opstand komen
Zeeuwse klimaatstraten in de top
8."
'Walcheren
moet even
wennen'
Transport naar het ziekenhuis is de achilleshiel'
EXTRA
Baby-debat
Zeeland zet in
op zilte teelt
VOORDEEL!
GALL B GALL
Controle Goes
PZC Donderdag 15 januari 2009 3
Verloskundigen en bezorgde Zeeuwen voerden in april 2007 actie voor het bevallen op Walcheren. Ze boden le
den van de Tweede Kamer bijna veertienduizend handtekeningen aan. foto Jos van Leeuwen
Zo'n bevalling op de snel
weg, dat gebeurt nog wel
een paar keer, denkt verlos
kundige Sanne Meerdink van Ver
loskundigepraktijk Lena in Zierik-
zee. „Ik vind het terecht dat men
sen op Walcheren balen. Ze zijn
zó gewend dat ze thuis kunnen be
vallen en dat het ziekenhuis om
de hoek is. Ze moeten even wen
nen aan een andere werkwijze."
Vrouwen op Schouwen-Duiveland
moeten al jaren uitwijken naar het
ziekenhuis in Goes. „Hier bevalt
niemand meer op de weg. In het
begin is dat wel een paar keer ge
beurd. Nu weten de vrouwen wat
ze kunnen verwachten. Ze gaan
op tijd naar het ziekenhuis."
Meerdink en haar compagnon
Lous ten Rouwelaar geven duidelij
ke instructies. „Vooral bij het twee
de of derde kind zeggen we tegen
de vrouwen: 'als je maar iets voelt,
moet je bellen'. Als iemand heel
snel bijna volledige ontsluiting
heeft, rijd ik niet meer naar Goes.
Dan doe ik de bevalling thuis. Dat
gaat meestal goed. Een verloskun
dige kan veel zelf Anders gaan we
alsnog naar Goes. Je moet roeien
met de riemen die je hebt. De wer
komstandigheden in het zieken
huis in Goes kunnen beter. De con
centratie van de kraamafdeling
moet de kwaliteit van de zorg ver
hogen, maar afgelopen week had
ik twee bevallingen in Goes: van
de tien verloskamers was er nog
maar één vrij. Als ze vol zijn, waar
moet je dan naartoe?"
door Nadia Berkelder en Cornelleke Blok
Eén extra ambulance op de kop van Wal
cheren is niet genoeg, zegt de Veerse
huisarts René van Tol. Zeker niet als er
straks meer specialismen van het ziekenhuis in
Vlissingen naar het ziekenhuis in Goes verhui
zen. „Door de concentratie van ziekenhuizen,
zal er druk- op het transport komen. We heb
ben hier met een lastige infrastructuur te ma
ken. Er zal meer moeten worden gereden. Als
er één ambulance onderweg is, moet er een an
dere klaar staan. Het transport naar het zieken
huis is de achilleshiel van dit plan. Als er extra
ambulances komen, is de kou uit de lucht."
Maar niet voor Aad Vos, oud-chirurg en lid
van het comité Behoud Ziekenhuis Walcheren.
„Wat voor kraamvrouwen geldt, geldt ook voor
mensen met een beroerte of een hartinfarct of
voor mensen die een groot ongeluk hebben ge
had. Juist in de meest ernstige gevallen is het
van belang dat je zo snel mogelijk in het zieken
huis bent." Volgens Vos komt er in Vlissingen
nu wekelijks minimaal één zeer ernstig zieke
patiënt binnen bij de eerste hulp
En het helpt volgens Vos niet dat er in het nieu
we Middelburgse ziekenhuis een spoedplein
komt, waar mensen die dringend zorg nodig
hebben terechtkunnen. „Een speciale arts voor
spoedeisende hulp kan alleen zijn werk doen
als hij of zij rugdekking heeft van andere specia
listen, zoals neurologen of cardiologen, maar
die zijn er straks niet in Middelburg."
Reinier van der Valk, huisarts in Bruinisse,
wijst ook op het belang van voldoende ambu
lances. „Een ambulance biedt verplaatste acute
ziekenhuiszorg. Bij een hartinfarct kan alle acu
te zorg ter plekke aangeboden worden. Mensen
lopen daarom een veel groter risico als er geen
ambulances in de buurt zijn, dan wanneer het
ziekenhuis een half uur verder rijden is. Ie
mand wordt pas vervoerd als hij gestabiliseerd
is. Dan gaat de patiënt naar het ziekenhuis met
de beste zorg. Voor mensen met een hartin
farct is die vaak in Breda of Antwerpen." Dat
blijft ook in de toekomst zo, denkt Vos. „Er zul
len in Goes heus geen hartoperaties plaatsvin
den, er moeten ook na een ziekenhuisfiisie on
getwijfeld mensen de provincie uit."
Landelijke campagne
versterkt bewustzijn
energiebesparing.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Het landelijke Kli
maatstraatfeest slaat aan in Zee
land. Inwoners van meer dan twee
honderd straten verspreid over de
provincie hebben zich inmiddels
aangemeld als deelnemer aan de
campagne.
