Als er geschoten wordt heb je een vette titel nodig Een complete overdosis aan medemenselijkheid filmrecensies www.pzc.nl/uit 42 Donderdag 15 januari 2009 PZC door Bart van der Put In Nederland hadden we meesterkraker Aage Meinesz, tegen wie geen brandkast of gevangenis bestand was; in het Frankrijk van de jaren zeventig groeide Jacques Mesrine uit tot de meest gevierde bandiet van het land. Die rol beviel uitste kend, en daarom flirtte Mesrine destijds net zo openlijk met de Franse media als Aage M. dat met tv-ster Willem Duys deed. Beide boeven schreven een boek over hun misdaden. Mesrine's L'instinct de mort werd een bestseller, en vormt meer dan dertig jaar na publica tie de basis voor het gelijknamige filmportret, dat om strikt com merciële redenen bij ons als Pu blic enemy number one wordt uitgebracht. Films waarin geschoten wordt trekken meer publiek wanneer ze een vette Amerikaanse titel heb ben, ook al blijft de voertaal Frans. Regisseur Jean-Fran^ois Ri- chet kreeg het na zijn Hol- lywood-debuut Assault on pre cinct 13 hoog in de bol, want zijn filmbiografie duurt vier uur en wordt derhalve in twee delen uit gebracht. Het levert een merk waardige eerste film op, want Ri- chet opent zijn gespleten epos met een voor niet-ingewijden las tig te duiden aanslag op Mesrine, die pas over een maand in het slotdeel van een begrijpelijke con text wordt voorzien. Toch heeft Public enemy number one part 1 al veel fraais te bieden, want kosten noch moeite wer den gespaard om de periode 1956-1972 te reconstrueren, en een puike rolbezetting geeft de schets van de vroege loopbaan van de bandiet een flinke meer waarde. Regie: Jean-Frangois Richet. Met: Vin cent Cassel, Cecile de France, Gerard Depardieu, Roy Dupuis. Te zien in Vlis singen. motieven van Smiths personage intrigeert Seven Pounds. Maar zodra de mist optrekt en duidelijk wordt dat deze somber kijkende man in pak een Grote Misstap probeert goed te maken door een minstens zo Grote Opoffering, verliest de film zich in dweperige sentimentaliteit. Erger nog dan The pursuit of hap pyness, de vorige film die de Itali aanse regisseur Gabriele Muccino samen met Will Smith maakte, probeert Seven Pounds de kijker te verstikken met een overdosis warme medemenselijkheid. Ongetwijfeld zullen er mensen gevoelig zijn voor Smiths met veel pathos gebrachte variant op de Grote Donorshow. Persoonlijk heb ik alleen van de film opgesto ken dat een vegetarische hond een gezelliger huisdier is dan een kwal. Regie: Gabriele Muccino. Met: Will Smith, Rosario Dawson, Woody Harrelson. Te zien in Vlissingen. door Mark Moorman Richard M. Nixon mag dan als president een gehate fi guur zijn geweest - hoewel hij het zelfs op zijn dieptepunt niet zo ver heeft geschopt als de huidige bewoner van het Witte Huis - hij is voor toneel-, opera- en filmmakers de afgelopen decen nia een formidabele inspiratiebron gebleken. De laatste dubbelklapper komt van scenarioschrijver Peter Mor gan (bekend van The Queen). Hij schreef het prijswinnende toneel stuk Frost/Nixon, dat zich geheel af speelt rond een aantal marathonin terviews die de Britse televisiejour nalist David Frost in 1977 hield met Nixon, drie jaar nadat hij in schande aftrad na de Watergate af faire. Een verfilming van een toneelstuk (hoe briljant ook, in dit geval) over twee pratende mannen lijkt op het eerste gezicht geen al te veelbelovende opzet. Maar Ron Howard is erin geslaagd, met de zelfde cast als op het toneel in Lon den en New York, van de televi sie-interviews en alles wat er zich achter de schermen in beide kam pen afspeelde een fascinerend duel te maken, tussen twee man nen - een zwaargewicht politicus en een lichtgewicht televisieper soonlijkheid - die alles op het spel hadden gezet. David Frost was een Britse talk- showhost die in de jaren zeventig vooral bekend was door een Au stralische talkshow, waar hij gas ten als de Beegees ontving. Hij be naderde Nixon, die tot op dat mo ment er het zwijgen toe deed, om dat hij het gevoel had dat een be kentenis en een spijtbetuiging van de voormalige president televisie geschiedenis zou schrijven en zijn eigen carrière op weg zou helpen. Nixon en de zijnen zagen Frost als een makkelijk te nemen hindernis richting rehabilitatie, die boven dien (win win) met een flinke zak geld voor de deur stond. En zo staat in Frost/Nixon veel meer op het spel dan de waarheid over Wa tergate. De twee voornaamste acteurs zijn als tegenpolen volstrekt aan elkaar gewaagd. Michael Sheen (die door brak als Tony Blair in The Queen) is perfect als de televisieman, een al glanzend opportunisme en spec- Bienvenue In Bienvenue chez les Ch'tis wordt de chef van een postkantoor in de Zuid-Franse Provence tegen zijn wil overgeplaatst naar Bergues, in de noordwestpunt van Frankrijk. Een regelrechte nachtmerrie. Hij vreest een leven tussen alcoholisti sche werklozen die in iglo's wo nen, maar ontdekt een volk van gastvrije levensgenieters. Te zien in Middelburg Australia In het met brede streken geschil derde epos Australia vertelt Baz Luhrmann het romantische ver haal van een verwende Engelse da me (Nicole Kidman) die valt voor een veedrijver (Hugh Jackman). Deze duurste Australische produc tie ooit is een avonturenfilm, met veel Australisch landschap. Te zien in Bergen op Zoom, Goes, Terneuzen, Vlissingen door Fritz de Jong Seven Pounds opent met de aankondiging van de zelf moord van de hoofdper soon. Daarna zien we hoe deze door Will Smith vertolkte belas tinginspecteur zich op ongebrui kelijke wijze mengt in het leven van verschillende vreemdelingen. Hij beledigt een blinde telefonist (Woody Harrelson), stalkt een mooie hartpatiënte (Rosario Dawson) en dringt zich op aan een moeder die geslagen wordt door haar vriend. Zolang je nog moet gissen naar het plan en de Ruisende violen, warme kleuren en al na een minuut de doorgroef de kop van Rutger Hauer in een enorme close-up. Het is meteen duidelijk: Bride Flight is een film om lekker bij onderuit te zakken. Al heeft het verhaal wat trekjes van een keukenmeidenroman, het is een ambitieuze publieksfilm. Te zien in Goes, Middelburg, Oost burg Will Smith in Seven Pounds. machtigste man ter wereld naar banneling nog niet heeft verwerkt. Morgan en Howard hadden de uren durende televisie-interviews als basis voor een reconstructie, maar aarzelen niet om een aantal fictieve elementen toe te voegen, die het drama dragen. Bijzonder geslaagd is de verhouding van Bride Flight taculair geföhnd haar, dat doods angst moet maskeren. En Frank Langella is een formida bele Nixon (een Oscarnominatie kan niet uitblijven), die niet alleen mimiek, stem en gestalte raak treft, maar van de gevallen presi dent een grootse tragische figuur maakt, een man die de stap van Mathieu Amalric (links) en Vincent Cassel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 24