Rijk worden is glorieus", zei hij aan die oever. Ruim vijf tien jaar later is op de rijstvelden een com pleet nieuw stadsdeel uit de grond gestampt, groter en hoger dan Manhattan. Sjanghai is een spectaculaire stad om te bezoe ken. Een illuster verleden leverde de stad de bijnaam 'Prostituee van de Orient' op. Er werd gefeest, gegokt, gedronken en geld ver diend. Aan dat feest kwam een abrupt einde toen de communisten de stad in 1949 'bevrijd den'. Pas tien jaar geleden begon het feest weer langzaam op gang te komen, geholpen door een explosief groeiende economie en een nieuwe, open houding van de overheid. Nu is het feest weer volledig losgebarsten. In de nachtclubs, in de duizenden cafés en res taurants, op de straten en in de overvolle me tro's. Beijing (Peking) is voor wie de geschie denis van China wil zien. Sjanghai is voor wie nieuwe geschiedenis wil maken. Een trip naar Sjanghai is een reis naar de toekomst van Chi na. Dat wordt al duidelijk direct na landing op de nog geen tien jaar oude internationale lucht haven van de stad. Daar wacht de snelste trein ter wereld om reizigers met 431 kilome ter per uur naar de stad te brengen. Als je in nog geen zeven minuten een dikke 30 kilome ter verderop wordt geschoten, begint het te da gen: dit is science fiction in het echt. Datzelfde gevoel doemt op als je in de wolken staat, bovenop het hoogste gebouw van Sjang hai en China: het World Financial Center. Met 492 meter is het het op een na hoogste ge bouw ter wereld. Het is een fantastisch gevoel om je te laten op slokken door het massale van Sjanghai. Na een paar dagen went het zelfs dat er van alles een veelvoud is. Er zijn niet een paar winkel centra, er zijn er honderden. Er is niet één groot park, er zijn er minstens tien. En dat al leen in het centrumdistrict. Het is verrassend om Sjanghai 's avonds te zién. De spectaculaire neon op de gebouwen, die concurreert met het licht van de lasers op torens die nog niet af zijn. Het uitzicht vanuit een taxi, terwijl die het centrum van de stad doorkruist op de kilometerslange verhoogde oost-west snelweg. De luxe terrassen van hip pe cafés bovenop de eeuwoude gebouwen aan de oever van de rivier. Het is allemaal als ner gens anders. Maar de grootste verrassing in de avond zijn de stille, smalle straten van de Franse buurt, omzoomd met oneindige rijen platanen. Er langs oude, sjieke villa's in stijlen van de ver schillende Europese landen die de stad in de negentiende eeuw hadden opgedeeld. Straten vol restaurants, die de Frans buurt inslinge- ren. Met boetiekwinkels die nu eens geen on derdeel van een keten zijn. In deze straten heerst een verrassende rust. Hier vergeet je even dat je in de stad bent met 22 miljoen an dere mensen. Sjanghai biedt meer uitvluchten uit de hec- tiek: straatjes en stegen die nog niet zijn weg- gebulldozerd voor dure appartementen. Zoals in de Oude Stad, waarvan alleen de kern nog over is, ingeklemd tussen de Huangpu-rivier en het Volkspark en achter de door neon ver blindende Oost-Nanjingstraat, China's groot ste winkelstraat. Buurten waar je een stoel op straat zet en een bord eten bestelt voor bijna niets. Waar het uitzicht wordt geblokkeerd door de gewassen pyjama's die aan lijnen han gen te drogen. Na een tijdje in Sjanghai ga je zelfs op zoek naar rust in een park onder een knooppunt van snelwegen. Langs de pilaren waarop de wegen rusten, schiet klimop omhoog. Alsof de natuur iets wil terugwinnen van de stad. Een zwaluw op een tv-scherm dat de hele ge vel van een gebouw bedekt, is het dichtst dat je bij natuur komt in Sjanghai. Wie informatie over Sjanghai googelt, doet er goed aan altijd 2008 of 2009 toe te voegen. Oudere informatie is waardeloos: de stad is al lang verder getrokken. Juist dat massieve tem po van continue verandering is de grootste at tractie van Sjanghai. Dat veel oude dingen ver dwijnen, betekent niet dat de stad minder in teressant wordt. Wie na een halfjaar terugkomt, zal dingen zien die er eerst niet waren. Explosieve groei in de jongste grootmacht van de wereld. Alleen in Sjanghai is rusland die letterlijk te moc zien en te rui ken, te horen en te voelen. Peking Reageren? redactie.reizen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 55