a 100 sms p/mnd Geen maar €6.00 De verkeersaso moet oppassen SUPER SIM ONLY!! Incl. 150 belmin. Minister Verhagen maakt geen excuses voor bloedbad in 1947 NU: p/mnd tkP" 1 0 Donderdag 15 januari 2009 PZC Speciale agressietrainingen voor verkeershufters en surveillancewagens die bumperklevers, afsnijders en hardrijders opvallend volgen. De politie is begonnen met een offensief tegen de aso in de auto. De gedragscursus is een laatste kans. door Rudi Buis H et stopsein van de surveillancewagen staat Richard uit het Gelderse Bemmel nog altijd helder op het netvlies. Te hard over de pro vinciale weg, een rood stoplicht ge negeerd én een wat ouder stel in de auto voor hem opgejaagd. Op het moment dat de verkeersagent hem vroeg z'n raampje te openen, wist de 23-jarige Richard, die niet met zijn achternaam in de krant wil, dat hij een paar bonnen rijker was en een paar honderd euro ar mer. De 'schade' is ruim 600 euro, ver telt hij over zijn aanhouding, vorig jaar september. „Ik had haast. En ja, ik kan me be hoorlijk ergeren als iemand voor me langzamer rijdt dan mag." Maar hij vindt niet dat hij past in de categorie verkeershufters. „Geloof me, normaal rij ik netjes. Stevig, maar netjes." De jonge be stuurder komt er vanaf met een boete, en de waarschuwing dat hij bij een volgende overtreding zijn rijbewijs kwijt is. Eigenlijk heeft Richard nog mazzel dat hij in sep tember over de schreef is gegaan, en niet in oktober. Politiekorpsen sturen sinds die maand het pro- ces-verbaal van 'verkeershufters' door naar het Centraal Bureau Rij vaardigheidsbewijzen (CBR), waar ze moeten opdraven voor een ge dragscursus. Bij weigering wordt het rijbewijs ingenomen. Inmiddels staan al 156 automobilisten genoteerd voor de cursus, de zogeheten Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG). De opzet is bijzonder in de we reld, vertelt projectleider Rob van Beekum van het CBR, die de cur sus heeft opgezet. Na een indivi dueel voorgesprek worden de ge pakte automobilisten in groepen van tien a elf personen in drie da gen geconfronteerd met hun ge drag. In de hoop dat ze zich voortaan weer als een heer netjes in het verkeer gedragen. „Het rijbe wijs is een soort vergunning om te mogen rijden. Als je gedrag niet goed is, verlies je die. De cursus is een laatste kans." Grofweg zijn er drie soorten risico bestuurders, schetst Van Beekum. Zo zijn er de ervaren bestuurders, die jaarlijks veel kilometers ma ken: de zogeheten 'king of the road'-types, die vaak agressief rij den. Een andere categorie is jonge bestuurders, meestal mannen, die graag indruk willen maken en den ken dat ze alles kunnen, maar in de praktijk niet over voldoende stuurmanskunsten beschikken. „En dan heb je nog de 'latent-bo zen', mensen die altijd boos zijn. Ook als ze lang moeten wachten in de rij bij de supermarkt. Die zijn heel vervelend op de weg." Uiteindelijk is het de bedoeling, bij voldoende instroom, om nog een cursus op maat te maken voor de jonge (mannelijke) bestuurders tot 25 jaar, vertelt Van Beekum. „Voor de écht agressieven, die zich bijvoorbeeld levensgevaarlijk ge dragen door anderen van de weg te drukken, is de cursus niet be doeld. Daarvoor geldt gewoon het strafrecht." Of de agressietraining het verkeer veel veiliger maakt, is nog afwach ten, stelt hoogleraar verkeerspsy- chologie Karei Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen. „Een deel van de cursisten zal toch weer opnieuw in de fout gaan. De attitu de van automobilisten verander je niet zomaar." Hij verwijst naar de cursus voor bestuurders die te veel hebben gedronken: circa de helft wordt later opnieuw met een slok te