De besparende acties die zij op
touw hebben gezet, hebben Zee
land in de nationale ranglijst opge
stuwd naar de tweede plaats. Al
leen in Utrecht hebben de deelne
mers gezamenlijk nog meer pun
ten vergaard, blijkt uit het tussen-
klassement van de organisatie. In
Friesland is de animo het laagst.
De campagne begon in november
en duurt tot 3t maart. De vijfhon
derd meest besparende straten krij
gen r6 mei een groot feest cadeau.
De Wagnerlaan in Goes en de Mid
delburgse Seisweg zijn van meet af
aan serieuze kanshebbers. Alle be
woners van de Seisweg wordt de
komende weken gevraagd geen re
clamefolders meer te accepteren,
vertelt Carla Swaagman van de lo
kale klimaatwerkgroep. „Want ook
minder drukwerk betekent een la
ger energieverbruik." Swaagman
heeft diverse besparingstips achter
gelaten op de internetpagina van
In Zeeland hebben zich al meer
dan tweehonderd straten aange
meld voor de landelijke klimaat-
straatwedstrijd. Alleen in Utrecht
is de inzet vooralsnog groter.
het klimaatstraatfeest. „Daar krijg
je ook punten voor. Heel prak
tisch? Een gordijn voor de deur,
dat houdt de warmte binnen."
In de Wagnerlaan ontbrak met
kerst in veel huiskamers een ver
lichte boom. In plaats daarvan was
gekozen voor één groot exemplaar
op een centrale plek buiten. Een
delegatie overlegt binnenkort met
milieuwethouder Joost Adriaanse
over de mogelijkheden van struc
turele energiebesparende maatrege
len in de straat. Zestien woningen
in de Wagnerlaan werden in 1997
gebouwd volgens duurzaam con
cept, met zonnepanelen en water
besparende wc's en douches. Via
een eigen internetpagina
(http://ecosolar.hyves.nl willen
de bewoners hun ervaringen de
len en als voorbeeld dienen.
DEN HAAG - De twaalf provincies
investeren tot 2011 minstens 200
miljoen euro in gezamenlijke kli
maat- en energieprojecten. Zij wil
len zo bijdragen aan de klimaat
doelstellingen die het Rijk voor
2020 heeft gesteld. Minister Jacque
line Cramer van Milieu en gedepu
teerde Erik van Heijningen van de
provincie Zuid-Holland onderte
kenden gisteren een akkoord hier
toe.
Een voorbeeld van een project
waar Zeeland aan meewerkt, is het
haalbaarheidsonderzoek naar de
teelt van zilte gewassen op zee.
„En voor de kortere termijn heb
ben we de verplichting op ons ge
nomen de hoeveelheid windener
gie te verdubbelen", zegt gedepu
teerde Marten Wiersma.
Hartevelt
Jonge Jenever
a ïood
www.gall.nl
COMMENTAAR
De Tweede Kamer
hoeft een fijne neus
voor emotie. Dus
was er gisteren een
spoeddebat over de Zeeuwse
snelwegbaby. En geheel volgens
de regels van de kunst stelde
minister Ab' Klink een
meerderheid van de Kamer
tevreden. Speciaal voor het
vervoer van hoogzwangere
vrouwen komt er snel een extra
ambulance op Walcheren.
Probleem opgelost. Of niet?
Voor Midden-Zeeland gaat het
om veel meer dan de vraag of
één kraamafdeling in Goes
werkbaar is. De snelwegbaby is
het symbool geworden van alle
Zeeuwen die zich verzetten
tegen de verhuizing van veel
medische specialismen van
Vlissingen naar Goes. Zij
kwamen gisteren van een
koude kermis thuis. In de
Kamer is wel wat aarzeling over
de ziekenhuisfüsie en het
tempo waarin die wordt
doorgevoerd, maar minister
Klink blijft bij zijn standpunt.
Als de kwaliteit én de
bereikbaarheid acceptabel zijn,
is het verder aan de
ziekenhuisbesturen.
In de marge van de ophef rond
baby Rishano kwam gisteren
een nuancerend geluid van
Schouwen-Duiveland. De
kraamhulpen daar vinden de
grote afstand tot Goes geen
probleem. Ze maken er het
beste van. Dat is goede
houding. Maar het blijft toch
moeilijk uit te leggen dat straks
zelfs het dichtbevolkte
Walcheren met zo'n situatie
genoegen moet nemen. En niet
alleen bij zwangerschappen
maar ook bij andere gevaarlijke
spoedgevallen.
GOES - Bij een verkeerscontrole in
het kader van het project 'scholie
ren veilig naar school' zijn woens
dag tussen 7.15 en 8.30 uur vooral
bekeuringen uitgeschreven voor
geen of slechte verlichting. De con
trole werd uitgevoerd rondom het
station, op de route vanuit Kapelle
naar Goes en de Kloetingseweg.