veel op aangehouden. Brook huis zou het 'zeer verstandig' vin den om vooraf een motivatietest af te nemen: als de bestuurder vol strekt ongemotiveerd is, is het be ter om de maatschappij te bescher men en het rijbewijs meteen af te pakken. Niettemin verwacht verkeerson- derzoeker Jolieke Mesken van ad viesbureau DHV, die een proef schrift schreef over emoties in het verkeer, dat de recidive bij de agres sietraining lager zal zijn dan bij de alcoholcursus. „Alcohol is soms een verslaving, dat is een hardnek kiger probleem dan gewoontege drag als hardrijden of bumperkle- ven." Dat emoties als woede in vloed hebben op het rijgedrag is evident, stelt Mesken. Volgens haar raakt iedere automobilist ge durende een uur in de auto mini maal twee keer licht geïrriteerd, of wordt hij zelfs boos. „Dan schat je risico's anders in. En geïrriteerde bestuurders rijden harder, negeren eerder verkeerslichten en houden minder afstand." I effort. Alle Netwerken Nieuw 6 Verlenging West-Javaanse weduwen reizen naar Jakarta voor genoegdoening. door onze correspondent Jan Lepeltak JAKARTA - Ze waren voor excuses gekomen, maar kregen ze niet. Drie vrouwen van dik in de tach tig, behorende tot de laatste getui gen van de massamoord in Rawa- gede (1947), spraken gisteren mi nister Maxime Verhagen van Bui tenlandse Zaken. Ze waren hals overkop naar Jakarta gebracht. Hun auto deed er drie uur over. Het drie kwartier durende gesprek leverde hen niets op. De vrouwen maakten op 9 decem ber 1947 mee hoe Nederlandse in fanteristen in hun -West-Javaanse doTp 431 mannen vermoordden, en ze strijden sindsdien om ge noegdoening. Meer dan zestig jaar later kregen ze de kans een Neder landse minister aan te spreken, maar excuses of schadevergoeding wilde deze niet bieden. De Nederlandse ambassade had de weduwen vanuit Rawagede op gehaald. „Ik vond het van belang dat indien er behoefte aan is, nabe staanden hun persoonlijke verhaal kunnen vertellen over wat hen in 1947 is aangedaan", verklaarde mi nister Verhagen, die vier dagen in Indonesië verblijft. „Ze hebben ge zegd dat ze het zeer waardeerden, dat het gesprek zo kon plaatsvin den. Ze waren blij dat ze met me konden praten." Een van de weduwen, de 85-jarige mevrouw Wanti, dacht er anders over. „Het was weggegooide tijd. Om helemaal vanuit het dorp hier naartoe te komen voor alleen maar een gesprek. Ik ben teleurge steld." Maar Verhagen zag het an ders. „Deze hele tragedie heeft zich afgespeeld op een tijdstip dat ik nog niet geboren was. We zijn als persoon niet verantwoordelijk voor wat er in die tijd gebeurd is." Verhagen voelt zich wel 'politiek erfgenaam'. „Dat is de reden waar om we diepe spijt moeten uitspre ken. Er is verschil tussen excuses en spijt. Ten eerste de persoonlijke betrokkenheid. Ten tweede ook de claims die daaraan ten grondslag liggen." Voor de negen nog levende nabe staanden was het misschien wel de laatste mogelijkheid om per soonlijk excuses van de Nederland se regering over de moord op hun echtgenoten en familieleden te kunnen ontvangen. De ontmoeting tussen minister Verhagen en de weduwen uit Ra wagede was toezegd door de Ne derlandse regering. In september stelden negen nabestaanden via de Nederlandse advocaat Gertjan Pulles de Nede'rlandse staat aan sprakelijk voor de massamoord op 9 december 1947. De Nederlandse regering nodigde hen vervolgens uit om in gesprek te gaan over de tragedie. „Daarom ben ik bereid om infor matie te delen over het strafrechte lijke onderzoek dat in Nederland heeft plaatsgevonden in 1995", ver klaarde minister Verhagen na de ontmoeting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10